2015-10-09, 22:29
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm

Saudierna har väl ändå massa tillgångar, men som jag redan skrev, en av orsaker till varför Ryssland blandar sig in, är att på något sätt sänka KSA. Nu har de troligen det mycket lättare att genom Iran hjälpa Yemen militäriskt eller på något annat sätt.

Artikeln säger att de kommer stoppa ett antal stora projekt så som vägbyggen, detta kommer självklart drabba någon rik släkt där nere som kan bli heligt förbannad och skapa oroligheter.

Att de sedan skall skicka 500 TOWs och stödja utländska krigare mitt i en kris kan ta hus i helvetet.
Citera
2015-10-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Enligt Iran har brigadgeneral Hossein Hamedani blivit dödad av IS i Syrien. Iranierna är mycket upprörda över detta och svär att krossa IS.

https://www.youtube.com/watch?v=RotFD8Bndzk
Fast även om han var ganska högt uppsatt så var han var inte en av de viktigaste Iranska spelarna på plats, utan det hade varit långt värre om det vore t.ex. General Soleimani som dött. Klart att Iranierna gastar om att de ska förgöra ISIS osv., det har de ju gjort hela tiden, men till saken hör att handlingar väger tyngre än ord och frågan är om detta sporrar Iran till att skicka fler trupper eller om det kommer skrämma dem till att tveka inför nya insatser i Syrien. Notera att Irans utrikesminister uppmanar andra länder att sätta in insatser, vilket låter lite illavarslande. Hade de menat allvar så hade Iran själva sagt att de avsett att trappa upp med fler trupper etc.
Senast redigerad av scrollock 2015-10-09 kl. 22:39.
Citera
2015-10-09, 22:51
Medlem
Hur väl har SAAs offensiv norr om Hama diskuterats här? SAA har alltså startat en omfattande offensiv med rysk flygunderstöd norr om Hama, som har hittills varit katastrofal. 20-30 förstörda pansarfordon på några dagar. En video på rysk bombning av terroristerna:
https://www.youtube.com/watch?v=lWJ6oFBqdJc

Rebellerna har också haft många döda. Enligt pro-rebell källor har 84 dödats på några dagar.

Som svar till ryssarnas inblandning har Saud Arabien skickat 500 TOW missiler till olika FSA grupper via Jordanien. Undrar hur ryssarna kommer svara på detta. Kommer dom börja beväpna rebellerna i Yemen?
Citera
2015-10-09, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Hur väl har SAAs offensiv norr om Hama diskuterats här? SAA har alltså startat en omfattande offensiv med rysk flygunderstöd norr om Hama, som har hittills varit katastrofal. 20-30 förstörda pansarfordon på några dagar. En video på rysk bombning av terroristerna:
https://www.youtube.com/watch?v=lWJ6oFBqdJc

Rebellerna har också haft många döda. Enligt pro-rebell källor har 84 dödats på några dagar.

Som svar till ryssarnas inblandning har Saud Arabien skickat 500 TOW missiler till olika FSA grupper via Jordanien. Undrar hur ryssarna kommer svara på detta. Kommer dom börja beväpna rebellerna i Yemen?

Jag tror att både Iran och Ryssland gärna beväpnar Houthi-rebellerna, men jag tror att USA och Saudiarabien har en blockad av Jemenitiska hamnar. Som jag fattade saken är det nästan omöjligt att komma in med gods som inte är godkänt av axelmakterna och de släpper knappt igenom mat.
http://www.theguardian.com/world/2015/jun/05/saudi-led-naval-blockade-worsens-yemen-humanitarian-disaster

