2015-10-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Just skylten med "hovmästaren anbefaller... " har jag onekligen sett vid en restaurang, men det var nog inte löksoppa dock.
Heder åt alla hovmästare med språkkänsla . En dylik skylt lär nog aldrig dyka upp på kebab-haket eller pizzerian runt hörnet dock. Fint ska det va'.
Citera
2015-10-04, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Tror mången svensk skulle tolka det som att hovmästaren "befaller" matgästen att beställa in löksoppa.

I SAOB står "befalla" under första punkten bland förklaringar till anbefalla, så de är ju inte helt fel ute. "Rekommendera" kommer först som punkt tre.
Citera
2015-10-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
I SAOB står "befalla" under första punkten bland förklaringar till anbefalla, så de är ju inte helt fel ute. "Rekommendera" kommer först som punkt tre.
Med andra ord ett knepigt ord att använda i svenskan, då befalla och rekommendera inte riktigt betyder samma sak...Men som vanligt beror det på sammanhanget.
Citera
2015-10-04, 14:44
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Turkos är en ädelsten, som har den färgen.

Ja?
Alla turkoser har dock inte samma färg, vilket gör att det är opraktiskt.
Citera
2015-10-04, 15:24
Medlem
esants avatar
Citat:
"Ökad omsättning är inte städse förbundet med ökad vinst" - Ej heller ett ord som uppfattas rätt eller förstås av envar.

Städse? Ett ord som blivit väl bortstädat måste jag säga. Hade nog aldrig hört det.

"Torde" tror jag är ett annat ord som många inte riktigt vet innebörden av och kanske får för sig betyder samma som "borde".
Citera
2015-10-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Städse? Ett ord som blivit väl bortstädat måste jag säga. Hade nog aldrig hört det.

"Torde" tror jag är ett annat ord som många inte riktigt vet innebörden av och kanske får för sig betyder samma som "borde".

Ja det finns ju inte två ord som betyder exakt samma sak, men "torde" och "borde" är väl nära synonymt.
Citera
2015-10-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ja det finns ju inte två ord som betyder exakt samma sak, men "torde" och "borde" är väl nära synonymt.
Nej, "torde" innehåller en grad av gissning av hur det förhåller sig, "borde" är hur det bör vara.
Citera
2015-10-04, 16:52
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
"Forsvarssjef anbefaler et forsvar han ikke selv ønsker"

"Han anbefaler videre å ikke avbryte kuren, eller ta for lave doser, dersom du må gå på antibiotika."
I militären används ofta formuleringen: "genomför anbefalld verksamhet", vilket säkert har medfört att ordet "anbefalla" låter något auktoritärt och kommenderande i gemenemans öron.
Citera
2015-10-04, 16:58
Medlem
edse1991s avatar
Domdera och gorma, när man svär och ropar över något man inte är nöjd med. "Gorma" hör jag nu och då men "domdera" är det längre emellan.
Citera
2015-10-04, 18:14
Medlem
Citat:
Nej, "torde" innehåller en grad av gissning av hur det förhåller sig, "borde" är hur det bör vara.

Böra har även betydelsen töra med i SAOB i a f. Visserligen daterad 1925, men idag kanske den betydelsen är än vanligare än då.
Citera
2015-10-04, 18:37
Medlem
MeMajks avatar
Pörte
Axiom
Lägda

är ord som ungdomar inte blir lite fundersamma när de hör
Citera
2015-10-04, 18:42
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Pörte
Axiom
Lägda

är ord som ungdomar inte blir lite fundersamma när de hör

I Norrland verkar lägda fortfarande användas, i övriga landet var det nog mycket längesen det ingick i någons aktiva vokabulär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in