2015-10-09, 17:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Angående sjukdomar är det ganska lätt att säga att härleda till människans synder. T.ex. berodde pest på att vi var ohygieniska.
Angåend smittkoppor skulle man kunna säga att det var Guds vilja att vi botade det.

...

Om vi utrotar alla sjukdomar och lidande nån dag så tycker jag gott man kan se det som bevis på att guds vilja är att vi gör detta.

Vilket jädrans trams.

Lär dig elementär logik.
Citera
2015-10-09, 17:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att sjukdomar drabbar oss pga vårt syndande är inte något jag hittar på utan är en del av vad kristendomen lär.
Visste du inte det? Tror du jag hittar på?

Men nu är det (åtminstone vissa typer av) kristendomens doktrinalism som kritiseras i och med teodicéproblemet. Så detta är renodlat "goddag ... yxskaft".

Citat:
Jag tror vi kan se syndandet praktiskt beroende på hur vi definierar "synd". Personligen skulle jag säga att synd är det som gör ens liv sämre. Att leva ohygieniskt är t.ex. en synd. 1+1=2 argument, typ. Om du röker så kan du bli sjuk av det, därmed är rökning en synd. Alltså inget magiskt tänkade.

Att se t.ex. HIV som ett utslag av människans syndande är heller inte så svårt. Eller ska jag förklara det också i detalj för dig?

Sen kan jag inte förklara relationen mellan mässling och syndande. Måste jag det?

Du kan ÖHT inte "förklara" relationen mellan epidemiska sjukdomer och "syndande". Och iövrigt låter du som en fanatisk predestinations-teolog som ultimativt läggar ansvaret på människan p.g.a. att denna inte "underkaster" rätt 'gud' på rätt sätt.

Lär dig elementär logik.
Citera
2015-10-09, 17:35
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=grelin1999|54966198]
Citat:
Sen kan jag inte förklara relationen mellan mässling och syndande. Måste jag det? Man kan se det som ett resultat av att människor sprider sig över världen. När vi levde i paradiset hos Gud hade vi inga sjukdomar, dessa kom efter syndafallet och när människor spred sig. Syndafallet är ännu ett sådant centralt koncept i kristendomen att jag inte kan förstå vad "problemet" med teodicéproblemet är, ur ett kristet perspektiv.
Teodiceproblemet är ett problem, för att det är problem med gudsvisionen, försök förstå det grundläggande, eller så begår du enbart den klassiska synden att blunda, och fortsatt idealisera vad som kan istället utvecklas.

Att tro-pågud, är för det första så långt gånget, att det blev vardagsmat att uppbringa andlighet. Att ära naturen, NÄR man kommit till insikt om att naturen är en livgivare. Men de högtflyede planerna på att vilja nå ännu närmare guden, monoteismen.. är enl mig sant långsökt.

Då det exkluderar alltför mycket, polyteism tänker nog annorlunda ärn dem som fixerar sig vid den ende sanne gudens enda väg och allt avvikande från det trånga synsättet, skulle och ska ännu vara synd skam och fel. Att så lättfotat peka på folk och döma, kan ju inte vara helt riktigt.

Särskilt inte när naturen de facto är så komplex som den fortf. är.

Man kan inte "tämja" naturen, men man kan leva med den, istället för emot den.

Citat:

Det står redan i Bibeln att människan blev utkastad ur paradiset pga sitt syndande, och efter det blev dömda till ett slitsamt liv på jorden. Teodicéproblemet är därmed inget större problem för en kristen, allt är förklarat.
Men bibeln upphörde att "funka" som mannual, alltså grelin.. vilken jävla sten bor du under??! du verkar tolka uppåt väggarna.

Citat:
Jag får ofta känslan av att anti-teister ska fokusera in sig på något område som inte alls är ett problem och sen kalla det för ett problem. Frågan är mest en tankelek i stil med "vad kom först, hönan eller ägget".
Antiteism, äär en historia för sig själv, jag tror de flesta av dem är marginaliserade och bittra, och sura citroner som ville komma upp med alternativ-gud.. som aldrig blev så giltig som de föreställde sig. Kom ihåg att antiteister, håller sig med "alternativtro" och bygger på det, ofta med avsiktliga agendor, som går farligt nära terrorism, typ misstro, och så "skadeglädje", de har liksom andra njutningsparametrar om man säger så. Deras "visioner" är host.. exceptionellt. (de vill nog försöka få nobelpriset.. via sina metodsökningar)

men ok, paranormala.. ett släkte för sig.

