2015-09-26, 14:52
Medlem
Gillar deras nya sorts skivad ost i sortimentet som heter havarti. Förvisso är det 300gram men god och gräddig.

Låter den stå en liten stund i rumstemp så smak och gräddighet blomstrar i gomen.
Citera
2015-09-27, 15:57
Medlem
Grekiskt från den 1/10, alltså på torsdag.
Citera
2015-09-29, 11:57
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storakuken
Gillar deras nya sorts skivad ost i sortimentet som heter havarti. Förvisso är det 300gram men god och gräddig.

Låter den stå en liten stund i rumstemp så smak och gräddighet blomstrar i gomen.

Den ska provas, tack för tipset!

Jag gillar färdigskivad ost, och jag uppskattar också om förpackningen är av det mindre slaget. Annars hinner osten mögla innan man har ätit upp den.
Citera
2015-09-29, 18:28
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Jag tyckte att jag kände igen namnet och jodå, hittade den här tråden apropå Havarti
(FB) Havarti - ska det verkligen lukta såhär?

Ska lukta som "en mogen soppåse" enligt uppgift.
Citera
2015-09-29, 19:27
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag tyckte att jag kände igen namnet och jodå, hittade den här tråden apropå Havarti
(FB) Havarti - ska det verkligen lukta såhär?

Ska lukta som "en mogen soppåse" enligt uppgift.

Ah, "mogen soppåse" är ju en favoritodør.
Citera
2015-09-29, 19:54
Harvati-osten smakar väldigt trevligt.
Citera
2015-09-30, 09:49
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Ååååhh, Havarti! Väcker barndomsminnen till liv. Min farfar åt alltid Havarti och jag hatade från början fotsvettsstanken men i övre tonåren lärde jag mig att älska denna underbara ost.

Måste genast testas!

/#LOUDmouth#
Citera
2015-09-30, 09:53
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:

Har Lidl börjat med Havarti?!
Nu ska jag hamstra! Tack för tipset!
Senast redigerad av Carl Serung 2015-09-30 kl. 09:55.
Citera
2015-09-30, 10:26
Medlem
Europolitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Beror på vilken sort man köper, den svarta glasburken (Fairglobe) är helt ok - i klass med Nescafé Lyx. De andra sorterna jag provat på Lidl är mycket riktigt mer eller mindre otjänliga.

Belarom - Bellarom(?) är bra!
Håller med om att de allra billigaste inte är särskilt bra.
Citera
2015-10-01, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Har Lidl börjat med Havarti?!
Nu ska jag hamstra! Tack för tipset!

Jag skulle nog testa 1 innan jag hamstrar, tyckte den var totalt smak och luktlös.
Citera
2015-10-01, 09:10
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Jag skulle nog testa 1 innan jag hamstrar, tyckte den var totalt smak och luktlös.
Ok, tack för tipset! Det är inte möjligen så att denna havarti är deras tidigare Tilsiterost i ny förpackning med nytt namn? (eftersom just Havarti är en ost av Tilsitertyp). En riktig fin Havarti ska vara det danskarna kallar gammel ost, dvs luktar som sura gamla strumpor.
Köper du tex Havarti i Danmark (eller annan ost för den delen) så kategoriseras dom följande:
Mild
Lagret
Gammel ost.

Givetvis så det det lagringen gammel ost man skall ha!
Citera
2015-10-01, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ok, tack för tipset! Det är inte möjligen så att denna havarti är deras tidigare Tilsiterost i ny förpackning med nytt namn? (eftersom just Havarti är en ost av Tilsitertyp). En riktig fin Havarti ska vara det danskarna kallar gammel ost, dvs luktar som sura gamla strumpor.
Köper du tex Havarti i Danmark (eller annan ost för den delen) så kategoriseras dom följande:
Mild
Lagret
Gammel ost.

Givetvis så det det lagringen gammel ost man skall ha!

Havarti på Lidl är inte deras Tilsiter ost. Tilsiter finns kvar i alla fall i min butik och har provat båda och de har olika konsistens och smak. Dock är Havarti som dom säljer som sagt mild och krämig, dvs den luktar inte som en soppåse som någon nämnde. Jag gillar den dock, aldrig ätit Havarti tidigare så vet inte vad de kan smaka som...men gillar krämigheten och tycker personligen att den smakar bra. Men som sagt är den väldigt mild i smaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in