2015-09-29, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag rättfärdigar inte falska våldtäktsanmälningar, men inte heller de våldtäkter som faktiskt begås.
Varför hävdar du att han bör skylla sig själv? Kom igen nu, erkänn att du hade fel.

Citat:
Jag använder bara ordet "sex" när jag menar vanligt sex utan inslag av misshandel och förnedring.
Okej.
Citat:
"Normativt sex"? Hmm. En normativ är en fordring om hur något bör vara. Normerande eller normgivande. Det bevisar vilka dina sexuella preferenser du har. Inte är det "vaniljsex" utan roughsex med grova vålds- och förnedringsinslag.
Jag har aldrig outat mina preferenser så du kan sluta anta. Det enda det bevisar är du inte vet vad bevis är.

Citat:
Om dina örfilar är en del av en systematisk och upprepad misshandel, då är du otvivelaktigt en kvinnomisshandlare. Förr eller senare kommer din kvinna att polisanmäla dig och lämna dig. Ingen vettig kvinna blir tänd av att bli slagen. Däremot går hon med på sex efteråt för att blidka mannen, för hon vill få stopp på misshandeln. Det är det som kallas försoningssex. Egentligen är det våldtäkt.
1. Jag har aldrig slagit en kvinna, inte ens utdelat en örfil.

2. Vilken? Jag har aldrig sagt att jag har nån. Du antar massa saker.

Citat:
http://www.varningstecken.n.nu/misshandlaren
"Misshandlaren har snarare problem med kvinnans ilska och aggressivitet. Han klarar inte att hon blir arg på honom, står upp emot honom, säger emot honom eller visar tecken på självständighet, oberoende och autenticitet. En misshandlare har ofta en dubbel standard; han kan allmänt tycka att det är fel med kvinnomisshandel, men om hans partner skulle provocera honom så anser han sig att ha rätt att "ge igen"/ "sätta henne på plats"/ "försvara sig" osv.
Lol, du har kopierat samma text typ tusen ggr.
Citat:
En rättighet som misshandlaren tar ifrån kvinnan är alltså rätten att bli arg på honom när han behandlar henne illa. Blir hon arg kommer han att ge igen, och han kommer förmodligen att dra nytta av det faktum att hon blir upprörd som ett "bevis" på att hon är knäpp, sjuk, galen eller irrationell. Skulle det behövas kan han använda detta bevis inför omgivningen, vilket stärker hans egen fläckfria image och ger kvinnan mindre trovärdighet om hon skulle berätta vad som sker inom förhållandet.
När en man blir arg så bestraffar kvinnan honom, detta ses som normalt. När en kvinna blir arg så ska man suck it up? Makes sense...
Citat:
En misshandlare vänder ofta saker och ting till sin motsats. Han förvrider i efterhand det kvinnan har sagt och det han själv har gjort. En del misshandlare spelar gärna offerrollen. Om kvinnan försöker försvara sig mot honom, tar han det som en attack gentemot honom, och får henne att betala för det på ett eller annat sätt.
"
Det kanske är så i vissa fall, i andra inte.

Citat:
Du kan inte jämföra en vuxen kvinna med ett barn. Vad gör du själv med barnet? Örfilar det och ruskar det hårt för att sätta det på plats?
Nej om barnet är litet så tar man upp det i famnen och går (om barnet t.ex. inte vill gå hem). Man kan inte slå ett litet barn de tål inte det och det är inte heller nödvändigt.

Det är principen som är densamma.

Citat:
Jag kan inte kommentera detta fall för jag känner inte din bekant. Antingen är han en våldtäktsman eller så är han falskeligen anklagad för våldtäkt. Det får polisutredningen visa.
Hon erkände att hon ljög så det blev ingen

Citat:
Vilka anledningar då? Även s k hyggliga och trevliga män är kapabla att både våldta och misshandla
.
^
Citat:
Jag har ingen kvinnoreligion. Du sätter gärna kvinnor på plats genom att örfila dem. Det är ett säkert tecken på din taskiga kvinnosyn.
Jo det har du, du tycker att man kan örfila män men inte kvinnor? Det är inte logiskt utan det är religiöst. Vuxna kvinnor tar inte skada av en örfil.

Citat:
Så resonerar en klassisk kvinnomisshandlare. De ser sig själva inte som sådana.
Jag är ju ingen då jag aldrig misshandlat en kvinna.

Citat:
De allra flesta männen är inte "kuvade" utan skötsamma, ordentliga, medkännande och empatiska män som inte slår kvinnor. Det är bara fega kräk som ger sig på de som är fysiskt svagare än dem själva.
1. Jo de är kuvade för de får inte tillrättavisa kvinnor. Kvinnor får dock tillrättavisa män. Det handlar inte om att skada allvarligt?!

2. Det är lika fegt att ge sig på en fysiskt svagare man och skada honom, men det tycker många är manligt. Faktum är att ingen ger sig på nån som de tror kan spöa dem i en life or death-situation t e x ett krogslagsmål.

Citat:
Så bra då att du håller med mig om att bara en liten del av våldtäktsanmälningarna som är falska. 2-8%.
Men inse att det här är trams.

Citat:
Du föraktar kvinnor eftersom du jämställer dem med olydiga och gnälliga barn som behöver uppfostras och sättas på plats. Om du ger ett litet barn en örfil eller ruskar om det hårt, då är det barnmisshandel. Det är mycket värre än att slå en vuxen kvinna. Du vet väl att barnaga också är förbjuden
.
En tonåring tål garanterat en örfil och det tycker jag att man ska få göra. Jag tycker att vissa vuxna män också behöver uppfostras/tillrättavisas men det är inte riktigt relevant för tråden.

Citat:
Jag förnekar inte att det kan finnas mindre smickrande sidor hos både män och kvinnor. Jag är stolt över att vara en riktig man som aldrig höjer handen mot barn och kvinnor. Däremot borde du skämmas för att du inte drar dig för att ge din kvinna en lavett eller två för att "sätta henne på plats" och "uppfostra" henne. Du är inte mycket till man som rättfärdigar dina medbröders våld mot kvinnor.
Men du skulle våga höja handen mot en svagare man, eller hur fegis?
Senast redigerad av zuluwanker 2015-09-29 kl. 01:53.
Citera
2015-09-30, 00:04
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nandu
Kunde du inte länkat direkt till den vetenskapliga artikeln? Här är den (alltså källan som din artikel refererar till):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24433272

Citat:
Women are usually less fatigable than men for similar intensity isometric fatiguing contractions.

