2015-10-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HypocriticalWhore
Jag förstår att folk kan tycka olika i den här tråden. Det är bara att se hur stor tråden har blivit. Vad jag däremot inte förstår är varför folk, typ som du, spyr ut något du antingen knappt förstår eller förstår men medvetet ändå väljer att göra på det viset.

Ja det är fel av byggbolagen att fortsätta med att sälja lägenheter där föreningen också har lån eftersom det inte längre finns skattemässigt fördelar att göra på det viset. Allt för att driva upp försäljningspriset på bostadsrätterna.

"Men medge att det inte låter speciellt smart att betala miljontals kronor för att få "rätt till att bo"?
Inte nog med att du sitter i bankens knä och inte kan styra vilka framtida räntor det blir, utan du sitter även med föreningens skulder.
"

Tror du att ägarlägenheter i Spanien är gratis? Att de som köper där bara cashar sin ägarlägenhet? Att bankerna inte är inne i den marknaden i Spanien?

"Hade besök från Spanien en gång och när jag berättade att man först köper sin lägenhet för att sedan betala en hög avgift var månad så trodde hon inte mig, att nån hundring i månaden skulle gå till framtida renoveringar och sådant var hon på det klara med men att många tusen i månaden skulle betalas in år ut och år in fick jag henne aldrig till att riktigt förstå."

En bostadsrättsförening har inget vinstintresse. Tror du lägenheter beroende på upplåtelseform kräver olika mycket fastighetsförvaltning/renoveringar/underhåll?

Man betalar inte rätt för att bo som du uttrycker det. Man är delägare i en förening som äger fastigheten. Det är mycket mer än att "ha rätt att bo" som du uttrycker det.

Du kan ju googla om hur mycket spanjorerna har i bolån, passa samtidigt på att googla om hur ägarlägenheter där fungerar.

En Borätt är just att du köpt rätten att bo och inget annat. Du kan om du har tur bli invald i styrelsen för att försöka påverka men är nog minimal chans att du får något att säga till om.
2015-10-09, 13:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du kan ju googla om hur mycket spanjorerna har i bolån, passa samtidigt på att googla om hur ägarlägenheter där fungerar.

En Borätt är just att du köpt rätten att bo och inget annat. Du kan om du har tur bli invald i styrelsen för att försöka påverka men är nog minimal chans att du får något att säga till om.

Fortfarande förstår du inte att du köpte en del av en ekonomisk förening en s.k bostadsrättsförening, som i sin tur äger fastigheten.

Det är mer än att bara köpa rätten att bo.

Spanjorerna har också bolån, men de tenderar att låna mer inom familjen än vi gör här hemma i sverige.

Man kan inte jämföra den spanska marknaden med en svenska bostadsrättsdominerade marknaden, eftersom bostadsrätten i sig motverkar spekulation genom reglerad andrahandsuthyrning.
2015-10-09, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet med dig är att du jämföra buschen där du själv bor med sthlmsområdet. Det är äpplen och bananer.

En bostadsrätt i Falköping kan man köpa för 25 000 kt medan i sthlm får man betala miljoner för exakt samma standard och bostad.

Men det är miljoner som är kostnaden, utan det är RÄNTAN på miljoner. Och det blir för att vara exakt 875 kr i månaden per lånad miljon idag. Skillnaden mellan falköping och sthlm bli trots sthlms miljonpriser ändå bara någon enstaka tusenlapp i skillnad i boendekostnader.

Och när räntan sticker är det ju superkul att sitta med miljoners miljoner i lån

Tror nog att även du förstår att det är bättre att vara skuldfri än sitta i skuld.
2015-10-09, 13:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Kan någon förklara för mig vart folk ska bo istället? Om de avstår från att köpa en bostadsrätt måste de ju ändå bo någonstans. Men hyresrätter finns det inte gott om, och gatan är inget vidare alternativ.

Enda sättet jag får det till en bubbla är på grund av dessa "förståsigpåare" som skrämmer folk. Det är dessa politiker, hobbyekonomer, korkade ekonomer etc som skapar en oro på marknaden.

Denna fråga har jag ställt många gånger till bubbelbabblarna. Men bara bajsbosse har gett svar och det var i princip att alla bostadslösa ska flytta ut på landet och helst bli skuldfria.

