2015-10-09, 13:45
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ok, men en troende skulle säga "vem är vi att bestämma hur Gud jobbar"?
Angående sjukdomar är det ganska lätt att säga att härleda till människans synder. T.ex. berodde pest på att vi var ohygieniska.
Angåend smittkoppor skulle man kunna säga att det var Guds vilja att vi botade det. Gud arbetar inte genom magi, enligt min mening. (amerikansk-kristna verkar dock mer benägna att tro på mirakel och magi)
Du har fortfarande efter all din tid i detta forumet inte lärt dig att ad hoc argumentation inte är ok? Du kan ju hävda vad du vill det fattar ju vem som helst men de argument du ger berör ju inte problematiken alls.
Citat:
Om sjukdomar och ondska härleds till människor så beror det ju på vår egen fria vilja. Ingen kristen skulle ha problem med att säga att "vissa människor är onda". Om en person kör och krockar in i din bil pga oaktsamhet så skulle en kristen inte klandra Gud, lika lite som en kristen skulle klandra Gud om han tappade en macka med smöret neråt.
Trams och ad hoc argumentation. Hur kan epidemier ha något med människans fria vilja att göra?
Spetälska en mycket allvarlig sjukdom på den tiden?
Mässlingen?
Gör dig debatten mogen i alla fall, annars ödslar du enbart med folks tid.
Citat:
Om vi utrotar alla sjukdomar och lidande nån dag så tycker jag gott man kan se det som bevis på att guds vilja är att vi gör detta. En dag för Gud är ju 1000 år för en människa, som det står i Bibeln. Så vi kan säkerligen utrota alla sjukdomar under 1000 år (säg att vi började omkring år 1500 och vi är klara år 2500), då är detta ett dagsverk för Gud.
Dina vanföreställningar vart relevanta i en debatt när då? Detta är ju bara dravel och tyckande.
Citat:
Huruvida Gud svarar på böner och i vilken omfattning kan jag inte svara på. Jag tror inte på en personlig Gud på det sättet... den som tror på en personlig Gud har förstås ett större problem med teodicéproblemet.
Nu är ju inte frågan vad du tror på utan vad teologin ger.
Citat:
Dock tycker jag ändå att det är befogat att fråga sig: Hur lite lidande ska krävas innan teodicéproblemet slutar vara ett problem?
Den sista dagen en troende ser det som ett reellt problem antar jag. Fråga dem som avsäger sig sin tro pga detta.
Citera
2015-10-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du har fortfarande efter all din tid i detta forumet inte lärt dig att ad hoc argumentation inte är ok? Du kan ju hävda vad du vill det fattar ju vem som helst men de argument du ger berör ju inte problematiken alls.
Trams och ad hoc argumentation. Hur kan epidemier ha något med människans fria vilja att göra?
Spetälska en mycket allvarlig sjukdom på den tiden?
Mässlingen?
Gör dig debatten mogen i alla fall, annars ödslar du enbart med folks tid.
Dina vanföreställningar vart relevanta i en debatt när då? Detta är ju bara dravel och tyckande.
Nu är ju inte frågan vad du tror på utan vad teologin ger.
Den sista dagen en troende ser det som ett reellt problem antar jag. Fråga dem som avsäger sig sin tro pga detta.

Att sjukdomar drabbar oss pga vårt syndande är inte något jag hittar på utan är en del av vad kristendomen lär.
Visste du inte det? Tror du jag hittar på?

Jag tror vi kan se syndandet praktiskt beroende på hur vi definierar "synd". Personligen skulle jag säga att synd är det som gör ens liv sämre. Att leva ohygieniskt är t.ex. en synd. 1+1=2 argument, typ. Om du röker så kan du bli sjuk av det, därmed är rökning en synd. Alltså inget magiskt tänkade.

Att se t.ex. HIV som ett utslag av människans syndande är heller inte så svårt. Eller ska jag förklara det också i detalj för dig?

Sen kan jag inte förklara relationen mellan mässling och syndande. Måste jag det? Man kan se det som ett resultat av att människor sprider sig över världen. När vi levde i paradiset hos Gud hade vi inga sjukdomar, dessa kom efter syndafallet och när människor spred sig. Syndafallet är ännu ett sådant centralt koncept i kristendomen att jag inte kan förstå vad "problemet" med teodicéproblemet är, ur ett kristet perspektiv.
Det står redan i Bibeln att människan blev utkastad ur paradiset pga sitt syndande, och efter det blev dömda till ett slitsamt liv på jorden. Teodicéproblemet är därmed inget större problem för en kristen, allt är förklarat.

Jag får ofta känslan av att anti-teister ska fokusera in sig på något område som inte alls är ett problem och sen kalla det för ett problem. Frågan är mest en tankelek i stil med "vad kom först, hönan eller ägget".
Jag tror jag nu iaf gett 4st förklaringen för varför teodicéproblemet inte är ett problem. Själv har jag inget behov av att göra Gud till vetenskap och förklara EXAKT hur allt hänger ihop. Måste man det för att vara troende?
Citera
2015-10-09, 14:20
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:

Att se t.ex. HIV som ett utslag av människans syndande är heller inte så svårt. Eller ska jag förklara det också i detalj för dig?

Ja tack, vad är syndfullt med att äta apor?
Citera
2015-10-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Ja tack, vad är syndfullt med att äta apor?

Det är inte genom apätande som HIV sprids.

HIV-epidemin spreds i väst på 80-talet av EN homosexuell manlig flygvärdinna. Visste du det?
Det hade såklart kunnat spridas ändå, men jag säger bara det.
Citera
2015-10-09, 15:07
Medlem
kef71s avatar
Citat:

HIV-epidemin spreds i väst på 80-talet av EN homosexuell manlig flygvärdinna. Visste du det?

Källa?
Citera
2015-10-09, 15:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Att sjukdomar drabbar oss pga vårt syndande är inte något jag hittar på utan är en del av vad kristendomen lär. Visste du inte det? Tror du jag hittar på?
Finns de som tror de är immuna mot ormgift med efter en förfalskad bibelpassage och deras präster och församlingsmedlemmar dör som flugor pga detta, gör inte att det är korrekt kristendom för att det lärs ut. Stämmer det inte med Jesus kärleksbudskap och en kärleksfull Gud är det inte sann kristendom imho utan judiskinfluerad dito.
Citat:
Jag tror vi kan se syndandet praktiskt beroende på hur vi definierar "synd". Personligen skulle jag säga att synd är det som gör ens liv sämre. Att leva ohygieniskt är t.ex. en synd. 1+1=2 argument, typ. Om du röker så kan du bli sjuk av det, därmed är rökning en synd. Alltså inget magiskt tänkade.
Du kan förklara hur "babysar" syndat så de behövs drabbas av dödliga sjukdomar.
Citat:
Ja du kan förklara varför ett blödarsjukt barn ska behöva drabbas av det vid blodtransfusion eller en kvinna som våldtas eller en människa som råkar ut för dåligt rengjorda nålar på sjukhus.
Citat:
Sen kan jag inte förklara relationen mellan mässling och syndande. Måste jag det? Man kan se det som ett resultat av att människor sprider sig över världen. När vi levde i paradiset hos Gud hade vi inga sjukdomar, dessa kom efter syndafallet och när människor spred sig. Syndafallet är ännu ett sådant centralt koncept i kristendomen att jag inte kan förstå vad "problemet" med teodicéproblemet är, ur ett kristet perspektiv.
Arvsynden är bara nys och erkänns inte ens av baptister och pingstvänner om jag minns rätt. Ortodoxa bryr sig knappt om den ens. Man kan med god teologisk grund hävda att Jesus död på korset lyfte den. Så din oförmåga att se problematiken är ointressant faktiskt. Det är inte den vi talar om utan om de människor som kan teologin bra mycket bättre än du och inser dess oxymoron. No offence.
Citat:
Det står redan i Bibeln att människan blev utkastad ur paradiset pga sitt syndande, och efter det blev dömda till ett slitsamt liv på jorden. Teodicéproblemet är därmed inget större problem för en kristen, allt är förklarat.
Inte med det nya förbund man menar Jesus död och återuppståndelse innebär.
Citat:
Jag får ofta känslan av att anti-teister ska fokusera in sig på något område som inte alls är ett problem och sen kalla det för ett problem. Frågan är mest en tankelek i stil med "vad kom först, hönan eller ägget".
Nu är det ju en kristen 1700 år gammal problemställning så vad yrar du om?
Citat:
Jag tror jag nu iaf gett 4st förklaringen för varför teodicéproblemet inte är ett problem. Själv har jag inget behov av att göra Gud till vetenskap och förklara EXAKT hur allt hänger ihop. Måste man det för att vara troende?
Du har givit fyra exempel på att du inte förstår problemställningen de främsta kristna teologerna och filosoferna brottats med i drygt 1700 år som du tror att du genom okunskap vederlägger på några rader. Nästan läge för att hävda en Dunning Kruger här, men jag avstår. Testa läsa in dig på problemställningen lite mer noga istället för att ge utrymme åt eget tyckande som saknar ens de mest grundläggande insikterna om kristen teologi.

