2015-10-01, 16:18
Medlem
I SvD varnar professor Stellan Lundström att en historisk bostadskris kommer bryta ut eftersom bostäderna i praktiken är slut pga av massinvandringen som sker nu. Se http://www.svd.se/professor-varnar-for-historisk-bostadskrasch/om/bopriserna

Citat:
En överhettad marknad kan leda till en bostadskrasch liknande den på 1990-talet om politikerna inte kyler ner prisrallyt med skatter. Läget spetsas till ytterligare av invandringsvågen. Det menar fastighetsprofessorn Stellan Lundström.

Att det är invandringen som spetsar till läget säger Stellan rakt ut:

Citat:
"Den kraftiga och plötsliga invandrarvågen spetsar till frågeställningarna om bostadsmarknadens bristande funktion och dess påverkan på samhället i stort. Långsiktigt hållbara lösningar kräver att företrädare för de politiska partierna inser att det är kris och att avkall görs på ideologier och synsätt".

Den varningen kommer nu från KTH-professorn Stellan Lundström som menar att regeringens hittillsvarande åtgärder knappast räcker för att undvika en annalkande krasch som på 90-talet.

– Så länge det inte har hänt något, så länge det inte har blivit en katastrof, så verkar det inte angeläget att vidta de politiska åtgärderna, säger Stellan Lundström som nu betonar att "handling är helt avgörande".

Skälet till oron är att bostäderna i praktiken är slut – "utom möjligen i Norrlands inland", samtidigt som "mycket stora grupper med främst invandrare och ungdomar söker entré på bostadsmarknaden".

– Nu har vi en hel generation som inte kommer in på varken bostads- eller arbetsmarknader där jobben finns, säger Lundström som utvecklar sin oro i en debattartikel i det kommande numret av tidningen Fastighetsnytt.

Citat:
På frågan hur man kan skapa bostäder åt till exempel de tiotusentals ungdomarna som flyr "ensamkommande" till Sverige svarar Stellan Lundström att det rimligaste är att bygga om till ungdomsbostäder i befintliga hus, på orter med tillräcklig arbetsmarknad.

– Till ungdomar som egentligen inte har någon inkomst får man ha de billigaste bostäderna. Dessa finns inom befintligt bestånd. De dyraste vi kan bygga är nya hyresrätter. Det är politiskt korrekt att bygga hyresrätter, men jättedyrt. Det är också hög risk att de statliga pengar som ges för att stödja produktion av hyresrätter blir inflationspengar.

Kommer inte detta ställa till stora motsättningar mellan nyanlända och svenskar när Sveriges befolkning (speciellt de som söker bostad men inte har råd att köpa en) inser att invandringen har MYCKET STORA konsekvenser på deras liv, många kommer nämligen inte få tag i en bostad!
Citera
2015-10-01, 16:24
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Tyvärr kommer många svenskar tycka det är okej. De får hjälpa en lyxflykting till ett bättre liv.
Citera
2015-10-01, 16:24
Medlem
Rickuzs avatar
Underbart.

Eftersom att de flesta svenskar röstat fram detta (och fortsätter att rösta på det) så ser jag nu framemot att HÅNSKRATTA åt alla stackars dårar som tvingas bo kvar hos sin mamma och pappa tills dom fyllt 30 och har råd att bygga sitt eget hus.

Fortsätt att öppna era hjärtan, dumma jävla svenskar.
Citera
2015-10-01, 16:29
Bannlyst
Det är nog inte mycket kvar till 2018, förhoppningsvis hinner man stoppa katastrofen innan det går utanför kontroll. Jag vill dock att alla dessa dumma svenska medborgare som röstat för denna politiken ska lida. Jag har alltså ingen som helst emot en bostadskris idag. Det skulle t.om leda till att många flyktingar inte kommer hit på grund av bostadsbristen.
Citera
2015-10-01, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Underbart.

Eftersom att de flesta svenskar röstat fram detta (och fortsätter att rösta på det) så ser jag nu framemot att HÅNSKRATTA åt alla stackars dårar som tvingas bo kvar hos sin mamma och pappa tills dom fyllt 30 och har råd att bygga sitt eget hus.

Helt riktigt.

Det finns 60 miljoner flyktingar ute i världen som behöver någonstans att bo, svenskar är extremt rasistiskt folk som väljer ut eliten bland invandrare, sådana som kan driva landets ekonomi och lämnar mer än 97% kvar i flykt. Det är helt katastrofalt att se miljontals dö varje dag på grund av den rasistiska politiken som S och M har fört i 10 år.
Citera
2015-10-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Underbart.

