2015-10-12, 01:37
Medlem
Osmanvallos avatar
USA visar sin rätta sida, flyger in från Turkiet och hjälper ISIS genom att bomba elanläggning i Aleppo

http://www.veteranstoday.com/2015/10/11/confirmed-rebel-flown-f16s-flying-from-us-base-in-turkey-attack-aleppo/
Citera
2015-10-12, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Inbördeskrig = Båda krigande parterna tillhör samma land, alltså folket krigar inbördes, precis som det händer i Syrien nu.
Proxy krig = Två länder för krig med varandra genom att bara beväpna de krigande parterna men aldrig direkt möta varandra i krig.
Så om det blir inbördeskrig i ett land så kan två länder välja varsin sida för att beväpna i hopp om att vinna kriget över den andres sida. Frågan är om det är proxy krig om bara den ena parten beväpnas? Det tror jag inte. Då blir det vanlig krig där endast den ena sidan får support, vilket är fallet i Syrien. Kan vi verkligen säga att Syriska inbördeskriget är proxy krig? Bara den ena sidan beväpnas medan den andra sidan köper sina vapen.

Sen kan du glömma det där med att det var planerad länge. Det är skitsnack.

Edit: Jag antar väl Syriska inbördeskriget är också proxy krig eftersom många länder beväpnar de båda parterna.

Den ena sidan (ISIS, FSA, Al-Nusra m.fl.) beväpnas utav flera länder och får in massor med utländska jihadister som krigar med dom som inte har något med Syrien att göra.

Den andra sidan SAA, NDF osv.. beväpnas utav Ryssland och Iran, Ryssland hjälper ju nu SAA med flygbombningar och finns rykten om att marktrupper ska sättas in dock vet jag ej om det är sant, samma sak när det kommer till Iran att marktrupper ska sätta in sen får du inte glömma att Hezbollah som inte ens är syrier och är libaneser strider med SAA så hur kan det inte vara ett proxykrig?

Som du sa "Båda krigande parterna tillhör samma land, alltså folket krigar inbördes, precis som det händer i Syrien nu."

Det vi ser i Syrien idag är inte syrier mot syrier.. Det är långt ifrån ett inbördeskrig..

Säg inte till mig att "de fredliga demonstrationerna" inte var planerade.. det var de min vän.. sök och du skall finna, finns massor med bevis där ute och det gäller bara att använda hjärnan lite tänk logiskt.. Hur kommer det sig att Egypten, Libyen konflikterna startade på samma sätt? detta med "fredliga demonstrationer" i dessa länder och att "folket började revoltera utan att någon la i sig" är bara en täckmantel för att starta krig har du inte insett det än?

Om det verkligen är som du säger att dessa konflikter startades för att man ville störta den nuvarande presidenten för att man är missnöjd med hur han styr och att det inte var planerat, ställ dig själv då frågan varför detta just händer med länder som inte är allierade med USA och varför detta inte sker t.ex. i Saudi Arabien?

Och hur snabbt hann inte omvärlden lägga sig i? Det skedde riktigt snabbt och konflikten eskalerade bara mer och mer, hela planen sen dag 1 är att störta Bashar, och Ryssland vet exakt vad USA och company håller på med det är därför Putin har valt att göra det han gör, men efter att situationen blivit bättre och till Syriens fördel kommer Putin att dra sig ur Syrien.

En US general som snackar om detta : https://www.youtube.com/watch?v=pyEJ6Aja-UQ

Här kan du läsa lite också om Assange Wikileaks skaparen som läckt information om att detta var planerat: http://www.infowars.com/overthrow-of-syria-planned-before-arab-spring/
Citera
2015-10-12, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maffianos
Den ena sidan (ISIS, FSA, Al-Nusra m.fl.) beväpnas utav flera länder och får in massor med utländska jihadister som krigar med dom som inte har något med Syrien att göra.

Den andra sidan SAA, NDF osv.. beväpnas utav Ryssland och Iran, Ryssland hjälper ju nu SAA med flygbombningar och finns rykten om att marktrupper ska sättas in dock vet jag ej om det är sant, samma sak när det kommer till Iran att marktrupper ska sätta in sen får du inte glömma att Hezbollah som inte ens är syrier och är libaneser strider med SAA så hur kan det inte vara ett proxykrig?

Som du sa "Båda krigande parterna tillhör samma land, alltså folket krigar inbördes, precis som det händer i Syrien nu."

Det vi ser i Syrien idag är inte syrier mot syrier.. Det är långt ifrån ett inbördeskrig..

Säg inte till mig att "de fredliga demonstrationerna" inte var planerade.. det var de min vän.. sök och du skall finna, finns massor med bevis där ute och det gäller bara att använda hjärnan lite tänk logiskt.. Hur kommer det sig att Egypten, Libyen konflikterna startade på samma sätt? detta med "fredliga demonstrationer" i dessa länder och att "folket började revoltera utan att någon la i sig" är bara en täckmantel för att starta krig har du inte insett det än?

Om det verkligen är som du säger att dessa konflikter startades för att man ville störta den nuvarande presidenten för att man är missnöjd med hur han styr och att det inte var planerat, ställ dig själv då frågan varför detta just händer med länder som inte är allierade med USA och varför detta inte sker t.ex. i Saudi Arabien?

Och hur snabbt hann inte omvärlden lägga sig i? Det skedde riktigt snabbt och konflikten eskalerade bara mer och mer, hela planen sen dag 1 är att störta Bashar, och Ryssland vet exakt vad USA och company håller på med det är därför Putin har valt att göra det han gör, men efter att situationen blivit bättre och till Syriens fördel kommer Putin att dra sig ur Syrien.

En US general som snackar om detta : https://www.youtube.com/watch?v=pyEJ6Aja-UQ

Här kan du läsa lite också om Assange Wikileaks skaparen som läckt information om att detta var planerat: http://www.infowars.com/overthrow-of-syria-planned-before-arab-spring/
Kriget hände i Syrien och inte i Saudi Arabien för att folket i SA har inte gjort uppror mot monarkerna än. Man kan ha planerat att störta Assad långt innan Syriska inbördeskriget men detta innebär inte att det var amerikaner som startade inbördeskriget. Folket gjorde uppror för att de ville störta diktatorn. I slutändan bestämmer folket själva om de vill bli av med sin diktator. Även om det planerades var det ändå det syriska folket som ville störta diktatorn.

Det är inbördeskrig för utländska jihadister kom sen. Att utländska jihadister hoppar in i kriget förändrar inte faktum att det är inbördeskrig. Många utlänningar har krigat i många andra inbördeskrig. T ex i grekiska inbördeskriget var det många utlänningar som gick in i kriget på grekernas sida.

Edit: Menade spanska inbördeskriget, men utlänningar fanns säkert i grekiska inbördeskriget också.
Senast redigerad av Kohen 2015-10-12 kl. 02:15.
Citera
2015-10-12, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maffianos

Glöm inte bort likheterna mellan upproret på Maidan i Ukraina, med skjutningar och kravaller som många påstår ska ha varit orkestrerade från utlandet (USA-EU). Jag hävdar inte att Assad är guds bästa barn men han är ju fasen så mycket bättre än alla alternativ och de flesta, för att inte säga alla, andra ledare i regionen. Dels så tar Assad och de områden som är kontrollerade av honom emot de allra flesta flyktingarna och han har enligt alla opinionsundersökningar stöd av minst halva befolkningen i Syrien, vilket är bra siffror för att vara i MÖ
Citera
2015-10-12, 04:29
Medlem
Citat:
Kriget hände i Syrien och inte i Saudi Arabien för att folket i SA har inte gjort uppror mot monarkerna än. Man kan ha planerat att störta Assad långt innan Syriska inbördeskriget men detta innebär inte att det var amerikaner som startade inbördeskriget. Folket gjorde uppror för att de ville störta diktatorn. I slutändan bestämmer folket själva om de vill bli av med sin diktator. Även om det planerades var det ändå det syriska folket som ville störta diktatorn.

Det är inbördeskrig för utländska jihadister kom sen. Att utländska jihadister hoppar in i kriget förändrar inte faktum att det är inbördeskrig. Många utlänningar har krigat i många andra inbördeskrig. T ex i grekiska inbördeskriget var det många utlänningar som gick in i kriget på grekernas sida.

Edit: Menade spanska inbördeskriget, men utlänningar fanns säkert i grekiska inbördeskriget också.

