Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-10-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det kanske han önskar. Ny bok med info om tå.s och bm.s bisarre polare. Han som varken snutarna eller senare GW fick korn på. Denna jävla justitiemordsoppa är bizarrare än vad någon öht kunnat ana.....

Du har nämnt den där polaren förut - har du fått mer info om honom

Ja, det är en oerhört bisarr soppa. Den är liksom tvådelad. Dels har vi justitiemordet, det aktiva avrättadet av två oskyldiga personer, och dels har vi det hårda motarbetandet, undanskuffandet av personer och omständigheter som borde ha lyfts fram i ljuset.

Att viktiga tidsangivelser, Vinofs biografi och annat viktigt hamnade underst i pappershögarna av en slump tror jag inte ett ögonblick på.

Den här utredningen var nog delvis medvetet vanskött.

Ett exempel: år 1988 får polisen tips om en "våldsam hallick", som ska ha varit knuten till da Costa.

Hur kan man skrota detta tips? Hur kan man undgå att gräva efter detaljer?

Varför noterades inte namnet och detaljer kring hallicken?

Jösses
Citera
2015-10-10, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Ett exempel: år 1988 får polisen tips om en "våldsam hallick", som ska ha varit knuten till da Costa.

Hur kan man skrota detta tips? Hur kan man undgå att gräva efter detaljer?

Varför noterades inte namnet och detaljer kring hallicken?

Jösses

Det fanns ingen hallick, iaf enligt polisens egen utsago/utredning från 1984:

"någon hallick har hon inte haft, det vet vi säkert"

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Pressmaterial%201982-2014/1984/DN20efterlysning20001_zps1g0fzu4u.jpg.html
Senast redigerad av echoesofglory 2015-10-10 kl. 23:28.
Citera
2015-10-10, 23:32
Medlem
Vi är inte överens. Jag föreslår att du tänker igenom detta med grovt förtal av två personer som fått sina liv totalförstörda. Hur tror du det känns för dem? Fundera på det istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
@Noicer

Det finns en del grova faktafel i ditt tidigare inlägg som behöver korrigeras, vi tar dessa punkt för punkt:

1. Fothandlarparet kontaktade polisen 3 år efter inlämningen av de ytterst märkliga styckbilderna, inte 4 år som du påstår och anledningen till detta var att dom läst i tidningarna att polisen hade vissa inte helt ogrundade misstankar om att en dokumentering av själva styckningen hade ägt rum och då avses en användning av kamera med blixt, helt uppenbart så hade den observante mannen i fotoparet lagt på minnet att styckbilderna var tagna just med blixt och bara denna lilla detalj indikerar att fotohandlarmannen faktiskt var rätt ute med sina misstankar om att bildinlämningen sommaren -84 var en händelse som polisen säkerligen ville veta mer om.

2. Att ingen kom ihåg händelsen är också en lögn, jägmästaren kom ihåg alldeles tillräckligt mycket av händelsen och fotohandlarparets upprördhet över bilderna, faktum är att TR fäste stor vikt vid vad jägmästaren vittnade om och hans trovärdighet och klockrena minnesbilder av händelsen är inget att snacka om.

3. Den illaluktande containern som transporterades bort sensommaren -84 kan ha varit den tredje dumpningsplatsen och platsen den stod på var knappast Eugeniavägen 25 utan Karolinska institutet.

4. För alla personer mer grundläggande kunskaper i geografi så är det helt uppenbart att fyndplats två låg i extremt nära anslutning till Karolinska och då avses först och främst sjukhusområdet med Norrbackainstitutet som närmaste medicinska institution bara ett stenkast från fyndplatsen.

5. Sist men inte minst så har vi hunddamens märkliga vittnesmål om två män med en barnvagn på KI-området en viss speciell mycket intressant dag som är av stor betydelse när vi försöker komma till rätta med vad som egentligen hände den 11/6 -84, det märkliga är att hon fick aldrig veta av polisen att hon pekat rätt när hon fick se de misstänkta läkarna på video, det var först i rättssalen hon insåg att hon pekat ut rätt personer och det om något borde väl styrka hennes tillförlitlighet som vittne ?

6. Edit: Egentligen så behöver det nog inte längre påpekas men eftersom du på fullt allvar påstår att KI aldrig haft något med detta fall att göra så är det helt omöjligt att bortse från offrets ord till en väninna som gick ut på att hon brukade träffa en läkare på arbetade på Karolinska, absolut inte SÖS eller Löwenströmska utan just Karolinska och ingen kan nog missförstå detta, överens ?
Citera
2015-10-10, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Pressmaterial%201982-2014/1984/DN20efterlysning20001_zps1g0fzu4u.jpg.html

Intressant påstående av polisen.
Oavsett hur det gick till så bör ju ett sådant här tips väcka intresse.
Jag vet inte mkt om hur gatuprostitution funkar, men om det är så farligt som folk säger så bör ju en beskyddare vara nödvändig, och "Ragges" berättelse om TÅ och BM är alltjämt lite intressant. Han var gammal och saknade väl överblick, men sa iaf att de (TÅ/BM) plockade pengar av Catrine. Hm ....
Citera
2015-10-10, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Vi är inte överens. Jag föreslår att du tänker igenom detta med grovt förtal av två personer som fått sina liv totalförstörda. Hur tror du det känns för dem? Fundera på det istället.

