För inte så länge sen genomförde jag en laboration i kemi 2.
I en bägare blandade jag järn(III)nitratlösning (Fe(NO3)3) och kaliumtiocyanatlösning (KSCN). Det bildades då en rödfärgad produkt.
Enligt läroboken har denna reaktion formeln:
Fe3+(aq) + SCN-(aq) <--> FeSCN2+(aq)
Jag antar att det är produkten FeSCN2+ som ger den röda färgen.
Jag hällde sedan lösningen i fem olika provrör.
I provrör 1 tillsattes sedan Fe(NO3)3. Lösningen blev då mörkare rött. Jag antar att det beror på att [FeSCN2+] ökade som svar på tillsatsen av Fe3+ joner.
I provrör 2 tillsattes KSCN. Även här blev rösningen rödare. Enligt mig beror det på att [FeSCN2+] ökade i samband tillsatsen av SCN- joner.
I provrör 3 tillsattes dinatriumfosfat, Na2HPO4. Lösningen blev då ljusare. Min teori är att detta beror på att Na+ jonerna drar åt sig SCN- joner och att (HPO4)2- jonerna drar åt sig Fe3+ joner, och att [FeSCN2+] på så sätt minskar.
I provrör 4 tillsattes silvernitrat, AgNO3. Lösningen blev då grumlig. Än har jag inte listat ut varför lösningen blev grumlig.
Provrör 5 fylldes med vatten. Lösningen blev då ljusare. Jag antar att detta beror på att samtliga ämnens koncentrationer minskade samt att jämviktsläget förskjöts åt vänster eftersom volymen ökade.
Har jag rätt angående provrör 1-3 samt 5? Och varför blev lösningen grumlig i Provrör 4?
Jag har fastnat här, vet inte hur jag ska gå till väga när det gäller isomeri av alkener. Det blir svårt att hitta dem, i synnerhet cis och trans när de inte är så uppenbara.
"Finn alla klorerade alkener med summarformeln C3H5Cl" Hur kommer man fram till alla isomerer? Vilken metod använder man vid dubbelbindningar?
Du får rita upp och hålla på och jobba med det. Svårt att ge ett tips egentligen mer än så. Molekylmodeller kan vara till stor hjälp för att få en aha-upplevelse och se det tydligare.
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
När 3-metyl-1-buten adderar väte kommer ju dubbelbindningen spricka upp och bilda en alkan (2-metylbutan). Det jag undrar är; vilken av kolatomerna får den "nya" bindningen som frigörs efter att dubbelbindningen spruckit upp? Är det kol 1 eller kol 2? (Om dubbelbindningen går från 1 till 2).
Föreslå reaktanter och skriv en reaktionsformel där dessa reagerar och bildar 1,1,2,2-tetraklorpropan.
Varför blir det propyn? Jag skrev först propan, men då skulle det ju bara bildas klorpropan..Hur kan det bildas fyra med en alkyn? Borde det inte bli 1,1,2,2-triklorpropan eftersom propan ger klorpropan?
Rita upp propen och addera så många klor du kan med korrekt antal bindningar till kolen, 4st. Så ser du att det bara kan vara propen som ger den produkten.
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Hur ser man [utan att rita upp molekylerna] att det här är en additionsreaktion?
Estrar och dess struktur måste ritas för hand eller i dataproblem. Blir jäkligt jobbigt såhär i datorn. Googla lite olika estrar och se hur de ritas.
C2H5COOC2H5 blir ju etylpropanoat medan HCOOC3H7 blir propylmetanoat. Är det inte alla kolatomer som ska räknas med när man ska klura ut vilken syra estern har bildats ur?
Vatten är inte ett tillräckligt starkt oxidationsmedel.
Sedan är det faktiskt så att det reagerar lite grann och bildar magnesiumhydroxid och vätgas. Magnesiumhydroxiden är dock olösligt i vatten och lägger sig som en hinna och förhindrar ytterligare reaktion.
C2H5COOC2H5 blir ju etylpropanoat medan HCOOC3H7 blir propylmetanoat. Är det inte alla kolatomer som ska räknas med när man ska klura ut vilken syra estern har bildats ur?
Jo alla kolatomer är med. Sista är ju mellan metansyra (myrsyra) med en kolatom, och propanol med 3 st kol.
Du får rita upp och hålla på och jobba med det. Svårt att ge ett tips egentligen mer än så. Molekylmodeller kan vara till stor hjälp för att få en aha-upplevelse och se det tydligare.
Rita upp propen och addera så många klor du kan med korrekt antal bindningar till kolen, 4st. Så ser du att det bara kan vara propen som ger den produkten.
Eftersom formeln är den samma + två stycken Br.
Det ser ju ut som en substitution. Förklara gärna mer, en dubbelbindning ska ju brytas vid en additionsreaktion.
Hej! Fick en provuppgift idag som jag inte klarade av. Den löd ungefär såhär:
I reaktionen H2 + I2 <> 2HI finns vid jämvikt substansmängderna 0.1 mol för H2, 0.1 mol för I2 och 0.74 mol för 2HI. Det tillsätts därefter 0.4 mol HI. Vilken är substansmängden för HI när jämvikten är återställd?
Ställde upp en ekvation som blev helt fel, så bemödar mig inte att skriva ut den här. Någon som sitter på en lösning?
Edit: Eller jo, här är mitt försök till lösning...