Den enda vägen torde vara att smuggla in via Oman, men jag skulle tro att det är mycket svårt.
Citera
2015-10-09, 23:53
Medlem
Här ser vi Ryska Mil Mi-24 attackera IS: https://www.youtube.com/watch?v=zZu8pKkUbgo
Och när Mi-24 släpper bomber: https://www.youtube.com/watch?v=8KOU9wO2vSE
Senast redigerad av nillian 2015-10-09 kl. 23:58.
Citera
2015-10-10, 00:02
Medlem
Chris1991s avatar
Intressant artikel. Putin vet exakt vad han gör:http://www.di.se/artiklar/2015/10/8/debatt-putin-kommer-att-sla-ut-is/
Citat:
Ett misslyckande med militäroperationen i Syrien finns inte i Vladimir Putins föreställningsvärld. Man ska också komma ihåg att hittills har han inte heller förlorat en enda strid eller ett enda krig, varken på hemmaplan eller i grannländerna.
Citera
2015-10-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Den första frågan har jag tidigare besvarat, man attackerar de militärt efter att man inte längre har användning av dem, och detta finns i inlägget där du citerar mig, så jag förstår inte varför du upprepar denna fråga. De kommer även försvagas efter att det folkliga stödet i lokala området sjunker för jihadisterna, speciellt IS, när al-Assad är avsatt.
Det stämmer att du skrev tidigare att man kan göra sig av med dem när man inte har någon användning för dem längre. Men eftersom du inte förstår så ska jag förklara. Formuleringen är väldigt luddig, speciellt med tanke på att du i sammanhanget pratar om politisk lösning på konflikten. "Göra sig av med" kan betyda i stort sett vad som helst, från att ge dem en fritidsgård där de kan hänga till att utrota dem i koncentrationsläger och allt däremellan. Dessutom skrev du "kan". Man kan göra allt möjligt, men man behöver inte. Du kanske hellre ville ha dem kvar, även om du kan göra dig av med dem. Jag kan inte veta vad du menar. Men nu har du svarat att de ska attackeras militärt, så jag tackar för svaret.

Dock tycker jag att hela din plan är tämligen usel och en dålig idé rent allmänt även om man bortser från moraliska aspekter och ondska. Du uppnår ju ingenting med den. Syrien blir Afghanistan II, ingen kommer att vilja bo där, ingen kommer att ha någon nytta av landet, det kommer i bästa fall att förbli ett stort jobbigt problem för den stormakt som tar sig an det, och i värsta fall lämnas det åt sitt öde och slutar som något talibanliknande jihadistland eller del av ett kalifat.

Men allehanda islamister myser nog vid tanken.

Citat:
Vad gäller din andra fråga, som är intressant, vill jag påpeka två saker. För det första har du rätt i att jag tycker att stater bör avhålla sig ifrån moral i sina relationer till varandra, däremot inte i relationerna mellan folket och staten. I Syriens fall har Bashar al-Assad inte längre någon politisk eller moralisk legitimitet. För det andra har jag tagit upp Bashar al-Assads för att visa en poäng. Du i dina inlägg demoniserat mig för att vilja beväpna jihadister som gjort sig skyldiga till krigsbrott och brott mot mänskligheten, samtidigt som du själv stöttar en diktator som har gjort sig skyldig samma brott, och förorsakat flera dödsfall än vad oppositionen tillsammans, inklusive IS, har åsamkat. Du är lika "ond" som mig, och det är poängen med att jag nämner hans brott.
Då blir min följdfråga varför du gör den distinktionen? Ur ett geopolitiskt perspektiv, som du använder, så är det viktiga är att staten säkrar sina intressen, var det inte så du sa? Vem som drabbas borde vara irrelevant, delar av ens egen befolkning eller ett annat lands befolkning, det är väl sak samma?

En sak som du inte har förstått är att USA har en väldigt väloljad och effektiv propagandamaskin som de utnyttjar skickligt varje gång de vill tvinga på ett annat land en förändring eller maktskifte. De drar sig inte för att använda vilka metoder som helst för att ljuga ihop fabricerade anklagelser och förtala och svartmåla den som de vill ha bort. Det blir ju så mycket lättare då, att ta bort en jättestygg superskurkaktig diktator som massmördar den egna befolkningen och gasar ihjäl små barn bara för att han är så jävla elak.

De flesta anklagelser mot Assad har visat sig vara falska eller sakna grund och bevisning. Om man är godtrogen och lite bakom flötet så accepterar man allt som USA säger utan att ifrågasätta, en lite sundare inställning är att betrakta anklagelserna med ganska mycket skepsis. Svartmålningen av Saddam och hans massförstörelsevapen var bara ljug, till exempel.

