2015-10-03, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrFlamingo
Finns inte mycket bättre tips än att läsa, läsa och läsa. Att strikt hårdplugga ord tror jag inte riktigt på, orden percipieras inte på bästa sätt då. Dessutom blir känslan för vilken kontext orden passar in i ofta bristande.

Jag tippar på att du är under 25 år. Ålder är en betydande faktor för hur orddelen går. Vad man än gör i livet så bygger man upp sin ord och språkförståelse successivt.
Tror du att ökade kunskaper i morfem kommer vara till stor nytta?
Då menar jag om det är värt att lägga ner tid på det eller om det är bättre att läsa istället.

Behöver få 1.75-1.8 för att komma in på Industriell ekonomi. Får jag 2.0 på kvantitativa delen så måste jag ändå få 1.5-1.6 på den verbala. Känns omöjligt att få det resultatet med 10/20 på MEK och ORD.
Citera
2015-10-04, 03:22
Medlem
Gnuees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Har någon erfarenhet av concerta/ritalin under provtiden?

Ja, med gott resultat. Se dock till att vara bekväm med substansen och testa det i samband med ett testprov hemma eller något! Lycka till!
Citera
2015-10-04, 10:05
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gStar93
Tror du att ökade kunskaper i morfem kommer vara till stor nytta?
Då menar jag om det är värt att lägga ner tid på det eller om det är bättre att läsa istället.

Behöver få 1.75-1.8 för att komma in på Industriell ekonomi. Får jag 2.0 på kvantitativa delen så måste jag ändå få 1.5-1.6 på den verbala. Känns omöjligt att få det resultatet med 10/20 på MEK och ORD.

I min mening är plugga morfem en av de mest effektiva saker man kan göra när det kommer ORD-delen. Samtidigt MÅSTE du läsa för att få in en bättre ord- och språkkänsla vilket bara är till din nytta. Sen ska man ha i åtanke att läsa är en generell och bra träning inför hela den verbala delen.
Citera
2015-10-04, 13:06
Medlem
Är det svenskan som sviktar för mig här?

3. På en cykelparkering finns enbart herrcyklar, damcyklar och barncyklar. Hur många barncyklar finns det på parkeringen?

(1) Det finns totalt 210 cyklar på parkeringen och av dem är 4/7 herrcyklar och 48 är damcyklar.

(2) Det finns 48 damcyklar och 120 herrcyklar. 20 procent av det totala antalet cyklar på parkeringen är barncyklar.

Tillräcklig information för lösningen erhålls

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Jag vill svara A, därför att där får man totala antalet cyklar och sedan hur många som är herr respektive damcyklar.

I det andra påståendet får man inte veta hur många cyklar det är totalt (enligt mig alltså).

Svaret är dock D. Hur resonerar ni som kan lösa denna? Innefattar begreppet "barncykel" också herr och damcyklar?
Citera
2015-10-04, 13:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
I det andra påståendet får man inte veta hur många cyklar det är totalt (enligt mig alltså).
Jo. 48 damcyklar, 120 herrcyklar samt barncyklar = 20 % av totala antalet cyklar.
=> 168 (dam + herr) = 80 %
=> 210 totalt varav 42 barncyklar (210 - 168)
Citera
2015-10-04, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jo. 48 damcyklar, 120 herrcyklar samt barncyklar = 20 % av totala antalet cyklar.
=> 168 (dam + herr) = 80 %
=> 210 totalt varav 42 barncyklar (210 - 168)

Ja självklart! Skriver du upp ekvationer eller resonerar du dig fram till svaren?
Citera
2015-10-04, 13:54
Medlem
ambivallenss avatar
Hur angriper man uppgifter som denna?

En grupp består av 90 personer, varav 60 är pojkar. 40 av personerna är vänsterhänta.

Kvantitet I: Antal vänsterhänta pojkar i gruppen

Kvantitet II: 20

A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D Informationen är otillräcklig

I just detta fall är svaret D. Har dock sett liknande uppgifter som gått att lösa. Någon?
Citera
2015-10-04, 14:05
Medlem
Citat:

En grupp består av 90 personer, varav 60 är pojkar. 40 av personerna är vänsterhänta.

A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II

I just detta fall är svaret D. Har dock sett liknande uppgifter som gått att lösa. Någon?
Det du måste tänka på är att av de 40 personerna som är vänsterhänta kan det vara allt ifrån 10 vänsterhänta pojkar till 40 vänsterhänta pojkar. För det vi vet är endast att det finns 60 pojkar och 30 flickor, av dessa 90 personer är 40 personer vänsterhänta. Om alla flickor är vänsterhänta har vi 10 vänsterhänta pojkar och om ingen av flickorna är vänsterhänta har vi 40 vänsterhänta pojkar. Därmed har vi inte tillräckligt mycket information för att lösa uppgiften.
Citera
2015-10-04, 14:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Ja självklart! Skriver du upp ekvationer eller resonerar du dig fram till svaren?
I just det fallet hade jag nog inte skrivit upp någonting, nej. Min huvudräkningsförmåga är minst sagt oerhört stabil. På NOG behöver man inte heller få fram svaret, man behöver bara klargöra huruvida man kan få fram svaret.
Citat:

A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II

Du får gärna bidra med "liknande uppgifter som gått att lösa". Vad gäller just denna uppgift torde det vara uppenbart att svaret är D.
Citera
2015-10-04, 14:21
Medlem
ambivallenss avatar
Tack för svaren. Jag ska leta upp en sådan uppgift när jag kommer hem. Passar på att fråga om en annan uppgift och hur man löser den snabbast möjligast.

P och Q är två olika ensiffriga positiva heltal. R är ett tvåsiffrigt tal med tiotalssiffran Q och entalssiffran P.
P•P = R

Kvantitet I: P
Kvantitet II: Q

A I är större än II (Rätt svar)
Citera
2015-10-04, 14:56
Medlem
Citat:
Tack för svaren. Jag ska leta upp en sådan uppgift när jag kommer hem. Passar på att fråga om en annan uppgift och hur man löser den snabbast möjligast.

P och Q är två olika ensiffriga positiva heltal. R är ett tvåsiffrigt tal med tiotalssiffran Q och entalssiffran P.
P•P = R

Eftersom R är tvåsiffrigt måste P vara 3<p<10 till att börja med. Sen är det bara att tänka vilka av dessa tal upphöjt i två där entalssiffran är samma som P. Dessa är 5(5x5=25) och 6(6x6=36). Q är då alltså antingen 2 eller 3, det vill säga mindre än P. Rätt svar: A.
Citera
2015-10-04, 15:01
Medlem
Citat:

P•P = R

P^2 = R = 10Q + P

P^2 - P = 10Q > Q^2 ty 0<Q<10

P^2 - P > Q^2 => P>Q för 0<Q,P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto