2015-10-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booja
Risken att det ökar till 10% över natten då? Vid en eventuell finanskris. Känns som att Sverige är stabilare än så.

Ingen risk att vi någonsin 10%.. med logik menar jag att om vi hade haft 10% ränta tror du då att priserna ökat, stått stilla eller sjunkit?

Om du tror att priserna sjunkit, vad sker då vid en ränta på 4% (vilket kommer att ske förr eller senare)?
2015-10-06, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Kontanter?
Vem fan vill sitta med en hög papperslappar?

Jag vad väljer du? Riktiga pengar som du kan köpa ngt för eller ettor och nollor som inte fungerar när banken fryser in dem?
2015-10-06, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det har man inte råd med, Sverige klarar inte ge 365.000 st bidragsturister riktiga bostäder, bara att glömma.

Vet inte vad du baserar dina uträkningar på.
MEN om det kommer 365 000 som du påstår så skall alla dessa ha mat, kläder, gå i skola, bo osv..
Detta kommer att betyda att det kommer krävas massvis av bönder, massvis av butiker, producenter, inköpare, massvis av lärare, massvis av byggarbetare, byggingenjörer osv..
Detta kommer att skapa massor av jobb för Sverige.
KOlla in Finland som aldrig tagit in nytt folk... gång på gång kör de landet i botten och nu är de nere för räkning igen.
Förstår man inte sådana här enkla sammanhang tycker jag att man skall kandidera för SD (du vet 40 000 miljarder som den där sd-kärringen stod och predikade om i Riksdagen medan de övriga skrattade sig harmynta)
2015-10-06, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Jag vad väljer du? Riktiga pengar som du kan köpa ngt för eller ettor och nollor som inte fungerar när banken fryser in dem?

Jag föredrar ägarandela i företag.. kvittar om de byter pengar eller avd de hittar på så äger du fortfarande din andel i bolaget.

Lycka till med dina papperspengar när alla är hungriga, byter du då din brödlimpa mot en hög papper?
2015-10-06, 12:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Som vanligt så är experterna idioter enligt kurtan, har ju både länkats till utländska och inhemska experter här i tråden, men kurtan avfärdar de alla gång på gång.

Har sagt det förut och säger det igen.. hoppas kurtan sitter på en hög chefsposition i samhället eller i företagsvärlden så att all hans visdom inte går till spillo

idioter och idioter. Experter har en tendens att fastna i sina siffror utan att förhålla sig till den verkliga världen med extremt långa köer till hyresrätter, svindyra andrahandsalternativ, strikt reglerad andrahandsuthyrning osv osv.

Detta i kombination med att folk faktiskt kan tänka sig att betala mer och mer för att bo på ett visst läge.

Saker och ting ändras med tidens gång och när det gäller bostäder är det så djupt rotat hos folk så vanliga nationalekonomiska modeller gäller inte alltid.
2015-10-06, 12:07
Medlem
2kgbenfritts avatar
Fyfan! nu är slutet nära, tur man sitter på en hyresrätt, lider med alla som nyligen köpte BR
2015-10-06, 12:08
Medlem
Abortakutens avatar
http://www.friatider.se/nnu-en-myndighet-varnar-f-r-krasch-p-bostadsmarknaden

Finns det någon mer preciserad uppskattning på invandringens effekter för bostadsmarknaden?
2015-10-06, 12:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
1. Lätt eller svårt, kvittar, ränteavdragen kommer att sänkas för att till slut försvinna.
Jaha imorgon då eller? Både du och jag vet att så inte blir fallet. Och definitivt kommer inte allt införas på en gång. Det pratar tillochmed den där Dillén om.

Citat:
2. Högre skatt = med mindre i plånboken = med inte råd med lika höga lån = med att bostadspriser slutar öka eller går ner.. enkel mellanstadiematematik.
Rika personer har råd ändå, för de har inga eller låga lån.

Citat:
3. Högre amortering = mindre i plånboken = med lägre lån.

Ja självklart blir det tuffare för de som vill in på marknaden. Men de driver inte priser.

Citat:
Släng sedan in högre räntor.. sedan e det bara att ta fram popkornen och sitta och skratta sig fördärvard när alla försöker armbåga sig ut genom den trånga dörrutgången
Högre räntor betyder att ekonomin går bättre och bättre, inte sämre.

Citat:
Finns det någa "riktiga" jobb i Stockholm? Hur många industrier, pappersbruk har ni där.. e ni inte bara pappvändare och butiksbiträden där uppe?

Finns alla möjliga jobb och lönerna är högst i landet. Inte konstigt att priserna också är högst här.
2015-10-06, 12:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2kgbenfritt
Fyfan! nu är slutet nära, tur man sitter på en hyresrätt, lider med alla som nyligen köpte BR

Gjort exit precis från den ägda marknaden eller? I annat fall är du väl knappast en vinnare?
2015-10-06, 12:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vilket då bygger en bubbla, vilket man skriver, folk tror att priserna ska fortsätta stiga och lån kommer fortsätta vara gratis.

Att lån kommer vara billigt för en lång tid framöver är det som sätter priserna. Danske bank lånar ju ut på tio år runt 2,7, så det finns nog i bakhuvudet hos folk när de lånar.

Inte konstigt att priserna går upp.

Att räntorna ska stiga våldsamt de närmaste åren är inte troligt alls. Man måste kunna förhålla sig till verkligheten också.
2015-10-06, 12:27
Medlem
Citat:
Vet inte vad du baserar dina uträkningar på.
MEN om det kommer 365 000 som du påstår så skall alla dessa ha mat, kläder, gå i skola, bo osv..
Detta kommer att betyda att det kommer krävas massvis av bönder, massvis av butiker, producenter, inköpare, massvis av lärare, massvis av byggarbetare, byggingenjörer osv..
Detta kommer att skapa massor av jobb för Sverige.
KOlla in Finland som aldrig tagit in nytt folk... gång på gång kör de landet i botten och nu är de nere för räkning igen.
Förstår man inte sådana här enkla sammanhang tycker jag att man skall kandidera för SD (du vet 40 000 miljarder som den där sd-kärringen stod och predikade om i Riksdagen medan de övriga skrattade sig harmynta)

Men hur ska Sverige betala för allt det underbara du nämnde? Kolla bara på denna:
http://www.dn.se/sthlm/tolv-busslinjer-dras-in-121-far-glesare-trafik/
Vänta, sa de att vi blir fler men får MINDRE bussar? Hur tänker de nu? Lefven säger ju att vi har råd???
2015-10-06, 12:29
Medlem
Citat:
Jag föredrar ägarandela i företag.. kvittar om de byter pengar eller avd de hittar på så äger du fortfarande din andel i bolaget.

Lycka till med dina papperspengar när alla är hungriga, byter du då din brödlimpa mot en hög papper?

NU smiter du undan min fråga och kör med ngt helt annat. Hur ska dina andelar köpa en bröd limpa?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in