Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-09, 18:40
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Rosling beskriver verkligheten vilket inte 7K gör.
Rosling beskriver den nuvarande inriktning på flyktingpolitiken som inhuman, och det gör Åkesson också.
Poängen från båda två är att flyktingpolitiken ska göras om ordentligt efter SDs prioriteringsordning.
Det är därför Rosling säger att utmaningen var att gå upp på scen och säga att SD har rätt. Ja, han säger faktiskt tillochmed detta rakt ut.

7K beskriver alltså inte verkligheten rätt, och har ovanpå det en ineffektiv inhuman politik för att de är fega.
All fakta som närmar sig detta från ett sundare håll kommer att röra om i den gamla grytan oavsett om det är Rosling eller någon annan som gör det.
Rosling kommer knappast att vara den sista som framhåller detta.
Det här är bara början.

DU LJUGER.

Alla vet att livet är ett helvete i flyktinglägren och alla vill hjälpa till; Både DÄR och HÄR.
SDs nätsoldater hånar flyktingar, ljuger om flyktingar, hittar på att det är trojanska terrorister... men inte fan har de sprängt sönder EU, trots SD patrasket lovande om att så kommer ske. De hånar små barn som ligger och dör på en strand, de ljuger om lyxflyktingar osv osv osv....

7Klövern ser problemen och vill hjälpa till.
SD har ingen effektiv politik alls. De är djävligt bra på att gnälla.
Citera
2015-10-10, 11:34
Medlem
Kwatos avatar
Hans Rosling framstår som otrevlig, auktoritär, verklighetsfrånvänd och egocentrisk när han debatterar exv när han nyligen framträdde i dansk TV, men också i alla andra sammanhang där jag sett honom.

Bland hans åsikter märks att han tycker det är fel att använda begreppet "flyktingsmugglare". Hans motivering var att det handlar om flyktingar och människor som hjälper flyktingar, och han tror alltså på fullt allvar att det bara handlar om det. Så om man ska tro honom så finns det inte några cyniska flyktingsmugglare, och det finns inte heller många som tar chansen att utnyttja Sveriges generositet och naiva inställning i asylfrågan.

Rosling har ofta talat om hur viktigt det är att skaffa sig en "korrekt verklighetsuppfattning". Han tror också att han kan hjälpa folk med detta genom att tala om för dem hur verkligheten ser ut. Han verkar inte bara ohyfsad och egocentrisk utan också väldigt förvirrad.

När det gäller SDs retorik så tycker jag visst att man kan tala om vikten att hjälpa i närområdet. Jag tycker inte att det är Sveriges sak att hjälpa vem som helst i alla konflikter världen över, men jag avvisar inte heller sådana insatser generellt. Vad jag önskar av debatten är att den i mycket högre grad kunde handla om vad som händer i Sverige. I den mån som den handlar om vad som händer i utlandet önskar jag också att man aldrig glömmer att sätta det i samband med hur det påverkar Sverige. Jag menar inte att det är fel att tala om att hjälpa på plats, men den debatten för inte de som förnekar problemen i Sverige närmare en insikt om dem. Kort sagt tycker jag det är mindre intressant hur fläckfritt Sverige är genom att vi vill göra det optimala för alla som är i nöd långt utanför våra gränser, eller för att vi är duktiga och tar emot flyktingar. Mycket mer intressant är det hur svenskarna har det i Sverige. Det är i högsta grad relevant eftersom "hjälp i närområdet" förlägger fokus långt bort från Sverige. Självklart kan man ta med det i varje flyktingdebatt, men om man inte samtidigt talar om hur svenskarna påverkas negativt av invandringen så får man svårt att engagera väljarna.
Citera
2015-10-10, 12:09
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElizabethDeans
Har någon någonsin sagt att Åkesson har fel om den frågan? Såvitt jag kan minnas har folk bara ifrågasatt hans motiv. Därför tycker jag att det är förvånande att Hans Rosling väljer att uttala sig på det sättet.
Nej ingen har väl sagt att han har fel, men de har heller inte gett han rätt, eller brytt sig om den frågan över huvud taget, än mindre gjort något åt problemet. Utan istället, som du säger, ifrågasatt hans motiv, vilket tydligen är viktigare än att faktiskt diskutera sakfrågan...
Citera
2015-10-10, 12:18
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
D
7Klövern ser problemen och vill hjälpa till.
SD har ingen effektiv politik alls. De är djävligt bra på att gnälla.
De vill hjälpa till, men misslyckas så fatalt ändå. Det är 7klövern som har makten, INTE Sverigedemokraterna, och det är de som har makt som bör kritiseras.
Citera
2015-10-10, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
De vill hjälpa till, men misslyckas så fatalt ändå. Det är 7klövern som har makten, INTE Sverigedemokraterna, och det är de som har makt som bör kritiseras.

