Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-07, 15:33
  #75625
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Ja, advokaten skulle få ta del av FUP idag. Formuleringen vet jag inget om. Finns några stjärnor härinne som troligtvis kan svara på detta. Fold, Bergakungen kanske.

Om advokaten fick ta del av FUP så är den färdig, men extratiden begärdes pga att FU inte är färdig.

Därför undrar jag om det helt enkelt är så man alltid formulerar sig?
2015-10-07, 15:34
  #75626
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag undrar mer var han fotograferar. Det är tegel, och det finns inte på ladans östra sida. Är det västra sidan, med silon till vänster?

http://x.cdn-expressen.se/images/c7/...6x9/645@70.jpg

I filmen (tidigare länkad) ser du lite av bl a stegen, så även på t ex dessa bilder:

http://ekstrabladet.dk/incoming/arti...20SVANBERG.jpg

http://x.cdn-expressen.se/images/35/...6x9/645@70.jpg

http://y.cdn-expressen.se/images/da/...e/16x9/645.jpg

Måttband??
http://imengine.hall.infomaker.io/im...eight=800&q=80
2015-10-07, 15:34
  #75627
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hur många dagar var GMP där? Hur användes de och hur respekterades deras profession av Skaraborgspolisen?
Vad är det du inte begriper?
GMP är aktiva fram tills dess misstänkt gärningsman hittats (profilering, brottsanalys) och har ingenting med FU att göra.
2015-10-07, 15:44
  #75628
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, ett bra exempel på just den saken är ju Ulf Olsson nere i Skåne.
Han kunde aldrig erkänna sina brutala mord. Trots att man funnit hans DNA i eller på lilla flickan
Helén och även kunde binda honom till mordet på en vuxen kvinna, Jannica, så vidhöll han
sin oskuld.
Ja, denne blånekade trots bevisning. jag läste en brottsanalys om Helen innan han åkte dit på DNA och det slog mig att det är likheter med detta fall (även om H var yngre, rövades bort och våldtogs).

Lågriskoffer - försiktig person, ej risktagande.
Högriskbeteende - tidpunkten, överfallsplatsen, transporten (lastning, körning, urlastning)
Underskottsbeteende - vald dumpningsplats samt tillhörigheter. Impulsivt, slarvigt.

Sen fanns även detta med:
I vanliga fall hör övervåld till ett överskottsbeteende, men om GM är obeslutsam och offret inte dör direkt av en strypning så är det vanligt att det sker en övergång till övervåld. En slags ursinnig, överenergisk desperation som inte är rationell.
2015-10-07, 15:56
  #75629
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jag slängde ut en fråga för några dagar sedan om någon viste om byggarbetena i ladan vid Cafet har fortsatt under sommaren , ingen verkade veta det .
Anledningen var att en Polis (arbetar inte i Skaraborg och har inte med LH fallet att göra) och en jobbarkompis fikade ihop när dom började prata om LH fallet .
Kompisen frågade om han trodde att ladan vid Cafet var mordplatsen , och han svarade att OM byggarbetena i ladan har fortsatt under sommaren så trodde han inte det .
Han sa att isf skulle nog ladan bommats igen helt fram till rättegången .
Vet inte vad man skall tro om det !

Jag besökte caféet en vecka efter begravningen. Då arbetades det för fullt med betongborr/slagborr i ladans spannmåls-del, och det jag såg var en inhyrd firmabil (pickup med släp) på utsidan.
Ladan var fullständigt tillsluten utan minsta glipa.
2015-10-07, 16:12
  #75630
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag undrar om man formulerar sig annorlunda om den begärda extratiden beror på att FU inte är klar eller om det är så att advokaten behöver tid att läsa in sig.
Nu stod det att FU inte är klar. Hade det alltså formulerats annorlunda om det var försvaret som behövde tid?
I så fall, har advokaten nu fått ta del av FUP?
Någon som vet?

Undrar om det inte bara är en formalia? Den är väl inte klar om hon vill ha nåt kompletterat. Verkade som bollen var kastad till henne enligt senare uttalanden.

..Kolla size på denna FUP.
2015-10-07, 17:18
  #75631
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Undrar om det inte bara är en formalia? Den är väl inte klar om hon vill ha nåt kompletterat. Verkade som bollen var kastad till henne enligt senare uttalanden.

..Kolla size på denna FUP.

Sjukt stor! Jaja, vi får väl se om advokaten har fått ta del av FUP om den nu är färdig.
2015-10-07, 17:33
  #75632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag undrar mer var han fotograferar. Det är tegel, och det finns inte på ladans östra sida. Är det västra sidan, med silon till vänster?

Skillnaden är bara att man har putsat väggen mot vägen.
2015-10-07, 17:59
  #75633
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag besökte caféet en vecka efter begravningen. Då arbetades det för fullt med betongborr/slagborr i ladans spannmåls-del, och det jag såg var en inhyrd firmabil (pickup med släp) på utsidan.
Ladan var fullständigt tillsluten utan minsta glipa.

OK , nu vet man ju inte hur ladan ser ut inuti om en del närmare mjölkrummet tex kan spärras av helt .
Jag tyckte det var lite intressant att höra hans åsikt .
Jag fikade där två veckor efter begravningen , det var tillbommat men helt tyst .
2015-10-07, 17:59
  #75634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Här är en bild på Kriminalkommissarie Lars Johansson:

http://www.mariestadstidningen.se/sk...stankt-forhors

Tack!
Hm. Undrar hur många av de 8:s gäng som ser likadana ut - äldre (60+?) vita män? Som gjort för tunnelseende.
2015-10-07, 18:10
  #75635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag gör motsvarande reflektion. Hittills var det sagt att åklagaren bestämmer hur stor del av utredningen som försvaret får ta del av fram tills att åtal är väckt. Först då har försvaret rätt att ta del av hela materialet.

Jag har ingen erfarenhet av brottsmål, men i mål där jag har varit delaktig har det varit domstolen so har bestämt hur lång tid parterna fick på sig att besvara den andra partens utsagor. Det har då varit möjligt att begära förlängd tid.

Är det annorlunda i brottmål?

Åklagaren drar alltid i trådarna under förundersökningen. Under huvudförhandlingen är åklagare och försvaret jämbördes parter.
2015-10-07, 18:10
  #75636
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag har inte dragit någon slutsats, jag skrev om GWP, om varför han troligen INTE skulle hålla tyst om han hade info som pekade på att MGM sannolikt är oskyldig.


Jag tror att det är möjligt att polisen/åklagren, låt os kalla det "tolkar" indicierna dom har på et sätt som stödjer deras misstankar att MGM är GM även om dessa indicier lika väl skulle kunna tolkas på ett sätt som INTE stödjer att MGM är GM.


Indicier?????
Nu är du helt ute och cyklar.
Teknisk bevisning och DNA-spår finns, och det vet du mycket väl om.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback