Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Men varför är detta bara ett problem för ateister? Det är NI som har behov av att dekonstruera Gudsbegreppet.
I judendom finns ett ställe där Gud säger "JAG ÄR". (jahve) Så enkelt är det med det. Krävs ingen ytterligare definition om man inte vill.
Teodicéproblemet är inte ett problem för mig eller någon annan ateist, eftersom vi inte tror på Gud. Poängen är att visa varför det bör vara ett problem för er troende (som definierar Gud som allsmäktig och allgod, vilket de flesta gör)
Men visst, definierar man Gud som "Jag är" så teodicéproblemet naturligtvis inte ett problem. Men hur vanligt är det att troende har den definitionen av Gud?
Citat:
Att ni ateister har gjort er egen definition av vad Gud är, är irrelevant för en troende.
Mig veterligen förhåller sig de allra flesta ateister och antitester till de definitioner av Gud som troende gjort. Jag har då inte satt upp en egen definition av vad Gud är, jag försöker bara visa att vissa typer av Gudar, tex en allgod och allsmäktig sådan, är en logisk omöjlighet.
Citat:
VARFÖR skulle inte spädbarn kunna dö av cancer ?? Gud är inte jultomten!! GUD ÄR. Gud har skapat människor och människor är dödliga, således kan människor dö. Gud bygger inte glasväggar där vi är omslutna av konstant skydd tills vi är 80.
Precis. Du förtydligar bara själva poängen med teodicéproblemet: att det inte kan finnas en Gud som är allsmäktig och god på samma gång. Jag förstår inte varför du överhuvudtaget diskuterar i den här tråden. Du verkar ju ha en definition av Gud som inte innefattar allgod och allsmäktig.
Citat:
Lustigt nog är det ateister som önskar bygga sig en perfekt värld, ett perfekt välfärdssamhälle, det är de som frågar "varför får barn cancer".
Poängen med att ställa den frågan i en diskussion om teodicéproblemet, är naturligtvis bara för att exemplifiera "naturlig ondska".
Citat:
Troende har inga problem med att inse att en människa kan inte KRÄVA av Gud att få leva i 80 år och vara ständigt lycklig. Varför måste ateister ha en förklaring på det? Mycket konstigt !!
Nu är det ju inte det som teodicéproblemet handlar om. Det handlar snarare om den naturliga ondskan, eftersom huruvida en människa är lycklig eller inte oftast förklaras med den fria viljan av troende. Den fria viljan har ingenting med en tsunami att göra.
Citat:
Konstigt att folk är MER troende i fattiga och utsatta länder,
Ja visst är det märkligt att de som ber till Gud allra mest är de som har det allra värst.
Citat:
medan i "perfekta" länder som välfärdssverige sitter ni jävla barnunge-ateister och säger "oj ett barn fick cancer, då kan Gud inte finnas".
Det är ingen som sagt det.
Citat:
GUD ÄR! Säger Gud i GT.
Gud behöver således inte vara något övernaturligt.
Gud skulle också kunna vara en turkos dvärg. Det är inte relevant i en diskussion om Teodicéproblemet att det finns andra definitioner av Gud än just "allsmäktig och god".
Citat:
Det är ateister som definierar Gud som något övernaturligt och sedan förklarar att något sådant inte kan finnas.
Men ni troende definierar inte Gud som något övernaturligt?
Ingen har påstått att något övernaturligt inte
kan finnas heller. Sluta hitta på.
Citat:
I NT beskrivs Gud som "Herren" och i Islam som den nådefulle och barmhärtige. Det är snarast här tal om andliga terminologier, något vi har inom oss.
Om det är ens definition av Gud är Teodicéproblemet inte någåt man behöver bry sig om.
Det är sällan en teist inte påstår sig veta hur Gud vill att man ska leva sitt liv, vem som hamnar i himlen/helvetet, vad som Gud anser vara synd etc..
Hade det varit så att troende nöjde sig med att säga "Gud är. End of discussion." Så hade jag inte haft några problem med religion.