2015-10-09, 20:16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja den FANNS tidigare, det är det ingen diskussion om. Finns fall från 50-talet och troligen tidigare.
Men det blev ingen epidemi.
HIV kan egentligen bara spridas i större omfattning av promiskuösa och av blod (t.ex. av missbrukare). Att det var ett fåtal homosexuella som spred det runt i USA är nog inte kontroversiellt att påstå.
Kan lika gärna ha varit utlandsanställda hetro som fört in det och bi som fört det vidare, när man inget vet är det bättre att vara tyst än att sprida lösa rykten tycker du inte det?
Att det sedan när det etablerats spreds inom homosexuells kretsar främst råder det inget tvivel om för att idag globalt sett mest spridas genom missbruk skulle jag tro.

Men att hänga ut patient zero som en homosexuell är det mest kristna grupper som driver vad jag fått för mig. Att det skulle vara någon bland alla deras hjälparbetare som Afrika kryllade av på den tiden som förde in det vore ju en styggelse fast de ofta knullade sin hushållsstab som om det vore deras sista dag på jorden men det är ju en helt annan sak... Sett så jävla mycket skit där nere när man jobbade där att man mest bara vill spy åt allt. Inte en jäkel skulle tro en om man skulle ta sig för att berätta ens de mildare delar man såg själv där nere utom de som varit där själva på den tiden och sett samma saker de med...
Citera
2015-10-09, 20:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag tror på det jesus sa, att vi ska undvika överprästernas "surdeg". Därför anser jag man ska undvika teologiska spekulationer. Det finns MASSOR av sådana.
OM det finns en himmel, kommer man då bli belönad för man suttit och spekulerat över teodicéproblemet? Det tror inte jag.
Det som inte gör en till en bättre (godare) människa bör man undvika, e.m.m.
Därför jag alltså anser att en troende inte bör, eller behöver, fundera så mycket på detta problem. Man bör fokusera på sin andlighet istället, och kasta bort allt som inte leder en dithän.

Vad gäller frågan varför barn får HIV, som du alltså vill ha svar på.
Ja, varför dör någon öht? Varför dö när man är 80, varför inte vid 150?
Varför får folk hjärtinfarkter eller dör i bilolyckor?
Jag tycker inte vi kan eller bör kräva en perfekt värld.
Gud har skapat oss i denna världen och vi får hålla till godo av dess skönhet, glädje, men även dess sorger. Från dagen vi föds är det bestämt att en dag kommer vi att dö. Är det orimligt av Gud? Jag tycker inte det. Frågan för mig är inte "vad kan jag kräva av Gud" utan "vad kan jag ge Gud".
Du är inte ämnet mogen, svårare än så är det inte.
Det är som om man skulle prata om universums uppkomst med minstingen som att prata om lite djupare teologiska frågor med dig eller goran. Du får svar men de saknar totalt relevans för frågeställningen. Men säg inte att jag inte givit dig chansen.
Citera
2015-10-09, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du är inte ämnet mogen, svårare än så är det inte.
Det är som om man skulle prata om universums uppkomst med minstingen som att prata om lite djupare teologiska frågor med dig eller goran. Du får svar men de saknar totalt relevans för frågeställningen. Men säg inte att jag inte givit dig chansen.

Ok, Flashback är ju ett bra forum där vi alla kan debattera på det sätt vi tycker är givande.
Citera
2015-10-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kan lika gärna ha varit utlandsanställda hetro som fört in det och bi som fört det vidare, när man inget vet är det bättre att vara tyst än att sprida lösa rykten tycker du inte det?
Att det sedan när det etablerats spreds inom homosexuells kretsar främst råder det inget tvivel om för att idag globalt sett mest spridas genom missbruk skulle jag tro.

Men att hänga ut patient zero som en homosexuell är det mest kristna grupper som driver vad jag fått för mig. Att det skulle vara någon bland alla deras hjälparbetare som Afrika kryllade av på den tiden som förde in det vore ju en styggelse fast de ofta knullade sin hushållsstab som om det vore deras sista dag på jorden men det är ju en helt annan sak... Sett så jävla mycket skit där nere när man jobbade där att man mest bara vill spy åt allt. Inte en jäkel skulle tro en om man skulle ta sig för att berätta ens de mildare delar man såg själv där nere utom de som varit där själva på den tiden och sett samma saker de med...

