Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Jag tror på det jesus sa, att vi ska undvika överprästernas "surdeg". Därför anser jag man ska undvika teologiska spekulationer. Det finns MASSOR av sådana.
OM det finns en himmel, kommer man då bli belönad för man suttit och spekulerat över teodicéproblemet? Det tror inte jag.
Men det går bra med ändlös retorik och urkunds-efterrationalisering?
Citat:
Det som inte gör en till en bättre (godare) människa bör man undvika, e.m.m.
"Godare" enligt vilket etisk system? Som har fomulerats hur (nu när du förkastar teodicéproblemet)?
Citat:
Därför jag alltså anser att en troende inte bör, eller behöver, fundera så mycket på detta problem. Man bör fokusera på sin andlighet istället, och kasta bort allt som inte leder en dithän.
"SIN" andlighet (d.v.s. subjektiv andlighet) ... eller sin "ANDLIGHET" (vad du nu menar med andlighet)?
Citat:
Vad gäller frågan varför barn får HIV, som du alltså vill ha svar på.
Virus.
Citat:
Ja, varför dör någon öht? Varför dö när man är 80, varför inte vid 150?
Varför får folk hjärtinfarkter eller dör i bilolyckor?
Av samma typ av kausala orsaks-anledninger som att ett virus kan göra folk sjuka.
Citat:
Jag tycker inte vi kan eller bör kräva en perfekt värld.
Kräva av VEM? Vettigt folk tar saken i egna händer och försöker GÖRA välden bättre, istället för att förlita sig på en passiv predestinations-teologi.
Citat:
Gud har skapat oss i denna världen
Belägg för denna ad hoc premiss (som jag noterar du "byggd upp" till), tack.
Citat:
och vi får hålla till godo av dess skönhet, glädje, men även dess sorger. Från dagen vi föds är det bestämt att en dag kommer vi att dö. Är det orimligt av Gud? Jag tycker inte det. Frågan för mig är inte "vad kan jag kräva av Gud" utan "vad kan jag ge Gud".
Speak for yourself.
*
Som jag ser det har du nu kommit in i en period i din ständigt omväxlande existentiella förvirring, där predestinations- och puritansk teologi vägar tungt. Men i denna tråds sammanhang är det bara du (och minoriteten som dina geliker utgör) som anser att detta "neutraliserar" teodicéproblematiken.