2015-10-06, 11:02
Medlem
Frågan är om man ska ta ut kontanter innan det det blir uttagsstopp?

Advice on the looming crash, No.1: get hard cash in a safe place now; don't assume banks & cashpoints will be open, or bank cards will work.

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/stock-up-canned-food-after-6313506
2015-10-06, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anpejada
För flera år sen? Dessa genier borde väl köpt då och fram till i dag tjänat 30-50%. Det hade nog varit smartare än att gnöla om bubblor.

Jo jag köpte min villa för 3 år sedan.. men jag "gnölar" om bubblor i allafall. Skall inte sälja min kåk så jag skiter i om den är värd 50 spänn elller 1 miljard.. men när sossepackregeringen inför fastighetsskatten igen så hade jag föredragit att min villa vore värd 50 spänn.
2015-10-06, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hittar inte ett enda argument för att det skulle vara en bubbla, mer än att priserna gått upp kraftigt.

Så jag vet inte vad de försöker säga?!

Att priserna dämpas eller går ner är inte en bubbla som spricker.

Som vanligt så är experterna idioter enligt kurtan, har ju både länkats till utländska och inhemska experter här i tråden, men kurtan avfärdar de alla gång på gång.

Har sagt det förut och säger det igen.. hoppas kurtan sitter på en hög chefsposition i samhället eller i företagsvärlden så att all hans visdom inte går till spillo
2015-10-06, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Begriper inte riktigt hur det skulle kunna bli prisras på bostäder, samtidigt som bostadsbristen är större än någonsin. Är det inte tillgång och efterfrågan som styr, precis som på alla andra marknader? Människor kommer ju alltid behöva någonstans att bo.

Priset på pengar styr.. så länge man kan låna för 1% så kör svennebanan i allt snabbare fart mot avgrunden.

Trod du om vi hade haft 10% räntor att priserna skulle gått upp eller ner?
Krävs faktiskt bara enkel logik för att få svar.
2015-10-06, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Priset på pengar styr.. så länge man kan låna för 1% så kör svennebanan i allt snabbare fart mot avgrunden.

Trod du om vi hade haft 10% räntor att priserna skulle gått upp eller ner?
Krävs faktiskt bara enkel logik för att få svar.
Risken att det ökar till 10% över natten då? Vid en eventuell finanskris. Känns som att Sverige är stabilare än så.
2015-10-06, 11:39
Medlem
Citat:
1. Ränteavdragen är inte så lätta att ta bort utan att det får negativa konsekvenser. Man kan inte ta bort ränteavdragen utan att kompensera med någon annan skattelättnad samtidigt. Det smartaste politikerna kan göra är att sänka avdragsgränsen till 70 k istället för 100 k etc. Då drabbar det inte vanliga människor. Avdragen gäller inte bara bostäder utan även konsumtionslån/billån etc och ett borttagande av avdraget kommer att kosta jobb.

2. Högre skatter påverkar givetvis priser negativt, men jag tror att i attraktiva områden kommer det knappast att sänkas några priser.

3. Amorteringskravet kommer bara slå mot en mindre del av marknaden och i praktiken är det redan infört av bankerna. Har priserna gått ner?

4. Flyktingar devalverar värdet? På vilket sätt då?! Snarare tror jag att priserna kan trissas i rika områden om läget förvärras i förorterna.

det tror jag knappast för i Sthlm finns jobben. Malmö är jag mer orolig för.

1. Lätt eller svårt, kvittar, ränteavdragen kommer att sänkas för att till slut försvinna.

2. Högre skatt = med mindre i plånboken = med inte råd med lika höga lån = med att bostadspriser slutar öka eller går ner.. enkel mellanstadiematematik.

3. Högre amortering = mindre i plånboken = med lägre lån.

4. Korrekt

Släng sedan in högre räntor.. sedan e det bara att ta fram popkornen och sitta och skratta sig fördärvard när alla försöker armbåga sig ut genom den trånga dörrutgången

Finns det någa "riktiga" jobb i Stockholm? Hur många industrier, pappersbruk har ni där.. e ni inte bara pappvändare och butiksbiträden där uppe?
2015-10-06, 11:39
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det är bristen på bostäder som förklarar ökningen
Det jag tror kommer hända är att folk inte har råd att betala så mycket för boendet och därför köper bostäder på andra ställen än innanför tullarna.
Jag kan tänka mig att innerstan planar ut eller står still medans närförort eller andra lungare förorter ökar.
Prisökningar på villor och bostadsrätter i Sthlmskranskommuner ligger lika högt de med.
Så att bostadsbristen förklarar ökningen har jag svårt att se.
Senast redigerad av Svithjod 2015-10-06 kl. 11:42.
2015-10-06, 11:40
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Snart kommer migrationsverket börja köpa upp bostäder till vilka priser som helst. Ja det är en bubbla men den kommer växa i flera flera år till.
Det har man inte råd med, Sverige klarar inte ge 365.000 st bidragsturister riktiga bostäder, bara att glömma.
2015-10-06, 11:42
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Finns andra saker som man glömmer bort. Hyresmarknaden fungerar inte. Hade den gjort det hade man kunnat diskutera prisutvecklingen. Och de nya hyresrätterna som byggs är mycket dyrare än om man väljer att köpa en liknande bostad.

Sedan har något annat hänt. Folk har uppvärderat boendet och vill lägga mer pengar på att bo bra mer än tidigare.

Nej jag tror det finns andra faktorer än de nämner som är orsaken till att det ser ut som det gör.
Vilket då bygger en bubbla, vilket man skriver, folk tror att priserna ska fortsätta stiga och lån kommer fortsätta vara gratis.
2015-10-06, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det är bristen på bostäder som förklarar ökningen

Nej det är för att det nästan är gratis att låna pengar.
2015-10-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Snart kommer migrationsverket börja köpa upp bostäder till vilka priser som helst.

Nej det kommer de inte göra.
Vilka bostäder har de köpt hittills "till vilka priser som helst"??
2015-10-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Frågan är om man ska ta ut kontanter innan det det blir uttagsstopp?

Advice on the looming crash, No.1: get hard cash in a safe place now; don't assume banks & cashpoints will be open, or bank cards will work.

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/stock-up-canned-food-after-6313506

Kontanter?
Vem fan vill sitta med en hög papperslappar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in