2016-01-20, 22:43
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ginge är ju en äldre böjningsform av och det stämmer nog att få använder den idag. Dock kunde man inte sällan höra den för cirka 50 år sedan (20 år efter andra världskriget).

För den som är lagd åt det religiösa...

http://www.bible.is/SWES17/1Cor/11/31

Om vi ginge till doms med oss själva, så bleve vi icke dömda.

Citat:
Spörsmål är däremot tämligen vanligt förekommande i nutid.

Så är det absolut...

(FB) Samlingstrådar för juridiska spörsmål i varje subforum
Citera
2016-01-20, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Ginge och spörsmål är två ord som jag aldrig hört någon som född efter kriget använt
Det här är ju ord som hade sin hausse väl före T-forden. Finns väl mycket nyare ord som nittiotalister och ännu färskare ställer sig frågande till.
Färgskärm
Färg-TV
Raketost
Postkassörska
Slappa
Kuntakintekonto
Flummig
Bandtrassel
Ballt
Häftigt
Taskig
Fluortant
und so weiter...
Citera
2016-01-20, 23:29
Medlem
Citat:
Ginge är ju en äldre böjningsform av och det stämmer nog att få använder den idag. Dock kunde man inte sällan höra den för cirka 50 år sedan (20 år efter andra världskriget). Spörsmål är däremot tämligen vanligt förekommande i nutid.

Ginge är ju konjunktiv, liksom det ovanliga finge. Om det funnes (numer använder nog nästan alla istället "funnits") är en ganska snygg konjunktivform, tycker jag. Ibland tar jag risken och använder den.
Annars är nog den enda konjunktivformen som inte ännu blivit gammaldags "vore", eller hur?
Citera
2016-01-20, 23:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Ginge och spörsmål är två ord som jag aldrig hört någon som född efter kriget använt

Spörsmål används ju hela tiden.
Citera
2016-01-21, 11:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Ginge är ju konjunktiv, liksom det ovanliga finge.

Jag tror att finge har använts betydligt oftare än ginge i vardagsspråket under de senaste 50 åren.
Citera
2016-01-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Det här är ju ord som hade sin hausse väl före T-forden. Finns väl mycket nyare ord som nittiotalister och ännu färskare ställer sig frågande till.
Färgskärm
Färg-TV
Raketost
Postkassörska
Slappa
Kuntakintekonto
Flummig
Bandtrassel
Ballt
Häftigt
Taskig
Fluortant
und so weiter...

Fetade ordet: WHUT?

Ser inte på vilket sätt 90-talister inte skulle förstå ord som ball, häftig, taskig, flummig och slappa dock...
Citera
2016-01-21, 12:09
Medlem
Citat:
Jag tror att finge har använts betydligt oftare än ginge i vardagsspråket under de senaste 50 åren.

Nej, det tror jag inte, baserat på egna erfarenheter. Dock har jag inte levt i 50 år, men jag kan minnas utan problem de senaste 25-35 åren.
Citera
2016-01-21, 12:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Nej, det tror jag inte, baserat på egna erfarenheter. Dock har jag inte levt i 50 år, men jag kan minnas utan problem de senaste 25-35 åren.

Det har jag och kan med bestämdhet säga att finge varit mycket vanligare. Jag reserverar mig dock för att det kan skilja mellan olika dialekter.
Citera
2016-01-21, 15:18
Medlem
Citat:
Det har jag och kan med bestämdhet säga att finge varit mycket vanligare. Jag reserverar mig dock för att det kan skilja mellan olika dialekter.
Diskuterar ni inte en verbform nu? Jag tror de flesta förstår vad själva verbet i grundform betyder, trots att inte konjunktiv används i svenskan längre förutom i vissa undantagsfall.

Ett ord som extremt få vet vad det betyder är borgenär. Det är tydligen svenskans svåraste ord (eller var iallafall).
Citera
2016-01-21, 16:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Diskuterar ni inte en verbform nu? Jag tror de flesta förstår vad själva verbet i grundform betyder, trots att inte konjunktiv används i svenskan längre förutom i vissa undantagsfall.

Ett ord som extremt få vet vad det betyder är borgenär. Det är tydligen svenskans svåraste ord (eller var iallafall).

Problemet är att många blandar ihop borgenär med borgensman/gå i borgen.
Citera
2016-01-21, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Problemet är att många blandar ihop borgenär med borgensman/gå i borgen.
Yes. Det är hela 93 procent som tror att det är borgensman som åsyftas. Inte nog med det - 70 procent är helt säkra på att de har rätt enligt källan, som visserligen drygt nio år gammal.
Citera
2016-01-21, 16:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda

Vi diskuterar ett ord.

Citat:

Jämförligt med att väldigt många tror att legio betyder »regel«.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in