Citat:
Ursprungligen postat av
icarus_gbg
Men vaddå fri vilja? Du går på en bestämd väg genom livet. En väg som gud vet om. Alla val du tror du göra är med DINA ord redan gjorda.
Ja precis, jag går på en bestämd väg igenom livet i Guds ÖGON, men inte i mina. Ser du skillnaden? I mina ögon väljer jag den väg som jag själv valt att följa. Denna väg känner Gud till. Han vet redan innan jag föddes att jag skulle ta denna väg. Men det betyder INTE att Gud har valt denna väg för mig. Jag önskar att du förstod detta.
Citat:
Du menar, helt seriöst nu, på att du blir bestraffad för något som redan är bestämt och du som människa aldrig kan ändra på?
Det är detta jag INTE menar. För om vi antar att Gud är rättvis så dömer han mig för något som jag är ansvarig för som jag SJÄLV gjort. OM Gud skulle döma mig för något som Gud själv har gjort så skulle det bryta mot hans rättvisa. MEn om vi antar att han är rättvis så kommer något sådant fall aldrig att ske. Hoppas att du förstår?
Citat:
Och en fråga på ondska. På vilket sätt står vi bakom vulkanutbrott, barncancer, flodvågor eller tornados?
Det är inte vårt fel att tornados uppstår, men det är vårt fel att de blir allt intensivare och allt starkare, för så vart det inte förr. Vi har släppt för mycket avgaser och det leder till stigande temperatur på vår planet som får givetvis konsekvenser. Det regnar mer, vi får fler översvämningar osv.
Vulkanutbrott ligger vi inte bakom. Vulkaner har ett syfte i naturen och ingen har sagt att vi ska bo i närheten av ett vulkanutbrott. Det finns många andra fina ställen att bo på.
Barncancer uppstår av en orsak som människan oftast ligger bakom. Googla om varför cancer så lär du dig mer.