2015-10-11, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag förutsätter att demonstrationerna var till en början autonoma, och mycket talar för att de var det. Senare började upproret militariseras och då kom det in utländska stridande till oppositionen och regeringen. Dessutom säger varje diktator att ett internt hot är manipulerat externt, och du av alla borde förstå att det ligger i syriska regimens intresse att lyfta det argumentet.

Jag pratar inte om vad USA säger, utan vad NGO:s, kända för sin professionalism, har uttalat sig om de olika parterna i Syrien. Problemet är att du målar upp bilden av dig själv som en person som kritisk granskar alla anklagelser rättvist, men i verkligheten avvisar du alla anklagelser som propaganda.

Om jag utgår ifrån vad du säger borde du även vara lika kritisk, om inte ännu mer kritisk, till vad al-Assad påstår i och med han också har ”starka egna intressen”, eller är han ett undantag?

Jag uppmanar dig att läsa om vad olika människorättsorganisationer har dokumenterat om syriska regimen, eller bedriver de också propaganda?

Då vill jag citera dig; ”Formuleringen är väldigt luddig, speciellt med tanke på att du i sammanhanget pratar om politisk lösning på konflikten. "Göra sig av med" kan betyda i stort sett vad som helst, från att ge dem en fritidsgård där de kan hänga till att utrota dem i koncentrationsläger och allt däremellan.”

Formuleringen implicerar att Saddam var oskyldig för de brott han begick i sitt land, och då pratar jag inte om innehavet av WMD, är det detta du menar? Svara på frågan istället för att undvika den.
Du är trångsynt eftersom du inte förstår att vissa har andra synsätt på det. Alla betraktar inte ett styre med Bashar al-Assad som ett styre utan lidande. Alla betraktar inte ett avsättande av Bashar al-Assad som stöd på jihadister. I vissa fall finns det de som tycker att IS-styre är bättre än Assads, främst sunniter som har illa behandlats av regeringen eller varit föremål för bombardering Assads flygvapen. Så beväpningen av rebeller i sig behöver inte betyda ett förlängt lidande, utan snarare ett påskyndande av ett slut på lidandet.

Om du hellre vill se Syrien som en ”vanlig demokratisk stat”, då är jag nyfiken av att veta vad Syrien, enligt dig, har för statsskick nu och hade tidigare?
En grupp som IS, som innehar stora militära resurser, betraktas som den rikaste terrororganisationen, beräknas av Kurdistan ha ungefär en femtedels miljon soldater, stöd från lokala områden, innehar moderna vapen, att en sådan grupp kan besegras på ett par månader är ett absurt påstående. Inget illa menat, men om du har en sådan åsikt tyder det på djup okunskap. En sämre grupp som al-Qaida har USA ett och halvt decennium attackerat och försökt förgöra, men ändå är de inte eliminerade och utgör fortfarande ett hot.
Det är klart att det ligger i Syriska regeringens intresse att lyfta argumentet att det är utländska krafter som ligger bakom, men nu är det inte därför jag tror att det förhåller sig på det sättet. Har du till exempel helt missat att tusentals utländska jihadister har kommit till Syrien? Du vet att man får tänka själv också, att det är tillåtet?

Vad får dig att tro att jag inte ser lika kritiskt på uppgifter som kommer från al-Assad?

Varför är jag trångsynt bara för att jag inte håller med dig? Jag vet mycket väl att det finns "rebeller" (islamister och andra element) som gärna inför sharia och tvingar på allmänheten sin religiösa skit, och jag vet att sådana som du kallar det "befria". För dessa är det inte lidande, det har du säkert helt rätt i, men det är lidande för alla andra riktiga människor som blir drabbade.

När anklagelserna är obevisade och kommer från tvivelaktiga källor, varför skulle jag inte avfärda dem som propaganda? Det vore väl ganska korkat att inte göra det?

