2015-10-05, 13:27
  #44641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Har någon erfarenhet av concerta/ritalin under provtiden?
Håller med att man måste ha erfarenhet innan man använder på provet. Jag själv hade testat i någon månad men när jag gjorde tenta och var stressad/under press och hade concerta i systemet spårade jag ur och kunde inte skriva ett piss. Bästa du kan göra är att bli väldigt bevandrad med substansen i systemet innan du använder i en sån situation som HP
Citera
2015-10-05, 13:33
  #44642
Medlem
Vet ni något särskilt tidtagarur som inte låter? Som ni vet finns i en särskild butik. Alternativt en digital klocka. Har en billig digital klocka från Clas Ohlson men den piper varje timme...
Citera
2015-10-05, 14:38
  #44643
Bannlyst
Tjena FB. Ska göra HP för andra gången nu i oktober och undrar lite hur jag ska lägga upp plugget.

Har inte haft matematik på 2-3 år så har pluggat matte lite smått de senaste dagarna. Har en m1c bok som ligger och skräpar som kommer till bra användning nu. Mina svaghet är helt klart den kvantitativa delen som känns omöjligt för mig som inte är särskilt skarp, minns att jag klarade gymnasiematten upp till ma3c knappt. Hade nog inte heller något intresse.

Hur som helst, för ett år sedan gjorde jag HP och fick 0.95. Hade inte förberett mig förutom att öva in lite ord några dagar innan eftersom alla pratade om hur svårt det var att fixa orden.

Resultatet för mig blev 1.3 på verbala delen (54/80) och 0.7 på kvantitativa (35/80). Min starka sida är språk och svenska samt engelska är inga svårigheter för mig, nog kan jag höja mig med 10 poäng om jag läser typ SvD's undertexter samt kluriga texter på engelska?

Det är matten som spökar för mig. Jag försöker plugga in grunderna nu så att det mesta sitter. Men finner NOG och DTK som det svåraste. Jag är inte särskilt bra på huvudräkning och använde miniräknare under min gymnasietid som någon använder deodorant. Därför faller jag på uppgifter där man ska uppskatta procentsatser eller uträkningar som kräver lite tankeverksamhet. Jag har också väldigt svårt för geometrin på HP, jag upplever att dessa uppgifter är jämförbara med ma1c "c-uppgifter" alltså på högsta nivå. Visst är matten på en låg nivå men uppgifterna håller ju A-B nivå i vissa fall.

NOG är ganska klurigt då den bygger på problemlösning och uppskattningar där man ska para ihop två påståenden. Jag vet inte hur jag ska förbättra detta. Det mesta är ju logisk så har man det inte från början blir det nog svårt att tillgodoräkna sig det.

Någon som har tips på hur man ska förbättra NOG och DTK?

Mitt mål är att få 1.3 då den utbildning jag vill komma in kräver det. Är det ens möjligt att höja sig så mycket? Har jag för höga krav? Känns som att jag är ganska ojämn i min begåvning. Att fixa >1.5 på verbala känns inte omöjligt men det är tveksamt om jag ens kommer över 1.0 på den kvantitativa delen? Det räcker ju inte.
__________________
Senast redigerad av filous 2015-10-05 kl. 14:42.
Citera
2015-10-06, 15:10
  #44644
Medlem
U-166s avatar
Hur skriver man upp en lämplig ekvation för detta?



En restaurang serverade tre rätter som dagens lunch: en soppa, en fiskrätt och en
vegetarisk rätt. Ingen gäst åt mer än en rätt. Hur många gäster valde den vegetariska
rätten?

(1) Av gästerna valde 5/8 fiskrätten, 24 valde soppan och övriga valde den vegetariska
rätten.
(2) Om 6 gäster hade valt soppan istället för den vegetariska rätten så hade 1/6 av
gästerna valt den vegetariska rätten.


Jag ville från början skriva genom information från det första påståendet att 5/8 + 24 + Vegetarisk = 100 procent men insåg snabbt att jag inte vet vad jag sysslar med.
Citera
2015-10-06, 15:29
  #44645
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Hur skriver man upp en lämplig ekvation för detta?



En restaurang serverade tre rätter som dagens lunch: en soppa, en fiskrätt och en
vegetarisk rätt. Ingen gäst åt mer än en rätt. Hur många gäster valde den vegetariska
rätten?

(1) Av gästerna valde 5/8 fiskrätten, 24 valde soppan och övriga valde den vegetariska
rätten.
(2) Om 6 gäster hade valt soppan istället för den vegetariska rätten så hade 1/6 av
gästerna valt den vegetariska rätten.


Jag ville från början skriva genom information från det första påståendet att 5/8 + 24 + Vegetarisk = 100 procent men insåg snabbt att jag inte vet vad jag sysslar med.
x = totalt
f = 5/8x
s =24
(1) 5/8x + 24 + v =x
(2) v-6 = 1/6x
Citera
2015-10-06, 15:47
  #44646
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filous
Är det ens möjligt att höja sig så mycket? Har jag för höga krav? Känns som att jag är ganska ojämn i min begåvning. Att fixa >1.5 på verbala känns inte omöjligt men det är tveksamt om jag ens kommer över 1.0 på den kvantitativa delen? Det räcker ju inte.
Vad i helvete? Klart det är möjligt. Hösten 2014 skrev jag 0.8, till våren räknar jag nästan med ett 1.8< så upp med självförtroendet och plugga. Good luck
Citera
2015-10-06, 16:03
  #44647
Medlem
Hur löser man ens denna fråga?