Har du varit i Syrien?
Tro mig majoriteten i Syrien och de olika minoriteterna krista, druzer, kurder eller vilken annan folkgrupp/religion hade det bra i Syrien och stöttade Bashar, chansen att detta skulle hända i SA är mycket större om man kollar på regeringen de har där borta och en stor majoritet av folket som inte gillar deras diktator, men varför händer det ej? Det är som jag sa till dig innan för USA är allierade med SA, USA har en roll i detta.

Folket har ingen makt längre, det är inte som du säger att i slutändan får folket som de vill, då hade Obama t.ex. varit borta för längesen han är den största terroristen i världen. Men dessa länder är för mäktiga och har folket i schack, de har också makten att störta andra regeringar vilket de försöker göra i Syrien.

Kolla på denna bild också: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/11039238_707546446041973_6283609642792754836_n.jpg ?oh=78999d3befd65a442f2e1c10324603cd&oe=5692442B

Jag snackar inte bara om de utländska jihadisterna, jag snackar om att de också får hjälp ifrån flera länder på många olika sätt, som sjukvård, vapen, politiskt mm.. det är som ett litet världskrig i Syrien där flera länder är inblandade, hur många länder är inte med i koalitionen t.ex.? Det jag menar är att fler och fler länder är nu inblandade i denna konflikt och krigar genom jihadisterna vs SAA om Syrien och för att störta Bashar samt ha kvar honom i makten.
Citera
2015-10-12, 06:20
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ok, eftersom jag är resonabel så får jag erkänna att al qaida är al nusra. Men inte för att ni var övertygade utan för att jag läste denna artikel: http://www.memri.org/report/en/0/0/0/0/207/0/7589.htm

MEMRI är en megafon för den enda rasiststaten i världen. Inte att undra på att du har en dubiös agenda. Inte svårt för oss att se vad du stödjer.
Spännande läsning här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Middle_East_Media_Research_Institute
Bara folk som vill muslimer och kristna i mellanöstern illa.
Senast redigerad av SvenskMuslimah 2015-10-12 kl. 06:39.
Citera
2015-10-12, 06:33
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
YPG ska ha fått 120ton vapen och ammunition från USA. Många snackar om en game changer? Med tanke på att de har varit duktiga fram tills nu med bara gamla smuggel köpta AK47or med rostiga kulor.
Vad kan dem då åstadkomma med nya fräsha leksaker?

Känns som att det började brinna i röven på jänkarna då Putin börjat showa.
Obama vill att ar Raqqa faller innan jul.

Sen tänkte jag att Assad hatar ju YPG självständighets kurder. Kommer dem få smaka sen efter rebellerna fått sitt?
Självklart kommer Syrien att sträva efter att upprätthålla sin territoriella integritet. Hur det slutar vet vi inte än. Dock tycks dom inte vara fiender, Assad har ju hjälpt massor av kurder.
Senast redigerad av SvenskMuslimah 2015-10-12 kl. 06:39.
Citera
2015-10-12, 09:12
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
USA visar sin rätta sida, flyger in från Turkiet och hjälper ISIS genom att bomba elanläggning i Aleppo

http://www.veteranstoday.com/2015/10/11/confirmed-rebel-flown-f16s-flying-from-us-base-in-turkey-attack-aleppo/
Inte direkt oväntat, men ändå förfärligt. USA kunde inte skämma ut sig mer.
Citera
2015-10-12, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Svara gärna på frågorna: vad är det som du har sållat bort som du anser är otrovärdigt från hans sida och anser du att HRW och FN är tvivelaktiga källor?
Jag vet faktiskt inte vad han har sagt eller inte sagt, så jag kan inte svara på det. Har inte tyckt att det har varit speciellt viktigt eftersom jag bedömer honom som partisk.

HRW och FN? Det beror väl på var de i sin tur har fått informationen ifrån.

Alla källor är på sätt och vis tvivelaktiga, det finns ingen anledning att acceptera information som sanning bara för att den kommer från någon speciell organisation. Speciellt när det är krig. Men om jag förstår saken rätt utifrån vad du har sagt här i tråden förut så verkar du tycka ett en person är trovärdig om personen har en fin titel och ett fint jobb.

