2015-10-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ryssland säger sig har bombat IS idag: http://news.yahoo.com/russia-launches-wave-air-raids-syria-093642877.html

Hur effektiva är dessa ryska bombningar i nedkämpningen av IS? Kan vi vänta oss IS blir signifikant tillbakapressade?

IS kommer helt försvinna i Syrien. Likaså rebellgrupperna.

Oljepriserna kommer garanterat skjuta i höjden och Dollarn kommer sjunka inom kort. Om jag handlade med valuta skulle jag i detta skedet köpa Yen 😉
Citera
2015-10-03, 23:07
Medlem
Huntardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elac
IS kommer helt försvinna i Syrien. Likaså rebellgrupperna.

Oljepriserna kommer garanterat skjuta i höjden och Dollarn kommer sjunka inom kort. Om jag handlade med valuta skulle jag i detta skedet köpa Yen 😉

Varför? De lär ju inte bomba saudis oljefält...eller menar du att när IS inte längre kommer kunna sälja olja till turkarna så kommer det ha en så stor påverkan?
Citera
2015-10-03, 23:17
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag är varken religiös eller intresserad av att strida för någon part. Jag resonerar helt enkelt utifrån vad det mest realistiska alternativet till Assad är och hur det bäst kan lösas utan honom i makten. F.d CIA-direktören har föreslagit att USA borde beväpna al-Qaida i Syrien. Professor i statsvetenskap vid Harvard har argumenterat för att använda IS i Syrien mot Bashar al-Assad. Är dessa islamistfanatiker också, enligt dig...?
Tänker vi på samma Harvardprofessor så finns det en rätt hög sannolikhet att han har Israels intressen för sina ögon.
Citera
2015-10-03, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntardo
Varför? De lär ju inte bomba saudis oljefält...eller menar du att när IS inte längre kommer kunna sälja olja till turkarna så kommer det ha en så stor påverkan?

Vad de lär och vad de inte lär göra tror jag till stor del har med att göra vad USA gör nu och i förlängningen just vad Saudi gör.

Många lever under tron att Ryssarna fruktar väst och därför inte vågar göra ena eller andra. Det har vi fått se sista veckan att det finns det inte någon sanning i. Ryssarna dementerar US anklagelser kallt, nästan arrogant .

Det som händer just nu är att de som sökt hjälp i väst börjar titta mot öst för mer effektiv hjälp. Ställ dig själv frågan vad som då står på spel för US om de tappar förtroende. Hur långt är båda sidorna villiga att gå? Personligen tror jag det är något Ryssland räknat med kallt redan från start och kanske t.om är det som ligger bakom att dem nu går all-in ekonomiskt. Detta är öppningen de väntat på.
Citera
2015-10-03, 23:19
Medlem
Madagascars avatar
Jag undrar vad de senaste dagarnas utveckling i Syrien nu genererar för aktiviteter i Saudiarabien. Saudierna sitter säkert inte passiva och sysslolösa.
Senast redigerad av Madagascar 2015-10-03 kl. 23:21.
Citera
2015-10-03, 23:21
Medlem
Sen kan man ju fråga sig själv vilken nation som skulle kunna tänkas backa Ryssland ekonomiskt i en sådan situation.
Citera
2015-10-03, 23:22
Medlem
otukts avatar
Citat:
Ryssland säger sig har bombat IS idag: http://news.yahoo.com/russia-launches-wave-air-raids-syria-093642877.html

Hur effektiva är dessa ryska bombningar i nedkämpningen av IS? Kan vi vänta oss IS blir signifikant tillbakapressade?

CJTF coalitionen lägger ut en bombrapport varje dag på deras twitter och facebook. Och en gång i månaden så har dem pressträff och intervjuvar General Kevin Killea.
https://m.facebook.com/CJTFOIR/posts/1624600781139390
Och på airwars.org kan man läsa bombträffsstatistik och dylikt.

Skulle vara intressant om Ryssarna är lika öppna med informationen om kriget?

Sen beror ju IS tillbakapressande på vilken markstyrka som gör det själva avancemanget med hjälp av flyg understöd. Kurderna har visat sig pålitliga och duktiga i både Syrien och Iraq att ta mark av IS. Sunni irakierna har visat sig vara katastrofalt dåliga. Dåliga även om de får massvis med flygunderstöd.

