2016-10-04, 16:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Eftersom mitt svar på ateisternas tyckande om lämpliga argument som kan förstöra tron för kristna blev bortmodererat så lägger jag in det här istället.

Citat:
Främst tyckte ni att teodicé"problemet" skulle vara en bra metod för att leda kristna till helvetet.

Vilka "ni" refererar du till?

Citat:
Mot det vill jag säga:

Ni kan ju själva se att det finns ondska i världen och att allt levande har utvecklats stegvis genom evolution och att utvecklingen verkar blind. Varför gör ni då en halmgubbe av Gud? Ligger han inte bakom evolutionen så ligger han inte heller bakom det onda i världen.

1/ För min del anser jag inte att 'gud' i realiteten liggar bakom "ondska".

2/ Däremot finns det en hel del pådyvlande exegetik/apologetik som har bisarre "förklaringer" på ondskans natur och orsak ... och dessa kritiserar jag.

Citat:
Gud har lagt världens grund -säger jag.

Och när kommer beläggen?

Citat:
Var kommer Gud ifrån då -säger ni? Även det är en halmgubbe.

Gud är född som människa här på Jorden och här har han med sina händer skapat det som blev allt och detta är transcendent. Han är alltså sitt eget upphov. Men detta bemöter ni inte ens och ni vänder genast tillbaka era halmgubbar om Gud och vad ni tycker han borde vara/göra fast ni själva kan se att han inte är sådan.

Men nu är det sagt. Att Gud inte har ingripit på Jorden med makt och förändrat allting ännu har sin förklaring. Det sker när allting är fullbordat. Denna världen är den första och det är här Gud har blivit till. Han kommer på slutet och han är världens orsak men oskyldig till dess tillstånd och han kommer döma världen och har evigt liv att dela ut. Hans ande har alltid funnits och har talat till er i historien genom profeter och han vill att ni omvänder er från denna världen som är vild och ond och till honom och till hans rättfärdighet. Förtjänar han inte ära för att han inte har makt att ändra på världen innan han ens är fullbordad menar ni?

Du förväxlar teodicé-frågan med frågan om 'guds' existens.
Citera
2016-10-04, 16:42
Medlem
Citat:
Han verkar andligen för frälsning och helgelse av de som är villiga att följa honom. I övrigt är det en tidsfråga innan han kommer.

"Matt 24:37 – Ty som det var i Noas dagar, så skall det vara vid Människosonens återkomst. Som människorna levde före floden: de åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag då Noa gick in i arken, och de visste ingenting, förrän floden kom och ryckte bort dem alla – så skall Människosonens ankomst vara."
Låter inget trevligt. Jesus åt väl och drack? Att gifta sig är väl heller inget fel?
Är du säker på att Gud är god?
Citera
2016-10-04, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilka "ni" refererar du till?
De jag citerade då mitt inlägg blev raderat.(annan tråd)
Citat:
1/ För min del anser jag inte att 'gud' i realiteten liggar bakom "ondska".
Det är ju bra.
Citat:
2/ Däremot finns det en hel del pådyvlande exegetik/apologetik som har bisarre "förklaringer" på ondskans natur och orsak ... och dessa kritiserar jag.
Jag med.
Citat:
Du förväxlar teodicé-frågan med frågan om 'guds' existens.
Fast den frågan tillhör ju den falska dikotomin när man hävdar teodicé"problemet". "Antingen är Gud ond eller så existerar han inte"
Citera
2016-10-04, 16:58
Medlem
Citat:
Han verkar andligen för frälsning och helgelse av de som är villiga att följa honom. I övrigt är det en tidsfråga innan han kommer.

"Matt 24:37 – Ty som det var i Noas dagar, så skall det vara vid Människosonens återkomst. Som människorna levde före floden: de åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag då Noa gick in i arken, och de visste ingenting, förrän floden kom och ryckte bort dem alla – så skall Människosonens ankomst vara."

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Låter inget trevligt. Jesus åt väl och drack? Att gifta sig är väl heller inget fel?
Är du säker på att Gud är god?
Jamen det var ju inte menat som en fördömelse av att äta, dricka och gifta sig. Det var en liknelse som syftar till att det blir överraskande för människorna när han kommer.

Fast den främst sanningen i detta har med att göra att det är ett byggnadsverk som ska fullbordas och att han ska samla alla som ska in i det verket och när det är fullbordat och han själv går in så kommer domedagen.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2016-10-04 kl. 17:51.
Citera
2016-10-04, 18:21
Medlem
Citat:
Jamen det var ju inte menat som en fördömelse av att äta, dricka och gifta sig. Det var en liknelse som syftar till att det blir överraskande för människorna när han kommer.

Fast den främst sanningen i detta har med att göra att det är ett byggnadsverk som ska fullbordas och att han ska samla alla som ska in i det verket och när det är fullbordat och han själv går in så kommer domedagen.
Ja, det blir nog en överraskning. Du kanske hör till skaran som tror att det sker under din livstid? Folk har trott så i flera generationer ....
Citera
2016-10-04, 18:24
Medlem
Citat:

Hur överraskad blir du när en gud/profet kommer tillbaka, och det är inte den du tror på?
Hur mycket grubblar du på det scenariot?
Citera
2016-10-04, 19:18
Medlem
Citat:
Hur överraskad blir du när en gud/profet kommer tillbaka, och det är inte den du tror på?
Hur mycket grubblar du på det scenariot?
Har du någon kandidat för det?
Citera
2016-10-04, 19:24
Medlem
Citat:
Har du någon kandidat för det?
Jag personligen, nej. Resten av världen, med stor sannolikhet.
Spelar det någon roll?
Citera
2016-10-04, 19:28
Medlem
Citat:
Jag personligen, nej. Resten av världen, med stor sannolikhet.
Spelar det någon roll?
Ja, hur ska jag annars kunna ha någon att grubbla på?
Citera
2016-10-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ja, hur ska jag annars kunna ha någon att grubbla på?
Tja, någon annan religion kanske du hört talas om? Någon annan beskrivning av Gud, än den du tror på? Pick your poison..
Citera
2016-10-04, 19:57
Medlem
Citat:
Tja, någon annan religion kanske du hört talas om? Någon annan beskrivning av Gud, än den du tror på? Pick your poison..
Som har någon Gud/profet som ska komma? Du får nog ge mig en kandidat då för jag vet ingen.
Citera
2016-10-04, 20:00
Medlem
Citat:
Som har någon Gud/profet som ska komma? Du får nog ge mig en kandidat då för jag vet ingen.
Behöver inte vara någon som ska komma, utan en som säger att du tror fel. Att du är dömd enligt någon annan Guds regler/lagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in