2015-10-02, 16:41
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Ett uttryck som äldre använde förr, men som jag aldrig hör längre är "Nej, jag tar inte illa vara". Bortglömd betydelse hos dagens medelsvensk?
Fast så har det väl, å andra sidan, aldrig hetat?

Låter mest som en sammanblandning av Tycka illa vara och Ta illa upp.
Citera
2015-10-02, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Att gatt ingår i kattegatt spelar väl inte så stor roll, är det nån som undrar varför det heter så är det väl bara att kolla upp det liksom.

Namn på färger är bökigt, många namn är ju egentligen namn på nåt som har den färgen. Ordet turkos behöver vi definitivt inte, cyan är mycket mycket bättre i just det fallet.
När det gäller gredelin så tycker jag faktiskt det vore enklare om man istället sa ljuslila eller ljusviolett eller vad det nu blir.
Lila och violett är iofs också ord som är tagna från saker, i de fallen blommor, men jag är rätt säker på att fler vet hur de blommorna ser ut än som både vet hur oblekt lingarn ser ut.. och dessutom ser nån nyans av lila/violett i det gråa linet.
Turkos och cyan är två olika nyanser så nog behöver vi båda om man behöver specifiera den exakta färgen man talar om. Se här: http://1.bp.blogspot.com/-ShU--A5UDAo/TxSdhUU8mlI/AAAAAAAAANU/Rnwq_oqswB0/s1600/turquoisecyan.png
(Cyan är 50/50 grönt/blått medan turkos är något grönare - självklart är detta hårklyverier men det påvisar ordens nödvändighet.)

Det enda ordet jag inte kände igen i trådstarten var "vetelev" (vetelängd/bulle? dialektalt kanske?). Kan inte minnas att jag någonsin sett det ordet användas i något sammanhang så det känns inte särskilt nödvändigt. Går ju lika bra att använda någon synonym till skillnad från vissa andra ord (t.ex. cyan/turkos) som indikerar en detaljskillnad.

De flesta vet i alla fall garanterat vad en spång är för något...
Citera
2015-10-02, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
"Kofferten" dyker ju upp då och då men precis som med "bagaget" borde man säga koffert-utrymmet /bagageutrymmet.

Om man syftar på själva utrymmet, under bagageluckan, där det är tänkt att koffert och bagage ska förvaras.

Själv har jag alltid sagt skuff, eller bakskuff. Den täcks av skuffluckan.
Citera
2015-10-02, 16:59
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Och hur många förstår ännu betydelsen av "diger" i uttryck som "digerdöden" t ex?

Vad ÄR betydelsen av diger i digerdöden? Av ditt sätt att uttrycka dig så antar jag att det är något annat än den vanliga betydelsen, som i "en diger avhandlingen".
Citera
2015-10-02, 17:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Och hur många förstår ännu betydelsen av "diger" i uttryck som "digerdöden" t ex?

Uttrycket »ett digert arbete« känns inte så ovanligt, åtminstone för människor födda före 1980.
Citera
2015-10-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Vad ÄR betydelsen av diger i digerdöden? Av ditt sätt att uttrycka dig så antar jag att det är något annat än den vanliga betydelsen, som i "en diger avhandlingen".
Varför förutsätter du det? Diger i digerdöden syftar på "stor", medan jag hört dem som tror digerdöden är synonymt med pestdöden.
Senast redigerad av weseeyou 2015-10-02 kl. 18:00.
Citera
2015-10-02, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
De flesta vet i alla fall garanterat vad en spång är för något...
Det är jag inte alls säker på. Gör ett litet "språktest" ute bland folk från olika socialgrupper.
Citera
2015-10-02, 18:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Tycker dom flesta tolkat det som "omfattande" med en negativ ton.
Citera
2015-10-02, 18:17
Medlem
haiguises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Strul.

För innebar det problem, krångel, ja diverse svårigheter.

Idag verkar det mer handla om att kopulera...
Vilket ju blev ett annart ord som kanske inte är så vanligt i de yngre generationerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
"Strul" var ju vanligt att man använde om krångliga förhållanden (tex folk som velade mellan två personer), sedan så kom det mer och mer att bli synonymt med vänsterprassel för att sedan börja användas om KK.
Är ni säkra på att strul = ligg?
Där jag kommer ifrån så har strula alltid betydit hångla, men inte mer. Utöver krångel då.
Citera
2015-10-02, 18:19
Medlem
Citat:
Det är jag inte alls säker på. Gör ett litet "språktest" ute bland folk från olika socialgrupper.
Äh, okej då, men man önskar ju att det vore så. Jag känner folk som vid 20 års ålder aldrig hade hört ordet "påta" (i trädgården) innan så visst är det möjligt. Själv visste jag inte vad "nubbe" var förrän jag var 14 eller något (och lika bra var väl det!).

Citat:
Ursprungligen postat av haiguise
Är ni säkra på att strul = ligg?
Där jag kommer ifrån så har strula alltid betydit hångla, men inte mer. Utöver krångel då.
Jupp, strula är hångla/krångla i mina trakter också.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Tycker dom flesta tolkat det som "omfattande" med en negativ ton.
Jag tolkar det mer som "illabådande/ödesmättad" men ordboken säger "väldig, omfångsrik, omfattande" så där lärde man sig nåt nytt.
Senast redigerad av Netzach 2015-10-02 kl. 18:26.
Citera
2015-10-02, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ett uttryck som äldre använde förr, men som jag aldrig hör längre är "Nej, jag tar inte illa vara". Bortglömd betydelse hos dagens medelsvensk?

Så har jag inte hört det utan i stället "att inte "låta" illa vara" i betydelsen att inte ta illa upp.
Citera
2015-10-02, 19:28
Medlem
Citat:
Varför förutsätter du det? Diger i digerdöden syftar på "stor", medan jag hört dem som tror digerdöden är synonymt med pestdöden.

Ja fast det är en allmänt accepterad teori att digerdöden/svarta döden/stora döden var ett mycket omfattande utbrott av pest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in