Citat:

Ursprungligen postat av Hertig-Af-Werma

Dålig ursäkt från deras sida, alla HP:n från 99 till 2011 ligger ute helt gratis i PDF-form på internet:
Mer högskoleprov än du någonsin kommer att behöva!
Resten verkar du känna till; läs mycket svåra artiklar på både engelska och svenska, träna mycket ord (hett tips: ordprovs lista funkar utmärkt, glöm bara inte att plugga in de två reservlistorna á ~1000 ord) och räkna mycket matematik. 
Kom ihåg att träna med rätt tidsgränser, öva även in en teknik på LÄS och ENG som du trivs med. Plugga gärna tillsammans med någon annan också, var konstruktiv och lös alla NOG och DTK-uppgifter på whiteboard eller dylikt.
Sådär, nu har du fått allt HP-guiden kunde erbjuda dig, fast helt gratis. Jag fick själv 1.8 (efter en 
riktigt dålig dag med huvudvärk), höjde mig 0.4 poäng, så gör som jag -betala inte för något du kan få helt gratis.

Riktigt bra länk!
Dock verkar hpguiden mer effektiv, som sagt. Visst kan du plugga lite "randommatte", men på hpguiden kommer exakt rätt typ av uppgifter. Dessutom bör hpguiden vara extra bra nu eftersom provet har förändrats, vilket göra att det inte längre är like effektivt att plugga gamla prov.
Dessutom verkar man få lära sig olika strategier. När man gör gamla prov får man bara fråga och svar. Då måste man själv lägga tid på att komma fram till hur man bäst ska gå till väga, vilket känns väldigt tidsödande.
Deras ordprogram innehåller 2000 ord mer, och upplägget ska vara mer pedagogiskt, vilket gör att man lär sig alla ord snabbare. Och om man lär sig alla ord på ordprov.se så finns det säkerligen många andra ord hos hpguiden.
Och till sist så blir man ju mer motiverad att plugga när man har betalt och när allt är så pedagogiskt upplagt.
Edit 1: Har du ens testat sidan förresten?
Edit 2: Hur mycket höjde du dig efter att ha tränat genom gratisvarianten?