Angående Patient Zero fick jag det från en film jag såg, "And the band played on". Den var bra.
Att den hade lite fel angående patient zero visste jag inte.
Citera
2015-10-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Teodicéproblemet är en del av kritiken av pådyvlande teisms "absoluta etik".

Hurvida och hur mycket det är associerat med ateism är en annan sak.

Grundtankarna inom Kristendomen är väl inte så tokiga eller hur? Materiella ting är förgängliga. Människan, som består av ande och materia, är förgänglig med undantag av anden, som är evig. Vår tillvaro vet alla att inte är en ständig dans på rosor. Här finns mycket lidande.

Gud (den goda kraften) och människan jobbar tillsammans för att få bättring till stånd.

Varför vänta sig av Gud att han tar till "simsala bim" för att kallas allsmäktig? Pådyvlande teisms "absoluta etik" är ganska liten del av hela tankesammanhanget. Teodicéproblemet ett litet problem.
Citera
2015-10-10, 01:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Angående Patient Zero fick jag det från en film jag såg, "And the band played on". Den var bra. Att den hade lite fel angående patient zero visste jag inte.
Det är lätt att gå på "vardagsmyter" går nog själv och bär på en drös utan att jag vet om det och tror de är fullkomligt sanna. Idag med den enorma mängd information som finns och som man tar till sig är det svårt ibland att alltid ha tid till källkritik eller hinna reflektera över rimligheten i det som ges. Vi gör alla dessa misstag så man är i alla fall i gott sällskap när man gör dem.
Citera
2015-10-10, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stambaalf
Grundtankarna inom Kristendomen är väl inte så tokiga eller hur? Materiella ting är förgängliga. Människan, som består av ande och materia, är förgänglig med undantag av anden, som är evig. Vår tillvaro vet alla att inte är en ständig dans på rosor. Här finns mycket lidande.

Gud (den goda kraften) och människan jobbar tillsammans för att få bättring till stånd.

Varför vänta sig av Gud att han tar till "simsala bim" för att kallas allsmäktig? Pådyvlande teisms "absoluta etik" är ganska liten del av hela tankesammanhanget. Teodicéproblemet ett litet problem.

Grundtankarna... att sätta medvetanden i en miljö fylld av fällor och orättvisor, att dessutom lämna oss med en inprogrammerad dragning till sådant som ger oss rött kort, att låta en stor del av människor födas i en miljö där de programmeras från barnsben att tro på en annan gud och därmed ha mycket små möjligheter att lyckas uppfylla kraven som kristendomen ställer för att få ta del av en priviligerad tillvaro istället för evig plåga eller icke existens.

Det är inte bara tokigt, det är helt psykopatiskt vanvettigt. Det är så omänskligt och ondskefullt som det kan bli.

Teodicéproblemet är ett stort problem för troende, för andra finns det inte. För den som inte tror på gud som en allsmäktig domare så är verkligheten och dess eventuella ondska vårt eget ansvar.

Om gud jobbar tillsammans med människan för det goda så sitter han där bak på tandemcykeln och sover ruset av sig när vi trampar livet ur oss i en brant uppförsbacke. När vi ber honom om hjälp så blir svaret att "livet är ingen dans på rosor".
Citera
2015-10-10, 05:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror på det jesus sa, att vi ska undvika överprästernas "surdeg". Därför anser jag man ska undvika teologiska spekulationer. Det finns MASSOR av sådana.
OM det finns en himmel, kommer man då bli belönad för man suttit och spekulerat över teodicéproblemet? Det tror inte jag.

Men det går bra med ändlös retorik och urkunds-efterrationalisering?

Citat:
Det som inte gör en till en bättre (godare) människa bör man undvika, e.m.m.

"Godare" enligt vilket etisk system? Som har fomulerats hur (nu när du förkastar teodicéproblemet)?

Citat:
Därför jag alltså anser att en troende inte bör, eller behöver, fundera så mycket på detta problem. Man bör fokusera på sin andlighet istället, och kasta bort allt som inte leder en dithän.

"SIN" andlighet (d.v.s. subjektiv andlighet) ... eller sin "ANDLIGHET" (vad du nu menar med andlighet)?

Citat:
Vad gäller frågan varför barn får HIV, som du alltså vill ha svar på.

Virus.

