2014-08-27, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Köpte HPguiden fram till vårprovet idag för att kunna komma in på HHS, pappa erbjöd sig att betala då han tyckte det kunde vara värt det om man kommer in på sin drömutbildning. Har inte börjat använda den än men har testat lite och det verkar superbra, definitivt värt om du har pengarna.
'
Lycka till
Citera
2014-08-28, 00:07
Medlem
ClintMcPantss avatar
Ämnen sammanfogade.

/Mod
Citera
2014-10-19, 17:12
Medlem
fel
Citera
2014-10-19, 17:20
Medlem
Babbeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fille777
Hej ska skriva högskoleprovet nu i höstas och i våras. Aldrig skrivit det tidigare och nu är det som så att jag behöver träna. Jag blev tipsad om boken "Den kompletta guiden till Högskoleprovet". Har också läst att HPguiden också är väldigt bra men det är lite "prisigare" och undrar egentligen vad som är värt att lägga ner pengar på?

Mitt mål är att få minst 1.45 för att sedan komma in på juridikprogrammet.

Pluggar mitt sista år i gymnasiet och har 9 st A:n, 2 B:n och 3 C:n.
ska du läsa 1100 poäng på 1år?
Citera
2015-03-29, 17:27
Medlem
Jag har spanat lite på HPGuiden.se eftersom jag vill höja mitt resultat ganska avsevärt.

Målet är att öka mig från ~1.1 (första provet) till minst 1.8 till höstterminen 2016, för att komma in på den utbildning jag verkligen vill komma in på (IE).

Från att ha läst tråden verkar HPGuiden värt pengarna om man väl lägger tid på att plugga. Men vad ska man komplettera med?

Eftersom det är en stor ökning jag vill åstadkomma förmodar jag att det krävs komplement till HPGuiden. Exempelvis Ma 1c & 2c (som jag f.ö. inte läst)?
Citera
2015-09-20, 14:09
Medlem
Jag var tveksam till att det skulle vara värt pengarna men det är verkligen värt det! Jag har haft vip några veckor och lägger ner 2-3h/dag. Om man förväntar sig att det ska ge något som helst resultat är det vad som krävs. Ingen större skillnad på innehåll i matte kursen mot tex matteboken.se som är gratis. Det tar 10-15h att repetera måtten seriöst det är vad som ger mest och kan göras gratis på ovan nämnd sajt. Däremot att sitta och nöta oändligt många exempel uppgifter med full förklaring och länk till fördjupning är vad som gör en snabbare och gör att man känner igen frågeställningen. Det är bara halva saken att kunna räkna ut ett tal det svåra är tidspress en vilket hpguidens program med timer är grymt för!

Men programmet är också otroligt bra. Det som är tunnt på innehåll är svenska läs och dtk om man pluggar heltid tar uppgifterna slut snabbt.

Mina en tips innan man enns börjar är:
Repetera och bli supersnabb på att ställa upp på papper och räkna ut gånger och delat
Repetera speciellt 7 och8s ggr tabell så du kan dom utantill.
Lägg mycket tid på att repetera allt som har med bråk att göra finns kanon info i mätte rep delen.
Se till att ha hökkoll på alla potens lagar.

Det frågas i tråden om man ska låsa matte 1 och 2 tex...
Innan jag gjorde HP senast hade jag just läst mätte 2a o 3b på komvux men det var över 15år sedan jag låste mätte a på gymnasiet. Jag tänkte att jag har nu låst 2 nivåer över mätte a så jag borde lätt klara provet.... FEL!

Mätte 2/3 har mer med tex derivering att göra och förekommer ej alls på HP. 2grads ekvationer är i enklaste form på HP. Jag hade noll minne av mätte a kursen efter 15år och det är enbart den som används!

Jag deriverar och räknar primitiva funktioner som en gud men hade noll koll på medelvärden och tex roten ur ett bråk delat med roten ur ett bråk.

Man måste repetera hela mätte 1b eller helst c. Även 9;ans mätte kan vara bra att köra igenom snabbt först.

Det finns inga genvägar men jag skulle inte haft disciplinen att plugga så här hårt om inte allt var så smidigt upplagt. Jag sitter på altanen med en surfplatta.

Ger hög 7/10. Priset är orimligt högt och borde vara 2000 för ett helt är men tjänsten är bra.

33år och fick 0,8hp i våras utan att ha pluggat. Har bara 1,5månad att plugga till höstprovet, återkommer med resultat så får vi svårt på vitt vad det ger med hög....
Citera
2015-09-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjukomma2
Jag var tveksam till att det skulle vara värt pengarna men det är verkligen värt det! Jag har haft vip några veckor och lägger ner 2-3h/dag. Om man förväntar sig att det ska ge något som helst resultat är det vad som krävs. Ingen större skillnad på innehåll i matte kursen mot tex matteboken.se som är gratis. Det tar 10-15h att repetera måtten seriöst det är vad som ger mest och kan göras gratis på ovan nämnd sajt. Däremot att sitta och nöta oändligt många exempel uppgifter med full förklaring och länk till fördjupning är vad som gör en snabbare och gör att man känner igen frågeställningen. Det är bara halva saken att kunna räkna ut ett tal det svåra är tidspress en vilket hpguidens program med timer är grymt för!