Vet du vad skillnaden på similar och same är? Hade det stått "same" så hade det inneburit att en kvinna vanligtvis kunnat lyfta fler repetitioner av en 50 kg skivstång än en man. Nu står det "similar" vilket innebär att en kvinna vanligtvis kan lyfta en skivstång som har en vikt som motsvarar samma uttröttning hos en man fler gånger än sagda man. Det kan alltså röra sig om att en kvinna kan lyfta en 40 kg skivstång fler gånger än en man kan lyfta en 80 kg skivstånd.

Du använder dig av fåniga ordklyverier för att försöka bevisa att alla män har större muskeluthållighet i alla sammanhang än alla kvinnor. Har du dåligt självförtroende eller underutvecklade muskler? Är det ditt mindervärdeskomplex som spökar?

I dagens automatiserade och högteknologiska samhälle spelar den fysiska styrkan mindre roll. Nuförtiden finns det en stor tillgång till tekniska anordningar som underlättar det fysiska arbetet, t ex lyfthjälpmedel.

Citat:
Det är därför kvinnor inte hör hemma på arbetsplatser, de klarar inte att fokusera till 100 % på en sak, de gör många saker halvdant.
Ingen, varken man eller kvinna, kan multitaska. Kvinnor är tillräckligt kapabla att fokusera på en sak i taget för att kunna klara sig utmärkt på en arbetsplats. Skillnaden mellan män och kvinnor är inte signifikant i detta hänseende.

Citat:
Bla, bla, bla, "om vi bara fick lite pengar till så blir allting bra". 1.88 innebär att befolkningen är utdöende. Lösningen är inte att satsa på dyra dagisplatser, hemkörning av matvaror och allt annat som ska göra att karriärkvinnor inte ska påverkas av att de skaffat barn. Lösningen är att kvinnor stannar hemma och är hemmafruar.
Det var fler hemmafruar under den stora depressionen på 1930-talet. Ändå blev nativitetssiffrorna lägre. Att vara hemmafru innebär inte per automatik att man föder fler barn. En av mina kvinnliga släktingar var hemmafru och födde två barn, 1937 respektive 1941.

Citat:
BNP är ett mått på lite siffror på diverse bankkonton, de flesta som inte tillhör dig. Nativitet är ett mått på huruvida befolkningen ens kommer existera några generationer fram.
De fattigaste kvinnorna i tredje världen har inga feta bankkonton, snarare inga alls. Ökad barnadödlighet och större antal förlossningsrelaterade dödsfall gagnar inte befolkningens fortsatta existens och välmående. Arbetslösheten är hög och den ekonomiska tillväxten låg.

Citat:
Att förhandla lön om man är anställd är en del av att vara en ansvarstagande försörjare för sin familj. Har man, likt jag, en egen verksamhet så tar man en större risk i utbyte mot att man får behålla en större del av kakan. En person som inte ens vågar be om en löneökning har ingenting att göra på arbetsmarknaden.

Jag har förklarat för dig varför kvinnor inte är lika tuffa löneförhandlare som män. Läser du bara dina egna kommentarer? Det finns som sagt flera orsaker till att kvinnor fegar ur vid löneförhandlingar, te x att de uppfattar sig själva som sämre förhandlare - ett s k stereotyphot. Dessutom förekommer det diskriminering som leder till att kvinnor generellt får svårare att få igenom sina krav. Män vill inte arbeta tillsammans med kvinnor som kräver mycket i löneförhandlingar. De anses vara otrevliga och krävande. Men det ligger närmare sanningen att männen innerst inne är rädda för konkurrens från kompetenta kvinnor.
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/lonesamtal-far-kvinnor-att-fega/
http://www.metrojobb.se/artikel/7738-s%C3%A5-missgynnas-kvinnor-i-l%C3%B6nef%C3%B6rhandlingen
Kvinnan har till skillnad från mannen ett mer passivt förhållningssätt. Hon är känsligare för stämningsläget och låter arbetsgivaren lägga första förslaget. Mannen är mer proaktivt och offensivt inställd inför löneförhandlingen. Eller med andra ord överskattar sig själv och är skrytsam.

Förresten hittade jag en intressant artikel som handlar om att nyexaminerade kvinnor är bäst på löneförhandlingar:
http://www.tidningenkarriar.se/Arkivet/2009/8/Kvinnon-forhandlar-for-hogre-lon/

Citat:
Du kan ju ge bort ännu mer av din lön till kvinnor, utöver den miljonen du under din livstid kommer betala till en kvinna.
Det är arbetsgivarna som ska ge kvinnorna löneökning. Inte jag.

Citat:
Jo, artikeln bevisar att kvinnor inte ens fattar att principen bakom ett lån är att man betalar tillbaka det. De trodde att de hyrde pengar och att de kunde fortsätta hyra pengarna på obestämd tid. När väl bankerna stod där och ville ha högre ränta, as per kontraktet de själva skrivit under, så fattade de ingenting.
Det står inget i artikeln som stödjer din tramshypotes att kvinnor inte fattar att man ska betala tillbaka ett lån. Det är stor skillnad på kvinnor och kvinnor. Oftast är det lågutbildade och fattiga hispanics och svarta kvinnor, varav många är ensamstående mödrar, som beviljas mindre fördelaktiga subprimelån. Välutbildade kvinnor med högre inkomster förstår givetvis att det är fråga om lån, inte hyra på obestämd tid.

Citat:
Ja, precis, i stora företag ryms en massa död vikt så som hela hr-avdelningar och folk som är anställda bara för att sköta byråkrati. Dessutom brukar stora företag producera undermåliga produkter som de anlitar marknadsförare för att manipulera allmänheten att köpa ändå. Allt det bästa i världen är producerat i små skala. Den bästa restaurangen är ingen franchise kedja, den bästa kostymskräddaren är ingen megafabrik. För övrigt tycker jag du hängt upp dig på att jag berättade att min släkt var från Kina, jag äger knappast någon kinarestaurang eller liten butik med asiatiska varor om du nu trodde det, jag kommer dock inte berätta vad jag jobbar med.
Alltså en liten skitfirma som du driver. Det märks att du inte studerat företagsekonomi. De allra bästa högkvalitativa produkterna tillverkas i en ytterst begränsad skala och är därför väldigt dyrbara. Det är lyxvaror, sådana som efterfrågas och köps av väldigt förmögna människor. Exempelvis skräddarsydda kostymer, Rolls Royce, toalettpapper av bladguld är bara några få förunnat.
http://www.expressen.se/omtalat/7-totalt-meningslosa-lyxvaror-som-varldens-rikaste-anda-betalar-for/.

