2015-10-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nja, den främsta orsaken är toklåga räntan, amorteringsfriheten, ROT/RUT, fri andrahandshyra på BR, lägre skatt för bostadsrättsföreningar.
Det gällde förr men inte längre enligt KI:s senaste rön.

Citat:
Prisuppgångarna har pågått under flera år. Tidigare har det gått att förklara med sänkta räntor och borttagen fastighetsskatt, anser Dillén. Så är det inte längre

http://affarsliv24.vk.se/1543865/ki-risk-for-bobubbla-i-sverige-3
2015-10-06, 19:09
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Som sagt, till sist kommer det bli villor och bostadsrätter Migrationsverket blir tvungna att hysa invandrare i, och dessutom kommer de få invandrare som får jobb m.m. också behöva köpa villor/br.

Eller tror du ärligt talat att 1000 arabiska män om dagen inte kommer ha någon som helst framtida effekt på en rådande bostadsbubbla? Vart tror du de skall bo?
Nej det kommer det inte för då har till och med den dummaste kommunisten fattat att pengarna börjar ta slut, vi kommer inte ha råd ta emot 365.000 ens on de bor i tält.
Vår mottagnongsapparat är redan överansträngd.
2015-10-06, 19:28
Medlem
Citat:
Som sagt, till sist kommer det bli villor och bostadsrätter Migrationsverket blir tvungna att hysa invandrare i.

"Nacka kan köpa bostadsrätter för att klara flyktingmottgande"

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Kan-kopa-bostadsratter-for-att-klara-flyktingmottgande/

"Göteborgs kommun vill köpa upp till 1 000 bostadsrätter åt asylsökande"

http://cornucopia.cornubot.se/2015/09/goteborgs-kommun-vill-kopa-upp-till-1.html
2015-10-06, 19:37
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
"Nacka kan köpa bostadsrätter för att klara flyktingmottgande"

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Kan-kopa-bostadsratter-for-att-klara-flyktingmottgande/

"Göteborgs kommun vill köpa upp till 1 000 bostadsrätter åt asylsökande"

http://cornucopia.cornubot.se/2015/09/goteborgs-kommun-vill-kopa-upp-till-1.html
Hur många tror du Nacka eller GBG har råd att köpa? Och vem säljer?
2015-10-06, 19:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Om du slår upp valfri tiding så kommer dagligen propåer om att gör lån dyrare, så tror du att dagens nivåer kommer bestå så lär du få en kalldusch.

Jo tack det där har jag hört sedan dagen då jag köpte min första bostadsrätt på 90-talet. Jag tar det precis som då med ro.

Högre räntor är tecken på bättre ekonomi, inte sämre.
2015-10-06, 19:56
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte vad du baserar dina uträkningar på.
MEN om det kommer 365 000 som du påstår så skall alla dessa ha mat, kläder, gå i skola, bo osv..
Detta kommer att betyda att det kommer krävas massvis av bönder, massvis av butiker, producenter, inköpare, massvis av lärare, massvis av byggarbetare, byggingenjörer osv..
Detta kommer att skapa massor av jobb för Sverige.
KOlla in Finland som aldrig tagit in nytt folk... gång på gång kör de landet i botten och nu är de nere för räkning igen.
Förstår man inte sådana här enkla sammanhang tycker jag att man skall kandidera för SD (du vet 40 000 miljarder som den där sd-kärringen stod och predikade om i Riksdagen medan de övriga skrattade sig harmynta)

Du bör läsa på om "Broken window fallacy". Med ditt resonemang borde utvecklingsländer vara rikast i världen med tanke på deras snabba befolkningstillväxt.
2015-10-06, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Hur många tror du Nacka eller GBG har råd att köpa? Och vem säljer?

