2015-10-07, 14:35
Medlem
Kan det vara så att man ska titta på på räntetaket istället?

Aktuell rörlig ränta 2,17 (2015-06-18)
Garanterad högsta nivå på räntan 5,40 %
Räntetak gäller i 3 år

https://www.swedbank.se/privat/rantor-priser-och-kurser/prislista/lanetjanster/
2015-10-07, 15:21
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har själv låga lån, så jag får inte ut så mycket ränteavdrag. Däremot ser jag problemet med att ta bort det.

Det är inte så lätt som man tror eftersom det påverkar alla lån och inte bara bostadslån. Minskar konsumtionen i samhället så ökar arbetslösheten.

Du med ditt argument om att konsumtionen minskar.

Varför bryr du dig inte om den minskade konsumtionen om man inför marknadshyror på gamla hyresbeståndet? Det blir ännu mindre minskad konsumtion då arbetarklassen, underklass och lägre medelklass bränner alltid sina pengar mer och sparar inte, bränner hela sina industrilöner ofta. DU är bara en klasshatare och vill ta från dom fattiga och ge till dom rika. Konsumtionen skiter du i, det är bara ett svepargument du använder dig av och det sista du har kvar för att bevara ränteavdragen för dom redan besuttna.
2015-10-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Exakt..
Vem bryr sig på dödsbäddan om att ens villa stigit 11000% på 60 år när man fått vända och vrida på var krona år ut och år in för att göda banken med räntepengar.

Undrar hur många miljoner man betalat till banken under dessa 60 år
Miljoner man kunde levt gott för istället.

Som artikeln Kurt-Sune tidigare länkade idag, Där de tar norra Djurgårdsstaden i Stockholm som exempel, är det alltså billigare att bo i en belånad bostadsrätt än att bo i en likvärdig hyresrätt.
Du betalar hellre mer pengar till hyresvärden än till banken säger du? Efter 60 år antar jag att lånebeloppet heller inte är särskilt stort.
Tycker att du motsäger dig själv

Levt gott för mindre pengar eller leva gott för mer pengar?
2015-10-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Definiera stormsteg?

10 åringen ligger på 3-ish% hos banker som referens.

Vem bryr sig om en 10 åring?

Så om räntan går upp i morgon så tror du då att 10 åringen fortfarande står på 3%?

Bind du på en 10 åring om du vill, men det innebär att du fördubblar dina räntekostnader.. bara den meningen i sig själv svarar på de flesta frågor.
Bara en idiot hade bundit idag på 10 år så därför erbjuder banken dessa räntor. Om du tror att detta är en garanti på vad ränta står om 10 år så kommer du få ett uppvaknande i form av en rejäl käftsmäll inom ett par år
2015-10-07, 16:43
Medlem
Citat:
Definiera stormsteg?
Gå tillbaka en eller två sidor, länk efter länk där det både spås och även sker rejäla ökningar av räntan.
2015-10-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Kan det vara så att man ska titta på på räntetaket istället?

Aktuell rörlig ränta 2,17 (2015-06-18)
Garanterad högsta nivå på räntan 5,40 %
Räntetak gäller i 3 år

https://www.swedbank.se/privat/rantor-priser-och-kurser/prislista/lanetjanster/

5,4% låter högt (men vad vet jag) men 4% är inte långt borta.
2015-10-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaawww
Som artikeln Kurt-Sune tidigare länkade idag, Där de tar norra Djurgårdsstaden i Stockholm som exempel, är det alltså billigare att bo i en belånad bostadsrätt än att bo i en likvärdig hyresrätt.
Du betalar hellre mer pengar till hyresvärden än till banken säger du? Efter 60 år antar jag att lånebeloppet heller inte är särskilt stort.
Tycker att du motsäger dig själv

Levt gott för mindre pengar eller leva gott för mer pengar?

