2015-10-11, 23:07
Medlem
Det är lite lustigt ändå om man tänker att Syrienkriget nu har hållit på i 4 och ett halvt år och har dödat uppskattningsvis 300 000 personer. Jämför med Andra Världskriget som höll på i 5 och ett halvt år (i Europa) och där över 50 miljoner personer dog. Syrienkonflikten är ju EGENTLIGEN inte så allvarlig om man tänker så. Men det hade ju varit bra om det tagit slut snart förstås. Jag tror världen efter detta kommer vara väldigt trötta på muslimsk terror.
Citera
2015-10-12, 00:06
Medlem
Oerhört lustig artikel från "strategypage", väldigt anti-rysk men man kan verkligen hitta en del guldkorn:

"
That said the Russian force is not large (because Russian cannot afford a larger force) and they are depending on terror to help out. Russians make no secret of their indifference to civilian casualties and the use of terror against their enemies. ISIL sees this as more of a threat than the more high-tech and civilized Americans.

[...]

There were also rumors that turned out to be true about more than twenty explosions in the ISIL capital of Raqqa. These were the result of air attacks by Russian aircraft on Raqqa. The Syrian government wants Russian help to capture Raqqa from ISIL before Syrian rebels (mainly the Syrian Kurds) do so. ISIL considers the Syrian Kurds less of a threat than the Russian backed Syrian military. That’s because the Kurds have Americans providing air support and the American ROE makes the use of civilians as human shields a very effective tactic. But that does not work against the Russians. So while civilians were forced to stay in Raqqa when there was a threat of American air strikes now that the Russian threat seems more likely ISIL is preparing to force civilians out of the city. The ISIL fear is that the city would undergo a siege and in a situation like that the civilians would be a burden, not a form of protection from air strikes.
"

http://www.strategypage.com/qnd/syria/articles/20151011.aspx

Vet inte om det är ok att posta en länk såhär men.
Citera
2015-10-12, 00:15
Medlem
otukts avatar
YPG ska ha fått 120ton vapen och ammunition från USA. Många snackar om en game changer? Med tanke på att de har varit duktiga fram tills nu med bara gamla smuggel köpta AK47or med rostiga kulor.
Vad kan dem då åstadkomma med nya fräsha leksaker?

Känns som att det började brinna i röven på jänkarna då Putin börjat showa.
Obama vill att ar Raqqa faller innan jul.

Sen tänkte jag att Assad hatar ju YPG självständighets kurder. Kommer dem få smaka sen efter rebellerna fått sitt?
Citera
2015-10-12, 00:29
Medlem
otukts avatar
Värt att notera är att rebellerna börjar kalla Ryssland för en ockupationsmakt. Alltså börjar dem i sin propaganda säga att de för ett befrielsekrig. Mot ockupationsmakten. Nationalism blandas in. Kan ha effekt på världsopinionen och politiker.
Citera
2015-10-12, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maffianos
Sluta kalla det ett jävla inbördeskrig det är inte i närheten utav ett inbördeskrig..
Ett proxy krig är rätt ord.
Denna inlägg belyser problemet med de flestas kunskapsnivå här. Inbördeskrig kan också vara proxy krig. Tänk på att folket började revoltera utan att någon la sig i.
Citera
2015-10-12, 00:36
Medlem
SAA har erövrat Kafr Dublah, fronten är återigen vid Salma, Latakia.
Skulle SAA lyckas erövra Salma vilket jag tror, är slaget om Latakia över och SAA kommer fokusera på Jisr al-Shugur som blir nästa måltavla för SAA och ryssarna.

https://twitter.com/PetoLucem/status/653210549380100097

https://www.youtube.com/watch?v=m7yfAKqjgqc
Senast redigerad av MbmA 2015-10-12 kl. 01:08.
Citera
2015-10-12, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Så du hävdar att majoriteten av oppositionen inte är syrier?

Syrien var ett bra land innan kriget.. Dessa terrorister som är med i oppositionen och är syrier krigar emot staten för pengarnas skull, de får betalt det är det som får de att fortsätta strida inte för att de har den där starka vilja efter snart 5 år att fälla honom för landets skull och för att landet var ett helvete med honom i makten..