Varför tar du upp massproducerande företag? Är det bara kvinnor som arbetar i HR-avdelningar, masstillverkar undermåliga varor och manipulerar allmänheten att köpa deras produkter? Det är väl snarare männens gebit.
Citera
2015-09-30, 00:14
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det är dina socialdemokratiska vanföreställningar. Du tror att om man inte reglerar varje liten detalj så kommer värsta tänkbara scenario hända. Sverige är fullt med sådana byggnader du beskriver, som t.ex. den byggnaden som discoteksbranden i Göteborg hände i, skillnaden är att dessa byggnader aldrig försvinner i Sverige då det är så svårt att få tag i bygglov att äldre byggnader behålls istället för att bygga nya.
Jag är ingen socialdemokrat och har aldrig varit det. Inte kommunist heller. Att diskoteksbranden fick ett sådant våldsamt förlopp berodde bland annat på att den automatiska dörrstängaren på dörren till nödutgången var trasig. Det har ingenting att göra med byggregler. Utan det är fastighetsägares ansvar att se till att nödutgångar är intakta och kan öppnas.

Byggregler föreskriver att förorenade byggnader undersöks, saneras eller byggs om. Det står även i Boverkets byggregler att inomhusluften inte får innehålla föroreningar som t ex asbest.

Gå nu till Boverkets hemsida och läs om bygglov och byggregler innan du drar fler förvirrade slutsatser:
http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/

Citat:
Hela arbetsförmedlingen handlar om att anställa kvinnor som inte har något av värde på den fria marknaden med vill "jobba med människor".
Så läkare, lärare, sjuksköterskor, psykologer och poliser m m som jobbar med människor har inget värde på den fria marknaden?

Citat:
Varför mår då kvinnor idag psykiskt sämre jämfört med kvinnor för i tiden när de utförde mer hushållsarbete?
Hur vet du det? Gjorde du hembesök hos tusen hemmafruar under 1930-1950-talen för att göra observationer och upptäcka "mönster"? Kvinnorna mådde naturligtvis också dåligt då, fastän av andra orsaker. Under 1930-talet var det den stora depressionens tid med massarbetslöshet, nedgång i produktionen och personliga katastrofer. Sedan bröt andra världskriget ut. Du kan själv räkna ut hur kvinnorna mådde psykiskt när kulorna ven och bomberna slog ner i deras närhet.

Dagens hemmafruar mår nästan lika dåligt som arbetslösa, sover sämre, röker mer, bantar mer och är mindre nöjda med sina utseenden och sin ekonomiska situation än andra samhällsgrupper. Visst finns det kvinnor som trivs med sin hemmafrutillvaro, det förnekar jag inte.

Citat:
Kvinnor besitter inte intelligens nog att lära matematik och naturvetenskapliga ämnen. När ens barn är gamla nog för att börja grundskolan så finns det en anledning att skicka iväg dem. Det finns noll anledning att skicka iväg sina barn för att en 23-åring nyexaminerad förskoles"lärarinna" ska sitta och leka med dem.
http://www.dn.se/nyheter/tidig-dagisstart-det-basta-for-de-allra-flesta-barn/
"Långtidsundersökning: 70 procent av dem som börjat på dagis före ett års ålder har en mycket positiv utveckling. För de allra flesta barn är det bra att börja tidigt i barn- omsorgen. En undersökning bland 16-åringar visar att hela 70 procent av dem som börjat på dagis före ett års ålder har en mycket positiv utveckling när det gäller skolbetyg, anpassning och social kompetens. Bara 38 procent av dem som varit hemma som små barn har haft motsvarande framgångar. 15 procent av dem som börjat tidigt i barn- omsorg har en negativ utvecklingsgång mot 52 procent bland hemmabarnen".
Så nog finns det fler än 0 anledningar till att ha sina småbarn på förskolan. Förskolebarnen klarar sig kunskapsmässigt bättre i skolan och uppvisar högre socialkompetens än hemmabarnen.

Det finns kvinnliga lärare i matematik och NO-ämnen och de är generellt lika kapabla att lära ut sina ämnen som sina manliga kolleger.

Citat:
Uppenbarligen får hon köra dem till vårdcentralen när det behövs. Jag har aldrig sagt att hon ska göra allt, men 9 av 10 saker går att fixa inom släkten. Vad gör t.ex. hemtjänst? De byter sängkläder, kommer med dålig mat (som blir sämre varje år) och sedan åker de iväg.
Det går bra så länge åldringarna är någorlunda friska och krya, inte när de drabbas av svåra sjukdomar. Kan dina kvinnliga släktingar bota benskörhet och demens med lite kinesiska örter och häxkurer?

Citat:
I det fallet är det själva våldet och spänningen av hur en kriminell man lever som är det lockade.
Han är ändå en fattig loser. De allra flesta kvinnor vill inte ha sådana män.

Citat:
Jag läste de tre första och såg att ingen av dem hade tjänat sina egna pengar, jag har inte ork att göra hela ditt jobb och gå igenom alla. Vilka är det då som till 100 % byggt upp sin egen förmögenhet och på vilket sätt har de byggt upp den?
Till exempel hon från ditt gamla fädernesland:
http://www.va.se/nyheter/2015/07/31/fabriksarbetaren-som-blev-en-av-varldens-rikaste/
"I Kina däremot ser det annorlunda ut. Inget land i världen har idag så många kvinnliga miljardärer som byggt upp sin förmögenhet från skratch som Kina."
Lär dina döttrar entreprenörskap så att de kan lägga grunden för ett framtida företagsimperium.

Dessutom är de flesta av världens rikaste över 60 år gamla. Om 50 år kommer det att bli betydligt fler kvinnor som klättrar upp på Forbes-listan och tar över åtskilliga topp-platser.
Citera
2015-09-30, 00:33
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ska tio män träna tills de orkar lyfta stenblocken för att bygga pyramiderna? Ska en man lära sig simma så bra att han kan simma över Atlanten? Ska en man lära sig hoppa så högt att han kommer till månen? Nej, precis, man hittar andra tekniska lösningar som är mer realistiska
Det var du som sa att man skulle gå flera gånger eller använda en vagn. Visst finns det lyfthjälpmedel, speciella lakan, som underlättar det tunga manuella arbetet att vända eller flytta kraftigt överviktiga vårdtagare högre upp i sängen. Så vad är det för vits med att gå extra gånger?

Citat:
Du försöker förneka fakta. Killen fick G och tjejen fick MVG för samma uppsats. Läraren visste inte om att han redan rättat uppsatsen en gång innan.
Jag förnekar ingenting. Det är du som inte vill ta in fakta.

Citat:
Det är tvärtom. HR-avdelningar kan inte finnas på små företag då det är omöjligt att motivera något så meningslöst som HR. I större företag kan de gömmas på ett helt annat sätt.
Jag har redan förklarat varför HR-avdelningar behövs i stora och komplexa organisationer. Men du verkar obildbar. Varför så fixerad vid HR?

