Tjena FB. Ska göra HP för andra gången nu i oktober och undrar lite hur jag ska lägga upp plugget.
Har inte haft matematik på 2-3 år så har pluggat matte lite smått de senaste dagarna. Har en m1c bok som ligger och skräpar som kommer till bra användning nu. Mina svaghet är helt klart den kvantitativa delen som känns omöjligt för mig som inte är särskilt skarp, minns att jag klarade gymnasiematten upp till ma3c knappt. Hade nog inte heller något intresse.
Hur som helst, för ett år sedan gjorde jag HP och fick 0.95. Hade inte förberett mig förutom att öva in lite ord några dagar innan eftersom alla pratade om hur svårt det var att fixa orden.
Resultatet för mig blev 1.3 på verbala delen (54/80) och 0.7 på kvantitativa (35/80). Min starka sida är språk och svenska samt engelska är inga svårigheter för mig, nog kan jag höja mig med 10 poäng om jag läser typ SvD's undertexter samt kluriga texter på engelska?
Det är matten som spökar för mig. Jag försöker plugga in grunderna nu så att det mesta sitter. Men finner NOG och DTK som det svåraste. Jag är inte särskilt bra på huvudräkning och använde miniräknare under min gymnasietid som någon använder deodorant. Därför faller jag på uppgifter där man ska uppskatta procentsatser eller uträkningar som kräver lite tankeverksamhet. Jag har också väldigt svårt för geometrin på HP, jag upplever att dessa uppgifter är jämförbara med ma1c "c-uppgifter" alltså på högsta nivå. Visst är matten på en låg nivå men uppgifterna håller ju A-B nivå i vissa fall.
NOG är ganska klurigt då den bygger på problemlösning och uppskattningar där man ska para ihop två påståenden. Jag vet inte hur jag ska förbättra detta. Det mesta är ju logisk så har man det inte från början blir det nog svårt att tillgodoräkna sig det.
Någon som har tips på hur man ska förbättra NOG och DTK?
Mitt mål är att få 1.3 då den utbildning jag vill komma in kräver det. Är det ens möjligt att höja sig så mycket? Har jag för höga krav? Känns som att jag är ganska ojämn i min begåvning. Att fixa >1.5 på verbala känns inte omöjligt men det är tveksamt om jag ens kommer över 1.0 på den kvantitativa delen? Det räcker ju inte.