Citat:
Du har fortfarande efter all din tid i detta forumet inte lärt dig att ad hoc argumentation inte är ok? Du kan ju hävda vad du vill det fattar ju vem som helst men de argument du ger berör ju inte problematiken alls.Ok, men en troende skulle säga "vem är vi att bestämma hur Gud jobbar"?
Angående sjukdomar är det ganska lätt att säga att härleda till människans synder. T.ex. berodde pest på att vi var ohygieniska.
Angåend smittkoppor skulle man kunna säga att det var Guds vilja att vi botade det. Gud arbetar inte genom magi, enligt min mening. (amerikansk-kristna verkar dock mer benägna att tro på mirakel och magi)
Angående sjukdomar är det ganska lätt att säga att härleda till människans synder. T.ex. berodde pest på att vi var ohygieniska.
Angåend smittkoppor skulle man kunna säga att det var Guds vilja att vi botade det. Gud arbetar inte genom magi, enligt min mening. (amerikansk-kristna verkar dock mer benägna att tro på mirakel och magi)
Citat:
Trams och ad hoc argumentation. Hur kan epidemier ha något med människans fria vilja att göra?
Om sjukdomar och ondska härleds till människor så beror det ju på vår egen fria vilja. Ingen kristen skulle ha problem med att säga att "vissa människor är onda". Om en person kör och krockar in i din bil pga oaktsamhet så skulle en kristen inte klandra Gud, lika lite som en kristen skulle klandra Gud om han tappade en macka med smöret neråt.
Spetälska en mycket allvarlig sjukdom på den tiden?
Mässlingen?
Gör dig debatten mogen i alla fall, annars ödslar du enbart med folks tid.
Citat:
Dina vanföreställningar vart relevanta i en debatt när då? Detta är ju bara dravel och tyckande.
Om vi utrotar alla sjukdomar och lidande nån dag så tycker jag gott man kan se det som bevis på att guds vilja är att vi gör detta. En dag för Gud är ju 1000 år för en människa, som det står i Bibeln. Så vi kan säkerligen utrota alla sjukdomar under 1000 år (säg att vi började omkring år 1500 och vi är klara år 2500), då är detta ett dagsverk för Gud.
Citat:
Nu är ju inte frågan vad du tror på utan vad teologin ger.
Huruvida Gud svarar på böner och i vilken omfattning kan jag inte svara på. Jag tror inte på en personlig Gud på det sättet... den som tror på en personlig Gud har förstås ett större problem med teodicéproblemet.
Citat:
Den sista dagen en troende ser det som ett reellt problem antar jag. Fråga dem som avsäger sig sin tro pga detta.
Dock tycker jag ändå att det är befogat att fråga sig: Hur lite lidande ska krävas innan teodicéproblemet slutar vara ett problem?