Citat:
Sverige har upphandlingar med privata företag om beställningar på infrastruktur som staten gör. Det är som uppgjort för korruption. Så fort företagen vunnit upphandlingen behöver de inte oroa sig för kvalitén av sina produkter. Ett privat företag kan inte på eget initiativ bygga en maglevbana från Göteborg till Stockholm och få intäkter från biljetter.
Varför ska ett svenskt privatföretag på eget initiativ bygga en magnetbana Göteborg-Stockholm när Kina kan erbjuda sig att finansiera utbyggnaden av höghastighetståg. Visserligen inte Maglev, men betydligt snabbare än X2000. Det kommer säkert en tid då Kina eller Japan erbjuder sig att finansiera byggandet av magnetbanor och Maglevtåg. Men för att samhället ska kunna ha råd att låna pengar av asiaterna måste Sveriges ekonomiska tillväxt öka. Till exempel genom ökad jämställdhet. Fler heltidsförvärvsarbetande kvinnor och färre hemmafruar bidrar som du vet till högre tillväxt.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article3685354.ece

Citat:
Det finns många företag som är privatägda men existerar inom den gamla blandekonomin. Vem som helst kan inte köpa en buss och köra runt och tjäna pengar på biljetter.
Det är bra att inte vemsomhelst kan köpa vilken buss som helst och idka passagerartrafik. Det duger minsann inte med B-körkort (personbil) utan man måste ha D-körkort (buss).
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/D--Buss-huvudsida/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Internationell-busstrafik/Busstrafik-utanfor-EUEES/

Det har ingenting med blandekonomi att göra, utan av säkerhetsskäl. Ingen vill åka i en gammal skruttig buss som körs av en alkoholiserad slusk som saknar D-körkort.

Citat:
3 stjärnor i guide Michelin innebär att restaurangen är värd en resa i sig. En tölp som du skulle aldrig kunna göra så bra sushi. Det är betydligt mer kulturellt värdefullt att dedikera hela sitt yrkesliv åt perfekt sushi än att måla någon ful modern konst eller vara hipster-spexare.
Då har du aldrig gått på teater, läst dikter, läst nobelpristagares litterära verk eller lyssnat på opera m m. Det är mer kulturellt värdefullt att dedikera hela sitt liv åt den perfekta målningen, den perfekta sonaten eller versen. Inte åt någon maträtt. Picassos Guernica, Beethovens Månskenssonaten och Selma Lagerlöfs Nils Holgerssons Underbara Resa för att nämna ett par exempel är oerhört kulturellt värdefullare än en prisbelönt maträtt som ändå snabbt blir bortglömd.
Citat:
Ja, alla vet innerst inne att en man är mer trovärdig. Det är sedan länge känt att inte ens kvinnor litar på andra kvinnors expertis.
Du läser ju inte ens artiklarna som jag länkar till. Så jag gör ett nytt försök:
http://www.veryimportantbrains.se/laesvaert/kvinnor-skriver-saemre-texter/
"Hur tror du att du bedömer en texts trovärdighet om den är undertecknad med ett mansnamn? Och hur reagerar du på samma text om du istället ser ett kvinnonamn.
En text som undertecknas av en man upplevs som genomtänkt. När en kvinna undertecknat den upplevs den bland annat som rörig
". Det handlar alltså om en och samma text som bedöms.
http://www.passionforbusiness.se/kvinnors-texter-bedoms-som-samre-av-bade-man-och-kvinnor/

Kom ihåg att det var en och samma text som bedömdes. Inte två olika texter, en skriven av mannen och en av kvinnan.

Citat:
Jag har aldrig klagat på att läraren inte märkte plagiatet. Tvärtemot var det bra att han inte märkte plagiatet för då fick vi se sanningen, att han medvetet övervärderar det kvinnor skriver.
En enstaka företeelse bevisar ingenting. Det är inte fråga om någon sanning. Bara dina barnsliga slutsatsdragningar. Om pojken hade varit en flicka hade läraren förmodligen gett samma betyg.

Redan glömt att en uppsats värderas högre med manlig underskrift än om den undertecknats med ett kvinnonamn? Då skulle grabben ur logisk synpunkt ha fått högre betyg än MVG, kanske i stil med MVG+.

Citat:
1. Killar uppmuntrades inte till tekniska intressen innan tekniska intressen fanns, de uppfann datorn och skapade branschen.
2. Det fanns noll manliga förebilder inom IT-branschen innan IT-branschen fanns.
3. Män var tvungna att starta egna IT-företag för att överhuvudtaget har något företag att jobba på.
4. Det fanns inga IT-utbildningar, unga pojkar satt hemma med primitiva datorer och lärde sig själva.
5. Det fanns ingen IT-branschen överhuvudtaget.

Det finns flera orsaker till varför det var så få kvinnor inom teknikens område. Eftersom du vägrar läsa artiklarna som jag länkar till klistrar jag in texten här:
Formella och informella hinder utestängde under flera sekler kvinnor från tekniken och från ingenjörsyrket. Ändå innehåller teknikhistorien kvinnor som korsat barriärer och trotsat svårigheter.
Varför känner vi till så få kvinnor i teknikhistorien? Har kvinnor ägnat sig åt teknik?
Det finns flera svar på de frågorna. Ett är att kvinnor självklart har ägnat sig åt teknik, på samma sätt som alla människor genom historien ägnat sig åt att bruka jorden, sköta djurhållning, skaffa sig beklädnad, värme och föda för att skapa ett drägligt liv.
Ett annat svar är att det inom jordbrukssamhället periodvis funnits en stark arbetsuppdelning baserad på kön. De uppgifter som traditionellt utförts av kvinnor – exempelvis framställning av kläder eller matlagning – har av oss senkomna uttolkare på oklara grunder setts som mindre tekniska än de traditionellt manliga jordbruksuppgifterna. Det betyder inte att kvinnors arbete i egentlig mening varit mindre tekniskt, och det betyder heller inte att kvinnor inte ägnat sig åt redskapsframställning eller smide, tvärtom finns historiska belägg för att arbetsfördelningen skiftade.
Ett tredje svar är att kvinnors arbete i mindre utsträckning bevarats åt eftervärlden. Ett fjärde svar är också att kvinnor systematiskt diskriminerats, nekats rätt till utbildning och avancemang, förbjudits utöva yrken eller tala för sin rätt, och därmed utestängts från tekniken och den makt som under en stor del av historien varit förknippad med teknik.

http://www.sverigesingenjorer.se/Global/Dokumentbibliotek/Trycksaker/Teknikens%20kvinnor%20%E2%80%93%20perspektiv%20p%C 3%A5%20en%20m%C3%A5ngfacetterad%20historia_webb.pd f

Citat:
De tävlar mot de som är en fair fight. Ingen man hade kommit på tanken att säga "jag är i alla fall inte sämst".
Det finns kvinnor som är tävlingsinriktade, annars hade det inte funnits tävlingar för kvinnor i t ex friidrott.