Citat:
Jag tror jag nu iaf gett 4st förklaringen för varför teodicéproblemet inte är ett problem. Själv har jag inget behov av att göra Gud till vetenskap och förklara EXAKT hur allt hänger ihop. Måste man det för att vara troende?
, tyvärr.. gudstron, är grymt idealiserande.. men ok illusioner måste man ha men vad ska de kosta då? vad ska din gudsvision få kosta gentemot annan jagtrorbarapågud-vision?

knivigt, nej? hur många produkter får plats på en marknad.. där det går ut på att t.ex tänderna ska vara RENA.. ska det till 30 elelr 40 eller 50 eller 100 produkter för en o samma funktion på marknaden? säg det.

du ser trenden... idag... när schampoon separerats ifrån balsam... flyter biljarderna in som vatten i fickor.
Citera
2015-10-09, 17:37
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Se mitt inlägg två inlägg upp.
Såg det så jag ändrade mitt inlägg.
Citera
2015-10-09, 17:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Källa på det? Och om det vore sant, vart fick han HIV från?
Den fanns innan 70-talet man har funnit det i blodprov och dylikt.
Så det är bara trams igen.
1980 var den redan spridd på fem kontinenter.
Citat:
"The dominant feature of this first period was silence, for the human immunodeficiency virus (HIV) was unknown and transmission was not accompanied by signs or symptoms salient enough to be noticed. While rare, sporadic case reports of AIDS and sero-archaeological studies have documented human infections with HIV prior to 1970, available data suggest that the current pandemic started in the mid- to late 1970s. By 1980, HIV had spread to at least five continents (North America, South America, Europe, Africa and Australia). During this period of silence, spread was unchecked by awareness or any preventive action and approximately 100,000-300,000 persons may have been infected."

http://www.avert.org/history-aids-1986.htm
Citera
2015-10-09, 17:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har ingen problem med teodicé"problemet"

Naturligvis inte. Du blunder bara för obekväm kritik eller försöker att omfokusera från den.
Citera
2015-10-09, 17:49
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Självklart grelin kan det aldrig bevisas att gud existerar, din rätt att tro. Så länge det är pacifistiskt, ser jag inte de stor aproblemen, dock är pacifismen så ofta en läpparnas bekännelse och olika folk, tolkar pacifism så olika. Det är ett dilemma, när samsyn inte uppnås.

men om man vill tolka ett sken i natten, som guds uppenbarelse, visst.. dock är det fortarande så att långtifrån alla ser det fina med sken mitt i natten, eller när någon känner myset i lövprassel, så är det ju fortf. tillräckligt många som känner skräck i märgen , där andra som sagt myser.

så gud eller inte gud, det är frågan var, när och hur, intervenerade.

när olyckan är framme, var det guds änglar, eller satans anhang som råkade ha det vakande ögat eller handlar det om helt andra saker... isf vilka saker/ämnen

ja somalltid, sakfrågor, din guds natur.. har ju skapat vartenda stoff som omringar människan på jorden.

ska hon då acceptera det, utifrån att guden är så helig efterskm ett litet grönt blad är jätteheligt, du har din fridlysningsprincip, som slår rätt hårt i sin självaste "andemening" , eftersom bibeltolkningarna är så spretiga allt som oftast.

se bara hur norge tolkar gud, gentemot ryssland, båda är meganationer, ändå så olika tolkningar över en och samma natur. båda hävdar att guds boning, ska hållas ren och fri från obehörigt inträde, som jag ser det utkräver man inga småsummor för det icke-rena att beröra "guds egen mark"

jo, norge vill se sig som ultimat gudsnatur, förr var det österrike, idag norge. och i kina har de sina gudliga zoner, alla med sina egensinniga ideal, medan vissa av idealen lever kvar och håller (måja, förhöll sig) sig farligt nära naziteosofi. inte för att jag förstår att skvatt av nazistisk retorik, dock är det lätt att se var ideal drar sig uppåt mot himlahöjder att stå untouchable. hur det sedan i verkligheten korrelerar mot jordisk närvaro är ju jättesvårt att förstå sig på. då heter det att "kunskaper måste till".
Citera
2015-10-09, 18:16
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Inte förvånad att det var skitsnack.
Citera
2015-10-09, 18:19
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Det är inte genom apätande som HIV sprids.

HIV-epidemin spreds i väst på 80-talet av EN homosexuell manlig flygvärdinna. Visste du det?
Det hade såklart kunnat spridas ändå, men jag säger bara det.

Källa?

Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ga%C3%ABtan_Dugas

Är du helt jävla bränd?

Saxat från din "källa":

Gaëtan Dugas (French: [ɡaetɑ̃ dyˈɡa]; February 20, 1953 – March 30, 1984) was a Canadian and early AIDS patient who worked for Air Canada as a flight attendant.[1] In March 1984, a Centers for Disease Control and Prevention (CDC) study tracking the sexual liaisons and practices of gay and bisexual men in California, New York, and some other states found Dugas to be the center of a network of sexual partners, which led to him being dubbed "patient zero",[2] although suspicions that he initially brought HIV to North America were disproven.

Kan man bli mera oärlig än du? Jag hoppas för din skull att ingen gud existerar...
Citera
2015-10-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Källa?

