2013-09-27, 11:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Men om man diskuterar teodiceproblemet så är det väl den abrahamitiska Guden man diskuterar. Om man då utgår från en allrättvis, allsmäktig och allvetande Gud så finns det väl inget teodiceproblem längre att tala om.

Var det inte du som nyss ville bortse från triple-omnin för att släppa för teodicé-problemet??

Nu återinför du triple-omnin. Hur vill du ha det?

Citat:
Beror kanske på hur man definierar en allrättvis Gud i och för sig.

Han "dömar" efter sina egen 'absoluta etik'.
Citera
2013-09-27, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Var det inte du som nyss ville bortse från triple-omnin för att släppa för teodicé-problemet??

Men hur definieras god och allgod? Eller rättvis och allrättvis?

Anta att villkoren i universum ser ut som att det finns (möjlighet till) både "gott" och "ont" och Gud ansåg att det var gott att skapa en fri människa. Allt ont i människans liv är därmed självvalt och ingenting som Gud kan lastas för. Alternativet vore ju att Gud skulle skapat en människa som bara kan välja gott.
Citera
2013-09-27, 11:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men hur definieras god och allgod? Eller rättvis och allrättvis?

Det är ju du som är teisten, och opererar med postulat om 'absoluter'. Varför skall jag göra ditt jobb för dig?

Citat:
Anta att villkoren i universum ser ut som att det finns (möjlighet till) både "gott" och "ont" och Gud ansåg att det var gott att skapa en fri människa. Allt ont i människans liv är därmed självvalt och ingenting som Gud kan lastas för. Alternativet vore ju att Gud skulle skapat en människa som bara kan välja gott.

Kan du inte FÖRST svara på mina senaste frågor, före du kastar dig ut i mer demagogi?
Citera
2013-09-27, 11:40
Medlem
Citat:

Man kan ju se det som att Gud inte dömer utan lämnar det öppet för människan att välja om man vill till Gud eller inte.
Citera
2013-09-27, 11:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man kan ju se det som att Gud inte dömer utan lämnar det öppet för människan att välja om man vill till Gud eller inte.

Så: Vilken 'gud' talar du om?
Citera
2013-09-27, 11:48
Medlem
Citat:
Det är ju du som är teisten, och opererar med postulat om 'absoluter'. Varför skall jag göra ditt jobb för dig?

Kan du inte FÖRST svara på mina senaste frågor, före du kastar dig ut i mer demagogi?

Vilka är dina frågor?? Vilken Gud jag refererar till? I så fall den abrahamitiska Guden (eftersom det är den enda möjliga Guden att referera till i en diskussion om teodiceproblemet).

Och den abrahamitiska Guden anses vara 1) allgod 2) allvetande 3) allsmäktig.

Teodiceproblemet är alltså dilemmat mellan dels en trippel-omni Gud och dels allt uppenbart lidande runtomkring oss.

Men varför är Gud nödvändigtvis en ond, svag eller ignorant Gud bara för att han skapat en varelse med förmågan att även välja ont? Du Bogomil om någon borde väl uppskatta denna frihet att få leva ditt liv precis som du behagar.
Citera
2013-09-27, 11:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilka är dina frågor?? Vilken Gud jag refererar till? I så fall den abrahamitiska Guden (eftersom det är den enda möjliga Guden att referera till i en diskussion om teodiceproblemet).

Och den abrahamitiska Guden anses vara 1) allgod 2) allvetande 3) allsmäktig.

Teodiceproblemet är alltså dilemmat mellan dels en trippel-omni Gud och dels allt uppenbart lidande runtomkring oss.

Tackar. Nu är vil tillbaka där vi var före du förlorade dig i din egen retorik.

Citat:
Men varför är Gud nödvändigtvis en ond, svag eller ignorant Gud bara för att han skapat en varelse med förmågan att även välja ont?

Jag förmodar inte att du har gjort dig besväret med att läsa särskild mycket av tråden, än mindre att förstå det som skrivits.

Så nu skall vi alltså börja från ruta étt igen.

Men OK: 'Gud' är inte "nödvändigvis" ond, svag eller ignorant; det är så han framstår i GT betraktat från ett rationellt perspektiv.
Citera
2013-09-27, 12:00
Medlem
Citat:

Jag förmodar inte att du har gjort dig besväret med att läsa särskild mycket av tråden, än mindre att förstå det som skrivits.

Men OK: 'Gud' är inte "nödvändigvis" ond, svag eller ignorant; det är så han framstår i GT betraktat från ett rationellt perspektiv.

Alltså, den här tråden är säkert proppfull med intressanta inlägg men den är 223 sidor lång..

Kan du möjligtvis göra en snabb sammanfattning?
Citera
2013-09-27, 12:01
Medlem
Citat:

Men berätta gärna mer om varför Gud framstår på detta sättet betraktat från ett rationellt perspektiv.
Citera
2013-09-27, 12:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Alltså, den här tråden är säkert proppfull med intressanta inlägg men den är 223 sidor lång..

Kan du möjligtvis göra en snabb sammanfattning?

Visst: Hämtat från mitt citerade inlägg ovan:

Citat:

Som du tydligen inte orkade läsa heller. Men vi kan ju börja därifrån.
Citera
2013-09-27, 12:25
Medlem
Men det går ju inte riktigt att angripa teodiceproblemet utan att veta vem den abrahamitiska Guden är mer specifikt. Han måste ju vara en del av världsalltet (för världsalltet är väl allt som finns). Och om han är en del av världsalltet som är han ju också underställd naturlagarna i världsalltet (vilka de nu än må vara och hur allenarådande de nu än må vara). I så fall kan man ju varken säga att han är allsmäktig eller allvetande (förutom med de begränsningar själva världsalltet i sig ställer).

Finns det någon som har motargument?
Citera
2013-09-27, 12:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men det går ju inte riktigt att angripa teodiceproblemet utan att veta vem den abrahamitiska Guden är mer specifikt. Han måste ju vara en del av världsalltet

Inte nödvändigvis. Är DIN 'gud' det?

Citat:
(för världsalltet är väl allt som finns).

Ja, så definieras världsalltet.

Citat:
Och om han är en del av världsalltet som är han ju också underställd naturlagarna i världsalltet (vilka de nu än må vara och hur allenarådande de nu än må vara).

Varför det?

Citat:
I så fall kan man ju varken säga att han är allsmäktig eller allvetande (förutom med de begränsningar själva världsalltet i sig ställer).

Så: Vilken 'gud' är det du refererar till?

Citat:
Finns det någon som har motargument?

Till vad? Du har ju inte sagt något precist eller specifikt, men bara spekulerat om saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in