2015-10-06, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Vill inte starta krig.....

Teoretiskt skulle BO kunnat blivit påkörd, dumpad i gödselbrun, uppfiskad därefter gömd i skåp/foderautomat och bortfraktad. Undersökningen skulle självklart vara mord men rätten skulle kanske komma fram till annat.

Vad är din teori?

inte nödvändigtvis i den fetade ordningen.
2015-10-06, 13:58
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har tidigare skrivit att det förefaller vara graverande uppgifter. Men om vi väger in att bröderna jobbar sex dagar i veckan så är det kanske naturligt att arbetskläderna tvättas på den enda lediga dagen?

Jössenammen!!! Frun har 6 andra dagar på sig att tvätta kläder. NB har väl inte alla hans kläder på sig samtidigt? Eller... Har han bara ett par arbetskläder?
Det är väl för fasiken inte normalt att tvätta på en söndagskväll. Akut!!

Klart att hon måste ha ställt frågor! Han måste haft ett mycket bra svar som inte gjorde henne misstänksam. Eller.....

Visst, vem kan tänka sig att partnern kommer hem och har mördat ett barn?

Hmmm, det är ju något konstigt här i alla fall. Brodern måste ju, även han ha ställt frågor om han inte deltagit i aktiviteterna. Han måste ha frågat vad NB gjort för jobb som renderat i ev lera och gödsel på kläderna. De träffade ju sedan AJ på måndagen. Blev det inget prat om det ev. jobb som NB gjort på söndagen? Får inte ihop det hela riktigt.
Senast redigerad av Shrink 2015-10-06 kl. 14:09.
2015-10-06, 14:21
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
En del här gör ju det motsatta och försvarar utredningen med näbbar och klor och dessa har heller inte sett utredningen eller kanske känner till poliserna som utreder. Tydligen känner LGWP till dessa och han har säkert gamla vänner inom polisen som också gör det. Sen kan man ifrågasätta hans offentligt hårda omdömen om dessa utredare innan han har vet mer men han är ju inte känd för att vara diplomat.

Det är helt enkelt för många underliga omständigheter i detta fall och då med en åklagare också som inte framstår som speciellt säker i det han gör. Ni vill eller kan inte se det men det är tydligen en del som kan det. Det är lika tråkigt om NB är skyldig eller inte om denna utredning blir fel. Inte konstigt att Lisas familj skaffade en driven advokat som ska bistå åklagaren och få lite insyn, dom kanske känner samma sak.

Är man en "rättshaverist" om man har en annan åsikt än dig och andra här i tråden? Jag är säker på att vi alla vill ha rätt människa dömd för detta mord så familjen kan få ro.

Det inlägget var huvudet på spik, du satte ord på mina tankar, tack för det

Och till dom som kallar/uppfattar mig "rättshaverist" så kan jag upplysa att de enda svenska fall där jag ställt mig kritisk till polisen är detta Lisa Holm fall och Mordet på Vatchareeya Bangsuan, och jag tror fortfarande att den dömde KJ är oskyldig dömd (och ja, jag läste FUP ut och inn)
2015-10-06, 14:23
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej visst, och det blir väl dagen clou.
Svt är lite bättre med sin rubrik:

Åklagaren begär förlängning i åtalet kring Lisa Holm
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6272013

Men i brödtexten tar även de det för självklart att det blir förlängning

Frågan är alltså om det är så självklart?

Brödtexten och benämningen måste vara fel det är väl häktningstiden som är förlängd.Han är ju inte åtalad än?
2015-10-06, 14:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om det nu är på det sättet att hustrun misstänkts för skyddande av brottsling genom att tvätta kläder torde det ha framgått åtminstone att a) kläderna kan behöva tvättas för att, sas, tvätta bort en misstanke, dels att det verkligen skett. Det som sedan måstel visas är inte bara att gärningen skett, utan att uppsåtet varit att skydda brottslingen, eller åtminstone att borde varit uppenbart vad det varit frågan om.

Har skitiga kläder tvättats ungefär som vanligt, men ändå inte, så blir det inte lätt att visa på uppsåt.

Instämmer helt i ovanstående.. Sen tycker jag nog att uppgifterna som frun lämnat i förhöret tyder på att hon dels inte medvetet skyddat brottsling och att hon även vid förhörstillfället var övertygad om sin mans oskuld. I annat fall hade hon nog valt att lämna en något annorlunda ”minnesbild”.

Jag tror att hon rakt av har förmedlat vad hon minns i förvissning om att inget finns att dölja.
2015-10-06, 14:33
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
GW har ett ont öga till utredarna då samma gäng har misslyckats i utredningen om Helena Andersson och han ger inte mycket för deras undersökning så han kanske är opartisk med tanke på det.I Helenas fall hade han klar insyn, frågan är om någon läcker till GW och han därför kan vara så kritisk utan att tappa masken och skulle det vara fel gm som dom har så måste hela Skaraborgsgänget börja utreda snatterier istället.