Det du ger luft åt är lika intelligent som de människor som hävdar islams barbari genom att de hävdar att Muhammed var en pedofil utan att inse att det var troligen Josef och den Helige Anden med då giftasåldern låg strax under tidig tonår/tidiga tonåren i mest hela regionen.
Citera
2015-10-09, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Finns de som tror de är immuna mot ormgift med efter en förfalskad bibelpassage och deras präster och församlingsmedlemmar dör som flugor pga detta, gör inte att det är korrekt kristendom för att det lärs ut. Stämmer det inte med Jesus kärleksbudskap och en kärleksfull Gud är det inte sann kristendom imho utan judiskinfluerad dito.
Du kan förklara hur "babysar" syndat så de behövs drabbas av dödliga sjukdomar.
Ja du kan förklara varför ett blödarsjukt barn ska behöva drabbas av det vid blodtransfusion eller en kvinna som våldtas eller en människa som råkar ut för dåligt rengjorda nålar på sjukhus.

Arvsynden är bara nys och erkänns inte ens av baptister och pingstvänner om jag minns rätt. Ortodoxa bryr sig knappt om den ens. Man kan med god teologisk grund hävda att Jesus död på korset lyfte den. Så din oförmåga att se problematiken är ointressant faktiskt. Det är inte den vi talar om utan om de människor som kan teologin bra mycket bättre än du och inser dess oxymoron. No offence.
Inte med det nya förbund man menar Jesus död och återuppståndelse innebär.
Nu är det ju en kristen 1700 år gammal problemställning så vad yrar du om?Du har givit fyra exempel på att du inte förstår problemställningen de främsta kristna teologerna och filosoferna brottats med i drygt 1700 år som du tror att du genom okunskap vederlägger på några rader. Nästan läge för att hävda en Dunning Kruger här, men jag avstår. Testa läsa in dig på problemställningen lite mer noga istället för att ge utrymme åt eget tyckande som saknar ens de mest grundläggande insikterna om kristen teologi.

Det du ger luft åt är lika intelligent som de människor som hävdar islams barbari genom att de hävdar att Muhammed var en pedofil utan att inse att det var troligen Josef och den Helige Anden med då giftasåldern låg strax under tidig tonår/tidiga tonåren i mest hela regionen.

