2015-10-11, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Jag skrev inte att jag visste vilka som har bättre eller sämre, jag skrev att det finns folk med likvärdig eller bättre. Att det finns folk med sämre är ju självklart det med. Du kan ju inte på allvar tro att du skulle ha den bästa ekonomin i tråden där ingen ens kan tangera den? Jag vet att du beter dig som om du trodde det men du kan ju inte på allvar vara så verklighetsfrånvänd att du faktiskt tror på det.

Märkligt uttalande från någon som gissar i varje inlägg och tillskriver att andra inte sparar pengar, är bolånetorskar, är lyxfällanfall osv.

Självklart finns det de med ekonomi än mig i tråden Det förstår nog de flesta.

Har inte skrivit att andra inte sparar pengar utan svarat de som tycker det är idioti att sträva efter en låg skuldsättning.
2015-10-11, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Självklart finns det de med ekonomi än mig i tråden Det förstår nog de flesta.

Har inte skrivit att andra inte sparar pengar utan svarat de som tycker det är idioti att sträva efter en låg skuldsättning.
Vilket är en felaktig tolkning av dig. Folk argumenterar inte mot en låg skuldsättning generellt utan försöker förklara att det inte går att köpa en bostad i storstan kontant.
2015-10-11, 14:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Gjorde en snabbkoll och har redan citerat dig ett tiotal gånger där du just skriver det.
Medge att du är en lögnare

Då skulle det förstås varit lätt för dig att ange en länk men du ljög förstås igen. Du är full av skit bajsmannen.
2015-10-11, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Då skulle det förstås varit lätt för dig att ange en länk men du ljög förstås igen. Du är full av skit bajsmannen.

Är ju du som påstår saker då får väl du finna länkar som stöder dina påståenden.
Ungefär som om jag skulle påstå att Gertruds bil är vit och att du måste bevisa med en länk att jag har fel
2015-10-11, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Vilket är en felaktig tolkning av dig. Folk argumenterar inte mot en låg skuldsättning generellt utan försöker förklara att det inte går att köpa en bostad i storstan kontant.
Var har jag påstått att man skall köpa en bostad kontant?

Jag har skrivit klart och tydligt på säkert minst 50 platser att man skall och bör amortera hårt (minimun 20% av nettolönen enligt mig).
Då finns det några som menar att det är dumt pga olika anledningar (oftast att det är smartare att lägga de pengarna på börsen).
2015-10-11, 14:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Är ju du som påstår saker då får väl du finna länkar som stöder dina påståenden.
Ungefär som om jag skulle påstå att Gertruds bil är vit och att du måste bevisa med en länk att jag har fel

Är du helt dum i huvudet, ja du behöver inte svara på det. Det är du som påstår att jag har sagt att priserna aldrig kan gå ner trots att det är en lögn.

Du är full av skit bajsmannen.

Citat:
Ingenting enligt er, för priserna kan aldrig gå ner i Sverige

Citat:
Gjorde en snabbkoll och har redan citerat dig ett tiotal gånger där du just skriver det.
Medge att du är en lögnare
2015-10-11, 15:57
Medlem
Citat:
Mycket text.. men du glömde svara på om du tror priserna stiger eller sjunker om det vore 15% ränta?

Givetvis sjunker priserna om räntan är 15%. Vad annars? Vad tror du händer med värdet på ditt hus om tomten nästa gång släpper ner en rysk bomb i skorstenen istället för julklappar?

Anpassa dina argument till verkligheten så lovar jag att du lättare får svar.

Citat:
Har tio minuters gångväg till tåg som går var timme utan byte, alltså direkt till Kastrup på under 2 timmar. För mig som reser en hel del är detta väldigt centralt.

Bor 12-15 tusen där jag bor, allt finns här, så vad är det inte centralt till menar du?

Centralt var ett dåligt ordval då det alltid är relativt. Vad jag menade var att ditt hus knappast ligger i anslutning eller i närheten av Stockholms eller Göteborgs populärare villaområden. Därav priset. Därav att jag ifrågasätter hur aktuell din kunskap är ang efterfrågan på bra objekt i storstäderna med omnejd. En hint; den är enorm. En hint till; detsamma kan inte sägas om utbudet.
2015-10-11, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Kan någon förklara för mig vart folk ska bo istället? Om de avstår från att köpa en bostadsrätt måste de ju ändå bo någonstans. Men hyresrätter finns det inte gott om, och gatan är inget vidare alternativ.

Enda sättet jag får det till en bubbla är på grund av dessa "förståsigpåare" som skrämmer folk. Det är dessa politiker, hobbyekonomer, korkade ekonomer etc som skapar en oro på marknaden.
Det är grejen. Ju längre bubblan bär deså oattraktivare med eko-glasögon på. Nu finns det inte så mkt att göra med penndrag. 2008 blir nada, 90 talet ok. Men du har rätt i tanken normalt, flera år må så va
2015-10-11, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Howark
Jag tycker mig också ha noterat det där. Jag har hittills bara några enstaka fall jag hittat, men där lägenheter läggs upp med betydligt lägre utgångspriser än vad de varit tidigare i år. Jag är tveksam till om det säger något om marknaden i stort, men någonting betyder det väl i alla fall.

Jag själv tycker att mäklarnas lockpriser förstör något som hade kunnat vara en tydligare marknad. De räknar med budgivning med ökning på 30% innan de säljer
Ökar de inte med 20-30% tar de bort objektet från marknaden och lägger ut det någon månad senare igen.

Att detta fenomen händer är inget nytt, hänt varje månad i minst tre års tid inom de sthlmsförorter jag följt.

Just den här tidpunkten är ju mer utav en "off season", lägenheter brukar säljas som snabbast och gå som bäst vid terminsstarter och terminsslut innan det blir "off season"
2015-10-11, 16:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaawww
Jag själv tycker att mäklarnas lockpriser förstör något som hade kunnat vara en tydligare marknad. De räknar med budgivning med ökning på 30% innan de säljer
Ökar de inte med 20-30% tar de bort objektet från marknaden och lägger ut det någon månad senare igen.

Att detta fenomen händer är inget nytt, hänt varje månad i minst tre års tid inom de sthlmsförorter jag följt.

Just den här tidpunkten är ju mer utav en "off season", lägenheter brukar säljas som snabbast och gå som bäst vid terminsstarter och terminsslut innan det blir "off season"

Så kallade lockpriser är väl bara sunt. Varken köpare eller säljare vet på förhand vad marknaden är beredd att betala och därför har man en budgivning som startar med ett lågt pris och slutar på marknadspriset.
2015-10-11, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera
Givetvis sjunker priserna om räntan är 15%.

Och om den är 4% då?
2015-10-11, 17:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Och om den är 4% då?

En höjning till 4% skulle inte påverka människors förmåga att betala nämnvärt eftersom bankerna kräver att låntagarna kan betala 7-8% redan idag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in