2015-10-06, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filous
Någon som vet hur man löser denna?

Kvantitet I: Längsta sidan i en rektangel med omkretsen 36 cm
Kvantitet II: Omkretsen av en kvadrat med sidan 3 cm
A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Svaret är tydligen D, trots att man kan komma fram till att svaret är C?

Någon som kan förklara varför?

Tänk på att en kvadrat alltid har lika långa sidor men att en rektangel har olika längd på sidorna. Svaret hade blivit C om kvantitet I hade varit en kvadrat med en omkrets på 48cm
Citera
2015-10-06, 17:55
Bannlyst
Ingen?
Citera
2015-10-06, 18:10
Bannlyst
Vet inte om det är läsförståelsen som krånglar men vad innebär svarsalternativet på DTK "i (1) och (2) var för sig" och hur skiljer det sig mot "i (1) tillsammans med (2)"?
Citera
2015-10-06, 18:16
Avslutad
Citat:
Vet inte om det är läsförståelsen som krånglar men vad innebär svarsalternativet på DTK "i (1) och (2) var för sig" och hur skiljer det sig mot "i (1) tillsammans med (2)"?
NOG menar du förmodligen.

"i (1) och (2) var för sig" innebär att du kan lösa uppgiften med enbart (1), eller enbart (2). Var för sig, helt enkelt. "i (1) tillsammans med (2)" innebär att du inte kan lösa uppgiften med enbart (1) eller enbart (2), men med (1) tillsammans med (2).
Citera
2015-10-06, 19:04
Bannlyst
Citat:
http://studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/anvisningar-kvantitativ-del-ordinarie-prov.pdf

Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Förklaring till svarsförslagen
A Den information som ges i (1) är tillräcklig. Enbart informationen i (2) räcker
inte till.
B Den information som ges i (2) är tillräcklig. Enbart informationen i (1) räcker
inte till.
C För att få tillräcklig information måste man använda både påstående (1) och
(2). Enbart (1) eller enbart (2) ger ej tillräcklig information.
D Antingen (1) eller (2) kan användas, eftersom båda var för sig innehåller tillräckligt
mycket information.
E Inte ens genom att använda både (1) och (2) får man tillräcklig information
Citera
2015-10-06, 19:42
Medlem
Citat:
Ingen?
Nog kan hjälpa om du kan få ut ekvationer från texten lär dig att betrakta vad som kan skrivas som variabler och ekvationer. Sen är det oftast bara att se om du har fler variabler än ekvationer. Du kan höja dig på allt i hp det är ett kunskaps test. Lär dig matematiska tänket så flyger du förbi uppgifterna va alltså inte mekanisk i din inlärning.
Citera
2015-10-06, 20:08
Medlem
DTK och NOG? Gör gamla uppgifter, kolla vilka fel du gjorde och varför, gör mer gamla uppgifter, osv. Men först måste du kunna teorin(motsvarande kurs 1c), så gå igenom den först om du inte redan har det. På ordprov.se och provtips.com har du lite tips om provdelarna som också kan vara bra att kika på.
Citera
2015-10-06, 20:41
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Tyvärr så är det omöjligt. Ditt högskoleprovresultat samkörs med dina tidigare matematikbetyg för att du inte ska få tro att du är något.
Citera
2015-10-07, 20:08
Medlem
Hej! En fråga till er som är duktiga på verbala delen; hur fördelar ni tiden på LÄS? 10 frågor på 22 minuter, men lägger ni lika mycket tid på de korta texterna som den långa (tid/fråga)? Jag har övat på några långa texter från HP hösten 2009. Gjorde 5 långa texter med totalt 20 frågor, detta tog ungefär 58 minuter och fick 18/20, är alltså lite för långsam då provtiden var 50 minuter. Dock tog de första texterna längre tid för att jag är ovan. De sista 2 texterna klarade jag på 10.08 o 10.30, alltså 8 frågor. Är det okej att lägga 10-12 minuter på långa texten o endast 4 frågor? Då har jag bara 10 minuter kvar men 6 frågor, dock på kortare texter. Min tanke är att det är lättare att läsa dem för man får ett helhetsbegrepp och minns det mesta man har läst. Hur tänker ni kring detta?
Citera
2015-10-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feliciaam
Hej! En fråga till er som är duktiga på verbala delen; hur fördelar ni tiden på LÄS? 10 frågor på 22 minuter, men lägger ni lika mycket tid på de korta texterna som den långa (tid/fråga)? Jag har övat på några långa texter från HP hösten 2009. Gjorde 5 långa texter med totalt 20 frågor, detta tog ungefär 58 minuter och fick 18/20, är alltså lite för långsam då provtiden var 50 minuter. Dock tog de första texterna längre tid för att jag är ovan. De sista 2 texterna klarade jag på 10.08 o 10.30, alltså 8 frågor. Är det okej att lägga 10-12 minuter på långa texten o endast 4 frågor? Då har jag bara 10 minuter kvar men 6 frågor, dock på kortare texter. Min tanke är att det är lättare att läsa dem för man får ett helhetsbegrepp och minns det mesta man har läst. Hur tänker ni kring detta?

Tiderna är bara en rekommendation. Är du bra på engelska t.ex. kan du därigenom ha ett par extra minuter över till läs-delen. Så gör de nya provdelarna o se var du ligger om du redan inte gjort det. Det vanligaste bör nog vara att börja med de korta texterna och till slut den långa.
Citera
2015-10-08, 09:23
Medlem
Tror ni att jag kan göra om det senaste provet från 2015 VT utan att komma ihåg svar och sånt? Var väl ändå 4-5 månader sen man gjorde då provet.
Citera
2015-10-08, 09:34
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coloz
Tror ni att jag kan göra om det senaste provet från 2015 VT utan att komma ihåg svar och sånt? Var väl ändå 4-5 månader sen man gjorde då provet.
Ja. Eller det beror väl rätt mycket på hur mycket du analyserade dina svar efter provet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in