Citat:
Ursprungligen postat av
19pints
Trustbuddy lovade tidigare att den som satte in pengar alltid kunde ta ut 90%. Repus vill jag minnas lyckades med den bedriften, jag försökte aldrig. Det såg ju bra ut länge och så sent som i förra veckan t.o.m.
Men, möjligheten att kunna ta ut 90%, även om pengarna var utlånade, togs väl bort för ett antal månader sedan?
Jag har inte satt in på långa vägar så mycket som dalmasen som stämt TB eller Repus. De flesta gånger jag gjort mindre uttag har jag stoppat utlåning några dagar innan de flesta får lön och sedan har jag tagit ut det som gått strax efter löning. Därefter har jag startat upp utlåning igen. Undantaget Danmark där jag betraktar hela min insättning som förlorad.
I webcasten talades det om Ponzi och att gamla lån flyttades till nya insättare.
Det finns ett annat företag, Savelend, där jag inte satt in pengar. De lovar också att man alltid kan ta ut 90% av insättningar. Men, upplägget måste ju vara likartat där. Att gamla lån flyttas till nya insättningar? Hur kan de annars lova uttag av 90% av saldot?
Det här kanske var fel tråd jag skrev i? Lagstiftning m.m. verkar inte ha hängt med p2p och liknande för övrigt. Korrupt land man lever i. Får väl fundera på en annan tråd om sakernas tillstånd någonannastans.
Jag har definitivt fått gamla lån när jag satt in pengar... när alla lån som går ut är på 90 kronor kan du vara helt säker på att det är gamla värdelösa lån du får ta över...
Vad som hände med mina lån när jag gjorde mitt utag vet jag inte men jag kan ju gissa att någon stackare sitter med dem...
Men hur skulle annars modellen fungera?
Trustbuddy får ju inte äga lånen.... Klimentmedelskontot är ju sparares pengar som vanligtvis vill ut samtidigt som sparare vill ha ut sina pengar...
Självklart har lån bytt ägare på plattformen detta är också kommunicerat från Trustbuddy...
Klippt från avtalet 2012-2014
medan utbetalning av resterande 90 procent alltså kan begäras när som helst.
Om utbetalning av utlånade medel önskas, frånskriver sig Långivaren rätten till intjänad ränta på det aktuella utlånade beloppet. TrustBuddy förbehåller sig rätten att, till Långivaren, ej utbetala sådant belopp som är utlånat och därmed bundet i ett Låneavtal med en Låntagare.
Hur skulle den första delen gå till om lån inte överförs? Trustbuddy hade iofs rätten att säga nej men de gjorde de inte....