2015-10-09, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ange källor på de "anglosaxiska" sajter som talar om "artiga män i grönt" så ska vi se hur trovärdiga de är.

Misshandel, kidnappning och mord försöker du förneka ha ägt rum. Här är ett exempel:
http://www.forbes.com/sites/realspin/2015/03/30/one-year-later-in-crimea-polls-dont-tell-the-whole-story/

In the past year of Russian occupation, Crimea has become a hot spot of human rights abuses. A 37-page report by Human Rights Watch describes how dangerous life has become for those who, like Sentsov, oppose Russian rule. According to this and other reports, the list of state-sanctioned crimes includes kidnappings, torture, violence against journalists, murder, widespread theft and extortion. One AP investigation cites that around 4,000 businesses in Crimea have been “nationalized”—meaning stolen by the despotic mafia that rules with impunity.

I artikeln tas även upp de opinionsundersökningar som har skett per telefon och där det uppvisas höga siffror på "nöjdhet" från respondenterna:

The presentation of these two separate polls—by Gallup and the German polling firm GfK—as clear-cut signs that Crimeans enjoy life under Russia overlooks the obvious. “…Few people are likely to be brave enough to condemn the annexation on the phone, especially when the caller is a stranger,” Bloomberg columnist Leonid Bershidsky writes of the GfK survey. “In Russia itself, polls show 85 percent support for Putin, but it’s hard to calculate how much of that is motivated by caution: it’s best to treat those numbers as an indication that most people are willing to acquiesce rather than to protest.” As Kremlinology expert Lilia Shevtsova points out, despite Putin’s whopping 85% approval rating, when he uncharacteristically disappeared for 10 days and was presumed overthrown, Russians didn’t take to the streets to demand his return.

Jag har vadat genom artiklar från västerländska media om situationen på Krim. Allt har jag inte kunnat kontrollera, men en del information har visat sig vara falsk. Likadant med ukrainska medier. Forbes måste man läsa genom att blunda med vänster öga och hålla handen för höger öra, så att säga. Propaganda-kriget är intensivt. Här misstänkliggörs t.ex. de ovälkomna resultaten av två opinionsundersökningar. När Krim-borna har "fel" åsikt, så måste det vara något "lurrt". När populäre VP var frånvarande några dagar, så var det mycket misstänkt att det ryska folket inte samlades på gatorna för att kräva hans återkomst. Sådana konstiga uppgifter gör att man ser mer misstänksamt på artikelns övriga innehåll. Flera företag har nationaliserats, det är dock sant, men se hur det vinklas. Oligarkerna klämdes åt. Kolomoisky snodde Krim-bornas besparingar i Privatbank, en eller flera miljarder, så det fanns en bra anledning att ta hans företag. Bara han hade nog många på Krim.

Krim har att hantera denna massiva propaganda. De västerlänningar, som trotsar västmakterna och besöker Krim, rapporterar, ibland förvånade, att landsdelen är fridfull och mår bra. Två pensionerade tyskar cyklade runt på Krim och rapporterade på nätet. Jag tror mer på dessa västerlänningar än på Forbes. Jag lade inte informationen på flashback, men notera att jag inte hänvisar till ryska källor.

Sakers gamla sajt var en guldgruva efter Maidan. Saker har ryska rötter från strax efter den ryska revolutionen. Han växte upp i västeuropa i ett Nato-land och hade under kalla kriget en relativt hög militär post. Alltså, ingen Sovjet-vän. Deltagarna kom från hela världen och vi var många som bidrog med länkar. Många av de bästa kom från anglosaxer. Deltagarna var mer värdefulla än Saker, eftersom vi var så många. Vi reagerade av principiella skäl från ett västerländskt perspektiv, inte för att vi var ryssvänner. Det är skillnad på de två grupperna, men de förstår varandra väl. Bunta inte ihop dem. På flashback finns det folk som tror att alla, som kritiserar, måste vara ryssar, men det är inte sant. Jag har fått myckert skit på flashback, det vet du. På Moon of Alabama och niqnaq lär du också hitta de gröna männen, men de sajterna kan jag sämre.
Citera
2015-10-09, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ryssland har ju de facto importerat el från Finland av kostnadsskäl. En liten vink om den ryska elmarknadens kommande brister kanske. Kanske Krim kan göra detsamma. Om man nu kan betala för sig annars blir det svart. Du glömmer bort att Krim officiellt är Ukrainskt territorium i omvärldens ögon.
En ny elkabel är en piss i M i den havererade infrastrukturen på Krim. Men Ukraina kanske tackar för insatsen från rysk sida även om man kan tycka att Putin borde investera mer på hemmaplan.