Nej, formuleringen implicerar inte att Saddam var oskyldig till än det ena och än det andra som jag aldrig har nämnt, det är din egna tolkning. Jag tog upp honom och specifikt massförstörelsevapnen som ett exempel eftersom det är ett ganska tydligt sådant.

Talibanerna plattade man till betydligt fortare än så, likaså Saddams Irak, och Khadaffis Libyen, så den djupa okunskapen är din egen. Sen har terroristerna kommit tillbaka, ja, vilket föranleder det här:

Syriens statsskick är republik. Vad jag menade var att när kriget är över så kommer det inte att vara enkelt att upprätthålla en stabil demokrati där.
Citera
2015-10-11, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Britter är de enda vid sidan av amerikanerna som kan tänkas ha soldater på marken. I alla fall tänker de skapa en no fly zone:http://www.theguardian.com/politics/2015/oct/10/labour-mps-defy-jeremy-corbyn-on-syria
Det är vad Turkiet vill, att skapa flyktingläger i Syrien så de slipper ha de på sitt territorium. Men det är faktiskt olagligt enligt internationell rätt. Det är bara lagligt att ha flyktingar i en krigszon om de ockuperar syriskt territorium och det skulle alltså innebära en krigsförklaring mot Syrien och by proxy Iran och Ryssland. Samma sak med en no-fly zone. Det får de aldrig genom FN:s säkerhetsråd. Ett annat alternativ är att skapa nåt liknande i Irak, men bara med Iraks godkännande. I ett område som kontrolleras av IS? Då blir det direkta sammandrabbningar mellan US och UK soldater och IS... Jag tror inte folk vill ha det. Det bästa är att ha större och fler flyktingläger i Turkiet, för det är en NATO-medlem och vi kan, om det krävs, ha hjälptrupper på plats för en humanitär insats utan att det väcker anstöt eller riskerar soldaters liv samtidigt som NATO tydligt markerar att det försvarar en allierad. Även Sverige skulle kunna delta där. Om man kan lösa det juridiskt i FN:s säkerhetsråd brukar det väl heta.
Citera
2015-10-11, 16:39
Medlem
Finns nu uppgifter om att Baghdadi klarat sig:

Citat:
Hospital: Islamic State leader not among convoy dead

The head of the so-called Islamic State, Abu Bakr al-Baghdadi, was not among those who were killed after an air strike hit a convoy in western Anbar, it has been claimed

Hospital sources told Reuters that Islamic State leaders had been killed in the explosion but Baghdadi was not one of the confirmed deceased.
http://www.itv.com/news/update/2015-10-11/hospital-islamic-state-leader-not-among-convoy-dead/

Oklart med andra ord.
Citera
2015-10-11, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Omröstningen var för 2 år sedan. Bombningen skedde i juli. Corbyn är mot nuclear deterrent. Han väntas rösta emot Camerons förslag, som han säkert gjorde förra gången också.

http://stopwar.org.uk/index.php/news/british-government-makes-mockery-of-parliament-by-secretly-bombing-syria
Den omröstningen gällde dessutom bombning av Assads styrkor. Denna gång gäller det ISIS.

Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Finns nu uppgifter om att Baghdadi klarat sig:

http://www.itv.com/news/update/2015-10-11/hospital-islamic-state-leader-not-among-convoy-dead/

Oklart med andra ord.
FAN OCKSÅ!!!

Får hoppas att han åtminstone miste ett öga eller ett ben på kuppen.
Senast redigerad av scrollock 2015-10-11 kl. 17:35.
Citera
2015-10-11, 17:33
Medlem
Nu öppnar högste Al Qaida ledaren al-Zawahri för att alliera sig med ISIS. Det vore mycket oroväckande:

http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2015/Sep-10/314656-zawahri-isis-illegitimate-but-possible-ally.ashx?utm_source=Magnet&utm_medium=Related%20A rticles%20widget&utm_campaign=Magnet%20tools
Citera
2015-10-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Nu öppnar högste Al Qaida ledaren al-Zawahri för att alliera sig med ISIS. Det vore mycket oroväckande:

http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2015/Sep-10/314656-zawahri-isis-illegitimate-but-possible-ally.ashx?utm_source=Magnet&utm_medium=Related%20A rticles%20widget&utm_campaign=Magnet%20tools

Snarare välkommet.

