2015-10-27, 00:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Folk kopplar sedan ordet till maximal och optimal, vilka båda uppfattas som positiva. Det har gjort att ultimat givits nyansen av att vara det »slutgiltigt bästa«, vilket det i grund och botten inte alls behöver vara. Den »ultimata lösningen« är inte med nödvändighet den »bästa lösningen«.

Exakt. Universums ultimata tillstånd är ett tillstånd av maximal entropi.

Ingenting att se fram emot, precis.
Citera
2015-10-29, 00:07
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det är nog bättre [och ärligare] om du skyller på bristande fattningsförmåga.

Suris, du vet att avsändaren ansvarar för att kommunikationen är tydlig och korrekt uppfattad, eller hur?
Men OK, berätta nu hur 'optimal' handlar om marginaleffekter, och inte om måluppfyllelse under vissa begränsningar (vilket det gör).
Eller hävdar du fortfarande att optimal produktionsvolym alltid är den med lägst styckkostnad, även om målet är t e max antal försålda enheter, eller max försäljningsintäkt?

Eller ska du ge dig och inse att ditt exempel inte var optimalt ?
Citera
2015-10-29, 07:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Suris, du vet att avsändaren ansvarar för att kommunikationen är tydlig och korrekt uppfattad, eller hur?

Ja, så är det till en viss gräns. Det går inte att nå alla.

Citat:
Men OK, berätta nu hur 'optimal' handlar om marginaleffekter, och inte om måluppfyllelse under vissa begränsningar (vilket det gör).

Jag gav ett klassiskt exempel på skillnaden mellan optimal och maximal hämtad från vetenskaplig ekonomi långt innan ordet »optimal« vann insteg i den svenska vokabulären.

Citat:
Eller hävdar du fortfarande att optimal produktionsvolym alltid är den med lägst styckkostnad, även om målet är t e max antal försålda enheter, eller max försäljningsintäkt?

Om jag gör en jämförelse mellan optimal och maximal produktionsvolym baserat på att den förra inträder när marginalintäkten (MR) är lika med marginalkostnaden (MC) så implicerar det alla villkor. Du tänker helt fel och tror att det bara går att sälja vidare utan att det kostar att producera mer, men optimalitet bygger på lagen om avtagande marginalnytta. När man går över optimal produktionsvolym kommer varje producerad enhet att kosta mer än det går att få intäkter för den, på marginalen.

Citat:
Eller ska du ge dig och inse att ditt exempel inte var optimalt ?

Det är mycket möjligt att det är svårt för människor i gemen att förstå det ekonomiska resonemanget och förstå att det inte är optimalt att fortsätta när kostnaderna stiger mer än intäkterna på marginalen. Det är nog speciellt svårt att förstå om man har ett företagsekonomiskt perspektiv och menar att det går att sälja så länge det finns ett täckningsbidrag.

Det gäller att förstå skillnaden mellan »fortfarande bra« och »bästa möjliga«. »Optimalt« skiljer sig från »maximalt« just på den punkten.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-10-29 kl. 07:46.
Citera
2015-10-29, 12:07
Medlem
Gullegubbens avatar
Kanske off topic, men hur ser ni på "kvasi"? På svenska är det oftast ett negativt uttryck medan det är neutralt på andra språk (tyska, engelska, franska). Börjar det uppfattas neutralt också på svenska?
Citera
2015-10-29, 12:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Kanske off topic, men hur ser ni på "kvasi"? På svenska är det oftast ett negativt uttryck medan det är neutralt på andra språk (tyska, engelska, franska). Börjar det uppfattas neutralt också på svenska?

Sätter "kvasi" lite på den negativa sidan om "neutral", nåt som försöker utmåla sig som nånting det inte är, klingar lite falskt, förljuget, lurendrejeri på nåt vis.
Citera
2015-10-29, 12:48
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben

Jag stötte först på det i helt neutrala samband, dvs i naturvetenskapen i form av begreppet kvasistatisk.

Tittar man på spanska och italienska (casi resp quasi) så betyder ordet "nästan".
Citera
2015-10-30, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Har lagt märke till några ord som väckt frågetecken även bland en del infödda akademiskt utbildade svenskar. Håller dessa ord på att "dö ut" i gemene mans och kvinnas svenska språkmedvetande?

Spång

Vetelev

Gatt

Skär (färgen)

Gredelin

Håller ni med? Finns det andra svenska ord värda att nämna/hållas vid liv?

Att vara på språng är något jag kan använda ibland.
Citera
2015-10-31, 18:22
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det är mycket möjligt att det är svårt för människor i gemen att förstå det ekonomiska resonemanget och förstå att det inte är optimalt att fortsätta när kostnaderna stiger mer än intäkterna på marginalen. Det är nog speciellt svårt att förstå om man har ett företagsekonomiskt perspektiv och menar att det går att sälja så länge det finns ett täckningsbidrag.

Det gäller att förstå skillnaden mellan »fortfarande bra« och »bästa möjliga«. »Optimalt« skiljer sig från »maximalt« just på den punkten.
Jadu, härskartekniker om vad du förstår om ekonomi som jag, som en 'människa i gemen' inte fattar, rinner nog av mig som har en gammal examen från Handels , vad som är optimalt handlar, som jag försökt få dig att förstå tidigare, om vad man vill optimera, vilket inte nödvändigtvis är vinst.

Hur var det nu med optimal hastighet på bilen till Göteborg, om du vill komma dit så fort som möjligt vs om du vill komma dit med lägst bränsleförbrukning; blir det, enligt ditt resonemang, samma, eller förstår du att beroende på VAD du vill optimera, så skiljer sig resultatet?

Vi får nog 'agree to disagree' om betydelsen av ordet, så gemen är jag
Citera
2015-10-31, 19:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jadu, härskartekniker om vad du förstår om ekonomi som jag, som en 'människa i gemen' inte fattar, rinner nog av mig som har en gammal examen från Handels

Det var absolut inget försök att härska. Bara ett kallt konstaterande att nationalekonomiska terorier inte har särskilt mycket med företagsekonomiska kalkyler att göra.

Citat:
, vad som är optimalt handlar, som jag försökt få dig att förstå tidigare, om vad man vill optimera, vilket inte nödvändigtvis är vinst.

På tal om härskarteknik.

När det gäller vinst handlar den fria marknaden alltid om vinstmaximering och det måste alltid ske under optimala förutsättningar.

Citat:
Hur var det nu med optimal hastighet på bilen till Göteborg, om du vill komma dit så fort som möjligt vs om du vill komma dit med lägst bränsleförbrukning; blir det, enligt ditt resonemang, samma, eller förstår du att beroende på VAD du vill optimera, så skiljer sig resultatet?

Fast nu resonerar du om två olika saker. Jag påstår att om du bara vill komma fram så fort som möjligt, handlar det om maximal hastighet. Om du däremot vill köra så bränslesnålt som möjligt handlar det om optimal hastighet.

Citat:
Vi får nog 'agree to disagree' om betydelsen av ordet, så gemen är jag

Jag tycker att du bör tänka en gång till och fundera på skillnaden mellan »bästa« och »mesta«.
Citera
2015-11-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Att vara på språng är något jag kan använda ibland.
Ok, men inte "att vara på spång"? Betyder ju inte riktigt samma sak, även om du givetvis kan vara på språng på spången.

Jag funderar över adjektivet moloken - vet gemene man/kvinna av idag att det betyder dyster, nedstämd, sorgsen, ledsen etc? Stöter på ordet i äldre litteratur främst. Aldrig i talspråk.
Citera
2015-11-07, 11:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag funderar över adjektivet moloken - vet gemene man/kvinna av idag att det betyder dyster, nedstämd, sorgsen, ledsen etc? Stöter på ordet i äldre litteratur främst. Aldrig i talspråk.

Gemene man vet, men kvinnor är för gemena för att bry sig.
Citera
2015-11-07, 12:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ok, men inte "att vara på spång"? Betyder ju inte riktigt samma sak, även om du givetvis kan vara på språng på spången.

Moloken kan leda fram till ordet mol som nog är okänt i vissa kretsar. Mol är ett förstärkningsord och kan användas som mol allena eller mol tyst.

Mol används också inom kemin men det faller lite utanför ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in