Sen kan du ju använda sunt förnuft också. Syrien är angripet av efterblivna religiösa dödssekter som brottar ner folk och skär huvudet av dem, eldar upp folk levande, kastar ner bögar från höghus, korsfäster folk, begår massavrättningar och folkmord, och bedriver omfattande sexslaveri. Allt filmat. Assad bekämpar dessa, ändå är det han som utmålas som problemet. Är det verkligen realistiskt?

Angående dödsfall så anser jag inte att det är ett mått på vilken sida som är ondast. Det pågår ett krig och om den ena sidan är sämre på något sätt änden andra så kan de få fler förluster. Jihadisterna blir gärna martyrer och skiter i att de dör, och offrar sig så det finns förklaring till högre dödssiffror. Om dödstalen nu ens stämmer. Civila dör i alla krig.

Sen har jag förklarat för dig att jag vill se ett slut på kriget och lidandet, medan du vill att det ska pågå så länge som möjligt. Så nej, jag är inte lika ond som dig.
Citera
2015-10-10, 00:16
Medlem
NationOfWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Att de bombar IS i någon mån är självfallet, men det är lika tydligt att man i huvudsak fokuserar på FSA och andra rebeller.

Naturligtvis vore det katastrofalt om Kreml lyckades att krossa upproret mot Assad och ta över Syrien, men det kommer lyckligtvis inte att ske då det är så oerhört mycket enklare att förse upprorsmän med vapen än att hålla freden. Saudi har i dag tex lovat 500 nya TOW till rebellerna.

Men ge dig ärligt du vet Obama gick ut o sa att moderata rebeller bara är en fantasi ska kolla om jag hittar klippet men lägg ner snacket moderata säg moderata efter dom tagit över Sverige oxå
Citera
2015-10-10, 00:28
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NationOfWar
Men ge dig ärligt du vet Obama gick ut o sa att moderata rebeller bara är en fantasi ska kolla om jag hittar klippet men lägg ner snacket moderata säg moderata efter dom tagit över Sverige oxå

Var skrev jag något om moderata rebeller i inlägget du citerade? De finns, naturligtvis, men de är ytterst fåtaliga och kontrollerar inte skeendet i Syrien. Det är av den anledningen man vill ha filmer på att robotarna används mot Assad; man litar inte ett dugg på de man beväpnar.
Citera
2015-10-10, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Intressant artikel. Putin vet exakt vad han gör:http://www.di.se/artiklar/2015/10/8/debatt-putin-kommer-att-sla-ut-is/
Jättebra och läsvärd artikel, den speglar min uppfattning om Rysslands inträde i kriget till fullo. Det här är välplanerat och noggrant förberett.
Citera
2015-10-10, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
I ett kortare krig så fungerar säkert Putins plan bra, men om kriget forsätter fem år till eller längre så blir det svårare. Många islamister skulle nog blanda sig med lokalbefolkningen och fokusera på själmordbombningar och att kidnappa och döda Ryssar.
Citera
2015-10-10, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Varför använder du den arabiska förkortningen DAESH (al-Dawla al-Islamiya fi Iraq wa al-Sham)? Jag läste att i Frankrike har man börjat göra det också officiellt därför att vissa muslimer inte vill bli förknippade med namnet Islamic State, IS eller ISIS.

http://theweek.com/speedreads/446139/france-says-name-isis-offensive-call-daesh-instead

Själva namnet DAESH betyder ju i stort sett samma sak fast på Arabiska så varför skall vi använda deras förkortning? Det är mycket osannolikt att jihadisterna själva har uppfunnit Islamiska staten över huvud taget, utan det är några strateger i USA, KSA eller Israel troligen som har kommit fram till att man ville slå samman Syrien och den sunnimuslimska delen av Irak.

Jag ser ingen anledning att byta namn i alla fall. Jag kommer fortsättningsvis att kalla det för IS även om Daesh kanske låter häftigare.

Jag föredrar att använda Daesh istället för de tre som använts flitigt i väst för att jag respekterar andra muslimers motvilja till att kalla dem "Islamiska Staten". Fastän jag knappt har någon kärlek till Islam, snarare motsatsen. Men min syn på Islam som religion/ideologi är irrelevant, det är människorna som är muslimer som är relevanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in