Ja, jag misstänker att en polis, som varit med i utredningen men som inte längre är med, och som själv tycker att fel man sitter häktad, att han har läckt upplysningar om utredningen till GW.
2015-10-06, 14:36
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Teoretiskt skulle BO kunnat blivit påkörd, dumpad i gödselbrun, uppfiskad därefter gömd i skåp/foderautomat och bortfraktad. Undersökningen skulle självklart vara mord men rätten skulle kanske komma fram till annat.
Man kan faktiskt undra om något sådant har inträffat och att åklagaren dragit ut på det hela så länge som möjligt av bland annat den anledningen, dvs man vill få NB att berätta/erkänna, och därmed möjligen ändra rubricering innan åtalet. De har ju som sagt "en bild av vad som inträffat" (ett misstänkt händelseförlopp som dock ej går att bevisa) - men att det är svårt för dem att förstå varför NB gjort som han gjort. På grund av hur kroppen hittades (t ex ihopbunden i en foderautomat, full av gödsel, och gömd) kan det utan erkännande/berättelse inte bli tal om annat än mordrubricering.
Undrar om NB tar bladet från munnen under rättegången..
2015-10-06, 14:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja, jag misstänker att en polis, som varit med i utredningen men som inte längre är med, och som själv tycker att fel man sitter häktad, att han har läckt upplysningar om utredningen till GW.

GW har själv uttalat att han saknar insyn i utredningen. Sett utifrån det så är det anmärkningsvärt att han tycks klampa runt som en elefant i en porslinsbutik. Konstruktiv kritik är något annat - men någon sådan har jag hitintills inte noterat från det hållet.
2015-10-06, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Man kan faktiskt undra om något sådant har inträffat och att åklagaren dragit ut på det hela så länge som möjligt av bland annat den anledningen, dvs man vill få NB att berätta/erkänna, och därmed möjligen ändra rubricering innan åtalet. De har ju som sagt "en bild av vad som inträffat" (ett misstänkt händelseförlopp som dock ej går att bevisa) - men att det är svårt för dem att förstå varför NB gjort som han gjort. På grund av hur kroppen hittades (t ex ihopbunden i en foderautomat, full av gödsel, och gömd) kan det utan erkännande/berättelse inte bli tal om annat än mordrubricering.
Undrar om NB tar bladet från munnen under rättegången..

Men då skulle väl brottsrubriceringen som tidigare påpekats varit vållande och brott mot griftefriden?
2015-10-06, 14:51
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
GW har själv uttalat att han saknar insyn i utredningen. Sett utifrån det så är det anmärkningsvärt att han tycks klampa runt som en elefant i en porslinsbutik. Konstruktiv kritik är något annat - men någon sådan har jag hitintills inte noterat från det hållet.

Det är nu någon tid sedan att GW själv har uttalat att han saknar insyn i utredningen så GW kan nyligen fått inside info och därför nu blivit ännu skarpare i sin kritik av utredningen.
2015-10-06, 14:55
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Oj ojoj Leif GW Persson har inte höga tankar om Lisa Holm utredningen !
Och jag håller ju med Persson ...är det berättigat ?
Time will tell, I guess...

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/812618-leif-gw-persson-lisa-holm-polisen-utredning-ljushuvuden

Publicerat 5 Oktober 2015

"Däremot börjar GW bli väldigt orolig över mordutredningen, och han riktar hård kritik mot poliserna som utreder fallet.

– Jag börjar bli mer och mer fundersam. Kan det möjligtvis vara så, att de här poliserna som utreder och som jag träffat, och det är inga ljushuvuden direkt, att de har fått hela skiten om bakfoten?"

"Leif GW Persson menar också att risken finns att man haft fel redan från början, och att det har gjort att det blir omöjligt att hitta Lisa Holms mördare.

I så fall har de skapat ett jävla elände, för att försöka få omtag på ett sånt här ärende, det är omöjligt. Jag gissar att det är en utredning där man bara tittat på en misstänkt, och att det är fel person, säger Leif GW Persson."

Angående dagens diskussionen om GWPs kritik av utredningen:
Iom jag postade detta inlägg i natt och många därför inte haft anledning att läsa GWPs senaste kritik av utredningen så kan det läsas här ovan.
2015-10-06, 14:57
Medlem
Jag gissar att hon haft en plastpåse över huvudet och där med kvävts. Sen att Gm kanske inte haft för avsikt att ta henne av daga utan drabbats av panik då hon avlidit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in