Men nu när Assad även får ryska vapen att använda på marken så kommer det nog att bli en game changer.
För YPG har tagit mark av IS och varit undermåligt utrustade med vapen. Med flygunderstöd givetvis. Men utan har dem varit istort sett krossade om vi tittar på vad som hände i Kobani förra året.

Så mot den bakgrunden så kan det hjälpa Assad militärt riktigt bra. Men inte hjälpa hans själ eller flykting strömmar.
Citera
2015-10-03, 23:24
Medlem
Citat:
Jag är varken religiös eller intresserad av att strida för någon part. Jag resonerar helt enkelt utifrån vad det mest realistiska alternativet till Assad är och hur det bäst kan lösas utan honom i makten.
Varför tycker du att religiösa terrorister är ett bättre alternativ än Assad?

Citat:
F.d CIA-direktören har föreslagit att USA borde beväpna al-Qaida i Syrien. Professor i statsvetenskap vid Harvard har argumenterat för att använda IS i Syrien mot Bashar al-Assad. Är dessa islamistfanatiker också, enligt dig...?
Inte nödvändigtvis, de kan vara helt vanliga idioter också.
Citera
2015-10-03, 23:26
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Tänker vi på samma Harvardprofessor så finns det en rätt hög sannolikhet att han har Israels intressen för sina ögon.
Det är mycket möjligt att det är samma, men att stötta IS hade enligt mig inte varit i Israels intressen, eller till viss del eftersom de minskar ju Irans inflytande i både Irak och Syrien, men det vore ett ganska riskabelt spel. Det är mycket säkrare för både Israel och för USA:s del att beväpna al-Nusra och inte IS.
Citera
2015-10-03, 23:31
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
CJTF coalitionen lägger ut en bombrapport varje dag på deras twitter och facebook. Och en gång i månaden så har dem pressträff och intervjuvar General Kevin Killea.
https://m.facebook.com/CJTFOIR/posts/1624600781139390
Och på airwars.org kan man läsa bombträffsstatistik och dylikt.

Skulle vara intressant om Ryssarna är lika öppna med informationen om kriget?

Sen beror ju IS tillbakapressande på vilken markstyrka som gör det själva avancemanget med hjälp av flyg understöd. Kurderna har visat sig pålitliga och duktiga i både Syrien och Iraq att ta mark av IS. Sunni irakierna har visat sig vara katastrofalt dåliga. Dåliga även om de får massvis med flygunderstöd.

Men nu när Assad även får ryska vapen att använda på marken så kommer det nog att bli en game changer.
För YPG har tagit mark av IS och varit undermåligt utrustade med vapen. Med flygunderstöd givetvis. Men utan har dem varit istort sett krossade om vi tittar på vad som hände i Kobani förra året.

Så mot den bakgrunden så kan det hjälpa Assad militärt riktigt bra. Men inte hjälpa hans själ eller flykting strömmar.
Det förekommer rapporter om att Iran ska sätta in marktrupper. Iran dementerar. Tror du att det kommer ske? Då går nog saudierna i taket.

http://www.reuters.com/article/2015/10/02/us-mideast-crisis-russia-syria-idUSKCN0RV41O20151002, igår
Senast redigerad av Madagascar 2015-10-03 kl. 23:33.
Citera
2015-10-03, 23:31
Medlem
Citat:
Det är mycket säkrare för både Israel och för USA:s del att beväpna al-Nusra och inte IS.
Vad får dig att tro det? Det är samma slags religiösa apor med olika varumärken.
Citera
2015-10-03, 23:33
Medlem
otukts avatar
Citat:
Jag undrar vad de senaste dagarnas utveckling i Syrien nu genererar för aktiviteter i Saudiarabien. Saudierna sitter säkert inte passiva och sysslolösa.

Jag ser det som att saudierna såg chansen och pleasede en opinion med att skicka vapen, träning osv för att hjälpa störta Assad. Och det var ett tidigare skede. Nu om sudierna ser att " Shit det gick inte vägen. Ryssland är ett för stort land att sätta sig emot. Vi gör inget utan om vi har USA i ryggen. Eller är på USAs rygg".

Men vad dem kan göra är ju att skicka dit mer anti flyg kanoner. Men är det värt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in