2015-09-30, 03:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stambaalf
Vi vandrar alla omkring här på två ben och bär på en egen uppfattning om verkligheten.

Till viss del.

Det objektiva är gemensamt (men du kanske "fallar uppåt").
Citera
2015-09-30, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Till viss del.

Det objektiva är gemensamt (men du kanske "fallar uppåt").

Det gemensamma är inte alltid objektivt. Kan inte geniét vara ensam om en objektivitet eller hur tänker du?
Citera
2015-09-30, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Med andra ord anser du att ondska inte existerar, eller vadå? Eller att Gud inte är god/allsmäktig?

Ondskan förekommer inte i den av religionen utlovade saligheten. Teodicéproblemet är som om domslutet kritiseras förrän det är avkunnat.
Citera
2015-09-30, 09:40
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ondskan förekommer inte i den av religionen utlovade saligheten. Teodicéproblemet är som om domslutet kritiseras förrän det är avkunnat.
Det gör den väl, hur kunde annars änglar revoltera mot Gud?
Citera
2015-10-01, 09:44
Medlem
Citat:
Det gemensamma är inte alltid objektivt. Kan inte geniét vara ensam om en objektivitet eller hur tänker du?
Nej. Den objektiva verkligheten är gemensam, precis som Bogomil säger. Det objektiva existerar vare sig du tror på dess existens eller ej. Såvida du överhuvudtaget ställer upp på att vi människor delar en oberoende, objektiv grund . Om inte, är diskussionen meningslös.
Citat:

Förtydliga gärna ditt resonemang här. Menar du att all brutal ondska som existerar idag och som existerat mer eller mindre sedan den moderna människans uppkomst (alltså minst 100 000 år), inte är ett problem när det kommer till frågan om Guds allsmäktighet och godhet, pga av vadå? Att ondska inte finns i himmelen? Tillfällig tortyr är okej, om man bjuder på tårta efteråt?
Citera
2015-10-01, 10:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det gemensamma är inte alltid objektivt.

Skrev jag inte heller. Jag skrev: "Det objektiva är gemensamt".

(Och jag kanske behöver att förtydliga, att jag med det "objektiva" syfter till kosmisk observerbar objektivitet ... inte till generell metafysisk "absoluthet").
Citera
2015-10-01, 10:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det finns gott om teologier, som har låst sig i sina egna etiska systemer ... redan i det mundana.

Men du talar kanske exklusivt om spekulativa metafysiska abstraktioner?
Citera
2015-10-02, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det gör den väl, hur kunde annars änglar revoltera mot Gud?

Jag skriver om det som kristen predikan lovar för framtiden. Där finns inte teodicéproblemet.
Citera
2015-10-02, 09:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag skriver om det som kristen predikan lovar för framtiden. Där finns inte teodicéproblemet.
Där finns inte din Gud heller.
Det lovar jag dig.
Citera
2015-10-02, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Nej. Den objektiva verkligheten är gemensam, precis som Bogomil säger. Det objektiva existerar vare sig du tror på dess existens eller ej. Såvida du överhuvudtaget ställer upp på att vi människor delar en oberoende, objektiv grund . Om inte, är diskussionen meningslös.

Det där är vi ense om. Men de flesta antalet röster anger inte om frågan är objektivt besvarad eller ej.

Förtydliga gärna ditt resonemang här. Menar du att all brutal ondska som existerar idag och som existerat mer eller mindre sedan den moderna människans uppkomst (alltså minst 100 000 år), inte är ett problem när det kommer till frågan om Guds allsmäktighet och godhet, pga av vadå? Att ondska inte finns i himmelen? Tillfällig tortyr är okej, om man bjuder på tårta efteråt?

Jag har inte sagt emot detta. Det ska inte blandas med att inom kristendomen predikas om den kommande saligheten där ingen ondska förekommer. Jag menar att utgångspunkten beträffande teodicéproblemets giltighet är helt olika sett ur ateistens visa den kristnes synpunkter. Ateisten har inte uttalat sin vision om hur framtiden ser ut. Vart leder utvecklingen?
Citera
2015-10-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Där finns inte din Gud heller.
Det lovar jag dig.

Det kan du inte veta. Jag har inte berättat om min egen verklighetsuppfattning.
Citera
2015-10-02, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns gott om teologier, som har låst sig i sina egna etiska systemer ... redan i det mundana.

Men du talar kanske exklusivt om spekulativa metafysiska abstraktioner?

Låsningar finns hur mycket som helst, då det gäller världens religioner. Men jag skrev: ”Ondskan förekommer inte i den av religionen utlovade saligheten. Teodicéproblemet är som om domslutet kritiseras förrän det är avkunnat.” Är det bättre om jag skriver: ”i den av kristendomen utlovade saligheten?”
”Men du talar kanske exklusivt om spekulativa metafysiska abstraktioner? ”

Jag talar om det kristna budskapet. Kalla dem vad du vill. Jag tänker inte söka efter hänvisningar i bibeln. Hänvisar till mina inlägg nr 3236,3237,3238,3239
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in