Ok, men varför diskuterar vi saken då?
Jag har ingen problem med teodicé"problemet" och liksom en tidigare användare sa så har inte troende något problem med det överlag. Därför behöver jag inte sätta mig in i de teologiska frågeställningarna. Det finns massor av teologiska frågeställningar och de är ointressanta för mig och tydligen ointressant för de flesta troende.
Vad gäller teologiska frågeställningar så ställer jag mig på sidan enligt vad Jesus sa, att man inte ska grotta ner sig i tomma ord, tjock bokkunskap osv.
För vem är då teodicéproblemet intressant?
Citera
2015-10-09, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Källa?
https://en.wikipedia.org/wiki/Ga%C3%ABtan_Dugas
Citera
2015-10-09, 17:02
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ok, men varför diskuterar vi saken då?
Jag har ingen problem med teodicé"problemet" och liksom en tidigare användare sa så har inte troende något problem med det överlag. Därför behöver jag inte sätta mig in i de teologiska frågeställningarna. Det finns massor av teologiska frågeställningar och de är ointressanta för mig och tydligen ointressant för de flesta troende.
Vad gäller teologiska frågeställningar så ställer jag mig på sidan enligt vad Jesus sa, att man inte ska grotta ner sig i tomma ord, tjock bokkunskap osv.
För vem är då teodicéproblemet intressant?
Ingen förbjuder folk att vara okunniga och oinsatta.
Det är ju ett val man själv gör eller hur?

Ser att du tydligen tyckte detta svar var lättare att ge än svara på de frågor jag ställde.
Jag förstår dig, att motivera varför ett oskyldigt blödarsjukt barn drabbas av HIV under skuggan av en hävdat kärleksfull Gud och försvara det lidande det ger barnet och dess anhöriga går ej. Där har du kärnan i teodicéproblemet vare sig du fattar det eller ej.

Och teodicéproblemet är intressant för varje reflekterande troende som väljer att studera vad man egentligen tror på, än att bara tro och efterrationalisera alla fakta och problemställningar för att de skall passa in i denna tro. Svårare än så är det inte, ditt val är ju uppenbarligen gjort. Andra har valt att vara ärliga och prövar sin tro förutsättningslöst, vi är alla olika.
Citera
2015-10-09, 17:18
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:

Din egen källa skriver "A November 2007 article in the Proceedings of the National Academy of Sciences dismisses the Patient Zero hypothesis, and instead claims that HIV was transmitted from Africa to Haiti in 1966, and from Haiti to the United States in 1969" och "Genetic analysis of HIV provides some support for the Patient Zero theory. Dugas is now believed to be part of a cluster of homosexual men who traveled frequently, were extremely sexually active, and died of AIDS at a very early stage in the epidemic." Så nej det var inte EN man som spred epidemin och för det andra, vart fick han smittan? Sen kan man man undra varför gud skapade homosexuella när han inte gillar dom och sedan skickar en sjukdom efterdom som på något sätt lyckas döda barn.
Senast redigerad av Kommendanten 2015-10-09 kl. 17:34.
Citera
2015-10-09, 17:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror att "gud" främst är en manifestation i ens inre. Ungefär som att du är en manifestation för mig, jag "vet" liksom inte huruvida du egentligen "finns" men du finns i egenskap av dina egenskaper FÖR MIG.

Citat:
Varför skulle inte detta räknas?

Om bara man tydligen demonstrerar en förståelse av skillnaden mellan "faith" och facts" i ett resonemang är det inget problem att räkna det subjektiva. Men detta har du ännu inte lärt dig.

Citat:
När vi säger att "man ska vara snäll mot andra" så utgår vi från att manifestationerna av andra är verkliga.

Citat:
Det finns ingen objektiv anledning att tro på mänskliga rättigheter.

Falski analogi. Och jo, det finns NÅN objektivitet i dom mänskliga rättigheter.

Citat:
Man kan nog inte komma ifrån att ens gudsbild på samma sätt är subjektiv manifestation, som vi väljer att ha eller att förkasta. Men om vi har den så kan vi ta styrka ur den och inte ägna oss åt "synder" såsom dryckenskap, prostitution och spelmissbruk.

Vad i Noodlis namn har denna snuttefiltism med teodicéproblemet att göra?
Citera
2015-10-09, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Källa på det? Och om det vore sant, vart fick han HIV från?

Se mitt inlägg två inlägg upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in