Citat:
Ursprungligen postat av
Kohen
Inbördeskrig = Båda krigande parterna tillhör samma land, alltså folket krigar inbördes, precis som det händer i Syrien nu.
Proxy krig = Två länder för krig med varandra genom att bara beväpna de krigande parterna men aldrig direkt möta varandra i krig.
Så om det blir inbördeskrig i ett land så kan två länder välja varsin sida för att beväpna i hopp om att vinna kriget över den andres sida. Frågan är om det är proxy krig om bara den ena parten beväpnas? Det tror jag inte. Då blir det vanlig krig där endast den ena sidan får support, vilket är fallet i Syrien. Kan vi verkligen säga att Syriska inbördeskriget är proxy krig? Bara den ena sidan beväpnas medan den andra sidan köper sina vapen.
Sen kan du glömma det där med att det var planerad länge. Det är skitsnack.
Edit: Jag antar väl Syriska inbördeskriget är också proxy krig eftersom många länder beväpnar de båda parterna.
Den ena sidan (ISIS, FSA, Al-Nusra m.fl.) beväpnas utav flera länder och får in massor med utländska jihadister som krigar med dom som inte har något med Syrien att göra.
Den andra sidan SAA, NDF osv.. beväpnas utav Ryssland och Iran, Ryssland hjälper ju nu SAA med flygbombningar och finns rykten om att marktrupper ska sättas in dock vet jag ej om det är sant, samma sak när det kommer till Iran att marktrupper ska sätta in sen får du inte glömma att Hezbollah som inte ens är syrier och är libaneser strider med SAA så hur kan det inte vara ett proxykrig?
Som du sa "Båda krigande parterna tillhör samma land, alltså folket krigar inbördes, precis som det händer i Syrien nu."
Det vi ser i Syrien idag är inte syrier mot syrier.. Det är långt ifrån ett inbördeskrig..
Säg inte till mig att "de fredliga demonstrationerna" inte var planerade.. det var de min vän.. sök och du skall finna, finns massor med bevis där ute och det gäller bara att använda hjärnan lite tänk logiskt.. Hur kommer det sig att Egypten, Libyen konflikterna startade på samma sätt? detta med "fredliga demonstrationer" i dessa länder och att "folket började revoltera utan att någon la i sig" är bara en täckmantel för att starta krig har du inte insett det än?
Om det verkligen är som du säger att dessa konflikter startades för att man ville störta den nuvarande presidenten för att man är missnöjd med hur han styr och att det inte var planerat, ställ dig själv då frågan varför detta just händer med länder som inte är allierade med USA och varför detta inte sker t.ex. i Saudi Arabien?
Och hur snabbt hann inte omvärlden lägga sig i? Det skedde riktigt snabbt och konflikten eskalerade bara mer och mer, hela planen sen dag 1 är att störta Bashar, och Ryssland vet exakt vad USA och company håller på med det är därför Putin har valt att göra det han gör, men efter att situationen blivit bättre och till Syriens fördel kommer Putin att dra sig ur Syrien.
En US general som snackar om detta :
https://www.youtube.com/watch?v=pyEJ6Aja-UQ
Här kan du läsa lite också om Assange Wikileaks skaparen som läckt information om att detta var planerat:
http://www.infowars.com/overthrow-of-syria-planned-before-arab-spring/