Är du helt jävla bränd?

Saxat från din "källa":

Gaëtan Dugas (French: [ɡaetɑ̃ dyˈɡa]; February 20, 1953 – March 30, 1984) was a Canadian and early AIDS patient who worked for Air Canada as a flight attendant.[1] In March 1984, a Centers for Disease Control and Prevention (CDC) study tracking the sexual liaisons and practices of gay and bisexual men in California, New York, and some other states found Dugas to be the center of a network of sexual partners, which led to him being dubbed "patient zero",[2] although suspicions that he initially brought HIV to North America were disproven.

Kan man bli mera oärlig än du? Jag hoppas för din skull att ingen gud existerar...

Jag har inte påstått att han INTRODUCERADE HIV i USA, utan att han var den som SPRED epedimin.

Du kan ju läsa vidare i artikeln:

Citat:
Genetic analysis of HIV provides some support for the Patient Zero theory. Dugas is now believed to be part of a cluster of homosexual men who traveled frequently, were extremely sexually active, and died of AIDS at a very early stage in the epidemic.[7]
https://en.wikipedia.org/wiki/Ga%C3%ABtan_Dugas

Så enligt senaste undersökningar var han en i "ett cluster" homosexuella män som var mycket sexuellt aktiva.

I övrigt kan du ju se i artikeln att frågan fortfarande är omdiskuterad. Jag inte kan hålla mig ajour med varje förändring. Men i huvudfrågan har jag inte fel, det var pga ett fåtal homosexuella män som HIV spreds runt om i USA. Dugas var kanske den mest aktive av dem.
Citera
2015-10-09, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Din egen källa skriver "A November 2007 article in the Proceedings of the National Academy of Sciences dismisses the Patient Zero hypothesis, and instead claims that HIV was transmitted from Africa to Haiti in 1966, and from Haiti to the United States in 1969" och "Genetic analysis of HIV provides some support for the Patient Zero theory. Dugas is now believed to be part of a cluster of homosexual men who traveled frequently, were extremely sexually active, and died of AIDS at a very early stage in the epidemic." Så nej det var inte EN man som spred epidemin och för det andra, vart fick han smittan? Sen kan man man undra varför gud skapade homosexuella när han inte gillar dom och sedan skickar en sjukdom efterdom som på något sätt lyckas döda barn.

Citat:

Ja den FANNS tidigare, det är det ingen diskussion om. Finns fall från 50-talet och troligen tidigare.
Men det blev ingen epidemi.
HIV kan egentligen bara spridas i större omfattning av promiskuösa och av blod (t.ex. av missbrukare). Att det var ett fåtal homosexuella som spred det runt i USA är nog inte kontroversiellt att påstå.
Senast redigerad av grelin1999 2015-10-09 kl. 18:47.
Citera
2015-10-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ingen förbjuder folk att vara okunniga och oinsatta.
Det är ju ett val man själv gör eller hur?

Ser att du tydligen tyckte detta svar var lättare att ge än svara på de frågor jag ställde.
Jag förstår dig, att motivera varför ett oskyldigt blödarsjukt barn drabbas av HIV under skuggan av en hävdat kärleksfull Gud och försvara det lidande det ger barnet och dess anhöriga går ej. Där har du kärnan i teodicéproblemet vare sig du fattar det eller ej.

Och teodicéproblemet är intressant för varje reflekterande troende som väljer att studera vad man egentligen tror på, än att bara tro och efterrationalisera alla fakta och problemställningar för att de skall passa in i denna tro. Svårare än så är det inte, ditt val är ju uppenbarligen gjort. Andra har valt att vara ärliga och prövar sin tro förutsättningslöst, vi är alla olika.

Jag tror på det jesus sa, att vi ska undvika överprästernas "surdeg". Därför anser jag man ska undvika teologiska spekulationer. Det finns MASSOR av sådana.
OM det finns en himmel, kommer man då bli belönad för man suttit och spekulerat över teodicéproblemet? Det tror inte jag.
Det som inte gör en till en bättre (godare) människa bör man undvika, e.m.m.
Därför jag alltså anser att en troende inte bör, eller behöver, fundera så mycket på detta problem. Man bör fokusera på sin andlighet istället, och kasta bort allt som inte leder en dithän.

Vad gäller frågan varför barn får HIV, som du alltså vill ha svar på.
Ja, varför dör någon öht? Varför dö när man är 80, varför inte vid 150?
Varför får folk hjärtinfarkter eller dör i bilolyckor?
Jag tycker inte vi kan eller bör kräva en perfekt värld.
Gud har skapat oss i denna världen och vi får hålla till godo av dess skönhet, glädje, men även dess sorger. Från dagen vi föds är det bestämt att en dag kommer vi att dö. Är det orimligt av Gud? Jag tycker inte det. Frågan för mig är inte "vad kan jag kräva av Gud" utan "vad kan jag ge Gud".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in