Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-04, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
"Kofferten" dyker ju upp då och då men precis som med "bagaget" borde man säga koffert-utrymmet /bagageutrymmet.

Om man syftar på själva utrymmet, under bagageluckan, där det är tänkt att koffert och bagage ska förvaras.

"Skuffen" är nog vanligare beteckning än "kofferten".
Citera
2015-10-04, 09:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Njae, att en spelare skulle känna glädje över en förlust har jag nog aldrig påstått.

Nej, det var jag som lade in den värderingen. Det rätta vore nog att säga att de alltid känner besvikelse, men inte förtvivlan. Det senare gör den/de som missat.
Citera
2015-10-04, 09:42
Medlem
Ordet "anbefalla" missuppfattas ofta, ser du en skylt med texten "Hovmästaren anbefaller husets löksoppa" så ger sig betydelsen direkt, men ej alltid annars.

"Ökad omsättning är inte städse förbundet med ökad vinst" - Ej heller ett ord som uppfattas rätt eller förstås av envar.
Citera
2015-10-04, 10:39
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Att gatt ingår i kattegatt spelar väl inte så stor roll, är det nån som undrar varför det heter så är det väl bara att kolla upp det liksom.

Namn på färger är bökigt, många namn är ju egentligen namn på nåt som har den färgen. Ordet turkos behöver vi definitivt inte, cyan är mycket mycket bättre i just det fallet.
När det gäller gredelin så tycker jag faktiskt det vore enklare om man istället sa ljuslila eller ljusviolett eller vad det nu blir.
Lila och violett är iofs också ord som är tagna från saker, i de fallen blommor, men jag är rätt säker på att fler vet hur de blommorna ser ut än som både vet hur oblekt lingarn ser ut.. och dessutom ser nån nyans av lila/violett i det gråa linet.

Turkos är en ädelsten, som har den färgen.
Citera
2015-10-04, 10:43
Medlem
Beatriceaurores avatar
Spjuver, kanalje, i fjol, ehuru ...
Men språk ändrar sig, det är ofrånkomligt, eller oomkullrunkeligt, som man också kan säga.
Citera
2015-10-04, 10:47
Medlem
Regim, skrev en insändare gällande den sittande regimens dumheter, redaktören trodde att ordet
regim var negativt.
Citera
2015-10-04, 11:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Spjuver, kanalje, i fjol, ehuru ...
Men språk ändrar sig, det är ofrånkomligt, eller oomkullrunkeligt, som man också kan säga.

Ja, så kan du säga. Det blir dock en lite märklig konstruktion när man beskriver förändringar som oomkullrunkeliga. Det blir bättre om du lägger till faktum.

- Det är ett oomkullrunkeligt faktum att språk ändrar sig [över tiden].
Citera
2015-10-04, 12:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Nu kanske jag är ute på hal is men jag tänker mig truga som att man försöker bjuda någon på godsaker. Storbjuden är att man är lite för fin för att nedlåta sig till att smaka på godsakerna.

Truga kan man tolka lite som "fråga två gånger" att försöka övertala någon som tackat nej till det bjudna fösta gången. (Tex erbjuda nån nånting som tack och dom svarar att det inte behövs men personen envisas, "trugar" personen att ta emot "belöningen")
Citera
2015-10-04, 12:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ordet "anbefalla" missuppfattas ofta, ser du en skylt med texten "Hovmästaren anbefaller husets löksoppa" så ger sig betydelsen direkt, men ej alltid annars.

"Ökad omsättning är inte städse förbundet med ökad vinst" - Ej heller ett ord som uppfattas rätt eller förstås av envar.
Kanske inte, men du gör ditt bästa för att sprida det på forumet.
Citera
2015-10-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kanske inte, men du gör ditt bästa för att sprida det på forumet.

Visst, mycket bra ord! I synnerhet "städse" må nyttjas regelbundet.
Senast redigerad av Nordiad 2015-10-04 kl. 12:36.
Citera
2015-10-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tror mången svensk skulle tolka det som att hovmästaren "befaller" matgästen att beställa in löksoppa. Inte ofta man stöter på detta ord i "levande" svenska tyvärr - däremot är det i allra högsta grad levande i danskan:

"Forsvarssjef anbefaler et forsvar han ikke selv ønsker"

"Han anbefaler videre å ikke avbryte kuren, eller ta for lave doser, dersom du må gå på antibiotika."
Citera
2015-10-04, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Tror mången svensk skulle tolka det som att hovmästaren "befaller" matgästen att beställa in löksoppa. Inte ofta man stöter på detta ord i "levande" svenska tyvärr - däremot är det i allra högsta grad levande i danskan:

"Forsvarssjef anbefaler et forsvar han ikke selv ønsker"

"Han anbefaler videre å ikke avbryte kuren, eller ta for lave doser, dersom du må gå på antibiotika."

Just skylten med "hovmästaren anbefaller... " har jag onekligen sett vid en restaurang, men det var nog inte löksoppa dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in