Det handlar väl om prioriteringar. De har i teorin råd att köpa varenda villa och brf i kommunen, då de har rätt att beskatta kommuninvånarna. De köper i så fall dem på den öppna marknaden, så det är samma säljare som vid övriga fastighetsaffärer.
2015-10-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Ny varning: Sverige kan vara på väg mot bobubbla

På tio år har bostadspriserna i Sverige fördubblats – nu varnar Konjunkturinstitutet för första gången för att Sverige kan vara på väg in i en bostadsbubbla. – Det finns en betydande risk att priserna är på en ohållbar nivå, säger Konjunkturinstitutets generaldirektör Mats Dillén.

http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ny-varning-sverige-kan-vara-pa-vag-mot-bobubbla

Nu kommer vargen igen. Kommer inte ens ihåg hur många såna artiklar som jag har läst de senaste åren. Det kommer inte att hända ett skit så länge bankerna inte stryper krediterna. Vi har för längesedan lämnat fundamenta bakom oss. Det är billiga krediter som är boven och där är bara Sverige en vindflöjel som följer ECB. Det finns absolut 0 och inget som tyder på att ECB planerar att höja räntorna. Tvärtom pekar allt på ännu mer QE.

Nog kommer det att krascha/korrigeras någon gång men det är oersiöst att gasta om det hela tiden år ut och år in för att slutligen om x antal år äntligen få rätt och geniförklara sig själv.

Som sagt, inget tyder på strypning av krediter och vad gäller Sveriges situation så har fundamenta stärkts ytterligare pga 1000-2000 flyktingar per dag. Hela landet blir dammsuget på HR vilket ökar trycket på BR ännu mer! Dessutom börjar migrationsverket att köpa upp BR. Nej, visst kommer sagan att sluta sorgligt men den kommer utan problem fortsätta några år till!
2015-10-06, 20:41
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo tack det där har jag hört sedan dagen då jag köpte min första bostadsrätt på 90-talet. Jag tar det precis som då med ro.

Högre räntor är tecken på bättre ekonomi, inte sämre.
Att dina vänner tyckte att saker som typ gavs bort är för dyra och kommer "krascha" säger nog mycket mer om hur mycket man bör lyssna på er, givetvis då även idag. I alla tider har det funnits enstaka fall här och där med folk som skiter ned sin ekonomi via bostadsköp, men under 90-talet handlade det om helt andra nivåer av riskerat kapital kontra köpkraft.

Om du letar länge kanske du hittar någon som snackade bostadsbubbla seriöst kring 2005, och hela grejen har varit rätt allmänt ointressant fram till 2008-2009. Av bra anledning.
Senast redigerad av Trillske 2015-10-06 kl. 20:44.
2015-10-06, 21:09
Medlem
detta talar ju för att bopriserna inte kommer att sjunka speciellt mkt även om räntan går upp en del

(Stockholms län)

http://www.ladda-upp.se/bilder/qepinnpqtvainc/
2015-10-06, 21:12
Medlem
Citat:
Som sagt, till sist kommer det bli villor och bostadsrätter Migrationsverket blir tvungna att hysa invandrare i, och dessutom kommer de få invandrare som får jobb m.m. också behöva köpa villor/br.

Eller tror du ärligt talat att 1000 arabiska män om dagen inte kommer ha någon som helst framtida effekt på en rådande bostadsbubbla? Vart tror du de skall bo?

Jag tror att när det blir tillräckligt mycket araber i Stockholm, och det ryms många araber i en tvåa då kommer white flight handla om flykt från Stockholm.
2015-10-06, 21:54
Medlem
Hej!
Har suttit och läst lite granna men inte riktigt lyckas fått svar på det jag undrar, så där av min kommentar nu.

Jag sitter med en BR just nu som jag köpte för 1 år sedan. Har lån på ungefär 250k.
Behöver jag oroa mig? Vad innebär det för mig om en bostadsbubbla spricker? Jag är inte så himla insatt, kan någon förklara lite enkelt för mig. Tack på förhand flashbackare!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in