Som jag förstår det, så kommer Ryssland inte att tillåta stora problem på Krim. En prestige-fråga, men inte vet jag om den nya elkabeln täcker bortfallet.

Flera EU-länder importerar svensk och nordisk el. Kablar går till Tyskland och Baltikum. Menar du att du också ser brister i dessa länder? Utveckla.

"Den havererade infrastrukturen på Krim." Infrastruktur undermineras med tiden, flera år, det kan du se både i Sverige (järnvägen) och i USA (vägar, dammar och farliga gamla vattenledningar av bly i Washington). Du kan inte skylla Krims problem på Ryssland. Som jag förstår det, så försummade Kiev infrastrukturen på Krim i många år. Jag förstår inte att du anser att ditt uppdrag är att försvara Kiev och klanka på Ryssland om allt.
Citera
2015-10-09, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Som jag förstår det, så kommer Ryssland inte att tillåta stora problem på Krim. En prestige-fråga, men inte vet jag om den nya elkabeln täcker bortfallet.

Flera EU-länder importerar svensk och nordisk el. Kablar går till Tyskland och Baltikum. Menar du att du också ser brister i dessa länder? Utveckla.

"Den havererade infrastrukturen på Krim." Infrastruktur undermineras med tiden, flera år, det kan du se både i Sverige (järnvägen) och i USA (vägar, dammar och farliga gamla vattenledningar av bly i Washington). Du kan inte skylla Krims problem på Ryssland. Som jag förstår det, så försummade Kiev infrastrukturen på Krim i många år. Jag förstår inte att du anser att ditt uppdrag är att försvara Kiev och klanka på Ryssland om allt.
Hört talas om Nordpool? Vi har gemensam elmarknad i EU där elbörsen sätter priserna. Eu är ju inte ockuperat av Ryssland vad jag vet så jämförelsen är ju skogstokig. Och att jämföra rysk infrastruktur med den i väst går bara inte, då blir det rent galet, se bara i sopstationen Kaliningrad. Krim är eftersatt liksom mycket i Ukraina. Att då ryssen oväntat ockuperar halvön lär inte bidra till någon utveckling av halvön. Gör ryssen inget på hemmaplan med den erbarmligt eftersatta infrastrukturen varför skulle då Krim premieras. Icke sa Nicke. Bly rören?, den var bra.
Citera
2015-10-09, 22:50
Medlem
Jag har ingen aning om vem den här mannen är, men han är en av många västerlänningar, som söker sig till Krim.

Citat:
Fred Durst, best known as founder and frontman of the Limp Bizkit band, has sent an address to Crimea’s authorities saying he wants to live and work on the Black Sea peninsula, the Izvestia newspaper has reported.

Durst said he plans to make films and TV series in Crimea and other TV products that will be famous around the world and bring Russia to a very high level in this business.

The American also plans to help organize a film festival in Crimea and launch a cinema studio.

The Crimean leader noted that the growing number of celebrities have expressed their wish to obtain Russian citizenship.

Limp Bizkit's Fred Durst seeks Russian citizenship, work in Crimea

http://tass.ru/en/society/827176
Citera
2015-10-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Hört talas om Nordpool? Vi har gemensam elmarknad i EU där elbörsen sätter priserna. Eu är ju inte ockuperat av Ryssland vad jag vet så jämförelsen är ju skogstokig. Och att jämföra rysk infrastruktur med den i väst går bara inte, då blir det rent galet, se bara i sopstationen Kaliningrad. Krim är eftersatt liksom mycket i Ukraina. Att då ryssen oväntat ockuperar halvön lär inte bidra till någon utveckling av halvön. Gör ryssen inget på hemmaplan med den erbarmligt eftersatta infrastrukturen varför skulle då Krim premieras. Icke sa Nicke. Bly rören?, den var bra.

