2015-10-06, 11:01
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Tror det kommer från på La Fontaine, men han kan ju ha sneglat på Aisopos.

Du tror rätt...

http://varldenshistoria.se/kultur/sprak/varfor-heter-det-bjorntjanst
Citera
2015-10-06, 15:31
Avstängd
"Fågelfri", dvs fredlös, möjlig för alla att skjuta utan rättslig påföljd. Det ordet verkar inte många komma ihåg, tycker jag, och en del säger det som något positivt eller tror att det är något positivt, typ "fri som en fågel". vilket är helt fel.
Citera
2015-10-06, 16:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Somliga misstolkar det, kanske ser de björnen som varm och go, som en björnkram.
Eller bara som jättestor. Då blir ju björntjänsten en jättestor tjänst. När mina barn gick på dagis för sådär tjugo år sedan, var Kokosnöt! ett vanligt tillmäle när någon hade gjort något korkat. Dels hade barnen alltså omtolkat det dumma nötet, som de inte kände till, till den dumma nöten. Men dels var det ju tydligt att ju större nöten var, dess mer förstärktes dumheten.

Citat:
http://www.jnytt.se/har-var-det-nagot-som-gick-fel

Och ur en liten uppsats med det passande namnet "Ursäkta, skulle du kunna göra mig en björntjänst?"

"Av resultatet i min undersökning att döma uppvisar Göra en björntjänst en större skillnad av
svaren mellan äldre och yngre än vad Gråta krokodiltårar gör vilket skulle indikera att
idiomen har kommit olika långt i den förmodade förändringen. Göra en björntjänst borde
vara allmänt känt av den största delen av Sveriges population som något negativt, då
uttrycket förekommer minst en gång om året, på julafton, i Disneys version av Rudyard
Kiplings Djungelboken där björnen Baloo sjunger ”… en björntjänst gör ju ingen glad
…”. Ändock är det alltså 71 % av de yngre som har valt distraktorn ’Göra någon en stor
tjänst’ och bara 19 % som svarat ’Göra någon en otjänst’
och frågan är då varför de har
gjort det."

http://uu.diva-portal.org/smash/get/...FULLTEXT01.pdf
Kan det inte vara så att de yngre avstår från alternativt göra någon en otjänst eftersom de känner sig osäkra också på vad otjänst betyder och inte använder ordet själva?
Citera
2015-10-06, 16:45
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
"Fågelfri", dvs fredlös, möjlig för alla att skjuta utan rättslig påföljd. Det ordet verkar inte många komma ihåg, tycker jag, och en del säger det som något positivt eller tror att det är något positivt, typ "fri som en fågel". vilket är helt fel.

Detta kan vara av ett visst intresse...

http://www.faktoider.nu/fogelfri.html
Citera
2015-10-06, 16:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Den var lite extra kul med nissen som inte kan skilja på "stora bokstäver" (storlek) och versaler.

Det är också nåt som många tycks missa helt, att det faktiskt heter versaler och gemener, inte stora och små bokstäver.
Visst heter det också stora och små bokstäver i allmänspråket. Versaler och gemener är typografifackspråk, som bara är strikt nödvändiga om man måste tänka i termer av stilgrad samtidigt. Och i vissa sammanhang måste adjektiven stor och liten användas. Betyget A utläses alltid stora a och betyget a alltid lilla a. Den som påstår att han hade versalt a i engelska i studentbetyget har förmodligen inte bara A i engelska, utan också någon form av neuropsykiatriskt handikapp.
Citera
2015-10-06, 16:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Visst heter det också stora och små bokstäver i allmänspråket. Versaler och gemener är typografifackspråk, som bara är strikt nödvändiga om man måste tänka i termer av stilgrad samtidigt. Och i vissa sammanhang måste adjektiven stor och liten användas. Betyget A utläses alltid stora a och betyget a alltid lilla a. Den som påstår att han hade versalt a i engelska i studentbetyget har förmodligen inte bara A i engelska, utan också någon form av neuropsykiatriskt handikapp.

I detta fallet så handlar det dock ganska specifikt om typografi.
Personen påpekar att det inte alls står med "stora bokstäver" på skylten utan att det bara är 1 stor bokstav (han syftar då på att det bara är en versal och resten gemener) när "stora bokstäver" ganska solklart syftar på teckensnittets storlek.
Citera
2015-10-06, 20:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
I detta fallet så handlar det dock ganska specifikt om typografi.
Personen påpekar att det inte alls står med "stora bokstäver" på skylten utan att det bara är 1 stor bokstav (han syftar då på att det bara är en versal och resten gemener) när "stora bokstäver" ganska solklart syftar på teckensnittets storlek.
Det har du alldeles rätt i. Å andra sidan tror jag att kommenteraren gör sig dum med flit.
Citera
2015-10-06, 20:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det har du alldeles rätt i. Å andra sidan tror jag att kommenteraren gör sig dum med flit.

Heh, har tappat hoppet om mänskligheten så har en tednens att tro det värsta

Spendera lite tid i mattetrådarna på fejjan så ger man snabbt upp hoppet.
Citera
2015-10-06, 22:19
Medlem
Noxyls avatar
Patetisk har fått en negativ klang samtidigt som patos fortfarande känns positivt.

Jag tror inte det är många som vet att; Den som har/visar patos är patetisk.
Senast redigerad av Noxyl 2015-10-06 kl. 22:38.
Citera
2015-10-06, 22:44
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Drar till med petschaft. Hur många använder en sån?
Citera
2015-10-06, 22:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Detta kan vara av ett visst intresse...

http://www.faktoider.nu/fogelfri.html

Fågelfri i betydelsen fredlös är väl accepterat och känt av många. Personligen har jag alltid haft en känsla av att det finns en alternativ betydelse som kan tolkas som mer positiv.

Om man läser min länk så får man reda på en del. Läser man riktigt noga så hittar man även möjligheten till en alternativ betydelse av fågelfri...

Citat:
Pelle Holm nämner inte uttryckligen förklaringen "fri att dödas", mer än "fredlös" med en egentlig betydelse "åt fåglarna lämnad" (känd från 1538); samt, förvirrande nog, "fri från förpliktelser" (känd från 1490, det skulle kunna vara en postilla av Simon Musaeus som översattes till svenska av Petrus Erici 1582). Det är också den betydelsen som framhålls som den äldsta på tyska Wikipedia (samtliga källor ovan hänvisar till detta språk).

Fri från förpliktelser är en betydligt mer positiv tolkning. Enligt min egen uppfattning tycker jag den tolkningen är möjlig här...

Citat:
Nu är jag pank och fågelfri
men tänker dock ej klaga

...ur Tiggarstudenten. Melodin sjungs ju på ett ganska frejdigt sätt och inte riktigt på ett sätt som skulle motsvara betydelsen fredlös.
Citera
2015-10-06, 22:53
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Patetisk har fått en negativ klang samtidigt som patos fortfarande känns positivt.

Jag tror inte det är många som vet att; Den som har/visar patos är patetisk.

Den som visar patos behöver inte alls vara patetisk. Med patetisk menar man ofta någon som är högtravande och melodramatisk, på gränsen till löjlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in