Jag har aldrig hyrt en bostad i hela mitt liv.
Däremot äger jag en hyresfastighet där jag hyr ut lägenheter och andra utrymmen.
Alltid till en prisvärd nivå.. inga överpriser här inte, alla skall vara nöjda, jag och , mina hyresgäster, vi skall alla kunna känna oss nöjda.

Jag motsäger inte mig själv.
Allt är väldigt enkelt i min värld:
Köp när det är billigt, amortera med 20% av din nettolön, investera 10% av din nettolön.
Gör detta och du kommer att nå (enorm) ekonomisk framgång.
2015-10-07, 17:47
Medlem
Hur tror ni det ser ut om 2 år? Vill gärna flytta till Sthlm eller Gbg om 1,5 år. Då jag tar examen. Men i nuläget känns det ganska kört. Jag hade haft råd att köpa för 2 år sedan, finns det möjlighet att priserna går tillbaka till det om 2 år? Jag kommer få ca 800 000kr i insats av familjen. Men känns ändå kört. Min ingångslön kommer ju vara 25 000kr i början (grundlön). Men jag kommer få ut 21 000kr efter skatt pga ob tillägg. Vilket inte räknas in när man söker lån? Om man har 25 i månaden så får man ju bara låna 1,2 milj? Kan i för sig, få jobb i kommunen ist och få 34 000kr innan skatt. Men det är inget jobb jag vill ha.
2015-10-07, 18:11
Medlem
Man kan bara tro...ingen som vet hur det kommer att vara.
Det kommer nog att stanna av nu iom alla varningar om bubblan. Om inget drastiskt händer på några månader med världsekonomin, kommer folk glömma bort varningarna och börjar återigen köpa - priser går upp igen.
2015-10-07, 18:36
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vem bryr sig om en 10 åring?

Så om räntan går upp i morgon så tror du då att 10 åringen fortfarande står på 3%?

Bind du på en 10 åring om du vill, men det innebär att du fördubblar dina räntekostnader.. bara den meningen i sig själv svarar på de flesta frågor.
Bara en idiot hade bundit idag på 10 år så därför erbjuder banken dessa räntor. Om du tror att detta är en garanti på vad ränta står om 10 år så kommer du få ett uppvaknande i form av en rejäl käftsmäll inom ett par år

Är du utvecklingsstörd eller bara allmänt korkad?

1. Vem har pratat om att binda räntan på 10 år?

2. Vem har pratat om garantier för räntan?

3. Vem har pratat om att 10 åringen är konstant?

Istället för att toksvamla så svara på frågan: definiera stormsteg din jävla stenkorkade ärthjärna och förklara varför du tror dig kunna spekulera bättre än marknaden som prissätter 10 åringen på ca 3%?!

Så jävla trött på grundlöst svamlade.
2015-10-07, 18:49
Medlem
Citat:
Är du utvecklingsstörd eller bara allmänt korkad?

1. Vem har pratat om att binda räntan på 10 år?

2. Vem har pratat om garantier för räntan?

3. Vem har pratat om att 10 åringen är konstant?

Istället för att toksvamla så svara på frågan: definiera stormsteg din jävla stenkorkade ärthjärna och förklara varför du tror dig kunna spekulera bättre än marknaden som prissätter 10 åringen på ca 3%?!

vad spelar igentligen roll i Svedala landet som är förlorat ? Spelar ingen roll vart man flyttar det finns ändå utlänningar där och ISIS mer eller mindre representerade. Gated community är väl enda räddingen för "svenskar" i detta landet. Men man måste väl få in sin försörjning också och då lär man behöva vara nära alla getton...
2015-10-07, 18:57
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Sluta göra bort dig så fullkomligt, det blir till och med pinsamt för läsaren.

Marknaden säger absolut inte att vi har <=3% ränta de närmaste 10 åren, absolut inte heller att vi har 3% ränta om 10 år (marknaden betar långt över på båda dessa villkor). Dvs ni båda vevar i luften över odefinierade villkor och du är minst medveten om det.
Senast redigerad av Trillske 2015-10-07 kl. 19:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in