[quote=grelin1999|54966198]
Citat:
Sen kan jag inte förklara relationen mellan mässling och syndande. Måste jag det? Man kan se det som ett resultat av att människor sprider sig över världen. När vi levde i paradiset hos Gud hade vi inga sjukdomar, dessa kom efter syndafallet och när människor spred sig. Syndafallet är ännu ett sådant centralt koncept i kristendomen att jag inte kan förstå vad "problemet" med teodicéproblemet är, ur ett kristet perspektiv.
Teodiceproblemet är ett problem, för att det är problem med gudsvisionen, försök förstå det grundläggande, eller så begår du enbart den klassiska synden att blunda, och fortsatt idealisera vad som kan istället utvecklas.
Att tro-pågud, är för det första så långt gånget, att det blev vardagsmat att uppbringa andlighet. Att ära naturen, NÄR man kommit till insikt om att naturen är en livgivare. Men de högtflyede planerna på att vilja nå ännu närmare guden, monoteismen.. är enl mig sant långsökt.
Då det exkluderar alltför mycket, polyteism tänker nog annorlunda ärn dem som fixerar sig vid den ende sanne gudens enda väg och allt avvikande från det trånga synsättet, skulle och ska ännu vara synd skam och fel. Att så lättfotat peka på folk och döma, kan ju inte vara helt riktigt.
Särskilt inte när naturen de facto är så komplex som den fortf. är.
Man kan inte "tämja" naturen, men man kan leva med den, istället för emot den.
Citat:
Det står redan i Bibeln att människan blev utkastad ur paradiset pga sitt syndande, och efter det blev dömda till ett slitsamt liv på jorden. Teodicéproblemet är därmed inget större problem för en kristen, allt är förklarat.
Men bibeln upphörde att "funka" som mannual, alltså grelin.. vilken jävla sten bor du under??! du verkar tolka uppåt väggarna.
Citat:
Jag får ofta känslan av att anti-teister ska fokusera in sig på något område som inte alls är ett problem och sen kalla det för ett problem. Frågan är mest en tankelek i stil med "vad kom först, hönan eller ägget".
Antiteism, äär en historia för sig själv, jag tror de flesta av dem är marginaliserade och bittra, och sura citroner som ville komma upp med alternativ-gud.. som aldrig blev så giltig som de föreställde sig. Kom ihåg att antiteister, håller sig med "alternativtro" och bygger på det, ofta med avsiktliga agendor, som går farligt nära terrorism, typ misstro, och så "skadeglädje", de har liksom andra njutningsparametrar om man säger så. Deras "visioner" är host.. exceptionellt. (de vill nog försöka få nobelpriset.. via sina metodsökningar)
men ok, paranormala.. ett släkte för sig.
Citat:
Jag tror jag nu iaf gett 4st förklaringen för varför teodicéproblemet inte är ett problem. Själv har jag inget behov av att göra Gud till vetenskap och förklara EXAKT hur allt hänger ihop. Måste man det för att vara troende?

, tyvärr.. gudstron, är grymt idealiserande.. men ok illusioner måste man ha men vad ska de kosta då? vad ska din gudsvision få kosta gentemot annan jagtrorbarapågud-vision?
knivigt, nej? hur många produkter får plats på en marknad.. där det går ut på att t.ex tänderna ska vara RENA.. ska det till 30 elelr 40 eller 50 eller 100 produkter för en o samma funktion på marknaden? säg det.
du ser trenden... idag... när schampoon separerats ifrån balsam... flyter biljarderna in som vatten i fickor.