2015-10-12, 13:02
Medlem
Märkligt att de inte mailar ut till alla om vad som hänt. Det borde komma i samma ögonblick som de stängde ner verksamheten. Känns ju inte alltför seriöst när de sa att de kommer meddela vad som händer efterhand. Med facit i hand är de inte direkt jätteseriösa med liknande uttalandet historiskt sett.
Citera
2015-10-12, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
Märkligt att de inte mailar ut till alla om vad som hänt. Det borde komma i samma ögonblick som de stängde ner verksamheten. Känns ju inte alltför seriöst när de sa att de kommer meddela vad som händer efterhand. Med facit i hand är de inte direkt jätteseriösa med liknande uttalandet historiskt sett.
De kan ha blivit ålagda restriktioner av ex. FI i hur kommunikationen skall skötas och även från börsen.
Citera
2015-10-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123
De kan ha blivit ålagda restriktioner av ex. FI i hur kommunikationen skall skötas och även från börsen.

Ok. Det låter iofs logiskt. Hoppas innerligt att kommunikationen framöver kommer fungera bra så man slipper sitta och gissa sig till vad som händer.
Citera
2015-10-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
Ok. Det låter iofs logiskt. Hoppas innerligt att kommunikationen framöver kommer fungera bra så man slipper sitta och gissa sig till vad som händer.
Tror det kommer bli rätt stängt eftersom polisen skall göra sin utredning, FI gör säkert sin egen utredning. Det är ett intressant läge eftersom de inte har tillsyn över verksamheten så det kanske bara blir polisens egen utredning.
Citera
2015-10-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Då har misstankarna det i det närmaste bekräftats. Sammanfattat har TB rapporterat in att den tidigare ledningen fört över nya låntagares pengar för att hantera lån som förfallit. Pyramidspel, med andra ord.

Läs mer här. http://www.fi.se/Tillsyn/Sanktioner/Foretag-utan-tillstand/Listan/Trustbuddy-maste-upphora-med-tillstandspliktig-verksamhet/

Att notera är att återbetalningar till långivaren kan fortsätta ske enligt FI:s beslut, men det lär inte hända något på ett tag.

När jag läser om finansinspektionens beslut så är det här ju undergången för TB. Det kommer inte betalas ut mer pengar utan det som kan återvinnas kommer vara de skulder som konkursboet kan driva in. Konkursbon driver dock inte in pengar utan man säljer som regel krediststocken. Därmed kan ni förhoppningsvist få 25% eller dylikt av era investerade pengar inom ett år.

Det som kan bli intressant legalt är ju hur de lån på runt 40 miljoner som inte är kopplade till något konto ska hanteras. Dessa är antagligen sånt som betalas ut till de som bråkade tidigt nog (Repus). I USA återvanns de pengarna från fodringar från konkursboet i Madoff affären. Då utbetalningar i ett pyramidspel som gynnat enstaka är olagliga.
Däremot är ju svensk finansiell lagstiftning vad gäller dylika saker och insiderbrott 100 år efter USA.

Riktigt Ponzi Scheme detta och jag är ledsen å era vägnar ni som har pengar "kvar" i bolaget... Lånen betalas inte tillbaka. Och pengarna är slut. Emissionen kommer ju inte bli av utan konkurs är största sannolikheten,
Citera
2015-10-12, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appendix
Det som kan bli intressant legalt är ju hur de lån på runt 40 miljoner som inte är kopplade till något konto ska hanteras. Dessa är antagligen sånt som betalas ut till de som bråkade tidigt nog (Repus). I USA återvanns de pengarna från fodringar från konkursboet i Madoff affären. Då utbetalningar i ett pyramidspel som gynnat enstaka är olagliga.
Däremot är ju svensk finansiell lagstiftning vad gäller dylika saker och insiderbrott 100 år efter USA.
,

Det är möjligt att det kommer att se över hur utbetalningar har gått till. Men detta är enorm apparat då alla inbetalningar har lett till att man fått ta över dåliga krediter påverkas samt alla uttag av alla de former har lett att folk fått ta över krediter.....