Det foliehatten sysslar med är endast reserverat för Flashback. Ingen annanstans skulle foliehattens ettriga förtal av två namngivna personer få fortgå. Förtal är det utan tvekan. Att nitiskt utmåla namngivna, ickedömda personer som perversa mördare och likstyckare är faktiskt inte lagligt. Det är lätt att glömma det, i den lilla sfär där vi debatterar. Gränserna är något uppluckrade här.
Citera
2015-10-10, 23:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Detta är helt fantastiskt

En bekant upplyste mig om denna osannolika händelse, och jag + medarbetare kommer självklart att fråga runt, för vi måste ju få veta vilken "tomte" som hedrade vårt arbete på detta vis och gav boken finfin reklam

Denna händelse visar bl.a. att intresset för detta fall är extremt seglivat.

Vem hade trott detta år 1984? En marginaliserad, prostituerad knarklangares morbida frånfälle diskuteras efter 31 år, och en nydanande bok skrivs också, och en idealist överlämnar boken till en av landets mest kända krimexperter

Det vore förstås otroligt kul om GW använde bokens kontaktuppgift, men det är väl att hoppas för mkt.

Nåväl ... detta är iaf finfin reklam, som sagt var ... det är inte många krimböcker som nämns av GW i aftonbladet

Vi bockar och tackar

Det är märkligt att du nu helt plötsligt går i spinn över över den "osannolika händelsen" som verkar ha varit planerad, vilken okänd person åker ut till GW:s gård egentligen för att överlämna en nyligen utgiven bok som närmast består av diverse skåpmat från den här tråden ?

Du har ju tidigare närmast totaldissat GW här i tråden men nu hoppar du tydligen jämfota i något sorts lyckorus?

Citat:
Såhär är det: jag har plöjt igenom hela utredningen (inklusive delar som allmänheten inte haft tillgång till), jag har kontaktat ett flertal personer som är knutna till utredningen, och jag har läst ett antal angränsande utredningar. Faktum är att jag har ägnat mer arbetstid åt att studera utredningen än Leif GW Persson.

Han kan omöjligen ha närstuderat utredningen, eftersom han har sagt så stolliga saker, och dessutom har han missat utredningens fokus (spaningen på Vinof osv). Lustigt förresten, att du lutar dig på Leif GW Persson, för han har slaktat läkarspåret totalt

Citat:
Och vad var det han sa? Jomen seru att klientelet som gör sånt här va, det finns nog i Solna seru. Jovisst, och knarkarkvartar och psykopater fanns inte i innerstan? Och da Costas vänner då, som bodde i närheten, var inte de intressanta?

Jo, det var de, men det visste inte Persson när han dillade, för han hade inte läst utredningen

Citat:
Och Leif GW Persson är fortfarande en tomte

(det fetade i ditt inlägg)
Det är märkligt hur folk (ta gärna åt dig nu!) kan ändra ståndpunkt helt plötsligt, en "idealist" överlämnar en bok till en av landets främsta krimexperter, vanligtvis brukar det vara andra tongångar här i tråden, du har tidigare mest kommit med en massa kritik mot GW faktiskt

Här är ditt ursprungliga inlägg:

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-10-10 kl. 23:51.
Citera
2015-10-11, 00:31
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det foliehatten sysslar med är endast reserverat för Flashback. Ingen annanstans skulle foliehattens ettriga förtal av två namngivna personer få fortgå. Förtal är det utan tvekan. Att nitiskt utmåla namngivna, ickedömda personer som perversa mördare och likstyckare är faktiskt inte lagligt. Det är lätt att glömma det, i den lilla sfär där vi debatterar. Gränserna är något uppluckrade här.

Vet inte om du har halkat in på ett bananskal i den här tråden och fått allt helt om bakfoten, i en kriminalhistorisk debatt så är det helt upp till enskilda debattörer eller vem som helst att göra bedömningen att vittnena var fullt tillförlitliga (som i det här fallet) och att dessa personer avlämnade väldigt besvärande vittnesmål i två domstolar som tycktes peka åt ett visst håll, det är ingen som går i taket av raseri när du och dina fåtaliga medlöpare utmålar fotoparet, MS, hunddamen, mamman, de kvinnliga polisen, jägmästaren som lögnare och mytomaner och för att ha begått mened för det är precis vad ni pysslar med här i tråden.