Men det är ju inte där jobben finns....Hur betalar man för sitt boende om man inte har ett jobb?
2015-10-09, 13:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och när räntan sticker är det ju superkul att sitta med miljoners miljoner i lån

Tror nog att även du förstår att det är bättre att vara skuldfri än sitta i skuld.

När "sticker räntan" menar du? Det finns inget som pekar på det i nuläget...Tvärtom ser det ut som det kommer vara låga räntor för en låååång tid framöver och då har jag hunnit långt med amorteringarna/investeringarna innan dess.
2015-10-09, 13:32
Medlem
Citat:
Fortfarande förstår du inte att du köpte en del av en ekonomisk förening en s.k bostadsrättsförening, som i sin tur äger fastigheten.

Det är mer än att bara köpa rätten att bo.

Självklart är man delägare i en förening, på ont och ont, för går de med ekonomisk vinst lär du inte få nån utdelning går de med förlust så måste du vara med och betala.

Att du dessutom måste böja dig för majoriteten gör ju det inte speciellt kul att bo i en borätt. Att man inte har rätt att hyra ut sin bostad är ju bara en av alla korkade saker som majoriteten bestämt.. röstar du på kommunisterna oxå eller?
2015-10-09, 13:35
Medlem
Citat:
Denna fråga har jag ställt många gånger till bubbelbabblarna. Men bara bajsbosse har gett svar och det var i princip att alla bostadslösa ska flytta ut på landet och helst bli skuldfria.

Men det är ju inte där jobben finns....Hur betalar man för sitt boende om man inte har ett jobb?

Nja har aldrig sagt att man skall flytta ut på landet, däremot har jag sagt att man bör sträva efter att göra sig skuldfri.

Om det bara finns jobb i storstäderna så måste du ha gjort en del märkliga karriärsval i livet.. och då är det klart att du får stå ditt kast och i slutänden slänga upp flera miljoner för en frigolitlåda med 2 rum och kök.
2015-10-09, 13:37
Medlem
Citat:
När "sticker räntan" menar du? Det finns inget som pekar på det i nuläget...Tvärtom ser det ut som det kommer vara låga räntor för en låååång tid framöver och då har jag hunnit långt med amorteringarna/investeringarna innan dess.

Bara att backa ett par sidor i tråden så ser man länkar om banker som börjat höja räntorna nu, och detta efter att Riksbanken sänkt.. vad trod du händer när Riksbanken höjer ränta sker? Om bankerna börjar höja redan när Riksbanken sänker ja då förstår man att vi närmar oss 4% räntor med stormsteg.. längtar dit
2015-10-09, 14:27
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Självklart är man delägare i en förening, på ont och ont, för går de med ekonomisk vinst lär du inte få nån utdelning går de med förlust så måste du vara med och betala.

Att du dessutom måste böja dig för majoriteten gör ju det inte speciellt kul att bo i en borätt. Att man inte har rätt att hyra ut sin bostad är ju bara en av alla korkade saker som majoriteten bestämt.. röstar du på kommunisterna oxå eller?
Du verkar inte veta någonting om bostadsrättsföreningar överhuvudtaget.
2015-10-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Du verkar inte veta någonting om bostadsrättsföreningar överhuvudtaget.

Jag har ägt 2 bostadsrätter i mitt liv, i den ene satt jag i styrelsen.

Så är nog du som inte verkar veta något om bostadsrättsföreningar överhuvudtaget.
2015-10-09, 14:45
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jag har ägt 2 bostadsrätter i mitt liv, i den ene satt jag i styrelsen.

Så är nog du som inte verkar veta något om bostadsrättsföreningar överhuvudtaget.
Det framgår inte av det du skriver här. Men vad vet jag, du kanske bara fabulerar för att se dig själv skriva.

EN förening som går med vinst ska minska sin avgift och tvärtom. Har du (som jag har) suttit i en styrelse bör du veta detta.
2015-10-09, 14:52
Medlem
Christopher.s avatar
Med tanke på att hyresrätter har en kötid på 5-20 år beroende på stad så är frågan hur mycket värderar man tak över huvudet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in