2016-01-11, 08:54
Medlem
Jag har testat hp-guiden och tycker att den är bra. Glöm att få pengarna tillbaka dock, för det är nog få som nyttjar tjänsten så intensivt som krävs för att kunna klaga.

Grejen med hp-guiden och andra kurser/böcker etc för att höja sig på högskoleprovet är att man absolut kan klara sig lika bra utan dem. Man kan leta rätt på gamla prov och skaffa sig de gymnasieböcker som kunskaperna presenteras i och lära in allt på egen hand precis lika bra. Man behöver inte dessa tröstnappar, men många VILL HA dem, för att:

1. Lättare hitta information och övningsmaterial lätt tillgängligt.

2. Motivera sig själv att plugga, för att man har disciplinproblem på egen hand.

3. Komma i kontakt med en grupp att söka stöd i, folk/lärare man kan fråga etc.
Citera
2016-02-13, 10:57
Medlem
Vipsen18s avatar
Hej!

Jag har nu skrivit HP två gånger och är inte nöjd med mitt resultat. Mitt mål är 1,75 - 1,85. Det är tydligt att jag inte har några problem med matematiken utan sänker mig helt på delarna LÄS respektive MEK där jag fick totalt 14/40 rätt på senaste provet.

Nu till min fråga: Kan jag höja detta med hjälp av hpguiden?

Jag skulle förmodligen bli mer motiverad att studera om jag betalat för tjänsten, men jag har svårt att se hur hpguiden kan vara bättre än t.ex. "Den kompletta guiden till högskoleprovet" när det kommer till LÄS/MEK. Vad säger ni flashback?
Citera
2016-02-13, 11:52
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vipsen18
Hej!

Jag har nu skrivit HP två gånger och är inte nöjd med mitt resultat. Mitt mål är 1,75 - 1,85. Det är tydligt att jag inte har några problem med matematiken utan sänker mig helt på delarna LÄS respektive MEK där jag fick totalt 14/40 rätt på senaste provet.

Jag skulle förmodligen bli mer motiverad att studera om jag betalat för tjänsten, men jag har svårt att se hur hpguiden kan vara bättre än t.ex. "Den kompletta guiden till högskoleprovet" när det kommer till LÄS/MEK. Vad säger ni flashback?

Frågan är nog redan besvarad på ett eller annat sätt i den tråden, men hur som helst är HPGuiden bara värt pengarna om du faktiskt utnyttjar tjänsten ganska mycket, och inte låter ditt konto där "ligga och damma" större delen av tiden, om man säger så...

I jämförelse med boken "Den kompletta guiden till högskoleprovet" så innebär ju HPGuiden mycket fler provfrågor som man kan öva på. Dock så står det ju en del tips i boken som kan vara värda att lägga på minnet

Ett allmänt tips på själva HP är att göra de stora kvantitativa frågorna först, d.v.s. kartfrågorna, m.m. som är längre bak i provhäftet. Sist gör du de korta frågorna, eftersom de faktiskt är lättare att göra under tidspress, strax innan provtiden tar slut.
Senast redigerad av lighten-up 2016-02-13 kl. 11:55.
Citera
2016-02-13, 12:47
Medlem
Vipsen18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Frågan är nog redan besvarad på ett eller annat sätt i den tråden, men hur som helst är HPGuiden bara värt pengarna om du faktiskt utnyttjar tjänsten ganska mycket, och inte låter ditt konto där "ligga och damma" större delen av tiden, om man säger så...

I jämförelse med boken "Den kompletta guiden till högskoleprovet" så innebär ju HPGuiden mycket fler provfrågor som man kan öva på. Dock så står det ju en del tips i boken som kan vara värda att lägga på minnet

Ett allmänt tips på själva HP är att göra de stora kvantitativa frågorna först, d.v.s. kartfrågorna, m.m. som är längre bak i provhäftet. Sist gör du de korta frågorna, eftersom de faktiskt är lättare att göra under tidspress, strax innan provtiden tar slut.

Tack för snabbt svar!
Tror jag avvaktar med att köpa VIP på hpguiden tills efter vårprovet (om jag nu köper det). Känns som att jag kan få ut lika mycket genom att läsa SvD/DN dagligen och försöka sammanfatta/förstå artikeln efteråt.
Citera
2016-02-13, 20:19
Medlem
Testat hpguiden, den var bra, men hur är allakando i jämförelse? nån som testat båda? känner att jag fått ut det mesta jag kan från hpguiden..
Citera
2016-03-22, 21:24
Medlem
Vipsen18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up

Har faktiskt tänkt det jag med! Det finns många poäng att kräma ur DTK-delen men det är oftast den man inte hinner då den ligger sist i provet. Jag funderar på att ta KVA sist då det enbart är 8 frågor som, enligt mig, är mer tidskrävande än resterande delar.

