Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
1. Ränteavdragen är inte så lätta att ta bort utan att det får negativa konsekvenser. Man kan inte ta bort ränteavdragen utan att kompensera med någon annan skattelättnad samtidigt. Det smartaste politikerna kan göra är att sänka avdragsgränsen till 70 k istället för 100 k etc. Då drabbar det inte vanliga människor. Avdragen gäller inte bara bostäder utan även konsumtionslån/billån etc och ett borttagande av avdraget kommer att kosta jobb.
2. Högre skatter påverkar givetvis priser negativt, men jag tror att i attraktiva områden kommer det knappast att sänkas några priser.
3. Amorteringskravet kommer bara slå mot en mindre del av marknaden och i praktiken är det redan infört av bankerna. Har priserna gått ner?
4. Flyktingar devalverar värdet? På vilket sätt då?! Snarare tror jag att priserna kan trissas i rika områden om läget förvärras i förorterna.
det tror jag knappast för i Sthlm finns jobben. Malmö är jag mer orolig för.
1. Lätt eller svårt, kvittar, ränteavdragen kommer att sänkas för att till slut försvinna.
2. Högre skatt = med mindre i plånboken = med inte råd med lika höga lån = med att bostadspriser slutar öka eller går ner.. enkel mellanstadiematematik.
3. Högre amortering = mindre i plånboken = med lägre lån.
4. Korrekt
Släng sedan in högre räntor.. sedan e det bara att ta fram popkornen och sitta och skratta sig fördärvard när alla försöker armbåga sig ut genom den trånga dörrutgången
Finns det någa "riktiga" jobb i Stockholm? Hur många industrier, pappersbruk har ni där.. e ni inte bara pappvändare och butiksbiträden där uppe?