2015-10-06, 02:13
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Ja, givet den nya situationen tycker jag att man borde överväga intensifiera sitt stöd till många rebeller som man annars inte bistår. Syftet med USA:s stöd till rebeller är långt ifrån att de ska störta al-Assad, utan snarare är syftet att dränera honom på militär makt samt ekonomi. Det jag tycker USA borde göra är att, givet att man vill fortsätta se rebellerna försvaga syriska makten, även militärt bistå al-Nusra då nu Ryssland har valt att intervenera militärt. Om USA och deras allierade inte gör det riskerar de att förlora Syrien. Det är inte så att USA:s koalition har möjligt att intervenera militärt direkt, speciellt inte nu när Ryssland har gjort det, utan det enda alternativet är att trappa upp stödet, även till hårdföra islamisterna.
Jag förstår din poäng, men jag gissar på att det skulle vara ett väldigt korkat drag av USA. Vad skulle i ett sånt scenario hindra exempelvis iranierna från att backa upp oppositionen i Yemen fullt ut? Houthis i Yemen har visat sig vara en väldigt kapabel styrka, detta trots ett begränsat stöd från Teheran.
http://www.reuters.com/article/2015/07/03/us-yemen-security-houthi-idUSKCN0PD2E920150703
Citera
2015-10-06, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bludderbladder
Framkommer det av Putins tal att inga vapen från USA hamnat i ISWTFdomheter händer? Varför även om han visste att så vore fallet skulle han gå ut publikt och säga det?
Du kan inte engelska eller ryska. Putin pratar on legoknektarna som beväpnas av USA men som går över till isis för att där finns det mer pengar. Mer kan jag inte säga.
Citera
2015-10-06, 02:23
Medlem
bludderbladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Du kan inte engelska eller ryska. Putin pratar on legoknektarna som beväpnas av USA men som går över till isis för att där finns det mer pengar. Mer kan jag inte säga.
Nu menar du helt plötsligt att de indirekt har beväpnat IS. Tidigare menade du att det bara hamnat hos Nusrorna. Berätta mer.
Senast redigerad av bludderbladder 2015-10-06 kl. 02:27.
Citera
2015-10-06, 02:31
Medlem
Citat:
Nu menar du helt plötsligt att de indirekt har beväpnat IS. Tidigare menade du att det bara hamnat hos Nusrorna. Berätta mer.
Då vet vi att du är trög. Jag citerar mig själv, mitt första inlägg till dig:
Citat:
Putin pratar om legoknektarna som byter sida, från rebellerna till isis och vice versa. USA har aldrig direkt beväpnat isis, men deras vapen som gavs till FSA hamnade i händerna på al nusra.
I första meningen pratar jag legoknektar som byter sida.
Citera
2015-10-06, 02:36
Medlem
bludderbladders avatar
Citat:
Då vet vi att du är trög. Jag citerar mig själv, mitt första inlägg till dig: I första meningen pratar jag legoknektar som byter sida.
Och varför skulle Putin av alla vara bekräftelse på ditt påstående att inga vapen gått till ISIS?
Citera
2015-10-06, 02:41
Medlem
Citat:
Och varför skulle Putin av alla vara bekräftelse på ditt påstående att inga vapen gått till ISIS?
Det var du som postade Putin videon. Man kan vända lite på din fråga: Varför skulle Putin av alla vara bekräftelse på ditt påstående att vapen har gått till isis?
Citera
2015-10-06, 02:43
Medlem
bludderbladders avatar
Citat:
Det var du som postade Putin videon. Man kan vända lite på din fråga: Varför skulle Putin av alla vara bekräftelse på ditt påstående att vapen har gått till isis?
Jag har inte postat någon video, men bra att veta att du tror 100% att Putin aldrig ljuger.
Citera
2015-10-06, 02:49
Medlem
Citat:
Jag har inte postat någon video, men bra att veta att du tror 100% att Putin aldrig ljuger.
Japp, det var någon annan. That renders our discussion to nothing. Men jag håller med Putin.
Citera
2015-10-06, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991

Läste lite på twitter att Daesh gjorde en relativt stor offensiv emot Deir zor. Bland annat emot flygbasen där. Enligt uppgifterna så ska ryska plan ha bombat ordentligt och sen sattes ryska attackhelikoptrar in vilket fick Daesh att retirera med enorma förluster. Någon som kan bekräfta eller som vet mer?

Dem hade bombat 2 IS konvojer som anföll och dödat 160 st(enligt ryska nyheter), låter väldigt mycket. Dem sa även att 3000 terrorister flytt över gränsen in i Jordanien, hur sant det är vet man ju inte såklart.
Citera
2015-10-06, 03:17
Medlem
bludderbladders avatar
Citat:
Citat:
I resursväg saknas ingenting. Deras antal går upp varje dag och deras nya rekryter får vapnen ammunitionen och utrustningen de behöver. De har och får vapen som många självständiga nationer saknar. Det är oändliga resurser i min bok. Visserligen så saknar de flygvapen och AAW, men jag tror det är mer av en fråga om kunnighet än resurs.

Edit: De har några black hawk helikoptrar som de inte kan flyga.
Det leder till frågan var de fått sina resurser ifrån, om de nu tom har Blackhawks?
Senast redigerad av bludderbladder 2015-10-06 kl. 03:42.
Citera
2015-10-06, 06:54
Medlem
Citat:
Det leder till frågan var de fått sina resurser ifrån, om de nu tom har Blackhawks?

IS lyckades komma över en stor mängd amerikanska vapen då de gick in i Irak. Den irakiska militären bara lämnade baser med massor av amerikanska stridsvagnar och säkert en och annan helikopter.

Jag tror dock att de inte har någon större nytta av dessa avancerade vapen. De har inte reservdelar och kunskap för att använda dem.
Citera
2015-10-06, 07:14
Medlem
Såg inatt ett bra CNN repotage, nyhetsankaret Amapour (stavning osäker) som är väldigt PK intevjuvade en rysk parlamentsledamot, missade namnet tyvärr, ang situationen i Syrien och det ryska understödet.

Hon menade på att ryssarna bombade mest civila och motståndsgrupper som USA m fl stödjer däremot inte IS. Lugnt förklarade han att så var inte fallet, vem säger det ställde han som motfråga, vilka bevis finns? Hon envisades med samma taktik och nämnde att FSA har informerat att dom blivit utsatta, jaha säger ryssen, dom (FSA) har vi försökt kontakta i månader och speciellt nu, men aldrig lyckats, har du ett telefonnummer vi kan ringa? Tanten blev röd i ansiktet, ryssen satt helt kolugn.

Sen försökte hon pressa och undra vad som skall hända med Assad, tja sa ryssen det är en intern Syrisk angelägenhet. Men, men forsatte hon kan han vara kvar? måste han inte ersättas omgående? Då svarade ryssen, har nu nåt namn på nån som kan ersätta honom i detta läge som skulle skapa bättre stabilitet? Ryssen - CNN 3-0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in