2015-10-09, 13:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Problemet med det resonemanget (ur den åtalades synvinkel) är att domstolen inte behöver ta hänsyn till rena spekulationer som inte kan grundas i material från förundersökningen. Hör du inte själv hur det låter om du tänker efter lite?

Åtalad: "Den riktiga mördaren tog och smorde in ett mobilskal med offret DNA/blod och tog sen lite blod från mig som han hittade i min verkstad"
Åklagare: Vad har du för bevis för att det skulle ha gått till på det viset?
Åtalad: Tja inga... men det var ju inte jag som gjorde det här så då måste det vara så det gått till

I stort sett vilka bevis som helst utom kamerainspelningar skulle kunna bortförklaras som bevisplantering och/eller "villospår" från någon iskall brottsling som försöker kasta skulden på någon annan. Givetvis måste det till mer än så för att ifrågasätta äktheten i ett bevis.
Den här mördaren förklarade bort alla bevis med en rövarhistoria och frikändes i hovrätten. (FB) Mord i Haninge på Susann Sallinen. Emad Aboras häktad för anstiftan 120924
2015-10-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag är så glömsk eller om jag varit ouppmärksam. Kan någon hjälpa mig? När sade polisen, åklagaren eller någon från MP att man hittat ett mobilskal och mobildelar FÖRSTA gången?
Tisdagen den 9 juni 17,00 meddelar polisen att de hittat mobiltelefonskal en kilometer söder om kafeet.
Sedan under kvällen spärras området kring en av de avtagsvägar som löper genom de stora ängarna, upp mot Kinnekulle som ligger bakom kafeet.
Området finkammas av polisens tekniker och de gör ytterligare fynd, bland annat delar av en telefon.
2015-10-09, 13:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rml
Du missförstår mig. Jag menar att teorin om att han BARA skulle våldta henne för att sedan lämna henne (levande) är knäpp. Då skulle han ju garanterat åka fast för våldtäkt. Var hans plan att bara våldta en tjej skulle han inte välja någon som jobbade fem meter från hans arbetsplats.Uteslutet.
.. Jag är inte helt övertygad om detta. Den förvirrade fortsättningen visar knappast på nåt välplanerat, strukturerat och logiskt. Det är ytterst dålig planering i långa loppet. Rent vedervärdig om man ser spridningen av fynd och likaså dumpningsplats.
Hagamannen gäckade polisen men var egentligen inte värst diskret och där hade det kunnat bli mord likaväl. Han drog en scarf runt halsen på vissa offer. Han gick ut på parkeringen vid förlossningen och kunde mycket väl ha blivit igenkänd - om inte via övervakningskameror.

Jag tror inte man ska tillskriva en GM så väldigt mycket logik i det våldsamma och k*ta. Ser mer en drift och en aggression i en sådan händelse. Mer erektion och ilska än logik.
Edit för förtydligande:
Senast redigerad av develi 2015-10-09 kl. 14:40.
2015-10-09, 13:47
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Rml är absolut inte en säker källa.

I trådstarten länkas till en karta:
http://i.imgur.com/2r7W4Cv.jpg

Jo jag har själv kört grusvägen där fynden gjordes , det är ju ca nån km från caféet !
Det kallar inte jag BAKOM caféet .
Skillnad om caféet varit 1 km långt
2015-10-09, 13:57
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Kanske det. Tyckte ändå det var lite "roligt" att NB´s polare (barndomsvän) i Götene är slaktare.
Edit: Han arbetar även som bl a bilmekaniker.

Undrar var han bor, finns ingen person, enligt hitta.se, med det namnet/efternamnet i området där Lisa försvann.
Närmaste person med det efternamnet är 2 personer i Göteborgs området.
Undrar om han hyrt någon bostad av AJ ?
Senast redigerad av Theforeigner 2015-10-09 kl. 14:10.
2015-10-09, 13:59
Medlem
Det kallas bortom rimligt tvivel. Är det rimligt att någon har planterat bevisning i form av DNA för att sätta dit någon annan. Där får man bland annat titta på var spåren finns och hur troligt det är att de hamnat där av misstag eller avsiktligt. I Lisas fall är det också orimligt att DNA-bevis har planterats eftersom att mordet inte verkar vara särskilt välplanerat.
2015-10-09, 14:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Undrar var han bor, finns ingen person med det namnet/efternamnet i området där Lisa försvann.
Närmaste person med det efternamnet är i 2 personer i Göteborgs området.
Undrar om han hyrt någon bostad av AJ ?
Tittade du bland folkbokförda? Du hittar inte NB där heller.
2015-10-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Bakom caféet !!! är du helt säker ?
Det har jag missat , när kom det fram ?

Titta på den interaktiva kartan här så ser du att jag har rätt. Det fyndet finns inte vid grusvägen som nån fåne här påstod.

http://www.expressen.se/gt/nagonstans-har-det-gjorts-misstag/

Och madtop ska du inte lyssna på. Han driver nämligen teorin att Lisa lever och hennes pappa ligger bakom det hela!
2015-10-09, 14:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tittade du bland folkbokförda? Du hittar inte NB där heller.

Nej jag har inte tittat bland folkbokförda (vet inte hur/var man söker på folkbokförda)
2015-10-09, 14:23
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rml
Titta på den interaktiva kartan här så ser du att jag har rätt. Det fyndet finns inte vid grusvägen som nån fåne här påstod.

http://www.expressen.se/gt/nagonstans-har-det-gjorts-misstag/

Och madtop ska du inte lyssna på. Han driver nämligen teorin att Lisa lever och hennes pappa ligger bakom det hela!

Enligt den kartan har du rätt , men undrar om den stämmer .
Andra kartor visar ju bara fynd längs med grusvägen 1 km bort , men det kan säkert vara så .
OM man gjort ett fynd på gärdet bakom caféet så stämmer det bra med vindriktningen , tex mindre klädesplagg som blåst dit .
Inte omöjligt .
2015-10-09, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Enligt den kartan har du rätt , men undrar om den stämmer .
Andra kartor visar ju bara fynd längs med grusvägen 1 km bort , men det kan säkert vara så .
OM man gjort ett fynd på gärdet bakom caféet så stämmer det bra med vindriktningen , tex mindre klädesplagg som blåst dit .
Inte omöjligt .

Aldrig i livet att ett klädesplagg kan ha blåst så långt.
2015-10-09, 14:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Nej jag har inte tittat bland folkbokförda (vet inte hur/var man söker på folkbokförda)
ratsit.se

Jag har även förgäves tittat på andra platser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in