En låda innehåller 50 enfärgade kulor: vita och svarta. Förhållandet mellan antalet vita
och svarta kulor är 4:1. Hur många svarta kulor måste läggas i lådan för att
förhållandet ska ändras till 1:4?



A 110
B 150
C 190
D 230




Svaret är B.
Citera
2015-10-06, 16:10
  #44648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Hur löser man ens denna fråga?

En låda innehåller 50 enfärgade kulor: vita och svarta. Förhållandet mellan antalet vita
och svarta kulor är 4:1. Hur många svarta kulor måste läggas i lådan för att
förhållandet ska ändras till 1:4?



A 110
B 150
C 190
D 230




Svaret är B.
Antal vita kulor: (50/5)x4=40 st.
Antal svarta kulor 50/5=10 st.

För att förhållandet ska bli 1:4 måste det finnas fyra gånger fler svarta kulor än vita, dvs 4x40=160 st. 160-10(nuvarande antal)=150 st.
Svar: B.
Citera
2015-10-06, 16:12
  #44649
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
x = totalt
f = 5/8x
s =24
(1) 5/8x + 24 + v =x
(2) v-6 = 1/6x



Tackar ödmjukast!
Citera
2015-10-06, 16:14
  #44650
Bannlyst
Någon som vet hur man löser denna?

Kvantitet I: Längsta sidan i en rektangel med omkretsen 36 cm
Kvantitet II: Omkretsen av en kvadrat med sidan 3 cm
A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Svaret är tydligen D, trots att man kan komma fram till att svaret är C?

Någon som kan förklara varför?
Citera
2015-10-06, 16:21
  #44651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filous
Någon som vet hur man löser denna?

Kvantitet I: Längsta sidan i en rektangel med omkretsen 36 cm
Kvantitet II: Omkretsen av en kvadrat med sidan 3 cm
A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Svaret är tydligen D, trots att man kan komma fram till att svaret är C?

Någon som kan förklara varför?


Omkretsen av kvadraten är 12. Du kan nu exempelvis få fram en rektangel med sidorna 5-5-13-13 eller 7-7-11-11. Båda rektanglarna har omkretsen 36 men för den första gäller att I > II och för den andra I < II, svaret blir således D.
Citera
2015-10-06, 16:36
  #44652
Bannlyst
Är det möjligt att höja kvantitativa delen på högskoleprovet om man är usel på matte?

Tjena FB. Ska göra HP för andra gången nu i oktober och undrar lite hur jag ska lägga upp plugget.

Har inte haft matematik på 2-3 år så har pluggat matte lite smått de senaste dagarna. Har en m1c bok som ligger och skräpar som kommer till bra användning nu. Mina svaghet är helt klart den kvantitativa delen som känns omöjligt för mig som inte är särskilt skarp, minns att jag klarade gymnasiematten upp till ma3c knappt. Hade nog inte heller något intresse.

Hur som helst, för ett år sedan gjorde jag HP och fick 0.95. Hade inte förberett mig förutom att öva in lite ord några dagar innan eftersom alla pratade om hur svårt det var att fixa orden.

Resultatet för mig blev 1.3 på verbala delen (54/80) och 0.7 på kvantitativa (35/80). Min starka sida är språk och svenska samt engelska är inga svårigheter för mig, nog kan jag höja mig med 10 poäng om jag läser typ SvD's undertexter samt kluriga texter på engelska?

Det är matten som spökar för mig. Jag försöker plugga in grunderna nu så att det mesta sitter. Men finner NOG och DTK som det svåraste. Jag är inte särskilt bra på huvudräkning och använde miniräknare under min gymnasietid som någon använder deodorant. Därför faller jag på uppgifter där man ska uppskatta procentsatser eller uträkningar som kräver lite tankeverksamhet. Jag har också väldigt svårt för geometrin på HP, jag upplever att dessa uppgifter är jämförbara med ma1c "c-uppgifter" alltså på högsta nivå. Visst är matten på en låg nivå men uppgifterna håller ju A-B nivå i vissa fall.

NOG är ganska klurigt då den bygger på problemlösning och uppskattningar där man ska para ihop två påståenden. Jag vet inte hur jag ska förbättra detta. Det mesta är ju logisk så har man det inte från början blir det nog svårt att tillgodoräkna sig det.

Någon som har tips på hur man ska förbättra NOG och DTK?

Mitt mål är att få 1.3 då den utbildning jag vill komma in kräver det. Är det ens möjligt att höja sig så mycket? Har jag för höga krav? Känns som att jag är ganska ojämn i min begåvning. Att fixa >1.5 på verbala känns inte omöjligt men det är tveksamt om jag ens kommer över 1.0 på den kvantitativa delen? Det räcker ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in