Men programmet är också otroligt bra. Det som är tunnt på innehåll är svenska läs och dtk om man pluggar heltid tar uppgifterna slut snabbt.

Repetera och bli supersnabb på att ställa upp på papper och räkna ut gånger och delat
Lägg mycket tid på att repetera allt som har med bråk att göra finns kanon info i mätte rep delen.

Innan jag gjorde HP senast hade jag just läst mätte 2a o 3b på komvux men det var över 15år sedan jag låste mätte a på gymnasiet. Jag tänkte att jag har nu låst 2 nivåer över mätte a så jag borde lätt klara provet.... FEL!

Mätte 2/3 har mer med tex derivering att göra och förekommer ej alls på HP. 2grads ekvationer är i enklaste form på HP. Jag hade noll minne av mätte a kursen efter 15år och det är enbart den som används!

Jag deriverar och räknar primitiva funktioner som en gud men hade noll koll på medelvärden och tex roten ur ett bråk delat med roten ur ett bråk.

Man måste repetera hela mätte 1b eller helst c. Även 9;ans mätte kan vara bra att köra igenom snabbt först.

Det finns inga genvägar men jag skulle inte haft disciplinen att plugga så här hårt om inte allt var så smidigt upplagt. Jag sitter på altanen med en surfplatta.

Ger hög 7/10. Priset är orimligt högt och borde vara 2000 för ett helt är men tjänsten är bra.

33år och fick 0,8hp i våras utan att ha pluggat. Har bara 1,5månad att plugga till höstprovet, återkommer med resultat så får vi svårt på vitt vad det ger med hög....
.

Ser att det står mätte istället för matte osv. Skrivet på min lilla surfplatta med stora fingrar orkar ej redigera, jag kan stava 😂
Citera
2015-10-07, 15:37
Medlem
Är hpguiden värt att betala för nu inför höstprovet?

Har hittills pluggat på ett prov och använt mig av boken den kompletta guiden till högskoleprovet .

Har ju bara några veckor på mig, skulle ni rekommendera att satsa på provet till våren istället?

Har inget för mig egentligen så kan satsa mycket tid på att utföra uppgifterna osv

Eller har ni något billigare alternativ till att lyckas med provet?

Kan även säga att jag har högst fått 0.4 och det är ett värdelöst resultat.

Uppskattar alla svar!
Citera
2015-10-12, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beastmodeallnatty

Har hittills pluggat på ett prov och använt mig av boken den kompletta guiden till högskoleprovet .

Har ju bara några veckor på mig, skulle ni rekommendera att satsa på provet till våren istället?

Har inget för mig egentligen så kan satsa mycket tid på att utföra uppgifterna osv

Uppskattar alla svar!

Jag har pluggat med hpguiden nu i lite över en månad och den är kanon. Dock ingen vits att köpa den nu, det är för lite tid kvar att plugga och det kostar 1790:- för bara fram tills provet. Kommer inte hinna göra någon skillnad det tar sjukt mycket tid innan det ger resultat men köp den deffenitivt till vårprovet.

Du bör ändå skriva nu och satsa hårt på att plugga matten för den kan du få det viktigaste via http://www.matteboken.se/ gratis!

Du bör gå igenom hela 8;ans,9ans och matte 1 kursen. Det var ca: 15år sedan jag gick ut gymnasiet och jag gjorde felet att börja plugga matte 1 kursen direkt. Det är bättre att repetera grunderna bara så man känner sig säker med enklare uträkningar. Då kommer du ta dig igenom matte 1 kursen snabbare.

Om du inte har gjort det på ett tag så bör du öva dig snabb på att ställa upp på papper och räkna + ,- , gånger och delat. samt öva in gångertabellerna.

Det som förekommer mest är enklare ekvationer, kvoter,bråk.

Gå in på studera.nu och starta ett gammalt prov. Varje uppgift som du inte är säker på ska du gå in på matteboken.se och lära dig hur du räknar ut den.

Som jag ser det är kvant delen xyz,nog osv. det du kan hinna förbättra dina kunskaper innan kommande prov. Ord delen kräver mycket mer tid att öva upp så ta det till vårprovet.

Lycka till.
Citera
2015-10-12, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beastmodeallnatty
Uppskattar alla svar!
Har du fått 0.4 är hpguiden inte värt ett skit.
Du måste först skaffa dig grundläggande kunskap.
Men även om du fick bra betyg, är hpguiden den sista utväg, efter att du gjort all gamla högskoleprov, kan matteboken utantill, läst alla artiklar på SvD/The Economist/Läkartidning och lärt dig 5000 ord via ordprov.se, memrise eller andra appar.

En enda fördel med hpguiden att den är dyr så att du kanske får motivation att plugga?
Citera
2015-10-29, 10:24
Medlem
MiaWallaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjukomma2

Är nyfiken på hur det gick?
Citera
2016-01-10, 18:37
Medlem
haxxarmannens avatar
Skrev 1.65 nu i höstas, mitt andra prov, och behöver höja mig till 1.75-1.8. Jag är extremt mån om att lyckas den här gången. Är högskoleprovguiden något för mig? För att få 1.65 gjorde jag bara 1 gammalt prov och gick igenom "Den kompletta guiden till högskoleprovet" som inte var någon höjdare. Den här gången ska jag lägga ner betydligt mycket mer tid på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in