Citat:
Ursprungligen postat av
endumbonde
Jag tror inte många vågar tänka på hur det går med byggandet av bostäder om räntan skulle gå upp och framförallt inte dra konsekvenserna av en ränteuppgång.
Tyvärr så faller resonemanget om att flyktingar skulle få rum hos folk som inte har råd att betala sin boendekostnad på att i sådana fall så har staten för länge sedan en ekonomi som är i spillror och kan inte betala vad flyktingarna kostar längre.
Jag vet ärligt inte om man ens kommer att försöka vräka folk. Så illa blir det när räntan går upp, det kommer att drabba så väldigt många mycket hårt.
(det fetstilta)
Ett sådant scenario har jag med i mitt inlägg som jag länkade till. Det är inga problem alls för staten att slingra sig runt detta.
Bankerna och staten kommer naturligtvis ha makten att kunna vräka folk om de inte kan betala lånen.
Du kan ha rätt i att staten inte kommer att kunna betala ut en ersättning om ekonomin är kärv. Men! Staten kan ge ett
erbjudande om amorteringsuppehåll eller kanske till och med symboliska skuldavskrivningar om du hyser in ett par muslimska män i din bostad. Alternativet är vräkning.
Hur många väljer vräkning? Inte många är min gissning.
Hur som helst så vinner staten och svenne blir lurad.
Bo kvar med inhysta flyktingar: Staten vinner.
Du vägrar och vräks. Din bostad töms. Flyktingar flyttar in: Staten vinner.