Fråga de människor som fått sina hus, bilar, företag totalförstörda och sina systrar, mödrar, föräldrar mördare och torterade om de känner att det är ett misslyckande att få komma till Sverige.

Citera
2015-10-10, 12:39
Medlem
Åkesson håller även med nazisterna för de hatar också invandrare och vill stänga gränserna för ett vitt ariskt land igen.
Citera
2015-10-10, 13:19
Medlem
Citat:
Fråga de människor som fått sina hus, bilar, företag totalförstörda och sina systrar, mödrar, föräldrar mördare och torterade om de känner att det är ett misslyckande att få komma till Sverige.

Fråga de som är i samma sits men inte hade 10 000 $ för att smugglas hit om de tycker det är lyckat att vi lägger ut 100 000 kr per individ och år, pengar som skulle kunna hjälpa 20 personer att få en dräglig tillvara i ett flyktingläger i närområdet.
Vi har inte oändligt med pengar ( även om vänsterfolk verkar tro det), och då gäller det att använda dem så effektivt så möjligt.

Om politiker kunde sluta sätta prestige i allting, och faktiskt strunta i vem som sagt vad, och istället göra det som är hjälper flest att överleva.

Nu pågår det nån tävling i vem som kan ta mest avstånd ifrån SD, oavsett vad saken gäller. Säger SD en sak, så måste man tycka tvärtom.
Ingen diskuterar frågan i sig, därav ståhejet nu när Rosling säger att i den frågan har SD rätt, alla andra har alltid utgått ifrån att man måste tycka exakt tvärtom, annars är man nazist...

Patetiskt, och människor dör pga den inställningen.
Citera
2015-10-10, 13:27
Medlem
Citat:
Åkesson håller även med nazisterna för de hatar också invandrare och vill stänga gränserna för ett vitt ariskt land igen.

Vad är det där för flummigt påstående?

Då säger jag att djurrättsaktivister också håller med nazister, eftersom Hitler var först med att instifta djurskyddslagar.
Tittar även snett på vegetarianer, för de har onekligen Hitler som förebild, likaså nykterister.

För övrigt så var araberna allierade med nazisterna under kriget, och gav skydd åt många som flydde Tyskland efter kriget.

Sen tycker inte SD så som du skriver i vilket fall, du får läsa på lite.

Och den ariskt folkstamnen kommer nere ifrån Persien och Kaukasus, så det vore direkt kontraproduktivt att stänga gränsen om man vill ha ett ariskt Sverige...
Citera
2015-10-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Vad är det där för flummigt påstående?

Då säger jag att djurrättsaktivister också håller med nazister, eftersom Hitler var först med att instifta djurskyddslagar.
Tittar även snett på vegetarianer, för de har onekligen Hitler som förebild, likaså nykterister.

För övrigt så var araberna allierade med nazisterna under kriget, och gav skydd åt många som flydde Tyskland efter kriget.

Sen tycker inte SD så som du skriver i vilket fall, du får läsa på lite.

Och den ariskt folkstamnen kommer nere ifrån Persien och Kaukasus, så det vore direkt kontraproduktivt att stänga gränsen om man vill ha ett ariskt Sverige...