Haha som jag garvade av den kommentaren, särskilt det du skrev på slutet. Jag håller fullständigt med dig, som man säger i utlandet, svenskar tar den gärna i röven hellre än att bli kallade rasister eller främlingsfientliga. Svenskar förstår inte att de är totalt förda bakom ljuset och att deras land invaderas från söder till norr. Svenskar håller också just nu på att hjärntvättas att ge bort sina egna hem...tycker faktiskt synd om de goda svenskarna som inte vet bättre...det tror på riktigt att de gör gott..men de försvårar för 2:a och 3e generationensinvandrare samtidigt som man öppet stödjer översvämmandet av Sverige
Citera
2015-10-01, 16:37
Medlem
När man ser på hur stora belopp till att hyra lägenheter som politikerna sponsrar de ensamkommande barnen så ser man hur de styrande politikerna prioriterar. Det är som sagt inte svenska ungdomar som kan få sin hyra betald genom denna pengagödning. Jag undrar om inte en och annan svenska ungdom undrar vad dess svenska medborgarskap egentligen betyder i praktiken = andraklassens medborgare.
Citera
2015-10-01, 16:42
Medlem
Att invånare i Sverige i framtiden kommer bo trängre pga. invandringen det säger också Stellan rakt ut:

Citat:
Professorn efterlyser ett slags ”miljonprogram” för fler bostäder. Men han gör klart att behoven till allra största delen måste täckas inom befintligt bestånd. Med andra ord måste det bli så mycket dyrare att bo rymligt och centralt att flyttkedjorna tar fart. Fler människor kan också förmås att hyra ut i sina bostäder.

Jag undrar jag när Stefan Löfven kommer tala om den sanningen för det svenska folket?
Citera
2015-10-01, 16:49
Medlem
Nu kan ju Herr Politiskt Korrekta, Förljugna och Hycklande Kjell Bergqvist öppna upp sitt hem och bjuda in så många att fönsterrutorna spricker av flyktingtrycket i hans hus. Man ska leva som man lär. Ut med fru och barn, sälj allt du äger och ge till de behövande. Fast det lär ju inte dröja innan de vill ha ännu mer.
Senast redigerad av Centurion77 2015-10-01 kl. 16:52.
Citera
2015-10-01, 17:38
Medlem
Sokools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElMosavi
Det är nog inte mycket kvar till 2018, förhoppningsvis hinner man stoppa katastrofen innan det går utanför kontroll. Jag vill dock att alla dessa dumma svenska medborgare som röstat för denna politiken ska lida. Jag har alltså ingen som helst emot en bostadskris idag. Det skulle t.om leda till att många flyktingar inte kommer hit på grund av bostadsbristen.

De kommer inte sluta komma förrän varenda sommarstuga och herrgård är fylld
Citera
2015-10-01, 17:56
Medlem
Snapcounts avatar
Bristen på bostäder har även noterats i Norge :

-Boligbyggingen har ligget lavt i en årrekke. Samtidig har folketallet skutt i været. I løpet av en tiårsperiode trenger Sverige over 700.000 nye boliger, de fleste av dem i og ved Stockholm, Göteborg og Malmö.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/De-har-funnet-35-ledige-kvadratmeter-i-et-proppfullt-Sverige-8182362.html
Citera
2015-10-01, 17:57
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldvittnet
I SvD varnar professor Stellan Lundström att en historisk bostadskris kommer bryta ut eftersom bostäderna i praktiken är slut pga av massinvandringen som sker nu. Se http://www.svd.se/professor-varnar-for-historisk-bostadskrasch/om/bopriserna

Att det är invandringen som spetsar till läget säger Stellan rakt ut:

Kommer inte detta ställa till stora motsättningar mellan nyanlända och svenskar när Sveriges befolkning (speciellt de som söker bostad men inte har råd att köpa en) inser att invandringen har MYCKET STORA konsekvenser på deras liv, många kommer nämligen inte få tag i en bostad!

Allt går enligt plan.

När bostadskraschen kommer blir bolånetorskarna tvungna att välja:

Gå ifrån huset eller låt staten hyra ett par rum för att hysa ensamkommande muslimska män.

Gissa vad de flesta kommer att välja?

Det är så svenskarnas bostäder kommer att ryka. Ingen kommer, som det ibland antyds, att tvingas ta emot flyktingar i sina hem. Nej. Nej nej.

Varför skulle staten tvinga svensken att öppna hemmet när svensken kommer att göra det frivilligt? Fan, många svenskar kommer att be om att få ta emot flyktingar i hemmet mot ersättning. Sedan, efter ett par år, när flyktingen gjort sig hemmastad i ditt hus, så kommer staten att börja dra ner på ersättningen. Flyktingen har dock fått besittningsrätt eftersom han bott där så länge.

Så går det till när svensken blir lurad. Igen.

För de som vill läsa mer om detta scenario har jag skrivit ett längre inlägg här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in