2015-10-09, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Har det gjorts ett fynd bakom caféet ???

Ja! Mycket intressant. Det är centralt för att förstå vad som hänt.
2015-10-09, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fattar inte vad du menar då svar var på denna mening?

Citat:
Om mobilen inte har hittats kan mobildelarna avfärdas som bevis, även det grund för rimlig tvivel.
Citat:
Nej det kan dom inte alls. Kan tvärt om vara så att de utgör den starkaste tekniska bevisningen.
Jag svarade på det fetade.
2015-10-09, 13:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Hur resonerar du då? Lösa mobildelar kan komma från vilken mobil av samma modell som helst. Enda sättet att fastställa att de hör ihop med mobilen som Lisa använde är att man har mobilen också.

Jag antager att du vet hur dagens mobiltelefoner hanteras vid användning? Det i sig innebär att det kommer att finnas DNA och fingeravtryck i överskott från Lisa om det är hennes telefon.

Stämmer det så långt så är alltså mobilen identifierad. Finner vi nu i nästa steg DNA / fingeravtryck från MGM på samma mobil ja då blir det problem för MGM eftersom indirekt kontaminering helt torde kunna uteslutas utifrån fyndplats.
2015-10-09, 13:09
Medlem
Jag är så glömsk eller om jag varit ouppmärksam. Kan någon hjälpa mig? När sade polisen, åklagaren eller någon från MP att man hittat ett mobilskal och mobildelar FÖRSTA gången?
2015-10-09, 13:15
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rml
Ja! Mycket intressant. Det är centralt för att förstå vad som hänt.

Bakom caféet !!! är du helt säker ?
Det har jag missat , när kom det fram ?
2015-10-09, 13:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mördad bakom caféet, förd med bil till ladan, en första anhalt i skydd, emballering och lastning till Martorp, är det osannolikt?

Att hon blivit mördad (eller medvetslös) i närheten av den startklara mopeden har jag hela tiden bedömt som det mest sannolika.

Men ladan passar inte riktigt in men visst kan det vara frågan om en "första anhalt".
2015-10-09, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Nycklar till alla dörrar vet jag inte. Men vissa.

Vissa dörrar alltså. Känns betryggande att få visshet om det. Vilka dörrar då?
2015-10-09, 13:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rml
Du missförstår mig. Jag menar att teorin om att han BARA skulle våldta henne för att sedan lämna henne (levande) är knäpp. Då skulle han ju garanterat åka fast för våldtäkt. Var hans plan att bara våldta en tjej skulle han inte välja någon som jobbade fem meter från hans arbetsplats.Uteslutet.

Det där är en reflektion jag gjorde tidigt och fortfarande är svaret skyldigt. Berusning i kombination med droger vore en möjlighet, i annat fall brister det för mycket i logiken.

Må vara att MGM inte är högutbildad, men korkad är han definitivt inte. Dessutom finns inget som framkommit i hans personlighet som tyder på bristande impulskontroll. Tvärt om, omvittnat lugn och sansad.
2015-10-09, 13:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Bakom caféet !!! är du helt säker ?
Det har jag missat , när kom det fram ?

Rml är absolut inte en säker källa.

I trådstarten länkas till en karta:
http://i.imgur.com/2r7W4Cv.jpg
2015-10-09, 13:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Om det är mördaren som har planterat villospåret så hade han tillgång till Lisas fingeravtryck samt obegränsat med DNA från Lisa.

Problemet med det resonemanget (ur den åtalades synvinkel) är att domstolen inte behöver ta hänsyn till rena spekulationer som inte kan grundas i material från förundersökningen. Hör du inte själv hur det låter om du tänker efter lite?

Åtalad: "Den riktiga mördaren tog och smorde in ett mobilskal med offret DNA/blod och tog sen lite blod från mig som han hittade i min verkstad"
Åklagare: Vad har du för bevis för att det skulle ha gått till på det viset?
Åtalad: Tja inga... men det var ju inte jag som gjorde det här så då måste det vara så det gått till

I stort sett vilka bevis som helst utom kamerainspelningar skulle kunna bortförklaras som bevisplantering och/eller "villospår" från någon iskall brottsling som försöker kasta skulden på någon annan. Givetvis måste det till mer än så för att ifrågasätta äktheten i ett bevis.
2015-10-09, 13:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det där är en reflektion jag gjorde tidigt och fortfarande är svaret skyldigt. Berusning i kombination med droger vore en möjlighet, i annat fall brister det för mycket i logiken.

Må vara att MGM inte är högutbildad, men korkad är han definitivt inte. Dessutom finns inget som framkommit i hans personlighet som tyder på bristande impulskontroll. Tvärt om, omvittnat lugn och sansad.

Jag håller med LeeVan här och för vilken gång i ordningen vet jag inte så känner jag mig föranledd att påpeka detta:

Förutsett inte rationellt handlande från GM i alla led bara för att han tycks ha handlat (eller försökt handla) rationellt i vissa

Att göra det är ett stort misstag som visar på bristfällig förståelse både för det irrationella i människors beteende i allmänhet och hur vi reagerar och agerar i situationer av stark stress/press/upphetsning. Lägg till droger i någon form i ekvationen och vi bör inte bli ett dugg förvånade över ett mönster som ser både slumpartat och motsägelsefullt ut.
2015-10-09, 13:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag är så glömsk eller om jag varit ouppmärksam. Kan någon hjälpa mig? När sade polisen, åklagaren eller någon från MP att man hittat ett mobilskal och mobildelar FÖRSTA gången?

Under tisdagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in