Vi ska i sammanhanget komma ihåg att t.o.m den avlidne åklagaren sa ju som pensionär (för 6 år sedan) att det gick inte att finna något som talade i positiv riktning för de misstänkta männen och att han inte ångrade åtalet.

Om valfri debattör här i tråden inte kan finna något i förundersökningen som talar till de misstänktas fördel precis som den fd åklagaren så är det ju faktiskt bara att acceptera detta.

Jag själv tex, utesluter inte alls alternativa gärningsmän och jag har tidigare belyst arkitektens frånvaro när vi diskuterar eventuell inblandning vad gäller alternativa GM men ingen är intresserad och allra minst du och det är ett misstänkt beteende faktiskt, ta åt dig nån gång vetja!
Arkitekten var troligtvis det sista vittnet och resten vad gäller honom är i princip ett tomt hål, polisen släppte honom för alldeles snabbt och det finns stora frågetecken som sagt i form av avvikande beteende hos den här Östermalmsmannen men det finns även andra alternativa gärningsmän som flera äldre läkare i 50-års åldern som också dom förtjänar lite uppmärksamhet, varför inte gräva lite i detta för omväxlings skull ?

Du ska däremot inte få det att framstå som att hästdödaren Vinof och folket runt honom nästan är bundna till brottet, det finns inga vittnesmål, ingen teknisk bevisning som ens indikerar på minsta sätt att dom var inblandade, det finns inga besvärande indicier överhuvudtaget och det måste vara ett stort omak för dina teorier och vildsinta spekulationer.

Du är en sällsynt hal figur vill jag påstå när du försöker tysta meningsmotståndare som ger svar på tal när du postar dina teorier om Monika som eventuell knivmördare (det är bara att leta i tråden för den som vill läsa det spekulativa inlägget)

Du har helt uppenbart absolut noll intresse av att utreda alternativa gärningsmän förutom vissa utvalda personer som den uttjatade hästdödaren mfl, för alla som följt tråden så är det helt klart att du har målat in dig i ett hörn där det i princip nästan bara är Vinof och folket runt omkring honom som är intressanta, plocka bort skygglapparna nån gång människa, det är inte mycket begärt !
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-10-11 kl. 00:51.
Citera
2015-10-11, 00:49
Medlem
Nähädå!?! Du har inga som helst skygglappar!?
"Bara" ett enormt hat mot två st. Läkare! Och som det är (?) helt Ok att bedriva förtal emot?

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vet inte om du har halkat in på ett bananskal i den här tråden och fått allt helt

om bakfoten, i en kriminalhistorisk debatt så är det helt upp till enskilda debattörer eller vem som helst att göra bedömningen att vittnena var fullt tillförlitliga (som i det här fallet) och att dessa personer avlämnade väldigt besvärande vittnesmål i två domstolar som tycktes peka åt ett visst håll, t.o.m den avlidne åklagaren sa ju som pensionär (för 6 år sedan) att det gick inte att finna något som talade i positiv riktning för de misstänkta männen och att han inte ångrade åtalet.

Om valfri debattör här i tråden inte kan finna något i förundersökningen som talar till de misstänktas fördel precis som den fd åklagaren så är det ju faktiskt bara att acceptera detta.

Jag själv tex, utesluter inte alls alternativa gärningsmän och jag har tidigare belyst arkitektens frånvaro när vi diskuterar eventuell inblandning vad gäller alternativa GM men ingen är intresserad och allra minst du och det är ett misstänkt beteende faktiskt, ta åt dig nån gång vetja!
Arkitekten var troligtvis det sista vittnet och resten vad gäller honom är i princip ett tomt hål, polisen släppte honom för alldeles snabbt och det finns stora frågetecken som sagt i form av avvikande beteende hos den här Östermalmsmannen men det finns även andra alternativa gärningsmän som flera äldre läkare i 50-års åldern som också dom förtjänar lite uppmärksamhet, varför inte gräva lite i detta för omväxlings skull ?

Du ska däremot inte få det att framstå som att hästdödaren Vinof och folket runt honom nästan är bundna till brottet, det finns inga vittnesmål, ingen teknisk bevisning som ens indikerar på minsta sätt att dom var inblandade, det finns inga besvärande indicier överhuvudtaget och det måste vara ett stort omak för dina teorier och vildsinta spekulationer.

Du är en sällsynt hal figur vill jag påstå när du försöker tysta meningsmotståndare som ger svar på tal när du postar dina teorier om Monika som eventuell knivmördare (det är bara att leta i tråden för den som vill läsa det spekulativa inlägget)

Du har helt uppenbart absolut noll intresse av att utreda alternativa gärningsmän förutom vissa utvalda personer som den uttjatade hästdödaren mfl, för alla som följt tråden så är det helt klart att du har målat in dig i ett hörn där det i princip nästan bara är Vinof och folket runt omkring honom som är intressanta, plocka bort skygglapparna nån gång människa, det är inte mycket begärt !
Citera
2015-10-11, 01:26
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
"Bara" ett enormt hat mot två st. Läkare! Och som det är (?) helt Ok att bedriva förtal emot?