Du vinklar om den ryska elmarknadens brister när el importeras från Finland, men allt är ok när Tyskland importerar el från Sverige. Skogstokig? Är Finland ockuperat av Ryssland, men inte EU? Reta inte finnarna, jag känner dem. Vad försöker du säga?

Infrastrukturen i Ryssland och Ukraina är svårt eftersatt och så var det redan på 1970-talet, enligt vissa Sovjet-analytiker. Nu ser vi förfall också i västeuropa, inklusive i Sverige. Några historiker säger att Roms fall orsakades av vattenledningar av bly. Männen blev infertila. Alla vattenledningar i Washington är inte gjorda av bly, men några gamla är det.

Krim behöver en nytändning och saken är en prioritet i Moskva. Jag ser vägar och broar byggas. VP vill inte misslyckas på Krim.
Citera
2015-10-10, 10:30
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Jag har ingen aning om vem den här mannen är, men han är en av många västerlänningar, som söker sig till Krim.

Limp Bizkit's Fred Durst seeks Russian citizenship, work in Crimea

http://tass.ru/en/society/827176

Ännu en tokstolle som vurmar för Putin.

http://foreignpolicy.com/2015/10/08/russia-to-limp-bizkits-fred-durst-youll-always-have-a-home-in-crimea/

Fred Durst is the lead singer of what may be the most hated band in the United States — a group that has been voted by Rolling Stone readers as one of the worst bands to emerge in the 1990s, the band with the dumbest name of all time, and one of the top ten musical groups that should break up immediately.
Citera
2015-10-10, 10:42
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Jag har vadat genom artiklar från västerländska media om situationen på Krim. Allt har jag inte kunnat kontrollera, men en del information har visat sig vara falsk. Likadant med ukrainska medier. Forbes måste man läsa genom att blunda med vänster öga och hålla handen för höger öra, så att säga. Propaganda-kriget är intensivt. Här misstänkliggörs t.ex. de ovälkomna resultaten av två opinionsundersökningar. När Krim-borna har "fel" åsikt, så måste det vara något "lurrt". När populäre VP var frånvarande några dagar, så var det mycket misstänkt att det ryska folket inte samlades på gatorna för att kräva hans återkomst. Sådana konstiga uppgifter gör att man ser mer misstänksamt på artikelns övriga innehåll. Flera företag har nationaliserats, det är dock sant, men se hur det vinklas. Oligarkerna klämdes åt. Kolomoisky snodde Krim-bornas besparingar i Privatbank, en eller flera miljarder, så det fanns en bra anledning att ta hans företag. Bara han hade nog många på Krim.

Krim har att hantera denna massiva propaganda. De västerlänningar, som trotsar västmakterna och besöker Krim, rapporterar, ibland förvånade, att landsdelen är fridfull och mår bra. Två pensionerade tyskar cyklade runt på Krim och rapporterade på nätet. Jag tror mer på dessa västerlänningar än på Forbes. Jag lade inte informationen på flashback, men notera att jag inte hänvisar till ryska källor.

Sakers gamla sajt var en guldgruva efter Maidan. Saker har ryska rötter från strax efter den ryska revolutionen. Han växte upp i västeuropa i ett Nato-land och hade under kalla kriget en relativt hög militär post. Alltså, ingen Sovjet-vän. Deltagarna kom från hela världen och vi var många som bidrog med länkar. Många av de bästa kom från anglosaxer. Deltagarna var mer värdefulla än Saker, eftersom vi var så många. Vi reagerade av principiella skäl från ett västerländskt perspektiv, inte för att vi var ryssvänner. Det är skillnad på de två grupperna, men de förstår varandra väl. Bunta inte ihop dem. På flashback finns det folk som tror att alla, som kritiserar, måste vara ryssar, men det är inte sant. Jag har fått myckert skit på flashback, det vet du. På Moon of Alabama och niqnaq lär du också hitta de gröna männen, men de sajterna kan jag sämre.

