Citat:
Ursprungligen postat av
simson12
"Fågelfri", dvs fredlös, möjlig för alla att skjuta utan rättslig påföljd. Det ordet verkar inte många komma ihåg, tycker jag, och en del säger det som något positivt eller tror att det är något positivt, typ "fri som en fågel". vilket är helt fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Detta kan vara av ett visst intresse...
http://www.faktoider.nu/fogelfri.html
Fågelfri i betydelsen fredlös är väl accepterat och känt av många. Personligen har jag alltid haft en känsla av att det finns en alternativ betydelse som kan tolkas som mer positiv.
Om man läser min länk så får man reda på en del. Läser man riktigt noga så hittar man även möjligheten till en alternativ betydelse av fågelfri...
Citat:
Pelle Holm nämner inte uttryckligen förklaringen "fri att dödas", mer än "fredlös" med en egentlig betydelse "åt fåglarna lämnad" (känd från 1538); samt, förvirrande nog, "fri från förpliktelser" (känd från 1490, det skulle kunna vara en postilla av Simon Musaeus som översattes till svenska av Petrus Erici 1582). Det är också den betydelsen som framhålls som den äldsta på tyska Wikipedia (samtliga källor ovan hänvisar till detta språk).
Fri från förpliktelser är en betydligt mer positiv tolkning. Enligt min egen uppfattning tycker jag den tolkningen är möjlig här...
Citat:
Nu är jag pank och fågelfri
men tänker dock ej klaga
...ur Tiggarstudenten. Melodin sjungs ju på ett ganska frejdigt sätt och inte riktigt på ett sätt som skulle motsvara betydelsen
fredlös.