Lugn nu, jag utesluter inte arkitekten tex för inblandning, han har betett sig konstigt enligt flera uppgiftslämnare så jag har helt uppenbart inga skygglappar, jag är också intresserad av de andra lite äldre läkarna i förundersökningen och dessa kan också kallas alternativa gärningsmän, det kan också vara frågan om en helt okänd sexualsadist som bragt offret om livet och styckat henne.

Fallet i Nacka 1975 med sexualsadisten som mördade och grovt skändade en prostituerad kvinna visar att det kan finnas en helt okänd mördare som bara väntar på att bli upptäckt, nu är det visserligen för sent i fallet CdC eftersom det är preskriberat men det kan ändå inte uteslutas att det var en totalt okänd sexkund som tog livet av och styckade CdC, hade inte mannen i Nacka kontaktat polisen själv så hade kanske fallet aldrig blivit löst ?

Jag har en mycket kontroversiell teori på lager som mycket väl kan stämma överens med vad som hände 1984 men frågan är om jag ens har lust att öppna käften längre här i tråden, du tex är ju inte det minsta behjälplig utan gnäller mest som ett barn.

Kan också försäkra dig att det är ingen som hatar varken några läkare eller ens några flyttkillar eller arkitekter, tycker att allmänläkaren tex ger ett trovärdigt intryck när han i intervjuer bedyrar att han är oskyldig och det är inte helt osannolikt att han är det också men då betyder ju det att fotohandlarna och mamman ljög nåt så in i helskotta och varför skulle dom göra det, vad var motivet?

Allmänläkaren ger alltså ett mycket positivt intryck både i tv och i tidnings, radio och nätintervjuer och jag har t.o.m börjat omvärdera honom helt och hållet, jag vill tro på det han säger men så finns det här stora problemet med vittnena, vad ska man tro egentligen, det är jättesvårt.

Jag är faktiskt enbart intresserad av en seriös debatt och ingen pajkastning, du kan gott bemöta mina inlägg hädanefter med en mer sansad ton, är vi överens ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-10-11 kl. 01:29.
Citera
2015-10-11, 02:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory

Nej, da Costa hade med stor sannolikhet ingen hallick, det finns föreställningar från film, tidningar och böcker som går ut på att prostituerade kvinnor har en hallick, ofta var "hallicken" bara en pojkvän eller liknande som fick del av det som kvinnan drog in på att gnoa på gatan , pojkvännen var nästan alltid missbrukare han också, nu snackar vi svenskt 80-tal.
Citera
2015-10-11, 11:09
Medlem
Vasaparken

Vasaparken var verkligen bortglömd hotspot, men parken var utkonkurrerad i det allmänna medvetandet av mer kända platser, som Sergerstorg och Kungsträdgården.

Faktum är att Vasaparken har varit en så långvarig och utvecklad mötesplats för knarkare och langare att polisen har arbetat koncentrerat där, och Vasaparken har också tilldragit sig akademiskt/kriminologiskt intresse.

Att Monika och Robert greps i Vasaparken på sommaren 1985 (knivskärning/slagsmål) är inte alls konstigt, eftersom buslivet pågick hela tiden.

Och förmodligen kan Vasaparken vara en av de parker/grönområden där Catrine da Costa och hennes polare rökte braj, söp, köpte heroin och umgicks.

Flera parker och grönområden nämns i utredningen (da Costa ska uppehållit sig på Skeppsholmen, i en park vid Zinkensdamm, i Högalidsparken och i Kungsträdgården).

Om da Costa sov på Hotell Gustav Vasa är det osannolikt att hon skulle undvika Vasaparken, vilket jag nämnt tidigare, och parken är alltså mycket känd som knarkartillhåll - mer känd än jag visste om.

Det är också intressant att notera Nils Korsvalls resa till Hjorthagen. Snurrade han omkring i Solna och Vasastan så bör Vasaparken ha varit en självklar stoppunkt, och detta gäller såklart också Saba och CB.

Kanske letade stackars TÅ i fel ände av stan när han sökte da Costa (i juni).

Hon kanske bara flyttade några kilometer, för att slippa gubben.
Citera
2015-10-11, 11:12
Medlem
Citat:

Ja, som sagt var: endast på flashback.
Lawns förfarande är inte bara oetiskt. Det är också olagligt.
Jag vet precis vilka åtgärder jag skulle vidta om någon utmålade mig som pervers brottsling på internet, i flera år.
Ett svinaktigt beteende är det, men det vet vi ju alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in