Att Kolomojskyjs tillgångar har beslagtagits av ockupanterna (Ryssland) är klarlagt. Däremot får du nog länka till trovärdig källa vad gäller dina anklagelser. (ej Sputnik, RT eller andra ryska organ)

Att Krim kan upplevas fridfullt av ett par tyska cyklister är förståeligt då Krims turism har floppat rejält efter den ryska ockupationen. När jag var på Krim för några år sedan (innan ryska invasionen) upplevde jag inte alls halvön som fridfull, men vacker. Det är en fin ukrainsk oblast.
Citera
2015-10-10, 16:21
Medlem
Det turistnäringen på Krim bäst skulle behöva var att Ukrainare åter turistade på sin halvö. I dagsläget är det av förståeliga skäl omöjligt och Krimborna får nöja sig med ryssar, ryssar som inte ger det klirr i kassan och för den vanliga Krimbon så välbehövliga inkomsten som ju turismen från Ukraina gav. Krim har helt enkelt fått så dålig klang numera att enbart dom frälsta Putinföljarna kan tänka sig semestra där. Den viktiga charterturismen med flyg och båt är ju förbjuden att verka på halvön, även det av förståeliga skäl. Att man sedan på Krim har porträtt och avgudabilder av Putin som frälsaren gör ju sitt till att dom flesta skyr halvön.
Citera
2015-10-10, 17:06
Medlem
swedenfloodeds avatar
Det känns inte bra att Ukraina måste betala tillbaka det ryska lånet på 3 miljarder dollar i december, samtidigt som man med säkerhet vet att Ryssland inte kommer att betala ett öre av alla stölder o konfiskationer på Krim, där summan med säkerhet överstiger 3 miljarder dollar mångfalt.
Kiev borde behålla beloppet o avräkna det mot kommande dom i sin favör.
Citera
2015-10-13, 00:24
Medlem
Jag har följt franska medier i några år och identifierar Le Figaro som en högertidning. En i stort sett bra nyhetskälla.

Citat:
The EU needs to make a number of important political decisions, including accepting the fact that Crimea is part of Russia, to avoid bringing the entire continent back into a Cold War, French newspaper Le Figaro said.

Regardless of what's going on in eastern Ukraine right now, the EU should push Ukraine to establish a dialogue with Russia, Le Figaro said.

http://sputniknews.com/europe/20151012/1028427951/eu-make-ukraine-to-give-up-crimea.html
Citera
2015-10-13, 07:44
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Jag har följt franska medier i några år och identifierar Le Figaro som en högertidning. En i stort sett bra nyhetskälla.

http://sputniknews.com/europe/20151012/1028427951/eu-make-ukraine-to-give-up-crimea.html
Fransk massmedia är mindre politiskt styrd och PK än vad den är i Sverige. Nyhetsinslag tillåts vara nyhetsinslag, och inte filtrerade genom ledarredaktionen som i Sverige. Vad EU:s inställning beträffar så är den vettiga inställningen inte att "acceptera" att Krim är ryskt! Det bästa vore om EU skulle driva den rätt självklara linjen att Krim tillhör krimborna, och det är de och inga andra som skall bestämma halvöns öden inklusive dess nationella tillhörighet.
Citera
2015-10-13, 10:27
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:

En ganska märklig uppfattning - att EU borde tvinga Kiev att starta en dialog med Moskva. Varför gäller inte snarare det omvända? Dvs att Moskva borde föra en dialog med Kiev i st f att göra det via sina separatister i Donbas, dvs medelst vapen.
F.ö. talar man redan med varandra via Minsk arrangemangen. Och Moskva är fortfarande fast i föreställningen att Kiev för lång tid ska straffas för att man övergett Ryssland till förmån för Väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in