Ju mer de öppet visar samarbete desto lättare blir det för väst att jobba tillsammans för att jaga dem
Citera
2015-10-11, 17:50
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Snarare välkommet.

Ju mer de öppet visar samarbete desto lättare blir det för väst att jobba tillsammans för att jaga dem

Exakt, ett drömscenario rentav. Och bra att AQ och kanske även IS börjar visa tecken på desperation - det här är ju förslag som dyker upp när man är trängd, inte när man har medvind.
Citera
2015-10-11, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Snarare välkommet.

Jag kan gärna hålla med dig i det påståendet. Problemet är det som du verkar missa, det är ryssarna och iranierna som jagar dem, inte väst/NATO.
Citera
2015-10-11, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag kan gärna hålla med dig i det påståendet. Problemet är det som du verkar missa, det är ryssarna och iranierna som jagar dem, inte väst/NATO.
Tänk att du tror att Rysslands bombningar av isis är mer efektivare än koalitionens. Koalitionen har bombat isis mycket längre än Ryssland. Eller blandar du ihop isis med oppositionen?
Citera
2015-10-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull

Bara bra att fler jagar dem

Väst/Nato gör ju sitt med, inte lika aggressivt men de gör sin del.

Men det som man ffa kan hoppas på genom att AQ och ISIS öppet samarbetar att det kanske kan innebära att Väst/Nato kan pressa de förbannade stater som sponsrar ISIS/AQ
Citera
2015-10-11, 18:07
Medlem
Nu fattar jag varför Putin var tvungen att slå till i Syrien.

Under flera månader har det pågått en gigantisk militärövning i USA, Jade Helm 15 med underrubriken "Master the Human domain".

Dokument

Många amerikaner har naturligtvis inbillat sig att den var avsedd för att ta ifrån amerikanerna deras vapen, men militären har bestämt hävdat att man övade för en större insats i Mellanöstern. Detta var sant.

Planen var att Assad skulle falla och sedan när det blev totalt kaos så skulle USA gå in och rensa upp, men Ryssarna genomskådade planen. Putin hade säkert planerat en invasion av Syrien länge, men kanske var det detta som var avgörande. De visste att Assad var nära att falla.

Förutom själva militärövningen Jade Helm så har amerikanerna sett enorma transporter av krigsfordon och till och med ambulanser med röda halvmånen på.

Kolla bara här på Youtube: Fordonstransporter

Det är sjuka mängder. Säkert tiotusentals fordon och stridsvagnar på tåg.
Senast redigerad av climasol 2015-10-11 kl. 18:10. Anledning: fel
Citera
2015-10-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Tänk att du tror att Rysslands bombningar av isis är mer efektivare än koalitionens. Koalitionen har bombat isis mycket längre än Ryssland. Eller blandar du ihop isis med oppositionen?
Till saken hör att Ryssland gjort mer på en vecka än vad USA-koalitionen gjort på ett år:

http://www.almasdarnews.com/article/russia-conducts-64-sorties-in-syria-hitting-55-isis-targets/

http://www.theguardian.com/world/2015/oct/10/syria-airstrikes-russia-reports-64-missions-isis-24-hours

Sedan får vi verkligen hoppas att inte Marco Rubio vinner presidentnomineringen då han är en riktig ISIS-lakej som förespråkar att USA skall attackera de som jagar ISIS och jihadister:

http://www.breitbart.com/video/2015/10/10/marco-rubio-urges-attacks-russian-aircraft-syria/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in