Citat:
Jag vill att USA utforskar möjligheten att beväpna hårdföra islamister i syfte för att använda de mot både Bashar al-Assad och Ryssland. Jag har inte sagt något mer eller mindre. IS har erövrat nästan halva Syrien och stora delar av Irak, det föranleder mig till att tro att de är skickliga militärt. Loretta Napoleoni har skrivit en bok om IS och beskrivit hur de bra de är på att försörja lokalbefolkningen och utnyttja modern teknologi till sin fördel, är hon också en islamist? Det måste vara något fel på din läsförståelse. Du vill gärna få mig att framstå som en islamist för att du inte kan begripa mitt resonemang, och jag tvivlar på om fler inlägg kommer ändra på den saken.
Menar du att man ska bortse från vad resultatet blir när man läser det du skriver?

Största delen av arealen som IS har tagit är öken som länderna inte prioriterade att försvara, dessutom har IS använt skrämseltaktik för att kunna ta över städer och byar utan motstånd. Halshuggningar och massmord kräver ingen större militär skicklighet.

Citat:
Är du inte sugen på att stå för dina åsikter?
Nu är det ju inte riktigt mina åsikter du ifrågasätter utan du vill få det till att jag har sagt saker som jag inte har sagt och sådant är jag inte sugen att stå för, nej.

Citat:
För att få att dig att förstå hur orimligt och korkat det är att jämföra kampen mot en stat och en terrororganisation.

Det spelar ingen roll vad Syrien är för statsskick officiellt. Nordkorea är officiellt en demokrati men det betyder att det är sant bara för det. Undantagstillstånd har man när man är i krig med andra länder. Syrien har haft det sen 1963 ända tills idag, och enda anledningen är för att man ska kunna låsa in politiska motståndare och säkra sin makt. Hur annars kan man rättfärdiga det?
Jag vet inte varför du tar upp det här med mig? Jag fick frågan och jag svarade. Är det jag som har hittat på Syriens statsskick?
Citera
2015-10-12, 10:19
Medlem
otukts avatar
Här är ett uttalande från ej nya men namndöpta Syrian Democratic Forces.
https://mobile.twitter.com/arabthomness/status/653354513160646656/photo/1

Det handlar om att alla goodguys (grupper som man som västerlänning gillar) i norra Syrien. Euphrates volcano, assyriska MFS och YPG, YPJ går under det gemensamma paraplyet SDF. Och med vapen från Obama.
Heja SDF!

Kurder, araber och assyrier. Muslimer som kristna hand i hand mot diktatur, jihadister och sekterism för demokrati!
Senast redigerad av otukt 2015-10-12 kl. 10:25.
Citera
2015-10-12, 10:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Det handlar om att alla goodguys (grupper som man som västerlänning gillar) i norra Syrien. Euphrates volcano, assyriska MFS och YPG, YPJ går under det gemensamma paraplyet SDF. Och med vapen från Obama.
Heja SDF!

Kurder, araber och assyrier. Muslimer som kristna hand i hand mot diktatur, jihadister och sekterism för demokrati!
Behövs det verkligen fler grupperingar?
Detta är bara en dimridå och får de vapen från Obama så är ju saken klar, några demokratikämpar är de inte!
Citera
2015-10-12, 10:44
Medlem
Savoys avatar
Citat:

Heja SDF!

Försiktigt positiv till detta. Det låter efter en kort wiki-skumning som att grupperna i första hand bekämpar IS och Al-Nusra. Mycket bra av USA att ändra inriktning/front på sitt stöd.

Det här låter också positivt, ryssarnas inblandning verkar ha fått rejäl effekt när islamisterna blir alltmer desperata;

A senior commander of the al-Nusra Front, the al-Qaeda affiliate which has forces in the area, has issued a call to all the rebel groups to unify and launch a co-ordinated counter-attack on all fronts.

He said if the rebels lost the initiative to the regime and the Russians, they would suffer a series of collapses and their future would be bleak.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-34502286

Kartan i slutet av artikeln antyder också att den nybildade gruppen i norr åtminstone till en början inte kommer strida mot SAA. Och just dessa grupper (kurder och assyrier) är väl hsh inga Assad-regimen haft några större problem med.
Senast redigerad av Savoy 2015-10-12 kl. 10:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in