2015-10-06, 23:05
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Den som visar patos behöver inte alls vara patetisk. Med patetisk menar man ofta någon som är högtravande och melodramatisk, på gränsen till löjlig.

Ja, nuförtiden tolkas det som löjlig. Det är engelskans fel...

EDIT: Jag hävdar fortfarande att den som visar patos är patetisk. Tvärtom gäller dock inte längre i alla situationer.
Senast redigerad av Noxyl 2015-10-06 kl. 23:45.
Citera
2015-10-06, 23:22
Medlem
Citat:
Den som visar patos behöver inte alls vara patetisk. Med patetisk menar man ofta någon som är högtravande och melodramatisk, på gränsen till löjlig.
Vänligen, missbruka inte detta "musikaliska" ord (FB) Ordet melodramatisk kräver väl någon form av "musikaliskt" samband?
Citera
2015-10-06, 23:25
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Vänligen, missbruka inte detta "musikaliska" ord (FB) Ordet melodramatisk kräver väl någon form av "musikaliskt" samband?

När det gäller melodramatisk var vi väl ganska överens om att det inte nödvändigtvis har med musik att göra.
Citera
2015-10-06, 23:36
Medlem
Citat:
När det gäller melodramatisk var vi väl ganska överens om att det inte nödvändigtvis har med musik att göra.
Inte jag, med tanke på förledet melo och dess betydelse. Men visst, jag respekterar demokrati och vet vad ordböckerna hävdar i frågan, så jag bugar mig inför massans vilja och eventuella vanföreställningar.
Citera
2015-10-07, 00:19
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Drar till med petschaft. Hur många använder en sån?

Var tvungen att googla Har det använts i svenkan? Jag fick bara tyska träffar.

När det lackar mot jul används den nog fortfarande i många traditionsbundna hem.
Citera
2015-10-07, 07:33
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Drar till med petschaft. Hur många använder en sån?

Jag! Uttalet av e:et drar dock mot i en smula, så jag misstänker precis som en annan postare att det rör sig om ett lån från tyskan. Har dock inget annat ord för prylen, så petschaft är vad vi talar om.

Tack f.ö. till den som tog upp Tiggarstundenten visavi "fågelfri", hade själv tänkt göra det men hade inte tid igår.
Citera
2015-10-07, 11:13
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jag! Uttalet av e:et drar dock mot i en smula, så jag misstänker precis som en annan postare att det rör sig om ett lån från tyskan. Har dock inget annat ord för prylen, så petschaft är vad vi talar om.

Nog för att vi på svenska kallar det för sigill eller insegel, själva stämpeln kallas för sigilstamp, även sigillringar användes för att skapa avtrycket i lack/vax. I vardagsmål så kallas men det helt enkelt lackstämpel.
Citera
2015-10-07, 12:20
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nog för att vi på svenska kallar det för sigill eller insegel, själva stämpeln kallas för sigilstamp, även sigillringar användes för att skapa avtrycket i lack/vax. I vardagsmål så kallas men det helt enkelt lackstämpel.

Signetring.
Citera
2015-10-07, 16:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill
Är det helt off topic att ta upp felskrivna/förvanskade talesätt/idiom?

Här en liten samling:
Det kommer att ta en ändelse i förskräckelse

Dra alla över en kant

Där har vi fått dra ett mindre strå till stacken

Som en extra krydda på moset så

Ja, idiomfel kan gott få en egen tråd, i den mån det inte redan finns en, så dem tar vi inte här.

/Mod.
Citera
2015-10-07, 16:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Bara en sån sak som att det faktiskt finns svensklärare som kallar sig svenskalärare är ett tecken på att bruket är vida spritt.
Hm. Om allt språkbruk som förekommer hos nyexade svensklärare skulle defaultgodkännas som korrekt, skulle vi behöva ändra på en hel del i SAOL och SAG.
Citera
2015-10-13, 04:29
Medlem
Citat:
Tänker mig att "spång" i sin plurala form "spänger" förekommer tämligen sällan i praktiken.

- Kolla, jag ser två spänger därborta!

- Tufft på jobbet idag?
- Snacka inte om det, jag har reparerat spänger sedan klockan 8 i morse.

Handen på hjärtat - hur många skulle begripa betydelsen?

Var ute på hundpromenad för några år sedan med en akademiker (humaniora), som tyckte vi skulle gå över "träbron".
- Spången menar du, svarade jag.
- Heter det så? fick jag till svar.
Vi kan inte ta bort spängerna, numer är dom själva finalen i en-flera-leken, en spång över en gnällig dagishemgång i november.
--Nej, det heter inte fotar, det heter fötter.
--En bil, flera?
--Ett träd, flera?
--En get, flera?
--Nej, tokunge, inte getar.
Så håller man på sådär, semifinalen är tänger och stänger. Funkar mot mörker-rädsla, lite rädslor och tjafs öht, fortfarande kan jag dra till med
--En spång, flera?
när jag vill stabilisera läget.

En av de äldsta kvinnor jag träffat i min släkt var extra böjd efter en spångolycka. Hon och hennes karl byggde sitt hus i skärgården, var sin egen mursmäcka, halkade på en spång, föll ner och fick lasset över sig, skadade ryggen.
--Otur? Nej, hade jag fått lasset i skallen hade jag drunknat, nu kunde jag kravla mig upp själv.
Citera
2015-10-13, 05:08
Medlem
Exmera; gilla, uppskatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här