Sen är faktiskt en stor del utländska jihadister det kan du inte neka till..
Citera
2015-10-12, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Denna inlägg belyser problemet med de flestas kunskapsnivå här. Inbördeskrig kan också vara proxy krig. Tänk på att folket började revoltera utan att någon la sig i.

Vad snackar du om?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Inb%C3%B6rdeskrig
https://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_war

Läs lite gubben det är 2 helt olika saker, och du har fullständigt rätt när du snackar om att de flestas inlägg här är på en låg kunskapsnivå det är bara att kolla på det du skrev "folket vörjade revoltera utan att någon la i sig" ditt mongo det här var planerat sedan länge..
Citera
2015-10-12, 01:01
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
YPG ska ha fått 120ton vapen och ammunition från USA. Många snackar om en game changer? Med tanke på att de har varit duktiga fram tills nu med bara gamla smuggel köpta AK47or med rostiga kulor.

Sen tänkte jag att Assad hatar ju YPG självständighets kurder. Kommer dem få smaka sen efter rebellerna fått sitt?
Nu tvivlar jag på att dessa uppgifter stämmer, men oavsett, så har jag svårt o tro att den syriska staten kommer ge sig på kurderna efter att de moderata terroristerna har strukits bort. Det faller sig nog rätt naturligt att om de syriska kurderna kommer att få sig en chans utropa en självständighet nånstans, så kommer det att snarare ske på en turks bekostnad än syries, min gissning endast.
Citera
2015-10-12, 01:05
Medlem
Citat:
Värt att notera är att rebellerna börjar kalla Ryssland för en ockupationsmakt. Alltså börjar dem i sin propaganda säga att de för ett befrielsekrig. Mot ockupationsmakten. Nationalism blandas in. Kan ha effekt på världsopinionen och politiker.
Det är definitionsmässigt ett besvärligt begrepp att använda i sammanhanget med tanke på att Ryssland strider med den nationella regeringen, samtidigt som rebellerna inte utropat en självständig stat. Mig veterligen kan en regeringsarmé inte ockupera sitt eget land.
Citera
2015-10-12, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maffianos
Vad snackar du om?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Inb%C3%B6rdeskrig
https://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_war

Läs lite gubben det är 2 helt olika saker, och du har fullständigt rätt när du snackar om att de flestas inlägg här är på en låg kunskapsnivå det är bara att kolla på det du skrev "folket vörjade revoltera utan att någon la i sig" ditt mongo det här var planerat sedan länge..
Inbördeskrig = Båda krigande parterna tillhör samma land, alltså folket krigar inbördes, precis som det händer i Syrien nu.
Proxy krig = Två länder för krig med varandra genom att bara beväpna de krigande parterna men aldrig direkt möta varandra i krig.
Så om det blir inbördeskrig i ett land så kan två länder välja varsin sida för att beväpna i hopp om att vinna kriget över den andres sida. Frågan är om det är proxy krig om bara den ena parten beväpnas? Det tror jag inte. Då blir det vanlig krig där endast den ena sidan får support, vilket är fallet i Syrien. Kan vi verkligen säga att Syriska inbördeskriget är proxy krig? Bara den ena sidan beväpnas medan den andra sidan köper sina vapen.

Sen kan du glömma det där med att det var planerad länge. Det är skitsnack.

Edit: Jag antar väl Syriska inbördeskriget är också proxy krig eftersom många länder beväpnar de båda parterna.
Senast redigerad av Kohen 2015-10-12 kl. 01:20.
Citera
2015-10-12, 01:17
Medlem
Citat:

Var får du det ifrån? Assad gav Syriskt medborgarskap till 200,000 statslösa kurder. Det har var jag vet aldrig någon annan ledare i regionen kommit i närheten av att göra. Inte ens i "demokratiska" NATO-landet Turkiet skulle de ens leka med tanken.

http://www.hrw.org/news/2012/05/14/syrian-kurds-fleeing-iraqi-safe-haven

Syriska staten har dessutom bistått YPG med ekonomiskt och militärt stöd och inga strider har utkämpats dem emellan sedan 2011:

http://rudaw.net/english/middleeast/syria/19042015
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in