Citat:
Väldigt få av dessa manliga poliser som blir dödade blir det av sina egna tjänstevapen när de ska gripa en obeväpnad man.
Det händer manliga poliser också. Det har jag sett i amerikanska dokumentärer. Men de tittar du ju aldrig på. Det du aldrig har sett har aldrig inträffat, eller hur?

Hur många kvinnliga poliser skjuter ihjäl svarta, obeväpnade män i ryggen? Ta reda på det du.

Citat:
Tycker du det är rimligt att fängelser bevakas av kvinnor som har noll förmåga att handskas med farliga fångar?
Det var inte i ett fängelse det hände, utan i ett häkte. Det hade kunnat hända en spenslig manlig häktesvakt också. Sådana våldsdåd på svenska häkten är dock sällsynta. Så varför ens ta upp dem?
Citera
2015-09-30, 06:28
Medlem
Babianens avatar
Här är ett exempel på det som vi talar om i tråden,

Citat:
En man och en kvinna hade haft ett förhållande som tagit slut flera gånger. För närvarande var de ihop, men hon anlände till krogen med en annan man och förklarade för sin kille att hon var beredd att följa med vem som helst hem, dock inte honom.

Han slog kvinnan, kastade henne i Svartån och höll hennes huvud under vatten. En annan man kom förbi och räddade henne.

Försök till dråp, ansåg åklagaren. I hovrätten löd domen grov misshandel. Högsta domstolen tyckte att kvinnan provocerat mannen och kom fram till att det rörde sig om misshandel av normalgraden.

är det någon här som tror att den här kvinnan inte ville ha stryk?
Citera
2015-09-30, 18:16
Medlem
Nandus avatar
Citat:
Du använder dig av fåniga ordklyverier för att försöka bevisa att alla män har större muskeluthållighet i alla sammanhang än alla kvinnor. Har du dåligt självförtroende eller underutvecklade muskler? Är det ditt mindervärdeskomplex som spökar?

Det är du som sysslar med ordklyverier när du försöker få det att verka som att kvinnor klarar mer fysisk ansträngning under längre tid än män. De flesta kvinnor får stora förslitningsskador om de t.ex. jobbar som byggnadsarbetare.

Citat:
I dagens automatiserade och högteknologiska samhälle spelar den fysiska styrkan mindre roll. Nuförtiden finns det en stor tillgång till tekniska anordningar som underlättar det fysiska arbetet, t ex lyfthjälpmedel.

Nej. Fysisk styrka är av stor vikt för soldater, brandmän, folk som jobbar på lager, poliser, byggnadsarbetare. Bara för att det finns truckar nuförtiden betyder inte att folk undslipper att anstränga sig fysiskt.

Citat:
Det var fler hemmafruar under den stora depressionen på 1930-talet. Ändå blev nativitetssiffrorna lägre. Att vara hemmafru innebär inte per automatik att man föder fler barn. En av mina kvinnliga släktingar var hemmafru och födde två barn, 1937 respektive 1941.

Annat påverkar ju såklart och det säger ju sig själv att folk inte har råd att skaffa barn under en ekonomisk kollaps, dock kan du inte komma undan det faktum att karriärkvinnor och barn inte går ihop. Både för kvinnan inte har tid och för att hon kommer tycka det är under hennes värdighet att föda barn.

[quote]Jag har förklarat för dig varför kvinnor inte är lika tuffa löneförhandlare som män.../QUOTE]

Allt du beskriver här är anledningar till varför kvinnor inte hör hemma på arbetsmarknaden. De klarar inte ens att förhandla till sig en bra lön.

Citat:
Det är arbetsgivarna som ska ge kvinnorna löneökning. Inte jag.

Ingen ger någon någonting. Om inte kvinnorna klarar av att kräva och forcera fram en löneökning så förtjänar de inte den.

Citat:
Det står inget i artikeln som stödjer din tramshypotes att kvinnor inte fattar att man ska betala tillbaka ett lån. Det är stor skillnad på kvinnor och kvinnor. Oftast är det lågutbildade och fattiga hispanics och svarta kvinnor, varav många är ensamstående mödrar, som beviljas mindre fördelaktiga subprimelån. Välutbildade kvinnor med högre inkomster förstår givetvis att det är fråga om lån, inte hyra på obestämd tid.

Kvinnor drabbades hårdast av subprimelån för de inte förstår sig på ekonomi.

Citat:
Alltså en liten skitfirma som du driver. Det märks att du inte studerat företagsekonomi. De allra bästa högkvalitativa produkterna tillverkas i en ytterst begränsad skala och är därför väldigt dyrbara. Det är lyxvaror, sådana som efterfrågas och köps av väldigt förmögna människor. Exempelvis skräddarsydda kostymer, Rolls Royce, toalettpapper av bladguld är bara några få förunnat.
http://www.expressen.se/omtalat/7-totalt-meningslosa-lyxvaror-som-varldens-rikaste-anda-betalar-for/.

Liten? Ja. Skit? Absolut inte. Artikeln du länkade till är sådant fattiga människor som vinner jackpott på lotto hade köpt. Vulgärt och tramsigt. Toalettpapper av bladguld, skämtar du med mig nu?

Citat:
Varför tar du upp massproducerande företag? Är det bara kvinnor som arbetar i HR-avdelningar, masstillverkar undermåliga varor och manipulerar allmänheten att köpa deras produkter? Det är väl snarare männens gebit.

Allting värt att äga är skapat av en man. Visst, det finns män som viger sina liv till att massproducera skit och manipulera allmänheten med marknadsföring, men det finns ingen kvinna som skapat något som är värt att äga, på sin höjd jobbar de för en man som skapat något som är värt att äga. Kvinnor jobbar dock oftast i massproduceringsföretag då de kan vara osynliga där.
Citera
2015-09-30, 18:33
Medlem
Nandus avatar
Citat:
Så läkare, lärare, sjuksköterskor, psykologer och poliser m m som jobbar med människor har inget värde på den fria marknaden?

Det är skillnad på att jobba med människor och "jobba med människor". Det är vanligt att kvinnor har rena tramsyrken som inte tillför något av värde för samhället.

Citat:
Dagens hemmafruar mår nästan lika dåligt som arbetslösa, sover sämre, röker mer, bantar mer och är mindre nöjda med sina utseenden och sin ekonomiska situation än andra samhällsgrupper. Visst finns det kvinnor som trivs med sin hemmafrutillvaro, det förnekar jag inte.

Kan det ha och göra med att hela samhället är emot hur de lever? De hotas med dåliga pensioner och folk säger åt dem att deras män kommer lämna dem så att de inte klarar sig och skatten deras män betalar för att försörja andra kvinnor gör att det är svårt att få ihop det ekonomiskt.

Citat:
http://www.dn.se/nyheter/tidig-dagisstart-det-basta-for-de-allra-flesta-barn/
"Långtidsundersökning: 70 procent av dem som börjat på dagis före ett års ålder har en mycket positiv utveckling. För de allra flesta barn är det bra att börja tidigt i barn- omsorgen. En undersökning bland 16-åringar visar att hela 70 procent av dem som börjat på dagis före ett års ålder har en mycket positiv utveckling när det gäller skolbetyg, anpassning och social kompetens. Bara 38 procent av dem som varit hemma som små barn har haft motsvarande framgångar. 15 procent av dem som börjat tidigt i barn- omsorg har en negativ utvecklingsgång mot 52 procent bland hemmabarnen".
Så nog finns det fler än 0 anledningar till att ha sina småbarn på förskolan. Förskolebarnen klarar sig kunskapsmässigt bättre i skolan och uppvisar högre socialkompetens än hemmabarnen.

Ah, så du menar alltså, på fullaste allvar, att barn som tidigt tvingats in i den svenska indoktrineringsmaskinen varit mer lydiga mot den och belönats med högre betyg. Du får ursäkta mig, jag måste gå och betala mina räkningar med lite MVG-betyg, jag hoppas jag har tillräckligt många!

Citat:
Det finns kvinnliga lärare i matematik och NO-ämnen och de är generellt lika kapabla att lära ut sina ämnen som sina manliga kolleger.

Nej

Citat:
Det går bra så länge åldringarna är någorlunda friska och krya, inte när de drabbas av svåra sjukdomar. Kan dina kvinnliga släktingar bota benskörhet och demens med lite kinesiska örter och häxkurer?

Det är sjukt vilken hycklare du är. Jag var tveksam till att berätta att jag var asiat för min erfarenhet är att de mest politiskt korrekta även är de största rasisterna. Ni har inga betänkligheter att attackera mig för mitt ursprung. Det är dock du själv som förlorar mest på det för nu får alla se vilken tragisk människa du är.

Citat:
Han är ändå en fattig loser. De allra flesta kvinnor vill inte ha sådana män.

Du är dock en tråkig loser och din fru hade antagligen tagit första bästa förortskriminell framför dig om hon kunnat.

Citat:
Till exempel hon från ditt gamla fädernesland:
http://www.va.se/nyheter/2015/07/31/fabriksarbetaren-som-blev-en-av-varldens-rikaste/
"I Kina däremot ser det annorlunda ut. Inget land i världen har idag så många kvinnliga miljardärer som byggt upp sin förmögenhet från skratch som Kina."
Lär dina döttrar entreprenörskap så att de kan lägga grunden för ett framtida företagsimperium.

Kina är inte immunt mot feminism och antagligen kommer dessa krafter ta rot och försämra landet. Hur mycket pengar en kvinna tjänar är inget mått på hur framgångsrik hon är. Antalet barn hon föder är det verkliga måttet. Att tjäna mycket pengar har till och med en negativ påverkan på kvinnors barnafödande då de anser att de inte ska behöva göra det om de är rika.

Citat:
Dessutom är de flesta av världens rikaste över 60 år gamla. Om 50 år kommer det att bli betydligt fler kvinnor som klättrar upp på Forbes-listan och tar över åtskilliga topp-platser.

Nej, för att bli så rik kräver det att man antingen skapar något unikt som alla vill ha, t.ex. facebook eller iphone eller får något form av monopol på en vara (t.ex. telekom).
Citera
2015-09-30, 18:51
Medlem
Nandus avatar
Citat:
Jag har redan förklarat varför HR-avdelningar behövs i stora och komplexa organisationer. Men du verkar obildbar. Varför så fixerad vid HR?

Det är den mest uppenbarligt onödiga delen av ett företag som uppkommit de senaste åren. Det finns även massor av nya jobb som går ut på att nätverka andra personer med varandra. Med andra ord ska Karin 22; genusvetare, få anställning på en organisation som ordnar mingelpartyn åt läkare och ingenjörer och därefter ta credit för om de uppfinner något tillsammans.

Citat:
Det är bra att inte vemsomhelst kan köpa vilken buss som helst och idka passagerartrafik. Det duger minsann inte med B-körkort (personbil) utan man måste ha D-körkort (buss).
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/D--Buss-huvudsida/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Internationell-busstrafik/Busstrafik-utanfor-EUEES/

Det har ingenting med blandekonomi att göra, utan av säkerhetsskäl. Ingen vill åka i en gammal skruttig buss som körs av en alkoholiserad slusk som saknar D-körkort.

Detta är en falsk dikotomi du sysslar med. Du målar upp en värld där man antingen får välja mellan att privata företag förhandlar till sig monopol eller att alkoholiserade personer utan behörighet kommer köra bussarna. Det finns gott om bussföretag som kör bussar till Tyskland och de anställer inte alkoholiserade sluskar utan D-körkort. Dessa bussföretag får dock aldrig köra linjetrafik.

Citat:
Då har du aldrig gått på teater, läst dikter, läst nobelpristagares litterära verk eller lyssnat på opera m m. Det är mer kulturellt värdefullt att dedikera hela sitt liv åt den perfekta målningen, den perfekta sonaten eller versen. Inte åt någon maträtt. Picassos Guernica, Beethovens Månskenssonaten och Selma Lagerlöfs Nils Holgerssons Underbara Resa för att nämna ett par exempel är oerhört kulturellt värdefullare än en prisbelönt maträtt som ändå snabbt blir bortglömd.

Sushi har aldrig glömts bort. Det har hållit hög kvalité genom tiderna då det funnits många personer som Jiro som vigt sina liv till perfektion. Jag sade aldrig att teater och dikter inte var kulturellt, bara att lata poeter som skriver trams och hipsters som tror de är konstnärer för de håller på med spex inte är finkultur.

Citat:
Och hur reagerar du på samma text om du istället ser ett kvinnonamn.

Jag läste visst artiklarna och min slutsats är att både kvinnor och män ser kvinnonamnet och tänker "kvinnor är ju inte trovärdiga så denna artikel är nog trams". Det är så människor fungerar, man sitter inte och bedömer allting objektivt 100 % av tiden, man skaffar sig fördomar. Ordet fördomar har en negativ klang, men allt det betyder är att man för-dömer något för att slippa lägga ner omöjligt mycket arbete på att döma något från grunden varje gång. Läraren i mitt exempel var dock anställd för att ge objektiva omdömen.

Citat:
Det finns flera orsaker till varför det var så få kvinnor inom teknikens område.

Män skapade teknikens områden från grunden utan att det fanns något tidigare. Kvinnor klarar inte ens av att kopiera det arbete som män redan gjort.

Citat:
Det händer manliga poliser också. Det har jag sett i amerikanska dokumentärer. Men de tittar du ju aldrig på. Det du aldrig har sett har aldrig inträffat, eller hur?

Poängen var att en manlig polis hade överlevt det som dödat kvinnliga poliser. En kvinnlig polis hade inte överlevt det som dödat en manlig polis.

Citat:
Det var inte i ett fängelse det hände, utan i ett häkte. Det hade kunnat hända en spenslig manlig häktesvakt också. Sådana våldsdåd på svenska häkten är dock sällsynta. Så varför ens ta upp dem?

Nej, slutsatsen var att en man hade överlevt.
Citera
2015-10-02, 15:22
Medlem
snelhestens avatar
En annan högst relevant aspekt i det hela är det allmänt kända faktumet att många kvinnor dras till män som behandlar dem som skit - d v s innan något förhållande ö h t hunnit etableras. Varför skulle det då vara alltför långsökt att utgå ifrån att ett par örfilar (eller värre för den delen) skulle kunna ha samma effekt?

Hur många gånger händer det inte att en kvinna gnäller på hu värdelös hennes man är för att i nästa stund skita i både detta samt den hjälp som bekanta erbjuder henne? Det är en fet lögn att de alltid stannar p g a rädsla utan minst lika ofta så räcker inte en fet jävla tång för att skilja dem från sitt "fängelse". Om kontakten brutits är det inget ovanligt att de själva ser till att återupprätta den.

Vilket stort jävla skämt. Hade det inte varit för det faktumet att nedtryckta kvinnor hade offerimmunitet är jag helt övertygad om att slutsatserna kring hela fenomenet hade varit annorlunda.
Citera
2015-10-03, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Här är ett exempel på det som vi talar om i tråden,

är det någon här som tror att den här kvinnan inte ville ha stryk?
Man vet aldrig du generaliserar för mycket. Du måste inse att de flesta blir livrädda i en sån här situation? Man vet ju inte om han ska döda dig eller inte.

Det är obvious att detta är en kille som tappat greppet. Hon tycker att han är tråkig så hon gör honom svartsjuk, sen tappar han greppet och dränker henne i en å. Han kunde ha gjort nåt åt henne i hemmet eller nånting, därför anmälde hon honom för han blev crazy. Det är min teori i all fall.
Senast redigerad av zuluwanker 2015-10-03 kl. 18:36.
Citera
2015-10-04, 23:45
Medlem
lupacs avatar
Citat:
(FB) När ska samhället sluta lägga resurser på slagna och våldtagna kvinnor?

Om en man hade skrivit så här så hade du inte hållit med:

Risken är mycket mindre. I synnerhet om hon inte springer runt lättklädd i sällskap med män som inte är hennes släktingar. Var trogen mot din man, möt honom med respekt samt överös med ömhetsbetygelser och kärlek. Då slipper du risken att bli slagen.
Varför ska en kvinna släpa med sig sina farbröder, sina morbröder, sin pappa och sina bröder till krogen? Det ser bara fånigt ut. Det räcker gott och väl att hon går ut endast med sin man/fästman/pojkvän och äter en god middag med gott vin tillsammans med honom. Varför krångla till det genom att blanda in halva släkten i mannens och kvinnans privata angelägenheter?

I dina ögon är alla kvinnor som inte är klädda i tältliknande heltäckande dräkter lättklädda.

Vad sägs om det här:

Risken är mycket mindre. I synnerhet om han inte springer runt lättklädd i sällskap med kvinnor som inte är hans släktingar. Var trogen mot din fru, möt henne med respekt samt överös med ömhetsbetygelser och kärlek. Då slipper du risken att bli falskt anklagad för våldtäkt.

Citat:
Det har du ju uppenbarligen då du inte ens klarar att säga emot när kvinnor gör något uppenbart fel som att falskanmäla våldtäkter. Du tycker även att män har en skyldighet att överösa kvinnor med "ömhetsbetygelser och kärlek" för att inte kvinnan ska flippa ur och gå och falskanmäla en. Kvinnor gillar för övrigt inte när män överöser dem med beundran och beröm, de brukar till och med kalla sådana män för "creeps".
Ingen av kvinnorna i mitt liv har falskeligen polisanmält mig för våldtäkt, så det fanns aldrig någon anledning för mig att säga emot.

Jag nämnde ingenting om att överösa med beundran och beröm. Utan det var ömhetsbetygelser och kärlek. Dock inte överdrivet sliskigt överösande utan med sans och måtta. Ömhetsbetygelser tar sig uttryck i form av kyssar, smek och erotik. Sådana är bättre än slag, örfilar och våldtäkter. Kärlek är som alla vet motsats till hat.
Citera
2015-10-05, 00:06
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det är du som sysslar med ordklyverier när du försöker få det att verka som att kvinnor klarar mer fysisk ansträngning under längre tid än män. De flesta kvinnor får stora förslitningsskador om de t.ex. jobbar som byggnadsarbetare.
http://www.gp.se/jobbstudier/1.18220-stallningsbyggare-kvinna?m=print (läs framförallt sista meningen)
Det är bara en fördom att kvinnor skulle sakna den fysiska styrka som krävs i byggnadsbranschen. Traditionella kvinnodominerande vårdyrken är bevisat mer fysiskt krävande än byggjobbaryrken. Eftersom männen generellt är fysiskt starkare än kvinnorna borde de överta kvinnornas jobb som vårdbiträden och undersköterskor. Samtidigt gör kvinnorna intåg på byggnadsbranschen och tar över männens jobb.

Citat:
Nej. Fysisk styrka är av stor vikt för soldater, brandmän, folk som jobbar på lager, poliser, byggnadsarbetare. Bara för att det finns truckar nuförtiden betyder inte att folk undslipper att anstränga sig fysiskt.
Jag upprepar ännu en gång att det faktiskt finns en del kvinnor som uppfyller de fysiska kraven för att kunna klara av arbetet som soldater, brandmän och poliser. Dessutom finns kvinnliga lagerarbetare och truckförare.
http://www.livsmedelsforetagen.se/boliden-far-industrins-jamstalldhetspris/ ("andelen kvinnliga truckförare i Aitikgruvan idag är runt 50%.

Den mest framgångsrika kvinnliga prickskytten i historien var Ljudmila Mikhailivna Pavlitjenko, löjtnant i den Röda armén. Hon har dödat sammanlagt 309 tyska soldater, inklusive 39 prickskyttar.

