Har börjat intressera mig för röd flugsvamp på senaste tiden. Tyvärr så verkar det som att de verkar vara lite på tillbakagång, men man kan ju alltid hoppas på några eftersläntrare. 
För några dagar sen gjorde jag min vanliga svamprunda och hittade två "rödingar" av något mindre storlek och körde dem på ugnstorkning. Det blev en och en halv hatt eftersom den andra inte riktigt var tipptopp. När de torkat bröt jag sönder dem och sprinklade dem på en tallrik jordgubbsyoghurt. :-) 
Första timmen kände jag inte så mycket, men efter det började jag må bra och känna mig riktigt avslappnad. Kanterna runt skärmen blev lite otydliga, och under en bråkdel av en sekund kunde jag se en grön vertikal blixt på skärmens vänsterkant. Det mest fascinerande var ändå björken utanför huset som vanligtvis ser ganska intetsägande ut när den står där med sina gulnande höstlov.  Den här kvällen kunde jag se ett svagt gyllene skimmer över trädet och jag kom ihåg att jag tänkte andaktsfullt: "Är det så här det ska vara?!" Sedan gick jag och lade mig och sov som en stock! Visst kan man se det här som en mikrodos, men jag ser verkligen fram emot att öka katalogen och gå ut på äventyr.
Tänkte tipsa om en intressant pdf för er som vill veta mer om amanita muscaria! Det som inte står där är inte värt att veta. Finns att ladda ner hos 
www.ambrosiasociety.org. Filen heter The immortal herb. Ibland hänger man inte med, och sen blir det enklare.