Jag köper nog HPguiden och satsar fullt på HT16. Dessa tusenlappar kommer betalas tillbaka om jag får det resultat jag eftersträvar. Behagligt att ha allt serverat på en och samma hemsida, just nu sitter jag med massa utskrivna högskoleprov, och pengarna som går åt på bläckpatronerna kommer snart gå att jämföras med medlemskapsavgiften hos hpguiden.
Citera
2016-04-09, 21:22
Medlem
Rengardes avatar
Jag skrev högskoleprovet idag och har pluggat med hpguiden i över 6 månader inför provet så tänkte dela med mig av min erfarenhet. Proven är ju ännu inte rättade men om ni skrivit själva vet ni att man har möjlighet att skriva ner sina svar på separat papper som man tar hem och rättar själv. Enligt det skrev jag 1.7 på både verbal och kvantitativ del, men är väl i teorin inte den slutgiltiga poängen. Detta var första gången jag skrivit provet för övrigt.

Vad är bra med hpguiden?
-Det finns en stor mängd uppgifter, flera hundra i flera kategorier, och de är ordnade i subkategorier som gör det enkelt att öva på specifika områden man har svårt med (ex geometri eller algebra m.m).
-Allt man övar på förs in i ens personliga statistik, detta gör det mycket enkelt att få en övergripande blick på vad man har lätt/svårt för bland olika kategorier.
-Relativt smidig layout och hemsida, jag har inga klagomål direkt. Man kan välja hur många uppgifter man vill göra åt gången vilket gör det enkelt att bara köra typ 20min, göra något annat, komma tillbaka och köra 20min till osv..

Dåligt med hpguiden?
-Dyrt, åtminstone i mina ögon. Tror jag pröjsade 1790kr för "en termin".
-Allt som finns på hpguiden går att öva på egen hand och gratis. På studera.nu kan man göra gamla prov direkt i webbläsaren med automatisk rättning och tidtagning, dvs mer eller mindre exakt samma sak du betalar för med hpguiden. Dock får man större utbud på hpguiden.

Sammanfattning; Är det värt det?
Det beror på vad du har för mål. I mitt fall övade jag ungefär i snitt endast 10-15 min per dag, dock under en lång period av ung 6-7 månader. Jag satsade inte på någon full pott utan ville bara skriva ett "bra" prov. Hade som mål att få minst 1.5, vilket jag lyckades med.

Med andra ord; Kommer du kötta sönder, plugga 2 timmar varje dag och hela din framtid hänger på att du skriver 2.0, då skulle jag varmt rekommendera hpguiden. I detta fall skulle jag säga att det är helt klart värt pengarna dessutom.
Är du däremot mindre satsig och bara behöver skriva nånstans runt 1.5, då kommer du lyckas lika bra med att träna på gamla prov från studera.nu (förutsatt att du är normalbegåvad och inte helt efterbliven, givetvis.)

Detta är min samlade åsikt om hpguiden! Om någon undrar något mer får du gärna fråga.
Citera
2016-04-09, 21:24
Medlem
Rengardes avatar
Ska lägga till en grej jag kom på att jag missade!

Ett plus med uppgifterna på siten är att de är väldigt "verklighetstrogna" dvs utformade precis som de verkliga uppgifterna på det verkliga provet, så man får absolut genuin träning i det avseendet!
Citera
2016-04-09, 21:41
Medlem
Är man dålig på matten så hjälper hpguiden enormt har jag för mig. Just för att matte är nåt som man lätt kan plugga in. Det är logiskt det är bara att följa formler o knep.

Men läsförståelse o sånt kräver bara hårt köttande läsa böcker o förstå dom. Man kanske kan träna ord. Men nu när det bara är 20 ord på provet så känns det lite onödigt o nöta igenom tusentals ord dagligen för att med tur kanske höja sig 3 lr 4 poäng där.
Citera
2016-04-27, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vipsen18
Hej!

Hej, vi har själva använt boken och tycker den var totalt meningslös. Bara dravel, så vi la den åt sidan. Vi skrev ändå 1.90.
Hp guiden ger blandade reaktioner, vissa nöjda andra inte. De flesta har ändå åsikten att det är mer luft och att man "skjuter nära" än att verkligen träffa det man siktar på, i ditt fall 1.75-1.85.
Citera
2016-04-27, 18:51
Medlem
Nödvändigt? Nej!

Värt pengarna? Om du gör alla uppgifter.

Jag provade en gång gick från 0.7 till 1.0

Sen nu skrev jag igen utan guidens hjälp och hoppas landa på 1,4
Citera
2016-04-27, 19:38
Medlem
Ryggdunkarens avatar
Jag skulle säga att om man lägger ner tid och utnyttjar varje del av HP-guiden och faktiskt tar del av deras guider inom varje del så kan det vara värt pengarna.

Har en bekant som har hela HP guiden samt Allakando som PDF filer, han jobbar sig igenom 12 frågor per gång. Det är en hel del PDF'er men han tycker inte det gör så mycket.

Så han kan öva på respektive del ur både Allakando och HPguiden utan att behöva känna stress för att "abonnemanget" tar slut.

Det jag tror skiljer HP guiden med Allakando är att HP guiden har fler frågor. Sen kanske Alla Allakandos frågor är frågor från tidigare HP-prov? Ingen aning men en gissning.

HP-guiden:
https://anonmgur.com/up/3aaf9a1edaf9...5e125db7cc.png
https://anonmgur.com/up/9ba334d0379d...1ac8f93960.png

Allakando:
https://anonmgur.com/up/942949f8ff95...50032a3f3a.png
https://anonmgur.com/up/a00960f28288...b84193cf28.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem