2015-10-01, 22:25
Medlem
bernad_laws avatar
Här har vi vapen använda av ryssarna:

https://youtu.be/WxbpGOaki2U?t=47

Detta rör sig alltså om den ostyrda splitterbomben OFAB 250-270:

http://77rus.smugmug.com/Military/MAKS-2011/i-Nc3Sg8n/0/M/Part663-M.jpg

Vi kan alltså släppa diskussionen om "styrda bomber"; det är uppenbart att ryssarna bara köttar på hejvilt.

Citat:
Ursprungligen postat av Huntardo
60 stridsflygplan just nu, och det kommer inte o komma mer. Läs lite back i tråden.

Nja, man har tillstånd av ryska duman att använda max 60 plan, men jag tror det ligger på runt 30 plan just nu. Mer kan dock tillkomma.
Senast redigerad av bernad_law 2015-10-01 kl. 22:28.
Citera
2015-10-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen
Menar du på allvar att den väpnade oppositionen i Syrien i allt väsentligt kommer att vara knäckt inom två veckor?
Senaste informationen jag har tagit del av är att Ryssland har 28 st stridsflyg i landet, samt ett oidentifierat antal marktrupper som agerar instruktörer/rådgivare åt SAA (dvs inte deltar direkt i striderna) men jag kanske har missat något.

I det stora hela ja. Skulle inte bli förvånad om det redan inom en vecka har ändrat läget såpass att många frivilligt ger upp och överlämnar sig.
Citera
2015-10-01, 22:37
Medlem
30 stridsplan som flyger runt 20 lyckade räder per dag. Om du rotar runt lite så hittar du vad räderna egentligen gjort för skada som inte mainstream media rapporterat om.

Räkna på det snabbt. Kineserna kommer i November och tar över med markstyrkor samt duktigt flygunderstöd. Ryssland drar i det läget vidare och har nya mål i MÖ på agendan. Saudi svettas med all rätt
Citera
2015-10-01, 22:38
Medlem
Att det går att göra "rent hus" med terrorister visade Singaleserna med glans! Bara man går in helhjärtat.
Citera
2015-10-01, 22:43
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det var precis så Putin gjorde med Groznyj i Tjetjenien. Det vara bara skit kvar av de stan, sedan blev det fred. Rysslands militära kapacitet idag är långt mycket större än den var för 10 år sedan.

USA har helt förlorat initiativet i den här konflikten och hela Mellanöstern. Deras daltande med AllahuAkhbar-idoter är ju bara patetiskt. USA behöver en rejäl smäll på käften för deras agerande under senare år i Mellanöstern som bland annat har orsakat den massflykt som vi idag har till Europa.

USA måste också sluta att stödja Saudiarabien och sluta att låta Israel diktera deras Mellanöstern-politik.

bra inlägg, skriver under på varenda bokstav. USA har paddlat i grumligt vatten länge nog nu, på grund av den judiska lobbyn och på grund av saudierna. båda dessa är besatta av sitt hat mot iran. det är alltså extremsionism och wahhabism som styr den amerikanska utrikespolitiken, vilket är helt vansinnigt
Citera
2015-10-01, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Syrien står för 0,2% av Rysslands export. Detta blir knappast en ekonomisk vinstaffär för Ryssland, agerandet är politiskt-strategiskt.
Ryska företag har gjort investeringar värda 20 miljarder i Syrien. Ryssarnas agerande är ekonomisk lika mycket som det politiskt-strategiskt.
Citera
2015-10-01, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Här har vi vapen använda av ryssarna:

https://youtu.be/WxbpGOaki2U?t=47

Detta rör sig alltså om den ostyrda splitterbomben OFAB 250-270:

http://77rus.smugmug.com/Military/MAKS-2011/i-Nc3Sg8n/0/M/Part663-M.jpg

Vi kan alltså släppa diskussionen om "styrda bomber"; det är uppenbart att ryssarna bara köttar på hejvilt.

OFAB används i öppen terräng, mot bilar och soldater det är en rätt "klen" bomb, inget som används mot byggnader, tanks och liknande.
Citera
2015-10-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Ryska företag har gjort investeringar värda 20 miljarder i Syrien. Ryssarnas agerande är ekonomisk lika mycket som det politiskt-strategiskt.

Tror du Ryssland hoppar in i ett svindyrt krig för att ett företag ska spara 20 miljarder.
Citera
2015-10-01, 23:26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Vilken svensk tidning ska man läsa då?

Jag tror den underförstådda meningen i Vindpinads inlägg handlar om att endast RYSK Statsägd media är att lita på...

Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Ja eller hur, visst är det så, du var ju på plats när det hände, eller kanske råkar det vara så att du läser samma medie outlets som rapporterar båda fallen

Hur nära har DU varit vid dessa bombningar då?

Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Verkligen? Har DN talat om det för dig?

Nej, DN hatar mig. Så gör även Aftonbladet, SVD, GP, Långtbortistanbladet och Tillpixlat. Därav, säger de ingenting till mig, någonsin.
Informationen jag just förmedlade kommer oavkortat från Flashback Forum. Den enda återstående källan till tillförlitligt skvaller, som finns kvar på denna jord.

Citat:
Vet du vad jag tror?

Tror gör man i Moskén. Här tar vi upp FAKTA.

Citat:
Samtidigt tvingas USA att erkänna sin inblandning i skapandet av IS och övriga islamistgrupperingar.

Det vore trevligt dock. USA och övriga västvärlden inkl Sverige, har STOR skuld i vad som sker NU.

Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Problemet är att varken Ryssland eller USA tillkännagett att det är religionen i sig som är grundproblemet till alla krig i området. De behöver gå ihop och enas om detta och ställa ultimatum på allvar till hela den muslimska världen om det ska kunna bli en hållbar långsiktig fred.

För att kunna tillkännage att religion är problemet, så måste man först knulla katolska kyrkan med sin pojkväldtäktsideologi. Jag vet inte hur många som är redo att bomba Rom ännu, men jag har varken hört Ryssland eller USA förespråka det än så länge. De enda som faktiskt AKTIVT förespråkat en bombning av Rom än så länge, är IS.
IS är med andra ord mer med på dina noter än vad Väst och "Ryss" är.
Skumt va?

Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Syrien står för 0,2% av Rysslands export. Detta blir knappast en ekonomisk vinstaffär för Ryssland, agerandet är politiskt-strategiskt.

Det är dock mer troligt att det är Ryska företag som får kontrakten för återuppbyggnad av Syrien än att det är USA-företag som får det.
Usa snodde Iraks olja, Ryssland kommer sno Syriens olja.
De är lika goda kålsupare båda två, och det skulle inte förvåna mig om Putin och Obama är HELT överens, bakom kulisserna.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
USA måste också sluta att stödja Saudiarabien

Det har bara gått 2 månader sedan nått pannben i Sveriges Riksdag kallade Saudi för medeltida, och HELA svenska folket gick i lågor och kallade uttalandet för allt från "förräderi" till "hjärnsläpp". Näringslivet ägnade sedan veckor åt att återställa relationerna med Saudi.

USA bör sluta stödja Saudi, men det bör också Sverige, och dess folk!!
Jävla pannben! Svenskarna stödjer Saudi i större utstäckning än Amerikanska medborgare gör.
Senast redigerad av Trolltestet 2015-10-01 kl. 23:56.
Citera
2015-10-01, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kzz
Tror du Ryssland hoppar in i ett svindyrt krig för att ett företag ska spara 20 miljarder.
Nu vet jag inte hur mycket ryssarna tjänar på sina affärer med Syrien, men varför ska ryssarna gå in i ett "svindyrt krig" om det inte är ekonomisk? Det är väl knappast så att Assads röv är värd att rädda om ryssarna inte tjänar på det ekonomisk? Jag tror ryssarna tror att de ska ge Assad segern ganska snabbt, och därmed tror de att det kommer att kosta mindre.
Citera
2015-10-01, 23:33
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Vad ligger den ungefärliga kostnaden av en flyganfall?

Någon måste ju ändå betala notan. Ryssland tänker väl inte göra det enbart för att få kreds av Väst?
1 Det kan vara så att Iran och Syrien får betala eller ge något i utbyte [direkt eller indirekt] t.ex. gratis militärbas, binder avtal att de ska köpa något av Ryssland etc.
2 Ryssland hoppas på att Väst lättnar på sanktioner?

Jag tror också att Ryssland tillsammans med Iran vill provocera Saudiarabien till att göra något riktigt dumt för att kunna destabilisera dem => priserna på olja ökar.

Hur resonerar du? Att Putin gick all-in för att få fokus bort från Ukraina för att sedan för elda upp kriget ännu mer så att de blir ännu enklare för Väst skärpa sanktioner? Så dum är han, tycker du alltså?
Ryssland har redan en flottbas i Syrien vilket kanske kan förklara deras plötsliga intresse för humanitära ingripanden i regionen,
Citera
2015-10-01, 23:38
Medlem
Chris1991s avatar
Ryssland fortsätter med tunga bombanfall emot terroristerna:https://www.youtube.com/watch?t=3&v=kMu-bOqzJvI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in