Min gissning är dock att man tagit pengar från spararna till sin egendrift...
Citera
2015-10-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appendix
När jag läser om finansinspektionens beslut så är det här ju undergången för TB. Det kommer inte betalas ut mer pengar utan det som kan återvinnas kommer vara de skulder som konkursboet kan driva in. Konkursbon driver dock inte in pengar utan man säljer som regel krediststocken. Därmed kan ni förhoppningsvist få 25% eller dylikt av era investerade pengar inom ett år.

Riktigt Ponzi Scheme detta och jag är ledsen å era vägnar ni som har pengar "kvar" i bolaget... Lånen betalas inte tillbaka. Och pengarna är slut. Emissionen kommer ju inte bli av utan konkurs är största sannolikheten,

Tror att det är mer komplex än så med tanke på att dettta gäller (den här formen av) P2P dock. Jag undrar verkligen om en eventuell konkurs skulle omfatta lånetagarnas utlånåde pengar som idag finns hos lånetagarna i form av skulder. En konkurs i det här fallet kanske skulle omfattaa endast TB's egna skulder mot övriga parter, dvs banker, leverantörer, de anställde, etc.
Citera
2015-10-12, 16:16
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yankyD
Tror att det är mer komplex än så med tanke på att dettta gäller (den här formen av) P2P dock. Jag undrar verkligen om en eventuell konkurs skulle omfatta lånetagarnas utlånåde pengar som idag finns hos lånetagarna i form av skulder. En konkurs i det här fallet kanske skulle omfattaa endast TB's egna skulder mot övriga parter, dvs banker, leverantörer, de anställde, etc.

Nej, det är riktigt. Långivarnas pengar skall vara separerade. Frågan är då om de pengar som TB tagit från långivarna blir en fordran på kk-boet? Verkar rimligt.

Efter att staten och de anställda fått sitt är det med all säkerhet såpass lite kvar att det inte räcker för att täcka den fordran.

FI har krävt att det upprättas en låneförteckning, så vid eventuell konkurs borde var och en kunna kräva in sina egna skulder. Eller snarare sälja dem.
Citera
2015-10-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
FI har krävt att det upprättas en låneförteckning, så vid eventuell konkurs borde var och en kunna kräva in sina egna skulder. Eller snarare sälja dem.

Det är väl inte helt osannolikt att det blir en konkurs. Jag tycker långivare i så fall gör klokt i att sammanstråla och sälja sina fordringar gemensamt för att på så vis driva upp priset på lånestocken.
Citera
2015-10-12, 16:41
Medlem
Til info! Vi sendte informasjon om mulig ponzi svindel til TBs revisor i KPMG allerede sommeren 2013, og så til en journalist i DI. Det var dessverre ingen som gravde dypt nok i selskapet da. Håper at de som har utestående hos selskapet forfølger KPMG slik at man får vite hvordan de håndterte den informasjonen vi gav dem.
Citera
2015-10-12, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arlequin
Til info! Vi sendte informasjon om mulig ponzi svindel til TBs revisor i KPMG allerede sommeren 2013, og så til en journalist i DI. Det var dessverre ingen som gravde dypt nok i selskapet da. Håper at de som har utestående hos selskapet forfølger KPMG slik at man får vite hvordan de håndterte den informasjonen vi gav dem.

Kan du inte skicka samma info till DI igen med infon att KPMG fick detta redan 2013 men uppenbarligen inte brytt sig om att utreda...

Kan kanske vara en intressant vinkel för en tidning....
Citera
2015-10-12, 17:50
Medlem
länge sedan jag skrev i denna tråden eftersom jag enligt en del av er andra var dum och trög och idiot med mera när jag för ett bra tag sedan klagade och gnällde till/på trustbuddy och höll på att skicka in anmälningar till finansinspektionen med mera....vad tycker ni nu då??? trustbuddy fortfarande bra och bara jag som missförstått allt???

tycker verkligen synd om er som har pengar kvar hos trustbuddy som ni ej fått/får ut (jag fick ut allt mitt. insatt plus ränta).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in