2013-08-12, 13:48
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
I mina ögon har jag fri vilja och mina val är mina EGNA därmed jag har ansvaret för dessa val. Det är detta som räknas. Det är inte relevant vad som ske utanför mina ögon. Jag döms endast för mina val som jag har ansvaret för. Om vi antar att Gud är rättvis så dömer han mig för något som jag själv är ansvarig för.

Gud står inte bakom ondskan, det är vi som står bakom den. Vad ska vi göra för att ta bort skiten? Det är en annan historia.

Men vaddå fri vilja? Du går på en bestämd väg genom livet. En väg som gud vet om. Alla val du tror du göra är med DINA ord redan gjorda.

Du menar, helt seriöst nu, på att du blir bestraffad för något som redan är bestämt och du som människa aldrig kan ändra på?

Och en fråga på ondska. På vilket sätt står vi bakom vulkanutbrott, barncancer, flodvågor eller tornados?
Citera
2013-08-12, 13:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
I mina ögon har jag fri vilja och mina val är mina EGNA därmed jag har ansvaret för dessa val. Det är detta som räknas. Det är inte relevant vad som ske utanför mina ögon.

Så om man kunde typ klona fram en människa (eller vad du vill) som man kan kunde förutbestämma hela livet för utan att denne kunde märka det, så skulle man vara i sin fulla rätt att straffa denne?

Citat:
Gud står inte bakom ondskan, det är vi som står bakom den.

Du har redan erkänt att gud har detaljstyrt hela universum från dess första sekund till den sista.
Citera
2013-08-12, 13:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Och en fråga på ondska. På vilket sätt står vi bakom vulkanutbrott, barncancer, flodvågor eller tornados?

Tusen spänn på "god-is-mysterious".
Citera
2013-08-12, 14:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud står inte bakom ondskan,

Jo, i GT och koran-mytologin gör han det.
Citera
2013-08-12, 14:05
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du har precis erkänt att han har gjort det. Du förstår det bara inte.
Jag har inte erkänt att han har bestämt våra liv, jag har bara erkänt att han VET om våra liv. Jag önskar att du förstod detta.

Citat:
NEJ, frågan är, OM gud detaljstyrt universum från dess första sekund till sista, varför finns det då ondska?
Gud vet att ondska kommer att ske på jorden och Gud vet att satan ligger bakom den, så varför skapade han satan då? Det finns delade meningar kring detta.

Citat:
Du har precis erkänt att han har bestämt allt. Du förstår det bara inte.
Precis jag förstår det inte för jag har inte erkänt att han bestämt våra liv. Jag har erkänt att han vet om våra liv och inget mer.
Citera
2013-08-12, 14:06
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Tusen spänn på "god-is-mysterious".
Antingen det eller inget svar alls.

Det är inte alls sällan en religionsdebatt slutar på något av de två sätten när hen utan verklighetsuppfattning börjar vackla i argumenten.
Citera
2013-08-12, 14:08
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Jag har inte erkänt att han har bestämt våra liv, jag har bara erkänt att han VET om våra liv. Jag önskar att du förstod detta.

Gud vet att ondska kommer att ske på jorden och Gud vet att satan ligger bakom den, så varför skapade han satan då? Det finns delade meningar kring detta.

Precis jag förstår det inte för jag har inte erkänt att han bestämt våra liv. Jag har erkänt att han vet om våra liv och inget mer.

Du skrev själv "Ja, han VET exakt allt och hur allt kommer att sluta." för en eller två sidor sedan. Om gud VET exakt hur ditt liv kommer att vara, även i framtiden, är ditt livs väg förbestämt.

Förstår du det?
Citera
2013-08-12, 14:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Naturligvis inte, eftersom du ignorerar dom två centrala punkterna om

1/ Initial-villkoren.

2/ Dömandet.

Och sen låtsas att det som finns däremellan är 'oberoende' (antingen denna resonemangs-miss kommer sig av inkompetens eller taktisk demagogi).
Citera
2013-08-12, 14:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

1. Har gud skapat allting in i minsta detalj vetandes EXAKT hur det skulle utfalla? Du sa JA
2. Kunde han ha skapat allting på precis vilket annat sätt han ville, men valde det här? Du sa JA

Punkt slut.

Citat:

satan ligger inte bakom nånting, du har redan erkänt att gud skapat och detaljstyrt satans varje handling.

Citat:

1. Har gud skapat allting in i minsta detalj vetandes EXAKT hur det skulle utfalla? Du sa JA
2. Kunde han ha skapat allting på precis vilket annat sätt han ville, men valde det här? Du sa JA

Det är kört.
Citera
2013-08-12, 14:19
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Men vaddå fri vilja? Du går på en bestämd väg genom livet. En väg som gud vet om. Alla val du tror du göra är med DINA ord redan gjorda.
Ja precis, jag går på en bestämd väg igenom livet i Guds ÖGON, men inte i mina. Ser du skillnaden? I mina ögon väljer jag den väg som jag själv valt att följa. Denna väg känner Gud till. Han vet redan innan jag föddes att jag skulle ta denna väg. Men det betyder INTE att Gud har valt denna väg för mig. Jag önskar att du förstod detta.

Citat:
Du menar, helt seriöst nu, på att du blir bestraffad för något som redan är bestämt och du som människa aldrig kan ändra på?
Det är detta jag INTE menar. För om vi antar att Gud är rättvis så dömer han mig för något som jag är ansvarig för som jag SJÄLV gjort. OM Gud skulle döma mig för något som Gud själv har gjort så skulle det bryta mot hans rättvisa. MEn om vi antar att han är rättvis så kommer något sådant fall aldrig att ske. Hoppas att du förstår?

Citat:
Det är inte vårt fel att tornados uppstår, men det är vårt fel att de blir allt intensivare och allt starkare, för så vart det inte förr. Vi har släppt för mycket avgaser och det leder till stigande temperatur på vår planet som får givetvis konsekvenser. Det regnar mer, vi får fler översvämningar osv.

Vulkanutbrott ligger vi inte bakom. Vulkaner har ett syfte i naturen och ingen har sagt att vi ska bo i närheten av ett vulkanutbrott. Det finns många andra fina ställen att bo på.
Barncancer uppstår av en orsak som människan oftast ligger bakom. Googla om varför cancer så lär du dig mer.
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-12 kl. 14:22.
Citera
2013-08-12, 14:28
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ja precis, jag går på en bestämd väg igenom livet i Guds ÖGON, men inte i mina. Ser du skillnaden? I mina ögon väljer jag den väg som jag själv valt att följa. Denna väg känner Gud till. Han vet redan innan jag föddes att jag skulle ta denna väg. Men det betyder INTE att Gud har valt denna väg för mig. Jag önskar att du förstod detta.

Du är med andra ord medveten om att du är lurad. Jag önskar att du förstod det.

Om gud har valt vägen eller inte spelar ingen roll så länge han alltid vetat om att du skulle välja vägen. Det är förbestämt. Du hade inget val vare sig du visste om det eller inte.

Citat:
Det är detta jag INTE menar. För om vi antar att Gud är rättvis så dömer han mig för något som jag är ansvarig för som jag SJÄLV gjort. OM Gud skulle döma mig för något som Gud själv har gjort så skulle det bryta mot hans rättvisa. MEn om vi antar att han är rättvis så kommer något sådant fall aldrig att ske. Hoppas att du förstår?

Verkligen inte. Om du handlar efter ett mönster som han skapat (du vet, han har skapat allt precis som han vill ha det enligt dig själv) straffar han dig för saker han redan vet om. En schysst gud hade antingen skapat en bättre väg för dig (inga problem eftersom han skapat allt) eller i minsta fall varnat dig.

Citat:
Det är inte vårt fel att tornados uppstår, men det är vårt fel att de blir allt intensivare och allt starkare, för så vart det inte förr. Vi har släppt för mycket avgaser och det leder till stigande temperatur på vår planet som får givetvis konsekvenser. Det regnar mer, vi får fler översvämningar osv.

Detta är inget svar på min fråga. Tornados, flodvågor, jordbävningar och cancer fanns långt innan människan.

Citat:
Vulkanutbrott ligger vi inte bakom. Vulkaner har ett syfte i naturen och ingen har sagt att vi ska bo i närheten av ett vulkanutbrott. Det finns många andra fina ställen att bo på.
Barncancer uppstår av en orsak som människan oftast ligger bakom. Google om varför cancer så lär du dig mer.

Nej, cancer är ingenting som vi ligger bakom. Cancer kan vem som helst få i vilket ålder som helst.

Och resten då? Varför har gud skapat HIV? Flodvågor?

Edit, som Fiffiniffi sa:
Citera
2013-08-12, 14:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

De är svårt att begripa nonsens, hur mycket du än upprepar det.

Citat:

Citat:

Barncancer uppstår av en orsak som människan oftast ligger bakom. Googla om varför cancer så lär du dig mer.

Du svarade inte på frågan över huvud taget. Jag gör det enklare för dig. Varför skapade gud en viss tsunami på annandagen 2004?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in