Citat:
Ja, varför dör någon öht? Varför dö när man är 80, varför inte vid 150?
Varför får folk hjärtinfarkter eller dör i bilolyckor?

Av samma typ av kausala orsaks-anledninger som att ett virus kan göra folk sjuka.

Citat:
Jag tycker inte vi kan eller bör kräva en perfekt värld.

Kräva av VEM? Vettigt folk tar saken i egna händer och försöker GÖRA välden bättre, istället för att förlita sig på en passiv predestinations-teologi.

Citat:
Gud har skapat oss i denna världen

Belägg för denna ad hoc premiss (som jag noterar du "byggd upp" till), tack.

Citat:
och vi får hålla till godo av dess skönhet, glädje, men även dess sorger. Från dagen vi föds är det bestämt att en dag kommer vi att dö. Är det orimligt av Gud? Jag tycker inte det. Frågan för mig är inte "vad kan jag kräva av Gud" utan "vad kan jag ge Gud".

Speak for yourself.

*

Som jag ser det har du nu kommit in i en period i din ständigt omväxlande existentiella förvirring, där predestinations- och puritansk teologi vägar tungt. Men i denna tråds sammanhang är det bara du (och minoriteten som dina geliker utgör) som anser att detta "neutraliserar" teodicéproblematiken.
Citera
2015-10-10, 05:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Grundtankarna inom Kristendomen är väl inte så tokiga eller hur?

Vilka "grundtankar" refererar du till? Det finns flera varianter.

Citat:
Människan, som består av ande och materia, är förgänglig med undantag av anden, som är evig.

Belägg, tack.

Citat:
Gud (den goda kraften)

Eh, om 'gud' är god är det som diskuteras.

Men tydligen anser du att det räcker med att du häver ur dig ad hoc premissen att så är fallet.

Citat:
Varför vänta sig av Gud att han tar till "simsala bim" för att kallas allsmäktig?

Omnipotens (och omnisciens) har den pådyvlande abrahamismen bevisbördan för.

Citat:
Pådyvlande teisms "absoluta etik" är ganska liten del av hela tankesammanhanget. Teodicéproblemet ett litet problem.

Det är ett stort problem.
Citera
2015-10-10, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Grundtankarna... att sätta medvetanden i en miljö fylld av fällor och orättvisor, att dessutom lämna oss med en inprogrammerad dragning till sådant som ger oss rött kort, att låta en stor del av människor födas i en miljö där de programmeras från barnsben att tro på en annan gud och därmed ha mycket små möjligheter att lyckas uppfylla kraven som kristendomen ställer för att få ta del av en priviligerad tillvaro istället för evig plåga eller icke existens.

Det är inte bara tokigt, det är helt psykopatiskt vanvettigt. Det är så omänskligt och ondskefullt som det kan bli.

Teodicéproblemet är ett stort problem för troende, för andra finns det inte. För den som inte tror på gud som en allsmäktig domare så är verkligheten och dess eventuella ondska vårt eget ansvar.

Om gud jobbar tillsammans med människan för det goda så sitter han där bak på tandemcykeln och sover ruset av sig när vi trampar livet ur oss i en brant uppförsbacke. När vi ber honom om hjälp så blir svaret att "livet är ingen dans på rosor".

Du vandrar kring med din verklighetsuppfattning och jag med min. På min vandring är teodicéproblemet inget problem.
Citera
2015-10-10, 12:57
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Du vandrar kring med din verklighetsuppfattning och jag med min. På min vandring är teodicéproblemet inget problem.
Åhja, menar du att en verklighet kan tolkas? isf är du en klockren "teolog" tycker jag.

Allt måste passera "gud", fint sickan, voffvoff
Citera
2015-10-10, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilka "grundtankar" refererar du till? Det finns flera varianter.

Belägg, tack.

Eh, om 'gud' är god är det som diskuteras.

Men tydligen anser du att det räcker med att du häver ur dig ad hoc premissen att så är fallet.

Omnipotens (och omnisciens) har den pådyvlande abrahamismen bevisbördan för.

Det är ett stort problem.

Mitt svar är detsamma som jag skrev till föregående skribent. Du vandrar kring med din verklighetsuppfattning och jag med min. På min vandring är teodicéproblemet inget problem. Det du kallar "den pådyvlande abrahamismen" syftar tydligen på de grundläggande krafterna i den världsreligion där också våra västerländska tankemönster utvecklats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in