Ja, exakt. Det är ju precis det jag säger.
Om man rycker ut en sak ur sitt sammanhang håller en kristen med en ateist och våldtäktsman och Hitler.

Och det är just detta som slask-politikerna här på flashback gör; De plockar ur nånting från Hans Roslings resonemang miss skiter i att ta med hela konklusionen. Hans Rosling vill hjälpa där nere OCH öppna lagliga vägar så att fler kan ta sig till europa och även ta hand om människorna här i Sverige.

Det kostar att hjälpa människor. Rosling vill att vi ska öka biståndet.
Men sånt tar inte rasisterna med.
Citera
2015-10-10, 14:10
Medlem
Citat:
Om man rycker ut en sak ur sitt sammanhang håller en kristen med en ateist och våldtäktsman och Hitler.

Och det är just detta som slask-politikerna här på flashback gör; De plockar ur nånting från Hans Roslings resonemang miss skiter i att ta med hela konklusionen. Hans Rosling vill hjälpa där nere OCH öppna lagliga vägar så att fler kan ta sig till europa och även ta hand om människorna här i Sverige.

det H Rosling sa var mer precist att det är fel och orätt att göra som det görs nu, att dra från biståndspengarna för att ta till flyktingmottagning. dvs ta från UNHCR och liknande för att ge till migrationsverket.

Och att det måste visas att det kostar, t ex genom att ta från andra ställen i budgeten än biståndsbudgeten.

Han påvisar att det är en stor kostnad med flyktingmottagning, som döljs på bekostnad av biståndet till de stora massorna. (Åkesson liknelse med 10 svältande barn och 10 äpplen)

Får övrigt vill inte hans rosling nånting, han beskriver bara statistik. Efter att ha sett hans framträdanden under många år så beskriver han det på ett bra sätt. Men politiska åtgärder och vilja överlåter han åt andra.

Om det skulle genomföras med visumfritt och att transportörs-grejjen tas bort, vad säger hans rosling då om kostnader ? låter det någonstans som han förslår det? Han förklarar endast varför de är ute i båtar och i flyktingsmugglares händer, dvs orsaker.
Citera
2015-10-10, 14:15
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:

Det du och dina gelikar inte tycks förmögna att lära er är att resurser är ändliga. Tar du pengar från en verksamhet försvinner pengar från en annan, om inte skatterna höjs. Höjer du skatterna tas pengar från befolkningen.
Citera
2015-10-10, 17:02
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:

Vet du vad, det tror jag faktiskt att de gör.
I motsats till vad de flesta svenskar, isynnerhet "goda" sådana, tycks tro så är bosättning i Sverige faktiskt inte allas dröm och mål. Det är ett helvetes misslyckande att se hela sitt samhälle smulas sönder, och som salt i såren sitter grötmyndigt pysande gooooda människor och tror de nu öppnat portarna till himmelriket för en.
Himmelrike? Ett kallt, jävligt land där ditt namn och hur du talar avgör hur du blir behandlad. Där du högst antagligt anvisas att bo i ett område dit det inte ens går att få inköpen från Amazon hemkörda. Där idiotbyråkrati och bräkande om "ansvaaar" - så länge det är någon annans! - möter en i varje knut. Där folk är rädda för att visa upp sina landskapsrätter, folkdräkter och danser för att inte bli kallade "rasister". Där töntar tror att alla utlänningar behöver special-lösningar, dialogpoliser och skyddas från åsynen av militärparader.

Och framför allt: Där alla antar att man vill stanna för evigt. Som om det egna hemlandet och de egna rötterna inte betydde något alls.

Som svenskspråkig utlänning retar den svenska självgodheten mig något enormt. Sverige är för fan inte en "humanitär stormakt" bara för att man gillar att importera såväl flyktingar som "flyktingar". Isynnerhet inte när pengarna till det tas från finansieringen av UNHCR, UNICEF m.fl.

Sverige _kunde_ göra betydligt mera, om man valde att handla genom internationella organisationer. Men det är tydligen viktigare att känna sig good och peka finger åt grannländerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in