Soldater slåss ofta inte med knytnävarna vid fronten, utan de använder kanoner, handgranater, kulsprutegevär och andra vapen. Det finns åtskilliga militära uppgifter som inte är av rent stridande art.

Citat:
Annat påverkar ju såklart och det säger ju sig själv att folk inte har råd att skaffa barn under en ekonomisk kollaps, dock kan du inte komma undan det faktum att karriärkvinnor och barn inte går ihop. Både för kvinnan inte har tid och för att hon kommer tycka det är under hennes värdighet att föda barn.
Ändå är nativiteten hög i den tredje världen, t ex i Afrikas fattigaste länder. Den ekonomiska tillväxten är låg där. Det finns ont om välutbildade karriärkvinnor i dessa länder. Så ditt resonemang faller platt till marken.

Att karriärkvinnor och barn inte går ihop är inget faktum, utan endast ditt sexistiska påstående. Visst går det alldeles utmärkt att kombinera en välavlönad yrkeskarriär med familj. Hon har råd att stanna hemma i minst ett år med sitt barn och sedan återvända till arbetslivet efter att hon ordnat en förskoleplats.

http://www.dn.se/debatt/med-dagens-fodelsetal-ar-vi-snart-134000-miljarder/
Det ideala nativitetstalet ligger någonstans mellan 1.85 och 2.0. Att föda två barn klarar vilken förvärvsarbetande kvinna som helst. Ur miljösynpunkt är det förkastligt med en kraftig befolkningstillväxt då jordens resurser inte räcker till alla invånare.

Citat:
Allt du beskriver här är anledningar till varför kvinnor inte hör hemma på arbetsmarknaden. De klarar inte ens att förhandla till sig en bra lön.
Det jag beskriver är anledningar till varför kvinnor generellt sett är sämre löneförhandlare än män. Ingenting säger dock att de inte skulle höra hemma på arbetsmarknaden. Det är bara din subjektiva åsikt.

Citat:
Ingen ger någon någonting. Om inte kvinnorna klarar av att kräva och forcera fram en löneökning så förtjänar de inte den.
Män som överskattar sig själva och ägnar sig åt självskryt om sina "unika prestationer" är de som får högre löner än vad som är motiverat. Det är en stor bidragande faktor till de s k oförklarliga löneskillnaderna, ca 5%, mellan män och kvinnor.

Citat:
Kvinnor drabbades hårdast av subprimelån för de inte förstår sig på ekonomi.
Det är stor skillnad mellan välutbildade yrkeskvinnor och fattiga lågutbildade kvinnor. Har du svårt att få in detta faktum i ditt trånga huvud?

Citat:
Liten? Ja. Skit? Absolut inte. Artikeln du länkade till är sådant fattiga människor som vinner jackpott på lotto hade köpt. Vulgärt och tramsigt. Toalettpapper av bladguld, skämtar du med mig nu?
Klart att jag skämtar med dig! Jag tar inte dig på allvar och det har jag aldrig gjort. Du har redan på ett tidigt stadium visat att du inte är kapabel att ha en seriös diskussion med dina meningsmotståndare. I det verkliga livet skulle du ha "tappat ansiktet" efter varje meningsutbyte. Dina idéer, teorier, konstateranden och åsikter är så irrationella och löjeväckande att de hade blivit utskrattade.

Citat:
Allting värt att äga är skapat av en man. Visst, det finns män som viger sina liv till att massproducera skit och manipulera allmänheten med marknadsföring, men det finns ingen kvinna som skapat något som är värt att äga, på sin höjd jobbar de för en man som skapat något som är värt att äga. Kvinnor jobbar dock oftast i massproduceringsföretag då de kan vara osynliga där.
Så allting av värde har skapats av en man. Det måste i så fall vara den allsmäktige Gud som tog ett av Adams revben och utifrån det skapade Eva. Kvinnan - som är allting av värde.

Det finns väldigt många män som arbetar inom masstillverkningsindustrin - bilar, mobiltelefoner, datorer, möbler, kläder, hushållsmaskiner, ja i princip allt som går att tillverka i stor skala. Då är de väl lika osynliga som kvinnorna.

Massproduktion (serietillverkning) ger stordriftsfördelar som låga priser, stora volymer och korta lärandeprocesser. Är massproducerade iPhones skit? Du har överhuvudtaget inte råd att köpa en mobiltelefon som är tillverkad i en begränsad skala, i s k limited edition.

Ta en titt i din mobiltelefon och jämför den med en stationär telefon. Med mobiltelefonen slår man numret först och sedan trycker man på uppringningsknappen (en grön lur). Inte tvärtom. Gissa vem som kom på detta. En svensk kvinna - Laila Ohlgren.
http://www.fokus.se/2014/03/laila-ohlgren/
"Miljarder människor världen över ringer i dag genom att slå in siffrorna först och sedan trycka på ring-knappen. Det var det som var Laila Ohlgrens idé.". Detta är värt något att äga.

http://www.driva-eget.se/nyheter/foretag/31-kvinnliga-entreprenorer-som-borde-vara-med-i-historiebockerna
http://www.encyclopedia.com/doc/1G2-3435000036.html
Fler exempel på driftiga kvinnor som skapat grejer som är värda att äga:
  • Diskmaskinen 1872 (Josephine Cochran)
  • Vindrutetorkaren 1903 (Mary Anderson)
  • Kaffefiltret 1909 (Melitta Bentz)
  • Reflexfritt glas 1938 (Katherine Blodgett) uppfann reflexfritt glas 1938, det fick mycket stor betydelse för tillverkningen av glasögon, mikroskop och kameror.
  • Tipex (Bette Nesmith Graham)
  • Räddningsflotten (Maria Beasley)

Du påstår att ingen kvinna skapat något som är värt att äga. Då kan du redan nu börja utesluta följande produkter ur ditt redan torftiga vardagsliv: diskmaskiner, kaffefilter, vindrutetorkare, reflexfria glas, räddningsflottar osv.

Exempel på framgångsrika företag som grundats av kvinnor:
http://casinonsvenska.eu/denise-coates-fran-bet365-startar-en-valgorenhetsfond-for-100-miljoner-pund/
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zhang_Yin_(entrepreneur)
  • Chanel (Gabrielle “Coco” Chanel, den enda modedesignern som finns med på Time Magazines lista över 1900-talets hundra mest inflytelserika människor.)
  • Spelbolaget Bet365 (Denise Coates)
  • SenseBoard (virtuellt tangentbord som uppfanns av Gunilla Alsiö)
  • Nine Dragons Paper (tillverkar förpackningsprodukter, grundat av Zhang Yin)
  • Lens Technology (grundat av Zhou Qunfei)
  • Theranos (blodprovsbolag som grundats av Elizabeth Holmes)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in